Reklama

Niedziela Podlaska

Pozwól się zaskoczyć

Od 28 marca br. można oglądać ekspozycję wystawy muzealnej „Węgrów – Miasto Wielu Kultur i Religii” w podziemiach klasztoru w Węgrowie. Unikatowa propozycja spotkania się z historią przez kulturę i religię jest owocem zaangażowania wielu osób i instytucji

Niedziela podlaska 13/2019, str. VI

[ TEMATY ]

wystawa

Węgrów

Monika Kanabrodzka

Historyczne zdjęcia Węgrowa

Historyczne zdjęcia Węgrowa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Per aspera ad astra

Inicjatywa powstania w podziemiach klasztoru muzeum opowiadającego o Węgrowie, współistnieniu różnych religii i kultur na przełomie lat, zrodziła się w 2012 r. Jej inicjatorką była ówczesna dyrektor Sokołowskiego Ośrodka Kultury, obecna wicemarszałek Senatu RP, Maria Koc. Na przestrzeni minionych lat, pomimo wysiłku członków Stowarzyszenia Klasztor Węgrów – Centrum Dialogu Kultur, nie udało się z racji finansowych wcielić tej idei w życie. Dopiero pod koniec 2017 r. pojawiła się nadzieja, że pomysł stanie się faktem, a to za sprawą Marii Koc, dzięki jej staraniom zarezerwowano środki w budżecie państwa na 2018 r. Został wówczas powołany zespół historyków, osób związanych z Węgrowem, którzy opracowali scenariusz do ekspozycji. Pomocą merytoryczną wykazała się także Synagoga im. Nożyków w Warszawie, parafie prawosławne w Siedlcach oraz w Warszawie, a także parafia protestancka w Węgrowie.

Początkowy projekt adaptacji i aranżacji podziemia opiewał na kwotę ponad miliona zł, co znacznie przekraczało możliwości finansowe parafii klasztornej. Jednak dzięki zaangażowaniu i zrozumieniu wielu osób i instytucji udało się zminimalizować koszty i sprostać zadaniu. Prace adaptacyjne zostały dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem ekspozycji jest Totalizator Sportowy, a samo otwarcie ekspozycji, które odbyło się 28 marca br. zostało dofinansowane ze środków Urzędu Miasta Węgrowa. Szczegółowa relacja z otwarcia ekspozycji ukaże się w kolejnym numerze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Miasto kultur i religii

W Węgrowie na przestrzeni sześciu wieków mieszkali ludzie różnych religii: katolicy, protestanci, Żydzi, prawosławni. Miasto było swojego rodzaju fenomenem na arenie krajowej. – Ekspozycja jest próbą pokazania, iż pomimo różnych religii i dorobku kulturowego, możemy razem żyć, budować dobro wspólne i tworzyć życie społeczne – mówi dr Marek Sobisz, kustosz klasztoru i ekspozycji muzealnej w Węgrowie. Różnice nie zawsze muszą dzielić, ale czasami mogą stać się elementem ubogacającym.

Reklama

Ekspozycja została podzielona na 5 stref. Pierwsza z nich składa się z ogólnego wprowadzenia do historii miasta. Druga strefa poświęcona jest katolicyzmowi. Na kartach i mapach wystawy szczególne miejsce znajduje klasztor i bazylika z przylegającym dawniej klasztorem księży bartoszków (komunistów). – Akcent położony jest na to, aby pokazać, jak religia katolicka oddziaływała na społeczność przez dzieła kultury, sztukę wizualną, edukację – podkreśla kustosz klasztoru. Z kolejnej strefy oglądający dowiedzą się więcej na temat judaizmu. Pod koniec XIX wieku pomieszczenia w południowo-zachodnim narożniku klasztoru przebudowane zostały na cerkiew prawosławną dla rosyjskich urzędników i wojskowych przebywających w Węgrowie. Było to niebywałe, ponieważ w jednym budynku znajdował się zarówno kościół katolicki, jak i prawosławna cerkiew, co będzie można zobaczyć na fotografii pochodzącej z początku XX wieku. Dalsza wędrówka historyczna przewiduje zatrzymanie się przy protestantyzmie. W tej części możemy doszukać się informacji na temat samej religii; jak wyłonił się kalwinizm i luteranizm. Ponadto, dowiemy się więcej o postaciach takich jak np. Bogusław Radziwiłł, właściciel miasta Węgrów, który zapisał się na kartach powieści Henryka Sienkiewicza. Na uwagę zasługuje również fakt, iż już w XVI wieku istniała w Węgrowie protestancka drukarnia, w której drukowane były dzieła Piotra z Goniądza, jednego z najbardziej czołowych ariańskich teologów XVI wieku. To pokazuje, jak wielką rangą w tamtych czasach mógł się poszczycić Węgrów.

W gabinecie luster

Swoista wędrówka historyczna kończy się na ostatniej strefie epilogu, która wedle zamysłu ma skłonić do podjęcia refleksji na temat różnorodności, opowiedzianej we wcześniejszych strefach. Pewnego rodzaju gabinet luster jest przestrzenią do spojrzenia na siebie przez pryzmat różnych kultur i religii. Pomocna w tym przypadku będzie pochodząca z początku XX wieku panorama Węgrowa od strony rzeki Liwiec z widokiem na wszystkie kościoły. Stąd ekspozycja muzealna, a w niej gabinet luster pozwala spojrzeć w przyszłość w kontekście przeszłości i zaprezentowanego wielokulturowego dorobku przodków. Wzmianka o szacunku i relacjach międzykulturowych może być swoistą dygresją do tego, w jaki sposób my sami odnosimy się do innych, czy potrafimy okazywać życzliwość pomimo różnic, a w razie potrzeby nieść pomoc.

Reklama

Spotkanie z historią

– Ta wystawa nie jest stricte wykładem historycznym, lecz propozycją spotkania się z historią przez religię i kulturę ukazaną w nowatorskiej formie – mówi dr Marek Sobisz. Jeżeli kogoś zainteresują prezentowane treści, zdjęcia, materiały, będzie mógł sięgnąć po ogólnie dostępną literaturę oraz pogłębić swoją wiedzę i zainteresowania.

Dodatkowy element, przy stworzonej aranżacji, stanowią różnego rodzaju środki wyrazu. Jako ludzie kontaktujemy się ze światem przez zmysły i dlatego bardziej przemawia do nas to, co widzimy i czego dotykamy. Dlatego w ekspozycji zostały wykorzystane takie elementy jak: cegła, drewno, metal i beton. Każdy z nich w sztuce projektowania do czegoś innego się odnosi i w różny sposób oddziałuje. W opowieści narracyjnej o wielokulturowości Węgrowa zostały wykorzystane także takie środki multimedialne jak: ekrany, monitory dotykowe i wkomponowany przy każdej strefie dźwięk. Wspomniane środki wyrazu dedykowane są szczególnie młodemu pokoleniu. – Chcemy, aby młodzież, kiedy usłyszy o ekspozycji „Węgrów – Miasto Wielu Kultur i Religii”, nie utożsamiała tego z muzeum, do którego może mieć pejoratywne nastawienie – mówi dr Marek Sobisz. Ekspozycja jest propozycją spotkania się z historią, która może dużo wnieść do naszego życia, niejednokrotnie zaskoczyć i otworzyć oczy na wiele nowych spraw.

Reklama

Krok w przyszłość

Zgodnie ze wstępną propozycją, w piątki będzie można oglądać ekspozycję. Wierni i osoby zainteresowane będą mogły także zejść i obejrzeć podziemia klasztoru w niedzielę. Ponadto, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu się na określony termin, będzie również możliwość obejrzenia wystawy. – Obserwacja potrzeb ludzi w tym zakresie z czasem wszystko zweryfikuje – mówi kustosz klasztoru i ekspozycji w Węgrowie.

Ekspozycja wystawy muzealnej poświęconej wielokulturowości Węgrowa jest dopiero częścią całego projektu, w ramach którego ma powstać Centrum Dialogu Kultur w Węgrowie. W partnerstwie z archidiecezją lwowską, parafia klasztorna w Węgrowie otrzymała dofinansowanie na remont klasztoru, co pozwoli wykorzystać potencjał dziedzictwa historycznego zakonu reformatorów dla rozwoju turystyki i życia społeczno-kulturalnego w Polsce i Ukrainie. Jak się okazało, klasztor w Rawie Ruskiej na Ukrainie jest taki sam jak tutejszy w Węgrowie, stąd pomysł zawiązania współpracy i wyremontowania budynków. W perspektywie dwóch lat mają również powstać miejsca noclegowe. – Naszym zamysłem jest to, aby wokół tego projektu organizowało się życie edukacyjno-kulturalne (koncerty, sympozja, konferencje), a społeczeństwo mogło zacieśniać więzy – dodaje kustosz klasztoru i ekspozycji w Węgrowie.

2019-03-27 11:10

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sztuka sakralna na żywieckim zamku

Żywieckie muzeum wzbogaciło się o nową, stałą wystawę sztuki sakralnej. Na ekspozycji znajdującej się na pierwszym piętrze Starego Zamku zaprezentowane zostały najcenniejsze zbiory pochodzące z żywieckich kościołów. Jak powiedziała Dorota Firlej z żywieckiego muzeum, gotycką kolekcję prezentują drewniane rzeźby: „Św. Anna Samotrzecia” z ok. 1380 r. (z kościoła Świętego Krzyża w Żywcu) oraz dwa przykłady mniejszej rzeźby drewnianej z ok. 1510 r. - św. Barbara i św. Katarzyna (z kapliczki św. Wita w Starym Żywcu). Gotyckie, temperowe malarstwo tablicowe reprezentują: „Opłakiwanie” z ok. 1450 r. (z kościoła Świętego Krzyża w Żywcu) oraz „Madonna z poziomką” z 3 ćwierci XV wieku (obecnie w konserwacji). Epokę renesansu reprezentują XVI-wieczne obrazy temperowe: „Święte rozmowy” z kościoła parafialnego w Łękawicy (Matka Boża z św. Andrzejem i św. Piotrem oraz z św. Mikołajem i św. Stanisławem BM). Należy także wspomnieć o obrazach temperowych z 2 połowy XVI wieku pochodzących z kościoła Świętego Krzyża. Są to: „Wskrzeszenie Łazarza”, obraz dwustronny „Biczowanie” i „Piłat” (obecnie w konserwacji) oraz „Chrystus i św. Weronika”. Na ekspozycji pokazane zostały także obrazy sakralne żywieckich malarzy cechowych z XIX wieku: Antoniego i Wincentego Krząstkiewiczów, Andrzeja i Antoniego Madalskiego, Jana Fignowskiego, Józefa Ignacego Maultza. Obrazy te przedstawiają wizerunki Matki Bożej, Chrystusa, sceny z Nowego Testamentu. Dopełnieniem wystawy są przykłady rzeźby od XVIII do XIX wieku pochodzące z żywieckich kościołów, sprzęt i szaty liturgiczne, barokowe relikwiarze z kościoła Przemienienia Pańskiego w Żywcu oraz wiele obiektów sakralnych, jak dotąd nigdy nie prezentowanych. Bilet na tę bardzo ciekawą ekspozycję kosztuje tylko 5 zł.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Piastunko karmiąca, módl się za nami...

2024-05-13 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Madonna karmiąca, którą w dzisiejszym rozważaniu przypomina nam ks. Jan Twardowski uznawana jest za patronkę domostw. Ludowe przekazy mówiły, że w domu, w którym jest jej obraz, nigdy nie zabraknie chleba.

Rozważanie 14

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję