Reklama

Niedziela Sandomierska

Otwarcie wystawy poświęconej "Zgodzie sandomierskiej"

W sandomierskim ratuszu otwarta została wystawa pt. „Zgoda Sandomierska. Zgoda Panów – Zgoda Braci”.

ks. Wojciech Kania

W wydarzeniu uczestniczyli: Bp Jerzy Samiec, Zwierzchnik Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej i Prezes Polskiej Rady Ekumenicznej, Bp Krzysztof Nitkiewicz, Ordynariusz Diecezji Sandomierskiej i Przewodniczący Rady ds. Ekumenizmu Konferencji Episkopatu Polski, przedstawiciele Kościołów Ewangelicko Reformowanego, Ewangelicko-Augsburskiego i Prawosławnego.

Obecni byli włodarze miasta i powiatu, Burmistrz Marcin Marzec i Starosta Marcin Piwnik oraz przedstawiciele różnych instytucji miejskich.

Wystawa ukazuje podłoże, przebieg i następstwa zjazdu Polskich Protestantów, których owocem było przyjęcie 14 kwietnia 1570 r. dokumentu nazwanego Zgodą Sandomierską. Nakreśla tło społeczne, religijne i artystyczne ówczesnego Sandomierza, który w okresie Odrodzenia znajdował się u szczytu rozwoju gospodarczego i kulturalnego.

Uroczystość rozpoczął Burmistrz Marcin Marzec, który przypomniał, że w XVI wieku w Europie toczyły się wojny religijne, a właśnie w Polsce, konkretnie w Sandomierzu, powstał odpowiedni klimat do pokojowych rozwiązań. Postanowienia Zgody Sandomierskiej były pokojowe i perspektywiczne. Jej postanowienia ujęto w Artykułach Henrykowskich, które ugruntowały słynna polską tolerancje religijną - mówił burmistrz Marzec.

Następnie głos zabrał biskup Jerzy Samiec, który podkreślił, że dokument podpisany 450 lat temu pomiędzy Luteranami, Kalwinistami (jak się wówczas mówiło) i Braćmi Czeskimi, jest bardzo nowoczesny również z dzisiejszego punktu widzenia.

- Trzy wyznania ewangelickie postanowiły się spotkać i rozmawiać o tym, co je dzieli oraz o tym, w jaki sposób mogą wspólnie służyć Bogu i Jego Ludowi. Spisano wówczas pewnego rodzaju protokół rozbieżności, uznając jednocześnie prawo każdego z Kościołów do sprawowania sakramentów i głoszenia Słowa Bożego oraz zasady współdziałania między nimi. Wiele lat później, te same założenia zostały przyjęte w Konkordii Leuenberskiej. Podziały i konflikty zawsze istnieją ale rozmowa, stwierdzenie w czym się różnimy, pozwalają na znajdowanie rozwiązań i współpracę – mówił bp Samiec.

Reklama

ks. Wojciech Kania

Biskup Jerzy Samiec z Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, Prezes Polskiej Rady Ekumenicznej w Warszawie.

Biskup Jerzy Samiec z Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, Prezes Polskiej Rady Ekumenicznej w Warszawie.

Biskup Krzysztof Nitkiewicz zauważył, że prowadzony obecnie dialog ekumeniczny nawiązuje do idei jakimi kierowali się autorzy Zgody Sandomierskiej.

– Funkcjonuje, co prawda, pojęcie Kościoła większościowego i Kościołów mniejszościowych. My jednak, jako chrześcijanie, powinniśmy zawsze patrzeć i działać z perspektywy „jednego Kościoła”, który założył Chrystus. W nim nie może być lepszych i gorszych, gdyż wszyscy są dla siebie siostrami i braćmi, „kimś jednym w Chrystusie Jezusie” - mówi św. Paweł. Dlatego powinniśmy dążyć do widzialnej jedności chrześcijan, zaś wydarzenia, jak to dzisiejsze z pewnością temu służą – powiedział Ordynariusz Sandomierski.

ks. Wojciech Kania

Biskup Krzysztof Nitkiewicz – Ordynariusz Diecezji Sandomierskiej – Przewodniczący Rady do spraw Ekumenizmu Konferencji Episkopatu Polski.

Biskup Krzysztof Nitkiewicz – Ordynariusz Diecezji Sandomierskiej – Przewodniczący Rady do spraw Ekumenizmu Konferencji Episkopatu Polski.

Autorami wystawy są: Urszula Stępień, kustosz Muzeum Diecezjalnego w Sandomierzu oraz dr Tomisław Giergiel.

- Wystawa ukazuje otwartość XVI wiecznego Sandomierza wobec różnych wyznań oraz na nowe prądy artystyczne, o czym świadczą zachowane w mieście cenne dzieła sztuki – podkreśliła Urszula Stępień.

Po oficjalnych wystąpieniach, otwarcia wystawy dokonał bp Jerzy Samiec, bp Krzysztof Nitkiewicz oraz Burmistrz Sandomierza Marcin Marzec.

ks. Wojciech Kania

Ekspozycję w ratuszu przygotowało Muzeum Diecezjalne we współpracy z Muzeum Okręgowym i Sandomierskim Centrum Kultury. W planach obchodów przewidziane są jeszcze spotkania naukowe i warsztaty tematyczne związane z przebiegiem, konsekwencjami historycznymi i współczesna recepcją Zjazdu Sandomierskiego z 1570 r., które z powodu pandemii zostały przełożone na jesień.

Zgoda Sandomierska, to porozumienie, podpisane 14 kwietnia 1570 roku w Sandomierzu przez przedstawicieli Kościołów protestanckich: luterańskiego, kalwińskiego i Braci Czeskich. Dokument określał ich status quo oraz zasady, regulujące ich współpracę w Rzeczypospolitej.

Ks. Wojciech Kania

2020-07-04 17:16

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: Papież tłumaczy swoje słowa o Ukrainie

2022-09-28 18:45

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

"Od pierwszego dnia wojny mówię stale o tym konflikcie odnosząc się do cierpienia Ukrainy" - przypomniał papież Franciszek w obszernej wypowiedzi, w której wytłumaczył niektóre swoje stwierdzenia. Zapewnił, że nie złości się, gdy jest źle rozumiany. Wyjaśnił m.in. swoje słowa na temat zabitej córki ideologa Kremla, którą nazwał "biedną dziewczyną".

Wypowiedź papieża przytoczyło jezuickie pismo "La Civilta Cattolica" w najnowszym numerze. Wydawane w Rzymie pismo opublikowało zapis rozmowy Franciszka z jezuitami podczas prywatnego spotkania w Kazachstanie w połowie września.

CZYTAJ DALEJ

Czy religia jest do zbawienia koniecznie potrzebna?

Niedziela Ogólnopolska 21/2007, str. 24

[ TEMATY ]

religia

zbawienie

Karol Porwich/Niedziela

Z wielkim zainteresowaniem przeczytałam ostatnio książkę Moody’ego „Życie po życiu”. To są rzeczywiście bardzo ciekawe doświadczenia śmierci klinicznej. Oczywiście, że książka ta pomaga mi wierzyć, że jednak jest coś po śmierci, że jest jakieś światło i życie. Po tej lekturze moją uwagę zwróciła jednak inna sprawa. Z książki tej wynika jasno, że życie po śmierci jest dla tych, którzy czynili dobro, i nie ma tu żadnego znaczenia, czy się wierzy w Boga, czy nie, a zwłaszcza to, jakiego się jest wyznania. Wystarczy być dobrym człowiekiem. Czy w związku z tym religia jest nam potrzebna, żeby się zbawić? Może wystarczy być po prostu dobrym człowiekiem?
Justyna

CZYTAJ DALEJ

Kim są najbardziej znani archaniołowie?

2022-09-29 09:50

[ TEMATY ]

archaniołowie

Karol Porwich/Niedziela

29 września w Kościele katolickim przypada święto trzech archaniołów – Michała, Gabriela i Rafała. Ich imiona pojawiają się na kartach Biblii. Niebiańscy wysłannicy towarzyszą ludziom w konkretnych wydarzeniach, a każdy z nich ma szczególną misję i zadanie do wykonania. Każdy z nich objawił się w konkretnym czasie. Św. Michał ukazywał się aż cztery razy, doprowadzając do ustanowienia swojej własnej bazyliki w podziemnej grocie na Górze Gargano we Włoszech.

Aniołowie są istotami duchowymi, nadrzędnymi wobec ludzi. Posiadają rozum oraz wolę. Św. Grzegorz Wielki tłumaczył, że słowo anioł nie oznacza natury, ale zadanie. „Duchy, które zapowiadają wydarzenia najbardziej doniosłe nazywają się archaniołami. Niektórzy z nich mają imiona własne, wskazujące na określone ich zadania czy posługę” – wyjaśniał papież i doktor Kościoła. Aniołowie i archaniołowie pośredniczą między Bogiem i ludźmi, a ich interwencje świadczą o tym, że są zawsze gotowi, aby nam pomóc. 29 września, w rocznicę konsekracji starożytnej bazyliki św. Michała w Rzymie Kościół katolicki wspomina trzech archaniołów, którym Bóg wyznaczył szczególne misje w historii zbawienia. Przypominamy kilka ciekawych informacji na ich temat.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję