Reklama

Niedziela Częstochowska

Muzyczna refleksja wielkopostna

22 marca w kościele rektorackim Najświętszego Imienia Maryi w Częstochowie odbył się koncert pasyjny muzyki organowej i chóralnej „Via Dolorosa” w wykonaniu studentów Studium Liturgii i Muzyki Kościelnej Wyższego Instytutu Teologicznego w Częstochowie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

– Koncert stanowi refleksję wielkopostną, muzyczny obraz opisujący mękę Pańską. Wyraża współczucie, współodczuwanie, wielkoduszność i żal. Zawiera wymowny przekaz słowno-muzyczny oparty na poetyckich tekstach utworów wokalnych oraz granych w kompozycjach instrumentalnych – powiedziała prowadząca wydarzenie dr Karolina Banach, wykładowca Studium.

Maciej Orman/Niedziela

W programie znalazły się m.in. takie utwory jak: „Rozmyślajmy dziś”, „Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ” Jana Sebastiana Bacha, preludium c-moll Fryderyka Chopina czy „Panis Angelicus” Césara Francka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Maciej Orman/Niedziela

Występu studentom gratulował ks. Łukasz Połacik, wicedyrektor Studium. – Jesteśmy bardzo dumni, że mimo tylu różnych zajęć, pracy, obowiązków rodzinnych, ale też nauki w innych szkołach znajdują czas, żeby służyć Panu Bogu przez muzykę i śpiew, a potem ubogacać wiernych tym niezwykłym doświadczeniem – przyznał.

Maciej Orman/Niedziela

W rozmowie z „Niedzielą” dr Karolina Banach zaznaczyła, że studenci, którzy wystąpili podczas koncertu, to „ludzie obdarzeni sercem do muzyki”. – W takim kontekście powinniśmy te utwory odbierać. To nie jest jakaś wielka forma koncertowa ani nie były to wielkie przygotowania koncertowe. Ten koncert jest przede wszystkim zachęceniem dla osób z zewnątrz do podjęcia studiów w naszej uczelni – podkreśliła.

Maciej Orman/Niedziela

Swój występ bardzo przeżywała Karina Czarnecka, studentka I roku, która wykonała chorał F-dur Augusta Freyera i która śpiewała również w chórze. Na co dzień gra w Krakowie, a chwilowo zastępuje organistę w rodzinnej parafii w Myszkowie, ale był to jej pierwszy występ koncertowy. – To ogromne przeżycie. Dałam się przekonać profesorowi, chociaż na początku byłam bardzo sceptycznie nastawiona. Obawiałam się, czy dam radę i czy utwór nie będzie za trudny. Szukałam po prostu samych argumentów na „nie” – opowiadała rozemocjonowana.

Maciej Orman/Niedziela

– Było bardzo dużo stresu, ale też wiele radości. Emocje jeszcze nie opadły, to niesamowite, ale cieszę się. Jestem zadowolona, że to się udało – dodała.

Reklama

Po koncercie można było złożyć ofiarę do puszki na rzecz pomocy Ukrainie.

Koncert poprzedziła Msza św., podczas której słuchacze studium posługiwali śpiewem.

Chór przygotowała dr Karolina Banach. Za przygotowanie studentów do dyrygowania odpowiadał Marcin Lauzer. Przygotowanie do popisu organowego studenci zawdzięczają: dr Karolinie Banach, dr. Janowi Mroczkowi, Adamowi Mroczkowi i Przemysławowi Kmieciowi.

2022-03-22 23:07

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej: w liturgii nie wolno wykonywać utworów o charakterze świeckim

2024-05-07 10:00

[ TEMATY ]

muzyka liturgiczna

Karol Porwich/Niedziela

W trosce o dobro kościelnej liturgii, w tym wykonywanych pieśni i psalmów, Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej w kurii warszawsko-praskiej przypomina, że muzyka w kościołach powinna być odgrywana wyłącznie na żywo, a nie odtwarzana z nagrania. Komunikat w tej sprawie wydano z uwagi na "niepokojące praktyki korzystania z gotowych utworów audio, zastępujących grę organów, śpiew organisty i wiernych". Ponadto dokument tłumaczy m.in., że nie wolno w liturgii wykonywać utworów o charakterze świeckim.

Zwracając się do kapłanów i diecezjan świeckich, Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej wydała komunikat dotyczący odtwarzania utworów audio w kościołach. W "trosce o dobro kościelnej liturgii, w tym wykonywanych pieśni i psalmów" zwraca w nim uwagę na "pojawiające się niepokojące praktyki korzystania z gotowych utworów audio zastępujących grę organów, śpiew organisty i wiernych podczas mszy świętych, nabożeństw i innych aktywności liturgicznych".

CZYTAJ DALEJ

XXII Ogólnopolskie Czuwanie Czcicieli i Grup Modlitwy Ojca Pio

2024-05-08 14:01

[ TEMATY ]

św. Ojciec Pio

Mat.prasowy

Stygmatycy – żywe ikony męki i zmartwychwstania Chrystusa. XXII Ogólnopolskie Czuwanie Czcicieli i Grup Modlitwy Ojca Pio.

Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, Kraków Łagiewniki

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję