Reklama

Jak odbywają się wybory przewodniczącego KEP

Niedziela Ogólnopolska 10/2009, str. 4-5

Ryszard Rzepecki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dnia 10 marca biskupi wybiorą przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski. Jak przebiegają wybory? Kto może kandydować? Jaką władzę ma przewodniczący? O tym w naszym raporcie.
Kandydować na przewodniczącego może tylko biskup diecezjalny. Natomiast prawo zgłaszania kandydatur, jak i głosowania mają, obok biskupów diecezjalnych, również biskupi pomocniczy, a także biskupi pełniący szczególne zadania w Episkopacie zlecone przez Stolicę Apostolską lub samą Konferencję. Do Konferencji Episkopatu nie należą biskupi seniorzy, tak więc oni nie mogą ani kandydować, ani głosować.

Procedura wyborów

Kandydatury zgłasza się na piśmie i przekazuje specjalnie powołanej komisji skrutacyjnej. Należy do niej zwykle kilku młodszych wiekiem biskupów pomocniczych. Po zgłoszeniu kandydatur rozpoczyna się pierwsze głosowanie. W nim każdy biskup może oddać głos na jedną osobę spośród zgłoszonych. Następnie liczy się głosy. Jeżeli ktoś dostał 50 proc. głosów plus jeden, wygrywa i zostaje przewodniczącym. Jeżeli nie, głosuje się po raz drugi. Jednak tym razem głosować można już tylko na osoby, które w pierwszej turze otrzymały co najmniej jeden głos. I znowu wygrywa ten, kto otrzymał 50 proc. głosów plus jeden. Jeżeli jednak ciągle nie ma takiej osoby, zarządzana jest trzecia tura głosowania. W niej rozpatrywanych jest już tylko dwóch kandydatów, którzy w drugiej turze otrzymali największą liczbę głosów. Zwycięzca zostaje przewodniczącym Episkopatu i swoje obowiązki obejmuje z chwilą wyboru. Poszczególne tury głosowań odbywają się w pewnym odstępie czasowym, żeby głosujący mieli czas na refleksję.
Wybory przewodniczącego Episkopatu, zgodnie ze statutem, odbywają się co 5 lat. Obecnie, od 2004 r., funkcję przewodniczącego pełni metropolita przemyski abp Józef Michalik. Statut pozwala na wykonywanie obowiązków przewodniczącego bez przerwy nie dłużej niż przez dwie kolejne kadencje. Oznacza to, że abp Michalik może, ale, oczywiście, nie musi zostać wybrany ponownie na przewodniczącego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Przewodniczący, ale nie przełożony

Media zawsze bardzo dużo uwagi poświęcają tym wyborom. Kto będzie rządził Kościołem w Polsce? - pytają przed wyborami niektórzy dziennikarze. Dlatego wyjaśniamy, że przewodniczący Episkopatu nie rządzi Kościołem w Polsce. Nie jest jego głową, przywódcą ani zwierzchnikiem innych biskupów. Każdy biskup diecezjalny ma na terenie swojej diecezji pełnię władzy. Pochodzi ona z nadania papieża i tylko Ojciec Święty jest zwierzchnikiem biskupa diecezjalnego.
Jest natomiast rzeczą oczywistą, że warto, aby wszyscy biskupi z danego kraju spotykali się razem co jakiś czas w celu wymiany doświadczeń i koordynacji pracy duszpasterskiej. Takie wspólne spotkanie nazywa się zebraniem plenarnym Konferencji Episkopatu Polski. Biskupi polscy od wieków skupiali się wokół arcybiskupów gnieźnieńskich, od 1416 r. prymasów Polski, i zwoływanych przez nich synodów prowincjalnych. Po Soborze Watykańskim II dotychczasowe wspólne działania biskupów przybrały prawną formę Konferencji Episkopatu Polski (KEP).
Konferencja przede wszystkim: troszczy się o pielęgnowanie wśród biskupów braterskiej miłości i jedności działania, wspomaga poszczególnych biskupów w ich misji duszpasterskiej, utrzymuje stałą łączność ze Stolicą Apostolską, studiuje problemy duszpasterskie w celu znalezienia najstosowniejszych metod ewangelizacji w warunkach pracy Kościoła w Polsce, troszczy się o życie religijne i moralne katolików w kraju oraz duchową opiekę nad Polonią zagraniczną, stara się o właściwe rozwiązanie problemów społecznych łączących się z posłannictwem Kościoła oraz z zachowaniem i rozwojem kultury chrześcijańskiej.
Konferencja ma też swoje Komisje, Rady i Zespoły, stałe lub doraźne, które zajmują się szczegółowymi zakresami tematycznymi. I tak np. jest Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu RP i Konferencji Episkopatu Polski, Komisja Nauki Wiary czy Komisja Charytatywna.

Prezydium

Zebranie plenarne Konferencji Episkopatu Polski odbywa się kilka razy w roku. Najczęściej w Warszawie, ale także regularnie na Jasnej Górze, gdzie już tradycyjnie biskupi odbywają swoje doroczne rekolekcje. Zebrania odbywają się również w innych miejscach, przy okazji różnych ważnych uroczystości czy rocznic związanych z życiem Kościołów lokalnych. W zebraniu plenarnym mają prawo i obowiązek uczestniczyć wszyscy członkowie Konferencji Episkopatu, czyli: biskupi diecezjalni, biskup polowy, biskupi obrządku bizantyńsko-ukraińskiego, biskupi koadiutorzy, biskupi pomocniczy oraz biskupi pełniący w Polsce szczególne zadania zlecone im przez Stolicę Apostolską lub Konferencję Episkopatu Polski.
Tak złożona struktura o tak wielorakich zadaniach musi mieć grupę osób, która będzie koordynować jej pracę. I to jest właśnie główne zadanie przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski. Zwołuje on zebrania plenarne i Radę Stałą oraz im przewodniczy. Przesyła sprawozdania z zebrań plenarnych i dokumenty Konferencji do Stolicy Apostolskiej, za pośrednictwem Nuncjatury Apostolskiej. W pracy pomagają mu: zastępca przewodniczącego, sekretarz generalny, zastępca sekretarza generalnego, ekonom oraz rzecznik prasowy. Przewodniczący, wiceprzewodniczący oraz sekretarz generalny tworzą Prezydium Konferencji. Prezydium w szczególnych przypadkach, kiedy wymaga tego dobro Kościoła albo wiernych, zgodnie z opinią biskupów Konferencji, może zająć stanowisko w sprawach publicznych.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boże Ciało - uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa

[ TEMATY ]

Boże Ciało

Bożena Sztajner

Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, Boże Ciało jest jednym z głównych świąt obchodzonych w Kościele katolickim. Choć świadomość niezwykłego cudu przemiany konsekrowanego chleba i wina w rzeczywiste Ciało i Krew Chrystusa towarzyszyła wiernym od początku chrześcijaństwa, jednak trzeba było czekać aż dziesięć stuleci zanim zewnętrzne przejawy tego kultu powstały i zadomowiły się w Kościele katolickim.

Początek tradycji obchodzenia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. U progu tego stulecia – na Soborze Laterańskim IV (1215) - w Kościele katolickim przyjęto dogmat o transsubstancjacji, czyli przemianie substancji chleba i wina, w ciało i krew Chrystusa z zachowaniem ich naturalnych przypadłości takich jak smak, wygląd, forma itp. Wiązało się to z coraz mocniejszymi wpływami filozofii greckiej oraz tradycji scholastycznej w teologii Kościoła zachodniego.

CZYTAJ DALEJ

Boże Ciało i wianki

Niedziela łowicka 21/2005

www.swietarodzina.pila.pl

Boże Ciało, zwane od czasów Soboru Watykańskiego II Uroczystością Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, jest liturgicznym świętem wdzięczności za dar wiecznej obecności Jezusa na ziemi. Chrześcijanie od początków Kościoła zbierali się na łamaniu Chleba, sławiąc Boga ukrytego w ziemskim chlebie. Święto jest przedłużeniem Wielkiego Czwartku, czyli pamiątki ustanowienia Eucharystii. A z tego wynika, że uroczystość ta skryta jest w cieniu Golgoty, w misterium męki i śmierci Jezusa.

Historia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. W klasztorze w Mont Cornillon, w pobliżu Liege we Francji, przebywała zakonnica Julianna, która wielokrotnie miała wizję koła na wzór księżyca, a na nim widoczną plamę koloru czarnego. Nie rozumiała tego, więc zwróciła się do przełożonej. Gdy ta ją wyśmiała, Julianna zaczęła się modlić i pewnego razu usłyszała głos, oznajmiający, że czarny pas na tarczy księżyca oznacza brak osobnego święta ku czci Eucharystii, które ma umocnić wiarę, osłabioną przez różne herezje.
Władze kościelne sceptycznie odnosiły się do widzeń prostej Zakonnicy. Jednak kolejne niezwykłe wydarzenie dało im wiele do myślenia. W 1263 r. w Bolsenie, niedaleko Rzymu, kapłan odprawiający Mszę św. zaczął mieć wątpliwości, czy to możliwe, aby kruchy opłatek był Ciałem Pańskim. I oto, gdy nastąpił moment przełamania Hostii, zauważył, że sączy się z niej krew i spada na białe płótno korporału na ołtarzu. Papież Urban IV nie miał już wątpliwości, że to sam Bóg domaga się święta Eucharystii i rok po tym wydarzeniu wprowadził je w Rzymie, a papież Jan XXII (1334 r.) nakazał obchodzić je w całym Kościele. Do dziś korporał z plamami krwi znajduje się we wspaniałej katedrze w Orvieto, niedaleko Bolseny. Wybudowano ją specjalnie dla tej relikwii.
W Polsce po raz pierwszy święcono Boże Ciało w 1320 r., za biskupa Nankera, który przewodził diecezji krakowskiej. Nie było jednak jeszcze tak bogatych procesji, jak dziś. Dopiero wiek XVI przyniósł rozbudowane obchody święta Bożego Ciała, zwłaszcza w Krakowie, który był wówczas stolicą. Podczas procesji krakowskich prezentowały się proporce z orłami na szkarłacie, obecne było całe otoczenie dworu, szlachta, mieszczanie oraz prosty lud z podkrakowskich wsi.
W czasie procesji Bożego Ciała urządzano widowiska obrzędowe lub ściśle teatralne, aby przybliżyć ich uczestnikom różne aspekty obecności Eucharystii w życiu. Nasiliło się to zwłaszcza pod koniec XVI wieku, kiedy przechodzenie na protestantyzm znacznie się nasiliło i potrzebna była zachęta do oddania czci Eucharystii.
W okresie rozbiorów religijnemu charakterowi procesji Bożego Ciała przydano akcentów patriotycznych. Była to wówczas jedna z nielicznych okazji do zademonstrowania zaborcom żywej wiary. W procesjach niesiono prastare emblematy i proporce z polskimi godłami, świadczące o narodowej tożsamości.
Najpiękniej jednak Boże Ciało obchodzono na polskiej wsi, gdzie dekoracją są łąki, pola i zagajniki leśne. Procesje imponowały wspaniałością strojów asyst i wielką pobożnością prostego ludu, wyrażającego na swój sposób uwielbienie dla Eucharystii. Do dziś przetrwał zwyczaj zdobienia ołtarzy zielonymi drzewami brzóz i polnymi kwiatami. Kiedyś nawet drogi wyścielano tatarakiem. Do dziś bielanki sypią też przed kroczącym z monstrancją kapłanem kolorowe płatki róż i innych kwiatów.
Boże Ciało to również dzień święcenia wianków z wonnych ziół, młodych gałązek drzew i kwiatów polnych. Wieniec w starych pojęciach Słowian był godłem cnoty, symbolem dziewictwa i plonu. Wianki z ruty i kwiatów mogły nosić na głowach tylko dziewczęta.
Na wsiach wierzono, że poświęcone wianki, powieszone na ścianie chaty, odpędzają pioruny, chronią przed gradem, powodzią i ogniem. Dymem ze spalonych wianków okadzano krowy, wyganiane po raz pierwszy na pastwisko. Zioła z wianków stosowano też jako lekarstwo na różne choroby.
Gdzieniegdzie do poświęconych wianków dodawano paski papieru, z wypisanymi słowami czterech Ewangelii. Paski te zakopywano następnie w czterech rogach pola, dla zabezpieczenia przed wszelkim złem.
Dziś Boże Ciało to jedna z niewielu już okazji, aby przyodziać najpiękniejszy strój świąteczny - strój ludowy. W Łowickiem tego dnia robi się tęczowo od łowickich pasiaków. Kto wie, czy stroje ludowe zachowałyby się do dziś, gdyby nie możliwość ich zaprezentowania podczas uroczystości kościelnych. Chwała zatem i wielkie dzięki tym duszpasterzom, którzy kładą nacisk, aby asysty procesyjne występowały w regionalnych strojach. Dzięki temu procesje Bożego Ciała są jeszcze wspanialsze, okazalsze, barwniejsze. Ukazują różnorodność bogactwa sztuki ludowej i oby tak było jak najdłużej.
W ostatni czwartek oktawy Bożego Ciała, oprócz święcenia wianków z ziół i kwiatów, szczególnym ceremoniałem w naszych świątyniach jest błogosławieństwo małych dzieci. Kościoły wypełniają się najmłodszymi, często także niemowlętami, by i na nich spłynęło błogosławieństwo Boże. Wszak sam Pan Jezus mówił: „Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im, do takich bowiem należy królestwo Boże. Zaprawdę, powiadam wam: Kto nie przyjmie królestwa Bożego jak dziecko, ten nie wejdzie do niego” (Mk 10, 13-15).

CZYTAJ DALEJ

Kwietne dywany na Kozanowie

2024-05-30 15:16

Marzena Cyfert

Kwietny dywan przygotowany na procesję Bożego Ciała w parafii św. Jadwigi na Kozanowie

Kwietny dywan przygotowany na procesję Bożego Ciała w parafii św. Jadwigi na Kozanowie

Już po raz piąty w parafii św. Jadwigi wierni wraz ze swoimi duszpasterzami przygotowali kwietne dywany na uroczystość Bożego Ciała.

Powstało pięć wielobarwnych dywanów z różnymi motywami; znalazło się na nich również logo Synodu Archidiecezji Wrocławskiej. Wykorzystano do tego płatki kwiatów, zielone gałązki, ale również korę. W pracę zaangażowało się ok. 50 osób.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję