Reklama

„Szukającym drogi” - rekolekcje wielkopostne w WSD

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W liturgiczną uroczystość Zwiastowania Pańskiego (26 marca) zakończyły się rekolekcje wielkopostne w WSD, które prowadził dominikanin o. Jacek Salij
„Bóg jest ojczyzną człowieka” - pisał Pierre Teilhard de Chardin. Czasem jednak człowiek zapomina o tej ojczyźnie, o źródle swego życia. Kościół podczas Wielkiego Postu przypomina więc wiernym o potrzebie nawrócenia, czyli powrotu do korzeni. Służą temu nabożeństwa pasyjne, sakrament pokuty, a także odbywające się w tym czasie w parafiach rekolekcje.

Wejdź, pozostań i wyjdź

Rekolekcje w seminarium różnią się od rekolekcji parafialnych. Są to tzw. rekolekcje zamknięte, czyli intensywne ćwiczenia duchowe pod kierunkiem doświadczonego kaznodziei. W tym roku przewodnikiem dla kleryków był znany polski teolog o. Jacek Salij. Ojciec Salij, dominikanin, jest kierownikiem Katedry Teologii Dogmatycznej w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i profesorem tej uczelni. Ponadto duszpasterzuje w Warszawie. Od lat na łamach miesięcznika „W drodze” prowadzi rubrykę pt. „Szukającym drogi”, gdzie udziela odpowiedzi na duchowe problemy czytelników.
Dewiza rekolekcji zamkniętych brzmi: „Intra totus, mane solus, exi alius” - „Wejdź cały, pozostań sam, wyjdź inny”. Podczas trzech dni skupienia alumni zachowują więc silentium, czyli święte milczenie. Słowo „rekolekcje” pochodzi od łacińskiego „recolere”, które oznacza - przywracać, odnawiać, rozważać, przypominać sobie. Trzy dni zamyślenia były więc możliwością gruntownego spojrzenia na życie i powołanie, a także przygotowaniem do owocnego przeżycia największej tajemnicy chrześcijaństwa - Zmartwychwstania Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na placu budowy

Rekolekcje rozpoczęły się wieczorną Mszą św. w piątek 23 marca. Każdego dnia o. Salij głosił cztery konferencje na różne tematy związane z życiem duchowym człowieka. Najpierw mówił o fundamencie wiary, czyli chrzcie świętym, i jego znaczeniu. „Pytanie: czy chcesz być ochrzczony? - to jednocześnie pytanie: czy chcesz być świętym?” - przypomniał słowa Jana Pawła II.
Kolejne zamyślenie o. Salija dotyczyło Kościoła, czyli miejsca kultu, ale i miejsca świadectwa. „Św. Paweł w Liście do Efezjan naucza, że jesteśmy wciąż na placu budowy Kościoła. Czasem więc dostrzegamy w nim zło i pytamy wtedy - dlaczego zło ma moc niszczyć nawet Kościół?” - mówił kaznodzieja. „Tu odpowiada nam św. Augustyn. Bóg dopuszcza zło. Nie dlatego, że nie jest Wszechmocny, ale dlatego, że jest tak Wszechmocny, że potrafi ze zła wyprowadzić większe dobro” - dodał o. Salij. „Jakie więc dobro chce Bóg wyprowadzić dzisiaj? On wzywa nas do większej świętości naszego życia, do wierności powołaniu kapłańskiemu” - powiedział.

Reklama

Boża opalenizna

W sobotę ojciec rekolekcjonista zachęcał kleryków do stawiania pytań o wiarę i modlitwę. Zauważył, że istnieje dziś zjawisko tzw. ateizmu religijnego. Wielu ludzi praktykuje modlitwę, ale tylko w kościele. Poza murami świątyni ich kontakt z Bogiem urywa się. „Modlitwa to nie rozmowa z Bogiem, ale spotkanie z Nim. Potrzebny jest więc wysiłek »zorganizowania« tego spotkania” - zauważył o. Jacek. Czasem jednak wydaje się, że Bóg milczy. Dlaczego? „Bóg z miłości do człowieka lubi być dyskretny. Z miłości do nas oddala się, nie chce się narzucać, ale chce, by to człowiek szukał Go i odkrył. Wtedy można się dopiero naprawdę modlić, czyli słuchać, a nie zagadać Boga swoimi oczekiwaniami” - podkreślił ojciec dominikanin. „Modlitwa nie polega na sentymentach - jest to praca, czasem znojna, mozolna. Adoracja zaś to jakby «opalanie się» w promieniach monstrancji, która często ma przecież kształt słońca” - stwierdził.

Pytania nieobojętne

Niedzielne medytacje były pochyleniem się nad tajemnicą Eucharystii. O. Salij starał się tę tajemnicę ukazać w perspektywie życia męczenników pierwszych wieków: „Św. Ignacy, św. Polikarp - oni chcieli stać się chlebem eucharystycznym, chcieli przemienić się w Chrystusa. Oni rzeczywiście żyli Eucharystią, wierzyli, że ona ma moc doprowadzenia ich do życia wiecznego”.
Głównym punktem ostatniego dnia rekolekcji było nabożeństwo pokutne i spowiedź. Ojciec rekolekcjonista wskazał, że w Piśmie Świętym znajdujemy dwa pojęcia nawrócenia. Pierwsze to nawrócenie radykalne, wielki zwrot ku Bogu, zmiana kierunku życia. Drugie nawrócenie, które dotyczy każdego wierzącego, to „metanoia”, czyli powrót do Boga - ojczyzny człowieka.
Rekolekcje zakończyła Eucharystia w poniedziałkowy wieczór. Podczas Mszy św., której przewodniczył bp Roman Marcinkowski, zostały udzielone święcenia diakonatu alumnowi kursu VI oraz posługi akolitatu i lektoratu alumnom z roku IV i III.
Owoce pracy duchowej dojrzewają powoli. Dlatego podczas rekolekcji alumni mieli możliwość uczestniczenia w adoracji Najświętszego Sakramentu.
Każdy powinien stawiać sobie pewne pytania, wobec których nie może przejść obojętnie. Pewien człowiek spytał starszego kapłana: - Słyszałem już tyle kazań, nauk rekolekcyjnych, mniej albo bardziej mądrych i pobożnych. W czym mi one pomogły? Tak wiele zapomniałem. Czy jest sens słuchać następnych? Ksiądz odpowiedział: - Z rekolekcjami jest podobnie jak z wodą laną do koszyka. Woda wycieknie, ale koszyk zostanie wilgotny i zawsze bardziej czysty.

2007-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Reprezentant Chorwacji na konkurs Eurowizji: Bóg stał się dla mnie żywą osobą

2024-05-21 14:26

[ TEMATY ]

świadectwa

#świadectwo

Wikipedia.org

Baby Lasagna (2024)

Baby Lasagna (2024)

Bóg stał się dla mnie żywą osobą - tak o swoim nawróceniu mówi reprezentant Chorwacji na tegoroczny konkurs Eurowizji. 25-letni Marko Purišić, występujący pod pseudonimem Baby Lasagna, zajął na nim drugie miejsce piosenką „Rim Tim Tagi Dim”, opowiadającej o młodym człowieku wyjeżdżającym ze wsi do miasta.

Był to najlepszy wynik Chorwacji w tym konkursie. Po powrocie do kraju Purišić przyjęty został jak bohater. Premier Andrej Plenković zapowiedział, że państwo przyzna mu premię w wysokości 50 tys. euro. Jednak artysta zrezygnował z tych pieniędzy i przekazał je dwóm placówkom leczącym nowotwory.

CZYTAJ DALEJ

Religijność Polaków: Powolny spadek deklaracji wiary, szybszy spadek praktyk

2024-05-21 17:45

[ TEMATY ]

badania

religijność

Karol Porwich/Niedziela

W Polsce następuje powolny spadek deklaracji wiary, a także szybszy spadek praktyk - podaje Centrum Badań Opinii Społecznej (CBOS). Z ogłoszonego dziś raportu nt. religijności Polaków w ostatnich dziesięcioleciach wynika, że spadek praktyk najszybciej postępuje wśród osób najmłodszych (w wieku 18-24 lata) oraz mieszkańców wielkich miast i osób lepiej wykształconych.

Za odejściem ludzi z Kościoła - przynajmniej według deklaracji badanych - nie stoi głównie pandemia czy afery pedofilskie, ale brak potrzeby, obojętność i strata zainteresowania. W drugiej kolejności za spadek praktyk religijnych Polaków odpowiada (wg badań z 2022 roku) ogólna krytyka Kościoła jako instytucji: jego zaangażowanie w politykę, hipokryzja, nieaktualny przekaz, a także krytyka jego przedstawicieli, księży i biskupów.

CZYTAJ DALEJ

Rada KEP ds. Społecznych o relacji Kościół – Państwo: Wroga separacja szkodzi dobru człowieka

2024-05-21 18:51

[ TEMATY ]

episkopat

Episkopat News

Kościół i Państwo, niezależne i autonomiczne - każde w swojej dziedzinie, są zobowiązane do współpracy dla dobra wspólnego. Wroga separacja szkodzi dobru człowieka - napisali członkowie Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych w stanowisku wydanym po spotkaniu Rady, które miało miejsce 21 maja w Warszawie. Obradom przewodniczył bp Marian Florczyk.

W wydanym po obradach stanowisku dotyczącym aktualnej relacji Kościół - Państwo członkowie Rady zauważyli, że „w obecnej rzeczywistości polityczno-społecznej zamiast separacji skoordynowanej, typowej dla państwa świeckiego, promowany jest wzorzec separacji wrogiej, właściwej dla ideologii laicyzmu”. Członkowie Rady wskazali, że separacja skoordynowana to „wzajemna autonomiczna współpraca Kościoła i Państwa, zapewniająca realizację dobra wspólnego opartego o transcendentną godność człowieka i naturalne prawo moralne”. „W tym modelu Państwo jest bezstronne wyznaniowo a w konsekwencji otwarte na współpracę z Kościołami i wspólnotami religijnymi” - czytamy w stanowisku. Separacja wroga natomiast, polega „na usuwaniu i ostatecznym zwalczaniu symboli religijnych i przejawów kultu religijnego, eliminowaniu społecznej roli Kościoła oraz wszelkich przejawów prywatnego i publicznego życia religijnego”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję