Reklama

Nieznane dzieła ze zbiorów przemyskich Franciszkanów

Unikatowe dzieła sztuki sakralnej rzadko dotąd prezentowane szerszej publiczności można zobaczyć na wystawie w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej. Ekspozycja pt. „Nieznane dzieła sztuki europejskiej ze zbiorów klasztoru ojców Franciszkanów w Przemyślu” ukazuje tylko część zbiorów z klasztornej kolekcji.

Niedziela przemyska 28/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Eksponaty - dziedzictwo ziemi przemyskiej minionych czasów, w które od XIII wieku wpisuje się obecność franciszkańskiej wspólnoty, powinni obejrzeć nie tylko zainteresowani sztuką sakralną. Okazją jest wyjątkowa wystawa, bowiem po raz pierwszy w takim kształcie i liczbie dzieła te opuściły klasztorne mury i zostały udostępnione publiczności. Jak powiedział nam o. Jarosław Karaś, gwardian przemyskiego zakonu Franciszkanów, na przestrzeni wieków klasztory odgrywały ważną rolę w życiu miasta, także na płaszczyźnie kulturalnej, promując m.in. sztukę. Stąd na wystawie można obejrzeć zarówno zabytkowe naczynia liturgiczne a także dzieła malarskie, przedmioty kultu, z których najstarsze datowane są na XVI wiek. - Okazją do zaprezentowania historycznej obecności wspólnoty franciszkańskiej w Przemyślu jest m.in. jubileusz 230. rocznicy koronacji cudownego obrazu Matki Bożej Niepokalanie Poczętej. Obraz ten wykonany temperą na desce prawdopodobnie w kręgu lwowskiej lub nawet przemyskiej szkoły malarskiej, znajduje się w ołtarzu głównym naszego kościoła. XVIII-wieczna kopia tego obrazu oraz srebrna suknia, która dawniej zdobiła malowidło także prezentowane są na wystawie. Wśród eksponatów, na które warto zwrócić uwagę jest także obraz pierwszych Franciszkanów ojców Macieja Rosa i Jakuba Lackora, którzy w 1237 r. przybyli do Przemyśla i mieli założyć tu pierwszy klasztor - podkreśla o. Jarosław Karaś. Warto jednak więcej czasu poświęcić obrazowi Matki Bożej. Okazuje się bowiem, że wizerunek Niepokalanie Poczętej, być może autorstwa Jana Gallusa, w XVIII wieku, kiedy starano się o koronację, został przemalowany temperą i ozdobiony sukienką. Sukienka ta oparła się kontrybucjom austriackim i stąd można ją podziwiać na wystawie. Zdaniem Marty Trojanowskiej, komisarz wystawy, ciekawostką jest również fakt, że do 1980 r. właściwy wizerunek był ukryty pod warstwą XVIII-wiecznych przemalowań i wyglądał zupełnie inaczej niż obecnie. - Płaszcz oraz suknię Matki Bożej pokrywały wzory i właściwie trudno było badaczom określić czas i krąg powstania malowidła. Miał z tym problemy nawet profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego Adam Bochnak. Dopiero ostatnia konserwacja odkryła prawdziwe piękno i koloryt tego obrazu - wyjaśnia Marta Trojanowska. Na ekspozycji w przemyskim Muzeum można zobaczyć zarówno kopie obrazu wykonane przed, jak i po konserwacji a także część wotów składanych Matce Bożej w podzięce za otrzymane łaski. Prezentowane są również szaty liturgiczne, w tym ciężkie jedwabne ornaty, ręcznie zdobione haftami. - Jest to zbiór bardzo cenny a same ornaty są wykonane z tkanin XVII i XVIII-wiecznych. Przeważnie są to tkaniny powstałe poza Polską, włoskie i francuskie. Niektóre z nich wyróżniają się pięknym zdobnictwem z bardzo wypukłymi aplikacjami wykonanymi złotą i srebrną nicią. Trzeba wziąć pod uwagę, że tak wykonany ornat był bardzo ciężki i sprawowanie w nim funkcji liturgicznych, zwłaszcza w upalne dni musiało sprawiać kapłanowi wielką trudność - uważa Marta Trojanowska. Ekspozycja prezentuje też cenne monstrancje i relikwiarze. Jak podkreśla komisarz wystawy, wśród złotnictwa zgromadzonego w kościele ojców Franciszkanów wyróżniają się dwa gotyckie kielichy srebrne, złocone z XVI wieku z bardzo piękną ornamentyką. - W późniejszych wiekach były one z całą pieczołowitością konserwowane i przerabiane. Dodatkowo ich wartość podnosi to, że zostały uratowane od konfiskat austriackich, które w okresie józefińskim pokaźnie uszczupliły zbiory polskich galicyjskich kościołów i klasztorów - wyjaśnia Marta Trojanowska. Na wystawie można też zobaczyć figury - szopki powstałe w Paryżu w drugiej połowie XIX wieku. Na uwagę zasługuje też feretron nieznanego XIX-wiecznego, przemyskiego autora przedstawiający po jednej stronie scenę Zwiastowania, a po drugiej Boże Narodzenie. Autorami prezentowanych prac byli m.in. artyści lwowscy i przemyscy związani z Franciszkanami.
Z reguły kojarzymy obecność różnych zakonów w sensie liturgii, nabożeństw itp. Tymczasem przez pryzmat prezentowanej wystawy można zobaczyć także inną działalność: kulturalną, społeczną, obecność Kościoła jako takiego w konkretnym czasie i miejscu. Wskazuje to, że misją Kościoła obok pracy duszpasterskiej jest także działalność kulturalna, która wpisuje się w żywy organizm konkretnego miasta. Wystawę pt. „Nieznane dzieła sztuki europejskiej ze zbiorów klasztoru oo. Franciszkanów w Przemyślu” można oglądać do końca lipca. Ojcowie Franciszkanie mają nadzieję, że bliższe zetknięcie się z historią i działalnością ich wspólnoty zwiększy zainteresowanie zarówno dziełami sztuki stanowiącymi dziedzictwo przeszłości ziemi przemyskiej, ale także pogłębi kult Matki Bożej Niepokalanie Poczętej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

S. Faustyna Kowalska - największa mistyczka XX wieku i orędowniczka Bożego Miłosierdzia

2024-04-18 06:42

[ TEMATY ]

św. Faustyna Kowalska

Graziako

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia – sanktuarium w Krakowie-Łagiewnikach

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia –
sanktuarium w
Krakowie-Łagiewnikach

Jan Paweł II beatyfikował siostrę Faustynę Kowalską 18 kwietnia 1993 roku w Rzymie.

Św. Faustyna urodziła się 25 sierpnia 1905 r. jako trzecie z dziesięciorga dzieci w ubogiej wiejskiej rodzinie. Rodzice Heleny, bo takie imię święta otrzymał na chrzcie, mieszkali we wsi Głogowiec. I z trudem utrzymywali rodzinę z 3 hektarów posiadanej ziemi. Dzieci musiały ciężko pracować, by pomóc w gospodarstwie. Dopiero w wieku 12 lat Helena poszła do szkoły, w której mogła, z powodu biedy, uczyć się tylko trzy lata. W wieku 16 lat rozpoczęła pracę w mieście jako służąca. Jak ważne było dla niej życie duchowe pokazuje fakt, że w umowie zastrzegła sobie prawo odprawiania dorocznych rekolekcji, codzienne uczestnictwo we Mszy św. oraz możliwość odwiedzania chorych i potrzebujących pomocy.

CZYTAJ DALEJ

Wałbrzych. Wyniki II etapu 28. Konkursu Wiedzy Biblijnej

2024-04-18 14:32

[ TEMATY ]

Wałbrzych

bp Marek Mendyk

Civitas Christiana

konkurs biblijny

ks. Krzysztof Moszumański

okwb

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Laureaci etapu diecezjalnego 28. OKWB w Wałbrzychu

Laureaci etapu diecezjalnego 28. OKWB w Wałbrzychu

W siedzibie Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana” w Wałbrzychu przy ul. Młynarskiej w czwartek 18 kwietnia odbył się diecezjalny etap 28. Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej.

Do rywalizacji przystąpiło 30 uczniów z terenu diecezji świdnickiej. W tym roku tematem biblijnych zmagań były: Księga Sędziów oraz Dzieje Apostolskie. Gościem specjalnym w czasie biblijnych zmagań był bp Marek Mendyk, który przewodniczył Mszy świętej dla uczestników w Wałbrzyskiej Kolegiacie, a następnie towarzyszył finalistom, aż do rozstrzygnięcia wyników.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Ripamonti: jesteśmy świadkami wycofywania się z prawa do azylu w Europie

2024-04-18 17:39

[ TEMATY ]

Unia Europejska

Włochy

migracja

Ks. Ripamonti

robertopierucci/pl.fotolia.com

W Europie jesteśmy świadkami wycofywania się z prawa do azylu - uważa ks. Camillo Ripamonti, kierujący Centro Astalli - jezuickim ośrodkiem dla uchodźców w Rzymie. Postawę taką sankcjonuje, jego zdaniem, Pakt Migracyjny, przyjęty kilka dni temu przez Parlament Europejski.

Według niego fakty i sytuacje z 2023 roku pokazały, że „zjawiska migracji nie rozwiązuje się poprzez outsourcing [kierowanie migrantów do krajów trzecich - KAI], push-backi, brak realnej polityki ratowniczej na morzu i przyspieszone procedury na granicy”. „Tego, co uważa się za problem migracyjny, nie rozwiązuje się poprzez usuwanie ludzi z ziemi europejskiej, ale poprzez usuwanie przyczyn przymusowej migracji” - wskazał włoski duchowny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję