Reklama

Brońmy chrześcijańskich wartości

2019-03-13 10:57

Artur Stelmasiak
Edycja warszawska 11/2019, str. I

Artur Stelmasiak

W Narodowy Dzień Życia 24 marca 2019 r. każdy z nas będzie mógł wyrazić swoje poparcie dla ochrony życia poczętego oraz sprzeciwić się agresywnej kampanii LGBT w szkołach

W ostatnich tygodniach warszawiacy mają aż nadto powodów, aby wyrazić swoje poparcie dla wartości chrześcijańskich w życiu społecznych. To także okazja, by pokazać sprzeciw wobec akcji „edukacyjnej”, która jest zagrożeniem dla naszych rodzin, a zwłaszcza dzieci w wieku szkolnym. – Narodowy Marsz Życia ma przypomnieć o prawie do życia od poczęcia do naturalnej śmierci, ale także być wsparciem dla naturalnej rodziny i prawa rodziców do decydowania o wychowaniu swoich dzieci – mówi rzecznik prasowy marszu Lidia Sankowska-Grabczuk. – Ochrona rodziny i dzieci nabiera szczególnego znaczenia w Warszawie choćby ze względu na politykę władz miasta nakierowaną na promocję w szkołach ideologii i postulatów ruchu LGBT.

Uczestnicy marszu będą upominać się o konkretne działania władz państwowych, obiecane i deklarowane, a obecnie zaniechane. Będzie to więc kolejny apel o jak najszybsze przyjęcie przez Sejm w formie ustawy obywatelskiego projektu „Zatrzymaj aborcję”, pod którym podpisało się ponad 800 tys. obywateli. Organizatorzy wychodzą także z postulatem wypowiedzenia przez Polskę genderowej Konwencji Stambulskiej i proponują Międzynarodową Konwencję Praw Rodziny. – Ta konwencja jest szansą na prawdziwą zmianę i bezpieczeństwo Polski na forum europejskim oraz ochronę naszych instytucji w kraju. Chodzi o ochronę naszych szkół, prawodawstwa społecznego przed ideologią gender, aborcjonizmem i rewolucją homoseksualną – tłumaczy europoseł Marek Jurek.

Reklama

Organizatorem Narodowego Marszu Życia jest Chrześcijański Kongres Społeczny, Polska Federacja Ruchów Obrony Życia i Fundacja św. Benedykta. Rozpocznie się on 24 marca br. o godz. 13.30 na pl. Zamkowym i przejdzie na pl. Trzech Krzyży. Wcześniej, o godz. 12.00, uczestnicy zaproszeni są na Mszę św. w kościele akademickim św. Anny. – Ludzie na całym świecie są tacy sami. Pragną jednego: miłości! A miłość zaczyna się w rodzinie – mówi znana aktorka Dominika Figurska w zaproszeniu na Narodowy Marsz Życia.

Tagi:
Narodowy Dzień Życia

Święte, nienaruszalne, chciane przez Boga

2019-04-03 10:09

Ks. Piotr Bączek
Edycja bielsko-żywiecka 14/2019, str. I

– W dniu, w którym Syn Boży poczyna się w łonie Matki Maryi, pragniemy w sposób szczególny zatroszczyć się o tych, którzy jeszcze się nie narodzili, których życie jest zagrożone – mówił 25 marca bp Roman Pindel w Oświęcimiu. Tegoroczne obchody Dnia Świętości Życia odbyły się w tamtejszym kościele św. Maksymiliana

Robert Karp
Wierni składają deklaracje Duchowej Adopcji Dziecka Poczętego

Przy ołtarzu świątyni dedykowanej o. Kolbemu razem z Biskupem Eucharystię celebrowali kapłani dekanatu oświęcimskiego. Modlili się także przedstawiciele duszpasterstwa rodzin, ruchów ProLife i zgromadzeni wierni.

W homilii Biskup przedstawił historyczny kontekst problemu obrony życia, począwszy od czasów biblijnych. – Nieraz ludzie mówią, że w Piśmie Świętym nie ma mowy o zakazie aborcji. To prawda. Ale z tego powodu, że taka jest atmosfera, podejście do poczynającego się życia, do narodzin i do rodziny. Przyczyny takiego podejścia, które dziś nazywamy ProLife są przede wszystkim religijne: każde życie jest święte, nienaruszalne, chciane przez Boga – mówił.

Przywołał tekst „Didache” z II wieku, adresowany do pogan przyjmujących chrzest, w którym pojawia się pierwsze wyraźne potępienia aborcji i zabijania dzieci. – To pierwszy tekst spośród wielu, które pojawią się później w dziejach Kościoła, które tworzą spójną, rozwijającą się i coraz bardziej bogatą tradycję odnośnie do obrony życia – mówił Biskup, cytując na koniec papieskie nauczanie dotyczące świętości i nienaruszalności życia oraz potępienia aborcji. Przypomniał różne formy zaangażowania ludzi na rzecz obrony nienarodzonych – począwszy od antyaborcyjnych pikiet, przez marsze protestacyjne, akcje informacyjne, na modlitewnych inicjatywach kończąc. – Czynią to świadomi wartości życia chrześcijanie – stwierdził.

W ramach liturgii chętni podjęli zobowiązanie duchowej adopcji dziecka poczętego. Biskup pobłogosławił także ciężarne matki oraz kobiety, które borykają się z trudnościami w poczęciu dziecka. Liturgię Eucharystii poprzedził koncert zespołu Fausystem. Wierni mogli także wysłuchać świadectwa matki trójki dzieci, z których jedno zmarło, a drugie jest chore. Doświadczeniem poczwórnego rodzicielstwa dzieliła się też para z 18-letnim stażem małżeńskim.

Dzień wcześniej w oświęcimskiej parafii św. Maksymiliana promowano akcję „Bucik”. Do ogólnopolskiej akcji broniącej życie przyłączyło się 200 osób, które w 10 różach różańcowych będą modlić się w intencji dzieci nienarodzonych.

Dzień Świętości Życia powstał z impulsu św. Jana Pawła II. Papież Polak w swojej encyklice „Evangelium vitae” zaproponował, aby celem takiej inicjatywy było „budzenie w sumieniach, w rodzinach, w Kościele i społeczeństwie świeckim wrażliwości na sens i wartość ludzkiego życia w każdym momencie i w każdej kondycji”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Co z postem w Wielką Sobotę?

Ks. Paweł Staniszewski
Edycja łowicka 15/2004

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Bożena Sztajner/Niedziela

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

Dwa rodzaje postu

Przyglądając się obu obrazom widzimy, iż św. Marek i św. Łukasz przekazują nam naukę Pana o poście w podwójnym aspekcie. Omawiają ten sam znak, okoliczności wydarzeń ukazują jednak zasadniczą różnicę motywów skłaniających do postu. Patrząc bowiem od strony motywów, dostrzegamy w Kościele dwa rodzaje postu.
O jednym pisze św. Marek, można by go nazwać postem ascetycznym. Obowiązuje nas w środę popielcową i wszystkie piątki. Powstrzymujemy się od pewnych pokarmów oraz innych dóbr, przyjemności, i to wzmacnia naszą wolę w walce o dobro. Tą formą prosimy Boga o moc nadprzyrodzoną w walce z szatanem.
Święty Łukasz w cytowanym urywku Ewangelii mówi o drugim rodzaju postu. Obowiązuje on w Wielki Piątek. Zalecany jest też bardzo przez Kościół w Wielką Sobotę. Można nazwać go postem ontologicznym. Jego sens można wyrazić parafrazując słowa Jezusa: „Gdy zabiorą nam młodego pana; nie chcę już ani jeść, ani pić, bo nie ma pana młodego - i dlatego jestem smutny”. Bywa przecież często tak, iż człowiek zmartwiony odmawia jedzenia. „Gdy Pan wróci, z chęcią siądę do posiłku!”

Post aż do Rezurekcji

W związku z rozumieniem postu w Wielkim Tygodniu ostatnio zostałem zapytany, czy rzeczywiście obowiązuje on i przez całą Wielką Sobotę, bowiem w przekonaniu wielu katolików przestrzegany jest tylko do momentu powrotu do domu ze święconką, co najczęściej ma miejsce w godzinach przedpołudniowych.
Otóż najpierw musimy sobie uświadomić, iż w nawiązaniu do wypowiedzi Pana Jezusa w relacji św. Łukasza, Rezurekcja jest dla Kościoła powszechnego znakiem, że Pan zmartwychwstał (czyli wrócił). Stąd logika znaku domaga się, aby post w Wielką Sobotę obowiązywał do tej Wigilii Paschalnej - Rezurekcji przez cały dzień. Można się więc pytać, dlaczego częste przekonanie o poszczeniu w Wielką Sobotę tylko do południa? Ma to po części swoją motywację historyczną, bowiem poprzedni Kodeks Prana Kanonicznego, wydany w 1917 r. przez papieża Benedykta XV ustanawiał post w Wielką Sobotę do godz. 12.00. Dlaczego? Otóż w tamtych czasach Wigilię Paschy, czyli Rezurekcję, odprawiano w sobotę rano. Wigilia zaś to znak Zmartwychwstania. Jeśli Pan już wrócił - zmartwychwstał - traci sens dalszy post. Widzimy więc, że liturgicznie jest to zrozumiałe.
Jednak dzisiaj, tak jak w pierwszych wiekach, odprawiamy Wigilię (czyli Rezurekcję), w nocy, po zachodzie słońca. Stąd logika znaku domaga się postu do czasu Wigilii. Potwierdza to Konstytucja o Świętej Liturgii Soboru Watykańskiego II. Mówi wyraźnie i poucza, że „post paschalny zachowuje się obowiązkowo w Wielki Piątek, a zachęca, zaleca w miarę możliwości w Wielką Sobotę” (n. 110).
Widzimy więc, iż post w Wielką Sobotę aż do Wigilii nie jest obowiązkiem, ale jest bardzo zalecany i zgodny z wymową liturgii Triduum Paschalnego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najubożsi otrzymali „święconkę” od Caritas

2019-04-20 20:10

Agnieszka Bugała

Dziś 300 najuboższych podopiecznych łaźni i jadłodajni wrocławskiej Caritas otrzymało „święconkę” na świąteczne śniadanie. Dary pobłogosławił abp Józef Kupny. Metropolita złożył też życzenia obdarowanym:

Agnieszka Bugała

– Święta są dla mnie okazją żeby złożyć wam jak najserdeczniejsze życzenia. Święta Wielkanocne może nie mają takiej oprawy jak Święta Bożego Narodzenia, ale są to najważniejsze święta chrześcijańskie. W tym czasie adorujemy krzyż Chrystusa, żeby potem cieszyć się Jego zmartwychwstaniem. Dlatego też w ten dzisiejszy i jutrzejszy dzień chcę wam życzyć doświadczenia Bożej obecności w waszym życiu. Dzisiaj jest taki dzień, który Pan Jezus spędza w Szeolu. W tym miejscu, w którym ludzie oczekiwali na zbawienie. W wyznaniu wiary mówimy „zstąpił do piekieł”. To nie chodzi o to, że Pan Jezus wstąpił do piekła, ale do tego miejsca, w którym ludzie oczekiwali zbawienia, oczekiwali odkupienia. Chrystus w tym dniu nie leży tylko w grobie, powiedzielibyśmy nie odpoczywa po męce po śmierci, ale z wielką troską zstępuje tam, aby zwiastować tym, którzy oczekiwali na zbawienie tą radosną wiadomość o zbawieniu.

Ja także dzielę się z wami tą wielką radością zmartwychwstania Chrystusa. Zwycięstwa nad cierpieniem, nad śmiercią. Tą wielką radością, że przez mękę, śmierć i zmartwychwstanie wchodzimy w nową, głęboką i trwałą więź z Bogiem. Niech zatem Bóg będzie waszą radością i święta Zmartwychwstania będą dla was świętami radosnym i spokojnymi. Tego z całego serca wszystkim wam życzę. Życzę wam także tego, byście doświadczyli radości podczas spożywania tych pokarmów wielkanocnych. Dlatego chcemy was tymi pokarmami dzisiaj obdarować. I z całego serca życzę Świat błogosławionych, pełnych pokoju Chrystusa Zmartwychwstałego.

Ks. Dariusz Amrogowicz dyrektor wrocławskiej Caritas podkreśla, że od początku pierwszych wieków Kościół zdawał sobie sprawę, że najcenniejszą wartością jest Eucharystia i ubodzy, którzy są skarbem tego Kościoła, a opiekę nad ubogimi powierza Chrystus swoim apostołom. Staramy się realizować to dzieło, które On zaczął i przekazał swoim uczniom. Organizujemy wielkanocne paczki świąteczne nie tylko dlatego żeby ci ludzie otrzymali kawałeczek święconki, czegoś lepszego na stół świąteczny, ale przede wszystkim z poczucia miłości do Chrystusa. Pragniemy tym darem dzielić się z potrzebującymi. Chcemy żeby mieli tą świadomość że radość wypływa ze zmartwychwstania naszego Pana.

1500 kg produktów spożywczych zapakowali wolontariusze w ramach wolontariatu pracowniczego.

– W paczkach nasi ubodzy znajdą wielkanocną babkę, świąteczne wędliny, serki, żurek, cukier i bochenek świeżego chleba – wylicza Michał Brzezicki koordynator jadłodajni i łaźni Caritas Archidiecezji Wrocławskiej. Dary zakupione zostały dzięki życzliwości ofiarodawców. Część pozyskana została z Banku Żywności.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem