Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (37)

Nawiedź , o Panie, Twoją winnicę

Niedziela Ogólnopolska 16/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 80 [79], 2-3a. 9-10. 18-19 - z Jutrzni czwartku II tygodnia

1. Psalm, który przed chwilą rozbrzmiewał, naznaczony jest tonem lamentacji i błagania całego ludu Izraela. W pierwszej części użyty jest znany symbol biblijny - obraz pasterza. Pan zostaje przywołany jako "Pasterz Izraela", Ten, który "wiedzie jak trzodę ród Józefa" ( Ps 80 [79], 2). Pan prowadzi swoją trzodę, to znaczy swój lud, i ochrania ją przed niebezpieczeństwami, zasiadając nad cherubami Arki Przymierza. Czynił tak podczas wędrówki przez pustynię. Teraz jednak wydaje się być nieobecny, jakby uśpiony i obojętny. Trzodzie, którą powinien prowadzić i żywić (por. Ps 23 [22]), ofiaruje tylko chleb zmieszany ze łzami (por Ps 80 [79], 6). Nieprzyjaciele wyśmiewają się z tego upokorzonego i znieważonego ludu, jednakże Boga jakby to nie obchodziło, nie "wzbudza swej potęgi" (w. 3) ani nie objawia swej mocy w obronie ofiar gwałtu i ucisku. Wezwanie antyfony, które się powtarza (w. 4. 8), próbuje jakby poruszyć Boga w Jego obojętnej postawie, aby sprawić, żeby na nowo był Pasterzem i obrońcą swego ludu.

2. W drugiej części modlitwy, pełnej napięcia i równocześnie zaufania, znajdujemy inny symbol, tak drogi dla Biblii obraz winnicy. Jest to obraz łatwy do zrozumienia, gdyż stanowi część panoramy Ziemi Obiecanej oraz jest znakiem obfitości i radości. Winnica uosabia Izraela, jak naucza prorok Izajasz w jednej ze swych najbardziej wzniosłych pieśni poetyckich (por. Iz 5, 1-7). Zawiera ona podstawowe wymiary: z jednej strony winnica przedstawia dar, łaskę i miłość Boga, ponieważ przez Niego jest zasadzona (por. Iz 5, 2; Ps 80 [79], 9-10), z drugiej zaś - jest wyrazem ludzkiej odpowiedzi, osobistego zaangażowania i owocem sprawiedliwych uczynków, gdyż domaga się pracy rolnika, dzięki której są winogrona na wino.

3. Za pomocą obrazu winnicy Psalm przypomina podstawowe etapy historii żydowskiej, u której korzeni było doświadczenie wyjścia z Egiptu oraz wejścia do Ziemi Obiecanej. Winnica ta osiągnęła największy swój rozmiar, obejmując cały region palestyński i wychodząc poza jego granice podczas panowania Salomona. Rozciągała się bowiem od północnych gór Libanu, wraz z jego cedrami, aż po Morze Śródziemne i prawie aż po wielką rzekę Eufrat (por. w. 11-12). Jednakże świetność tego rozwoju została zniweczona. Psalm przypomina nam, że na winnicę Bożą spadła burza, czyli Izrael doświadczył gorzkiej próby, ciężkiego najazdu, który zniszczył Ziemię Obiecaną. Sam Bóg zburzył mur otaczający winnicę, jakby był agresorem, pozwalając, żeby wpadli do niej grabieżcy, reprezentowani przez leśnego dzika, zwierzę, które było uważane za gwałtowne i nieczyste, zgodnie ze starożytnymi zwyczajami. Do dzika dołączyły inne dzikie bestie, symbol zgrai nieprzyjacielskiej, która wszystko niszczy (por. w. 13-14).

4. Płynie więc do Boga mocne wołanie, aby na nowo stanął w obronie pokrzywdzonych, przerywając swoje milczenie: "Powróć, o Boże Zastępów! Wejrzyj z nieba, zobacz i nawiedź tę winorośl" (w. 15). Bóg będzie na nowo opiekunem latorośli tej winnicy, która była poddana tak gwałtownym zawieruchom, wyrzucając tych wszystkich, którzy chcieli ją wyciąć i spalić ogniem (por. w. 16-17).

W tym momencie Psalm otwiera się na nadzieję mesjańską. W wierszu 18. znajdujemy następującą modlitwę: "Niech ręka Twoja będzie nad mężem Twej prawicy, nad synem człowieczym, któregoś utwierdził dla siebie". Myśl zwraca się może przede wszystkim do króla z rodu Dawida, który z Pańską pomocą doprowadzi do odzyskania wolności. Zawarta jest tu ufność w przyszłego Mesjasza, owego "syna człowieczego", o którym będzie potem mówił prorok Daniel (por. Dn 7, 13-14) i które to imię Jezus przyjmuje jako ulubiony tytuł na określenie swego dzieła i swej mesjańskiej osoby. Ojcowie Kościoła będą zgodni we wskazywaniu na winnicę, którą Psalm wymienia, jako na proroczą zapowiedź Chrystusa, " prawdziwego krzewu winnego" (J 15, 1), oraz Kościoła.

5. Aby oblicze Pana zajaśniało na nowo, Izrael musi powrócić do wierności i do zwracania się w modlitwie do Boga Zbawiciela. Wyraża to Psalmista, gdy stwierdza: "Nie odstąpimy już więcej od Ciebie" ( Ps 80 [79], 19).

Psalm 80 [79] jest zatem pieśnią szczególnie naznaczoną cierpieniem, ale również niezachwianą ufnością. Bóg zawsze jest gotów " powrócić" do swego ludu, ale konieczne jest, aby Jego lud "powrócił" do Niego w wierności. Jeżeli odwrócimy się od grzechu, Pan "odwróci" swój zamiar karania: jest to mocne przekonanie Psalmisty, które odzywa się także w naszych sercach, otwierając je na nadzieję.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 21.): Egoista

2024-05-20 20:44

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co Komunia ma wspólnego z egoizmem? Czy można ją przyjmować „w czyjejś intencji”? Jaką rolę odgrywa w niej Matka Boża? Czym się różni kolejka od procesji? I co właściwie mają zrobić osoby, które aktualnie nie mogą przystępować do Komunii? Zapraszamy na dwudziesty pierwszy odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o przyjmowaniu Ciała Chrystusa z Maryją i tak, jak Ona.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Siostry duchaczki: Gwidon z Montpellier – nowy błogosławiony w duchu Franciszka

2024-05-21 17:37

[ TEMATY ]

błogosławiony

Przemysław Radzyński

Bł. Gwidon z Montpellier

Bł. Gwidon z Montpellier

Na ogłoszenie Gwidona błogosławionym trzeba było czekać 800 lat, ale to wydarzenie opatrznościowe, bo to człowiek na nasze czasy - mówią siostry kanoniczki Ducha Świętego de Saxia z Krakowa, duchowe córki nowego błogosławionego - Gwidona z Montpellier, założyciela Zakonu Ducha Świętego.

Gwidon urodził się w drugiej połowie XII wieku we francuskim mieście Montpellier w zamożnej rodzinie. Przed rokiem 1190 zaczął służyć ubogim i potrzebującym, zakładając dla nich dom, szpital na obrzeżach Montpellier. Od samego początku to dzieło powierzył Duchowi Świętemu. W krótkim czasie znalazł wielu naśladowców, którzy zainspirowali się jego przykładem i zapragnęli służyć ubogim i potrzebującym. I w ten sposób narodziła się wspólnota, której członkami byli mężczyźni i kobiety, ludzie świeccy i duchowni.

CZYTAJ DALEJ

Katecheci przeciwko zmianom zasad organizacji religii w szkołach

2024-05-21 16:42

[ TEMATY ]

katecheta

Bożena Sztajner/Niedziela

Nauczyciele ze Stowarzyszenia Katechetów Świeckich krytykują propozycję MEN zmian w zasadach organizacji lekcji religii w szkołach. Według nich spowodują one utratę pracy przez część katechetów. Opowiadają się za natomiast za wprowadzeniem obowiązkowych dla uczniów lekcji religii lub etyki.

Pod koniec kwietnia do konsultacji publicznych trafił projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zaproponowano w nim uelastycznienie możliwość organizacji nauki religii i etyki. Łatwiej niż dotychczas będzie można tworzyć grupy dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję