Reklama

Polska

Kapłani z Afryki dla „Niedzieli”: Afryka potrzebuje pogłębionej formacji teologicznej i pokoju

- Kontynent afrykański potrzebuje głębokiej formacji teologicznej zwłaszcza w zakresie liturgii i małżeństwa, ale również pragniemy pokoju – powiedzieli w rozmowie z „Niedzielą 23 listopada kapłani afrykańscy, którzy przybyli z pielgrzymką na Jasna Górę.

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Afryka

Beata Pieczykura/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Do sanktuarium jasnogórskiego przybyło 23 kapłanów pochodzących m.in.: z Etiopii, Nigerii, Kamerunu, Ugandy, Tanzanii. Aktualnie studiują teologię na Uniwersytecie kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Kapłanom towarzyszył ks. dr Mariusz Boguszewski z Papieskiego Stowarzyszenia Pomocy Kościołowi w Potrzebie.

- Idea studiów na UKSW powstała na prośbę biskupów afrykańskich, aby przygotować kurs w języku angielskim z różnych specjalności teologicznych dla kapłanów z Afryki. I już od kilku lat ta inicjatywa cieszy się bardzo dużym powodzeniem. Jako Stowarzyszenie Pomoc Kościołowi w Potrzebie pomagamy w przyznawaniu stypendiów, w zorganizowaniu pobytu. Jest również pomoc z różnych dotacji państwowych, za co bardzo dziękujemy. Jest to wielki wkład w rozwój Afryki i w rozwój teologii na kontynencie afrykańskim – powiedział „Niedzieli” ks. dr Mariusz Boguszewski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Jesteśmy na Uniwersytecie kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie dzięki zaangażowaniu i pomocy Stowarzyszenia Pomoc Kościołowi w Potrzebie. Studiujemy różną problematykę z zakresu teologii i ja osobiście mam nadzieję, że po powrocie do Nigerii będę mógł wykorzystać moją wiedzę w formacji seminarzystów. Jestem księdzem już blisko 17 lat - powiedział „Niedzieli” ks. Alexander Dung z Nigerii.

- Bardzo interesuje mnie teologia liturgii. Aktualnie w Afryce mamy dużo zmian w liturgii po Soborze Watykańskim II i nasi biskupi mają pragnienie, byśmy zdobyli pogłębioną formację w kwestiach liturgicznych. Te nowości w liturgii w jakiś sposób spotykają się z praktykami tradycyjnymi, obecnymi w naszej kulturze – dodał ks. Dung.

- W liturgii obecny jest problem tzw. inkulturacji. Pewnym problemem w Afryce jest synkretyzm. Dlatego w formacji liturgicznej nie możemy popełniać błędów, ponieważ istnieje w naszej kulturze sporo elementów tradycyjnych, które są spoza chrześcijaństwa. Jest ogromna wiara w ducha starych tradycji afrykańskich. Stąd potrzebna jest pogłębiona formacja teologiczna odnośnie liturgii. Trzeba nauczyć ludzi właściwego sensu chrześcijaństwa i pokazać, że chrześcijaństwo jest czymś, co wyrasta z wnętrza naszego kontynentu, a nie jest tylko czymś zewnętrznym z Europy, czy też Ameryki. I dlatego na przykład celebrując Mszę św. tańczymy, śpiewamy na nasz sposób i wtedy czujemy się jak w naszym domu – kontynuował kapłan z Nigerii.

Reklama

Natomiast dla ks. Constantine Rupiny z Ugandy, który studiuje teologię systematyczną bardzo ważne jest pogłębienie problematyki małżeństwa - Bardzo interesuje ta problematyka. Oczywiście w Ugandzie jest wiele osób, które praktykują wiarę katolicką, są one również zaangażowane w życie Kościoła, ale są też takie osoby, które nie mają sakramentu małżeństwa. Chciałbym zrozumieć dlaczego tak się dzieje. Chciałbym lepiej poznać ich myślenie na temat małżeństwa, ich sposób życia. A to wszystko po to, aby znaleźć sposób na jakieś uporządkowanie w tej sferze – podkreślił ks. Rupiny.

Kapłani zapytani o kwestię tzw. teologii afrykańskiej podkreślili, że jedną z najważniejszych kwestii teologicznych w Afryce jest dzisiaj temat sakramentu małżeństwa. - W Afryce małżeństwo bardzo mocno jest osadzone w naszej kulturze, w naszym życiu codziennym. Niestety wciąż w naszym społeczeństwie są takie rodziny, kiedy mężczyzna ma dwie lub trzy żony. Nie można też mówić o jednej teologii afrykańskiej. Każdy kraj afrykański ma własne tradycje i kulturę. Są pewne rzeczy wspólne, ale jest też wielkie bogactwo różnych tradycji – podkreślił w rozmowie z „Niedzielą” ks. Dung.

- To co jest bogactwem teologii afrykańskiej i może być ważne dla Europy, to bardzo mocna wspólnotowość życia. Właściwie w Afryce nikt nie żyje sam. Jest bardzo duże poczucie wspólnotowości. Równocześnie dla nas obcy jest problem homoseksualizmu, o którym Europa mówi, że to kwestia wolności. Dla nas najważniejsza jest normalna rodzina. Ideologia gender nie znajduje dla siebie miejsca w Afryce. Bardzo silne w naszym społeczeństwie jest przywiązanie do wszystkiego, co wynika z natury, do prawa naturalnego – kontynuował kapłan z Nigerii.

Reklama

Dla kapłanów z Afryki pobyt na Jasnej Górze jest ważnym wydarzeniem - Dla mnie pobyt na Jasnej Górze, to wspaniałe doświadczenie duchowe. Przyznam też, że bardzo cieszy mnie to, że Maryję tutaj nazywa się Czarną Madonną. Jesteśmy aktualnie w Polsce na studiach teologicznych, aby nie tylko wzrastać intelektualnie, ale duchowo – podkreślił ks. Alexander Dung.

- Jestem naprawdę szczęśliwy, że mogę być tutaj i zobaczyć tak wielu ludzi, również dzieci i młodych, modlących się na kolanach – dodał ks. Constantine Rupiny.

Na zakończenie obaj poprosili o stałą modlitwę w intencji pokoju na kontynencie afrykańskim.

Warto dodać, że nie dawno został otworzony Instytut Benedykta XVI dla Afryki (BIA - Benedict XVI Institute for Africa), którego celem jest m.in. pokazanie myśli teologicznej Benedykta XVI i jej wpływu na przyszłość teologii afrykańskiej.

2019-11-23 17:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Piesza Pielgrzymka Bożego Miłosierdzia z Jasnej Góry do Łagiewnik

[ TEMATY ]

Jasna Góra

pielgrzymka

BP Jasnej Góry

22. Piesza Pielgrzymka Bożego Miłosierdzia wyruszyła dziś z Jasnej Góry do Krakowa - Łagiewnik. Hasło, jakie przyświeca pątnikom to: „Tylko Boże Miłosierdzie może uratować ojczyznę i nasze rodziny”. Wyruszyło ponad 100 osób. Pielgrzymka tradycyjnie wychodzi w sobotę po uroczystości Bożego Ciała, by dotrzeć do Łagiewnik na Uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa.

Jak przypomniał opiekun duchowy pielgrzymki, ks. Mariusz Bernyś, jest ona owocem ostatniej podroży apostolskiej papieża Jana Pawła II do Polski i jego zawierzenia świata Bożemu Miłosierdziu w Krakowie-Łagiewnikach. - Pielgrzymkę tę nazywamy wielką osią Bożego Miłosierdzia, wręcz polską Compostelą. Idziemy z Jasnej Góry - duchowej stolicy Polski do światowej stolicy kultu Bożego Miłosierdzia. To wielkie dziedzictwo św. Jana Pawła II - podkreślił kapłan.

CZYTAJ DALEJ

"Ja jestem z Wami" - w diecezji gliwickiej trwa Kongres Eucharystyczny

2024-04-22 15:25

[ TEMATY ]

kard. Gerhard Müller

kongres eucharystyczny

Abp Adrian Galbas

Kard. Grzegorz Ryś

kardynał Ryś

Diecezja Gliwicka

Odnowie i pogłębieniu wiary oraz zrozumieniu centralnej roli Eucharystii w życiu człowieka wierzącego służy zwołany w diecezji gliwickiej przez bp. Sławomira Odera Kongres Eucharystyczny. Wydarzenie pod hasłem "Ja jestem z Wami" zainicjowane w Niedzielę Palmową potrwa do uroczystości Bożego Ciała 30 maja. Gośćmi poszczególnych spotkań skierowanych do wszystkich wiernych są m.in. abp Rino Fisichella, kard. Gerhard Müller, abp Adrian Galbas i kard. Grzegorz Ryś.

Zorganizowanie Kongresu Eucharystycznego zapowiedział w ub. roku podczas Mszy świętej Krzyżma biskup gliwicki Sławomir Oder a przygotowania do niego trwały od kilku miesięcy. Hierarcha podkreślił wtedy przekonanie, że wydarzenie to pomoże miejcowemu duchowieństwu i świeckim "umocnić naszą wiarę, odnowi radość spotkania z Chrystusem oraz będzie okazją do doświadczenia Jego bliskości, obecności - obecności Chrystusa, źródła prawdziwej radości człowieka, fundamentu nadziei, która nie może zawieść”.

CZYTAJ DALEJ

Święty, który nie szczędził siebie

2024-04-22 16:00

Marzena Cyfert

O. Robert Krawiec, kapucyn, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio z relikwią - rękawicą o. Pio.

O. Robert Krawiec, kapucyn, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio z relikwią - rękawicą o. Pio.

W parafii św. o. Pio we Wrocławiu-Partynicach nauki głosił o. Robert Krawiec, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio. Kapłan udzielał indywidualnego błogosławieństwa niezwykłą relikwią – rękawicą św. o. Pio. Nosząc ją w San Giovanni Rotondo, o. Pio błogosławił i rozgrzeszał proszących go o pomoc.

W homilii o. Krawiec nawiązał do opowiadania o sprowadzaniu owiec do zagrody przez kilkunastu pasterzy. Każdy z nich stanął w innym miejscu i nawoływał swoje owce, a one znając głos swojego pasterza, bezbłędnie do niego trafiały. Postawił pytanie, czy znamy głos naszego Opiekuna – Pana Boga.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję