W nieodłącznym kapeluszu Marceli Trojan pojawił się 6 stycznia w prezbiterium kościoła Opatrzności Bożej w Jaworzu. Przy jego boku nie zabrakło żony Barbary, z którą wokalista od wielu lat tworzy trzon formacji „Gang Marcela”.
Grupa zagrała koncert kolęd i autorskich pastorałek. Występowi przysłuchiwał się proboszcz ks. Stanisław Filapek i licznie zgromadzeni parafianie. Oprócz „Gangu Marcela” w kościele wystąpili: chór „Ave” z Cieszyna, Magda Krzywda i Sławek Witkowski, chór parafialny „Gaudium Providentiae”, grupa „Capax Dei” oraz świętujący 30-lecie pracy scenicznej zespół SPES. Cały wieczór z kolędowym repertuarem trwał niemal 2 godziny, a poprowadziła go Małgorzata Sikora. Zwieńczeniem było wspólne wykonanie hymnu Światowych Dni Młodzieży w Krakowie „Błogosławieni Miłosierni”.
„Gang Marcela” ma w repertuarze m.in. piękne oratorium „Pokój i dobro dla świata i natury” inspirowane życiem św. Franciszka z Asyżu. Powstało z okazji 800-lecia istnienia Zakonu Franciszkanów i prezentowane było m.in. w Kętach i Bielsku-Białej Wapienicy.
Ballada o Złotym Oddziale – pieśni powstania styczniowego
Kraków
Koncert, który odbędzie się 2 marca o godz. 17 w Rydlówce – oddziale Muzeum Krakowa (ul. Tetmajera 28), prezentuje mało znany repertuar pieśni rekruckich z okresu powstania styczniowego, zachowanych w tradycji Galicji Wschodniej. Złotym Oddziałem składającym się z mieszkańców galicyjskich miast dowodził płk Leon Czechowski, który na polecenie gen. Józefa Wysockiego organizował galicyjską wyprawę do Królestwa Polskiego. Pieśni układają się w liryczną, fabularną opowieść o losach powstańców. W repertuarze C.K. Kapeli – projektu nawiązującego do czasów, gdy Lwów, Przemyśl i Jarosław, z którego pochodzą muzycy, były miastami garnizonowymi monarchii Habsburgów – uważny słuchacz znajdzie: sztajery, tramelki, kozaczki i kołomyjki oraz pieśni nabożne z prośbą o zakończenie wielkiej wojny.
Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…
Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?
Pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury ze względu na piękno języka, słownictwo i oryginalne melodie - mówi KAI Ania Broda. Pieśni biblijne i apokryficzne, balladowe i legendy, pogrzebowe i weselne, pielgrzymkowe czy mądrościowe - to pobożnościowe, ale i kulturowe bogactwo tradycyjnej muzyki, jaką Polacy przez pokolenia oddawali cześć Maryi. O dawnych polskich pieśniach maryjnych - ich znaczeniu, źródłach, rodzajach i bogactwie - opowiada wokalistka, cymbalistka, kompozytorka i popularyzatorka dawnych polskich pieśni. Wydała m. in. z Kapelą Brodów płytę "Pieśni maryjne".
- Jest tak wiele ważnych dla mnie pieśni maryjnych, że trudno mi wybrać, które lubię najbardziej. Każda z nich ma swoje miejsce w mojej codzienności i swoją funkcję. Mam wrażenie, że jest to zbiór pieśni religijnych niezwykle zróżnicowany w formie tekstowej, w narracji, ale też w formie muzycznej. Takie pachnące ziołami i kwiatami królestwo pomocy. Niebieskie Uniwersum z liliami w herbie - opowiada w rozmowie z KAI Ania Broda.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.