Reklama

Historia

Śmierć prezydenta

W południe 16 grudnia 1922 r. podczas wernisażu wystawy malarstwa polskiego w Warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych padły strzały. Od kul zamachowca zginął prof. Gabriel Narutowicz, sprawujący od zaledwie kilku dni urząd Prezydenta Rzeczypospolitej.

Niedziela Ogólnopolska 51/2022, str. 38-39

[ TEMATY ]

Gabriel Narutowicz

Narodowe Archiwum Cyfrowe

Gabriel Narutowicz (1865 – 1922)

Gabriel Narutowicz (1865 – 1922)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zupełnie obca polskiemu doświadczeniu historycznemu „zbrodnia królobójstwa” stanowiła zwieńczenie haniebnej nagonki prowadzonej przez opozycję wobec prezydenta, a wcześniej wobec Naczelnika Państwa Józefa Piłsudskiego. Eligiusz Niewiadomski, który przed 100 laty nacisnął spust rewolweru, mierząc w plecy Narutowicza, pierwotnie planował zamordować Piłsudskiego. Jego czyn był owocem ówczesnego „przemysłu pogardy” i rozgrzania do czerwoności sporu politycznego w państwie odradzającym się po latach z niewoli.

Wyborcza mozaika

Konstytucja marcowa z 1921 r. wprowadzała po raz pierwszy do polskiego porządku prawnego urząd Prezydenta Rzeczypospolitej. Głowa państwa miała być wybierana przez Zgromadzenie Narodowe, czyli połączone izby Sejmu i Senatu. Konstytucja nie dawała prezydentowi zbyt dużych uprawnień. Stało się tak m.in. dlatego, że jej autorzy, w większości politycy obozu narodowego, zakładali, iż po prezydenturę sięgnie znienawidzony przez nich marszałek Piłsudski. Tak się jednak nie stało. Piłsudski, mimo że był namawiany przez partie lewicy niepodległościowej, kategorycznie odmówił kandydowania. 9 grudnia 1922 r. marszałek Sejmu Maciej Rataj zwołał posiedzenie obu izb parlamentu. Rozdrobnienie polityczne spowodowało, że do walki o prezydenturę stanęło pięciu kandydatów: Maurycy Zamoyski, zgłoszony przez Związek Ludowo-Narodowy, Stanisław Wojciechowski – kandydat PSL „Piast”, prof. Gabriel Narutowicz – wystawiony przez PSL „Wyzwolenie”, prof. Jan Baudouin de Courtenay – zgłoszony przez Klub Mniejszości Narodowych i Ignacy Daszyński – kandydat PPS. Żaden nie uzyskał wymaganej większości głosów, a w kolejnych głosowaniach odpadali kolejno ci, którzy uzyskali najsłabszy wynik. Wreszcie do decydującej rozgrywki stanęło dwóch: Zamoyski i Narutowicz. Obaj mieli spory dorobek życiowy i polityczny. Zamoyski był związany z ruchem narodowym od końca XIX wieku, jako członek Komitetu Narodowego Polskiego ściśle współpracował z Romanem Dmowskim, był członkiem delegacji w czasie konferencji wersalskiej, a od 1919 r. reprezentował Polskę jako poseł akredytowany w Paryżu. Jednak z trzech względów był kandydatem nie do zaakceptowania przez lewicę niepodległościową, ludowców i liczący kilkudziesięciu posłów Klub Mniejszości Narodowych. Wypominano mu, że był posłem do Dumy rosyjskiej, a w 1914 r. podpisał wiernopoddańczy i czołobitny list do cara, w którym stwierdził: „Krew synów Polski, przelana łącznie z krwią synów Rosji w walce ze wspólnym wrogiem, stanie się największą rękojmią nowego życia w pokoju i przyjaźni dwóch narodów słowiańskich”. Ludowcy przypominali, że jest jednym z największych właścicieli ziemskich, posiadającym majątek liczący blisko 200 tys. ha, a posłowie mniejszości narodowych widzieli w nim czołowego polityka endecji. Jego konkurent – Gabriel Narutowicz był z kolei postacią powszechnie szanowaną, również dlatego, że nie angażował się w bieżące spory i waśnie polityczne. Liczący 57 lat dystyngowany profesor większość życia spędził w Szwajcarii. Stał się światowej sławy inżynierem, projektantem i budowniczym wielu europejskich elektrowni wodnych. W czasie I wojny światowej wspierał ruch niepodległościowy Piłsudskiego, a także wspólnie z Henrykiem Sienkiewiczem organizował pomoc dla ofiar wojennych. Powrócił do Polski w 1920 r., a swoje talenty przeniósł na niwę pracy publicznej, pełniąc najpierw funkcję ministra robót publicznych w rządzie Władysława Grabskiego, a od 1922 r. – ministra spraw zagranicznych w gabinetach Artura Śliwińskiego i Juliana Nowaka. I to właśnie on został w piątej turze głosowania wybrany na prezydenta Polski. Uzyskał 289 głosów, a Maurycy Zamoyski – 227.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Przemysł pogardy

Wynik wyborów wywołał zupełnie niespodziewaną falę oburzenia w przegranym środowisku politycznym. Podważano go, twierdząc, że o zwycięstwie Narutowicza przesądziły głosy posłów i senatorów wybranych z list mniejszości narodowych. Na szanowanego dotychczas ministra spraw zagranicznych padły na łamach prasy kalumnie i obelgi. „To ich prezydent” – napisał dzień po wyborach endecki poseł i publicysta Stanisław Stroński. „Pan Narutowicz osobą swą zawalił drogę ku naprawie gospodarczo-skarbowej w państwie” – perorował na łamach Rzeczpospolitej. Jest „zawadą” – dodawał. Spór polityczny przeniósł się na ulice. Przez Warszawę przetoczyła się fala demonstracji, a przedstawiciele przegranego obozu poinformowali marszałka Sejmu, że nie wezmą udziału w zaprzysiężeniu prezydenta elekta oraz odmówią wszelkiego poparcia rządom powołanym przez Narutowicza. Fanatyczni zwolennicy przegranego kandydata posunęli się nawet do obrzucenia błotem i grudami śniegu prezydenta, który jechał otwartym powozem przez Aleje Ujazdowskie do Sejmu na zaprzysiężenie. Podjęto próbę niedopuszczenia do Sejmu posłów i senatorów zmierzających na ceremonię złożenia przysięgi, aby odbyła się przy pustej sali i tym samym stała się konstytucyjnie nieważna. Na placu Trzech Krzyży doszło do starć bojówek endeckich z socjalistami. Padły strzały, w wyniku których zginął robotnik. W takiej atmosferze prof. Narutowicz wypowiadał przed Zgromadzeniem Narodowym słowa przysięgi, rozpoczynając od słów: „Przysięgam Bogu Wszechmogącemu w Trójcy Świętej Jedynemu”, a kończąc: „Tak mi dopomóż Bóg i święta Syna Jego Męka”. Zamykał tym usta krzyczącym o jego „bezwyznaniowości”, a tym samym wykluczeniu go z możliwości objęcia urzędu. Jego prezydentura stała się faktem. Podczas uroczystości w Belwederze składający urząd Naczelnika Państwa Józef Piłsudski powiedział: „Jako jedyny oficer polski służby czynnej, który nigdy przed nikim nie stawał na baczność, staję oto na baczność przed Polską, którą ty reprezentujesz, wznosząc toast: Pierwszy Prezydent Rzeczypospolitej niech żyje!”.

Strzały w Zachęcie

Niestety, nastroje ulicy, umiejętnie podsycane przez przeciwników politycznych, nadal się radykalizowały. Prezydent otrzymywał anonimowe listy, w których grożono śmiercią jemu i jego najbliższym. Nie udało się jednak go zastraszyć ani zmusić do dymisji. Czuł na sobie ciężar odpowiedzialności wobec państwa. Jak powiedział w wywiadzie dla prasy zagranicznej, „dwa wielkie obozy stoją naprzeciw siebie z siłami równymi, bez konieczności wzajemnych ustępstw”. Chciał położyć temu kres, aby Polski nie ogarnęła wojna domowa. Złożył więc deklarację, że powoła rząd ponadpartyjny, w którym zasiedliby przedstawiciele wszystkich sił politycznych. Tekę ministra spraw zagranicznych w takim rządzie prezydent chciał powierzyć swemu konkurentowi – Maurycemu Zamoyskiemu, nie zdążył jednak zrealizować tych planów. Dosięgła go śmiertelna kula wystrzelona z rewolweru Eligiusza Niewiadomskiego – malarza, wykładowcy akademickiego i krytyka sztuki. Fanatyka, który uwierzył, że mordując prezydenta, przysłuży się narodowi. Zbrodnia wstrząsnęła Polską. „Ten czyn hańbiący, dokonany z zimną krwią, odbił się ciężko na mężu” – wspominała Aleksandra Piłsudska, żona marszałka. „Widział w nim dowód spodlenia narodu w niewoli, zdziczenia obyczajów, zepsucia moralnego pod wpływem długiej wojny, braku szacunku zarówno dla siebie, jak i dla najważniejszego reprezentanta narodu i państwa”. Można by dodać, także jako naukę dla współczesnych, że nie byłoby tej zbrodni, gdyby nie świadome działania polityków, którzy mając usta pełne haseł demokratycznych, nie mogli się pogodzić z wynikiem demokratycznych wyborów. Od haniebnych słów do zbrodniczych czynów bywa bowiem niebezpiecznie blisko.

Autor jest historykiem, szefem Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych

2022-12-13 14:54

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

100 lat temu został zamordowany prezydent Gabriel Narutowicz

[ TEMATY ]

Gabriel Narutowicz

Narodowe Archiwum Cyfrowe

Gabriel Narutowicz (1865 – 1922)

Gabriel Narutowicz (1865 – 1922)

100 lat temu, w południe 16 grudnia 1922 r. dokonano zabójstwa pierwszego prezydenta RP Gabriela Narutowicza. Mord w warszawskiej „Zachęcie” wywołał szok polskiej opinii społecznych i postawił pod znakiem zapytania funkcjonowanie systemu politycznego II Rzeczypospolitej.

Wybór Gabriela Narutowicza na urząd prezydenta wywołał gwałtowne protesty. Szczególnie burzliwy był 11 grudnia 1922 r., gdy zwolennicy przegranego w wyborach Maurycego Zamoyskiego próbowali zablokować zaprzysiężenie prezydenta poprzez niedopuszczenie posłów i samego prezydenta elekta do gmachu Sejmu. „Raczej życie oddam, aniżeli zrzeknę się w tych warunkach urzędu” – miał powiedzieć Gabriel Narutowicz po przybyciu do Sejmu do szefa Kancelarii Cywilnej Naczelnika Państwa Stanisława Cara. Sam Narutowicz wydawał się lekceważyć wydarzenia do których doszło na ulicach Warszawy. „Bezmyślność tej burdy ulicznej bije każdego w oczy, gdyż przecież krzykami kilkudziesięciu czy nawet kilkuset smarkaczy kierować się nie może” – mówił tego dnia.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Piotrkowski Męski Różaniec

2024-05-31 07:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Karol Porwich/Niedziela

W sobotę, 1 czerwca, w Piotrkowie Trybunalskim po raz 63. odbędzie się Męski Różaniec ulicami miasta.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję