Reklama

XX Świętojański Festiwal Organowy

Niedziela toruńska 28/2004

„Muzyka organowa staje się językiem tam, gdzie milknie słowo”.
Jan Paweł II

Muzyka organowa od wielu lat zajmuje ważne miejsce w życiu muzycznym bazyliki katedralnej Świętych Janów w Toruniu. To tu odbywają się organizowane w sezonie wiosenno-letnim koncerty i festiwale: Świętojańskie Festiwale Organowe i Międzynarodowy Letni Festiwal „Toruń - Muzyka i Architektura”, które każdego roku przyciągają sporą grupę melomanów, a także znakomitych organistów zarówno polskich, jak i zagranicznych.
W tym roku mija 20 lat, odkąd za przyczyną Mariana Dorawy odbył się pierwszy Świętojański Festiwal Organowy. Pomysł i możliwość zorganizowania Festiwalu pojawiły się po rekonstrukcji nieczynnych od czasu zakończenia II wojny światowej wczesnobarokowych organów Mateusza Brandtnera z 1688 r. Instrument przywrócono do użytku w 1983 r., w którym to Toruń obchodził 750-lecie nadania praw miejskich. Organy te posiadają ogromną wartość jako instrument muzyczny, gdyż umożliwiają stylowe wykonanie muzyki dawnej. Równie ważne jest ich znaczenie historyczne, gdyż w Polsce, z powodu burzliwej historii, wiele instrumentów barokowych zostało bezpowrotnie zniszczonych. Ten, który możemy oglądać w bazylice, jest jednym z niewielu zachowanych do dzisiaj.
Pierwszy, inauguracyjny koncert odbył się 25 sierpnia 1985 r., a jego wykonawcą był wybitny polski organista - prof. Feliks Rączkowski z Warszawy.
Do 1991 r. Świętojańskie Koncerty Organowe odbywały się jedynie na barokowym instrumencie, dlatego też w skład repertuaru tej imprezy muzycznej wchodziły utwory do baroku włącznie. W 1991 r., w wyniku starań ks. Zdzisława Wyrowińskiego, przeprowadzono w bazylice remont generalny organów głównych zbudowanych przez Maxa Terletzkiego w 1878 r. i zaczęto używać ich podczas tego cyklu koncertów. Od tej pory zmienił się charakter Świętojańskich Koncertów Organowych, ponieważ wykorzystanie dwóch różnych stylowo obiektów - barokowego i romantycznego pozwoliło koncertującym artystom na zaprezentowanie podczas jednego występu literatury organowej niemal wszystkich wieków. Taka możliwość nie istnieje w żadnym innym oprócz Torunia mieście w Polsce, co też nadało tej imprezie muzycznej wyjątkowy i niepowtarzalny charakter.
W ciągu 20 lat trwania Świętojańskiego Festiwalu Organowego kilkakrotnie zmieniali się jego dyrektorzy artystyczni. Przez pierwsze 10 lat dyrektorem artystycznym Festiwalu był jego twórca Marian Dorawa, w latach 1996-2001 funkcję tę sprawował prof. Roman Grucza, a od 2002 r. dyrektorem artystycznym Festiwalu jest ks. dr Mariusz Klimek.
Podczas Świętojańskich Festiwali Organowych w toruńskiej bazylice katedralnej w przeciągu minionych 20 lat wystąpiło ponad 100 wykonawców z całej Polski, a także z zagranicy - z Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Szwecji, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Holandii i Austrii.
W tym roku organizatorzy Festiwalu przygotowali bardzo bogaty i zróżnicowany program uświetniający jubileusz XX-lecia Świętojańskich Koncertów Organowych. Oprócz koncertów organowych odbyły się także: koncert kameralny „Alternatim” i koncert symfoniczny. Koncerty odbywały się w niedzielne wieczory w czterech toruńskich kościołach - tradycyjnie - w bazylice katedralnej Świętych Janów, w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Toruniu, w kościele Matki Bożej Królowej Polski i kościele pw. Miłosierdzia Bożego. Była to doskonała okazja do tego, aby zaprezentować brzmienie niedawno tam wyremontowanych instrumentów organowych.
Wśród wykonawców tegorocznego XX Świętojańskiego Festiwalu Organowego mieliśmy okazję usłyszeć - 9 maja w bazylice katedralnej Świętych Janów - Władysława Szymańskiego z Mikołowa, w którego repertuarze znalazły się m.in. interesujące utwory organowe współczesnych kompozytorów polskich - Bolesława Szabelskiego i Feliksa Borowskiego. Drugi koncert festiwalowy miał miejsce 6 maja w kościele Matki Bożej Królowej Polski i wystąpił na nim Jakub Garbacz z Łodzi. Zaprezentował on toruńskiej publiczności utwory J. S. Bacha, J. Stanleya, F. Mendelssohna-Bartholdy’ego i L. Boellmanna. Kolejny koncert odbył się 23 maja w bazylice katedralnej Świętych Janów w wykonaniu Henryka Gwardaka z Finaldii. Usłyszeliśmy na nim rzadko prezentowaną podczas wcześniejszych edycji Festiwalu (ze względu na stopień trudności) toccatę i fugę d-moll Dorycką BWV 538 J. S. Bacha, a także utwory J. Stanleya, G. Böhma, J. G. Rheinbergera i L. Thuille’a. Tydzień później - 30 maja w kościele pw. Miłosierdzia Bożego odbył się koncert Jarosława Ciecierskiego z Olsztyna. Artysta ten wykonał m.in. interesujące, choć niestety rzadko wykonywane utwory hiszpańskiej muzyki dawnej. Zaprezentował także twórczość pochodzącego z Portugalii kompozytora okresu rokoka - J. de Sousa Carvalho - nazywanego „portugalskim Mozartem”.
5 czerwca, w ramach Festiwalu, w bazylice katedralnej Świętych Janów miał miejsce niezwykle ciekawy koncert kameralny „Alternatim”, podczas którego wystąpili: ks. dr M. Klimek (kantor), ks. P. Mizera (kantor) i R. Marzec (organy). W programie koncertu znalazła się msza nr 1 z Tabulatury Jana z Lublina, kompozycje Jakuba Sowy, Marcela Dupre i Pierre Cocherau.
W niedzielę 6 czerwca w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny odbył się festiwalowy koncert w wykonaniu prof. Andrzeja Chorosińskiego z Warszawy, podczas którego nastąpiło uroczyste oddanie do użytku organów tej świątyni po remoncie. W wykonaniu profesora usłyszeliśmy opracowane przez niego transkrypcje organowe utworów A. Vivaldiego - Wiosna, B. Smetany Wełtawa oraz kompozycje J. S. Bacha i A. Guilmanta.
Uroczysty charakter miał także następny koncert - 13 czerwca w bazylice katedralnej Świętych Janów, na którym wystąpiła Mariola Hadrysiak-Kurasz z Torunia wraz z uczniami i absolwentami. Był to koncert jubileuszowy uwieńczający 25 lat pracy pedagogicznej tej znanej toruńskiej organistki i pedagoga. Mariola Hadrysiak-Kurasz jest związana z Festiwalem Świętojańskim od samego początku. Występowała wielokrotnie, począwszy od pierwszego koncertu w 1985 r., w którym brał udział także wspomniany wcześniej Henryk Gwardak.
Obchody jubileuszu XX edycji Świętojańskiego Festiwalu Organowego uwieńczył finałowy koncert symfoniczny w wykonaniu Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, Chóru Akademickiego UMK w Toruniu i Chóru Wydziału Teologicznego UMK - „Tibi Domine”, na którym usłyszeliśmy IX Symfonię Ludwika van Beethovena.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Arch. katowicka: rozpoczęła się nowenna przed beatyfikacją ks. Jana Machy

2021-09-20 07:04

wikipedia.org

W niedzielę 19 września w parafiach archidiecezji katowickiej rozpoczęła się nowenna przed beatyfikacją Sługi Bożego ks. Jana Machy. Będzie ona trwać przez dziewięć niedziel aż do dnia beatyfikacji, czyli 20 listopada br. Nowenna jest elementem przygotowania diecezjan do tego wydarzenia.

Nowenna ma formę nabożeństwa. Na beatyfikację została skomponowana pieśń pt. "Wezwanie do bł. Jana Machy", która jest częścią nowenny. Ponadto proponuje się, by odmówić Modlitwę o łaskę za wstawiennictwem Sługi Bożego i przeczytać krótkie rozważanie - są to słowa ks. Machy.

CZYTAJ DALEJ

Dożynki Prezydenckie 2021

2021-09-19 17:04

prezydent.pl

Na dziedzińcu Pałacu Prezydenckiego odbyły się Dożynki Prezydenckie z udziałem Andrzeja Dudy i Agaty Kornhauser-Dudy.

– Wszystkie branże polskiego rolnictwa muszą być w sposób równy zadbane. Obiecuję wszystkim polskim rolnikom, że będę o te sprawy dbał, że będę stał na straży polskiego rolnictwa, jego dobra, jego interesów, tego wszystkiego, co istotne – mówił Prezydent RP podczas uroczystości.

CZYTAJ DALEJ

Warszawa: drugi dzień konferencji „Ochrona dzieci Bożych naszą wspólną misją”

2021-09-20 18:53

BostonCatholic / Foter.com / CC BY-ND

O odpowiedzialności pasterzy i konieczności głębokiego nawrócenia w obliczu grzechów i przestępstw wykorzystywania seksualnego małoletnich przez osoby duchowne mówiono drugiego dnia międzynarodowej konferencji „Ochrona dzieci Bożych naszą wspólną misją”.

W czasie porannej Eucharystii przewodniczący Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich, kard. Seán O’Malley OFM Cap wyraził ubolewanie z powodu przestępstw popełnianych przez duchownych. „To nie może być to, czego Jezus chce od swojego Kościoła; taki nie może być Kościół Boga miłującego i dającego przebaczenie. Wykorzystywanie i tuszowanie muszą się skończyć, a krzywdy wyrządzone ludowi Bożemu muszą zostać naprawione” – stwierdził amerykański purpurat. Nawiązując do liturgicznego wspomnienia św. Andrzeja Kima i Towarzyszy, kard. O' Malley powiedział, że trudno jest cierpieć dla Kościoła, ale jeszcze trudniejsze może być cierpienie doznawane z rąk Kościoła i duchowieństwa kościelnego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję