Reklama

Współczesność, tradycja i ekumenia

Niedziela Ogólnopolska 17/2007, str. 26

Koncert muzyki afrykańskiej, Festiwal „Gaude Mater” 2002 r.
Margita Kotas

Koncert muzyki afrykańskiej, Festiwal „Gaude Mater” 2002 r.<br>Margita Kotas

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tradycyjnie już w dniach 1-6 maja w Częstochowie odbędzie się kolejna, XVII już edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Festiwal organizowany w Częstochowie od 1991 r. pod patronatem Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Episkopatu Polski jest dziś jedną z największych imprez muzycznych w Polsce, zaliczającą się również do czołówki Festiwali w Europie. Cechą wyróżniającą częstochowski Festiwal spośród innych tego typu imprez jest jego szeroka formuła. Jego największą wartością natomiast jest konsekwentnie realizowana przez organizatorów idea zbliżania do siebie kultur i religii poprzez prezentacje muzyki różnych wyznań.
Podczas szesnastu dotychczasowych edycji melomani mogli posłuchać muzyki Kościołów: katolickiego, prawosławnego i protestanckiego, muzyki islamu, żydowskiej, buddyjskiej. W tym nurcie przed częstochowską publicznością wystąpili znamienici wykonawcy, dla których obecność na Festiwalu „Gaude Mater” była jednocześnie pierwszą wizytą w naszym kraju, m.in.: Moskiewska „Chorowaja Akademija” (1991), „Orchestra da Camera Botticelli” z Włoch (1993), Chór Chłopięco-Męski Kościoła św. Tomasza z Lipska (1994), czarnoskórzy wokaliści „St. Sabina Choir” z USA (1995), kantor żydowski - Joseph Malovany z USA (1995), tybetańscy Mnisi Buddyjscy z Klasztoru Gyuto w Indiach (1996), Egipski Chór Koptyjski oraz „Religious Song Ensemble” z Egiptu prezentujący religijne pieśni islamu (1997). Podczas tegorocznego Festiwalu zabrzmią już tradycyjnie chorał gregoriański i muzyka cerkiewna, dzieła Feliksa Mendelssohna Bartholdy’ego, Johannesa Brahmsa, ale i sakralne pieśni flamenco, muzyka ormiańska, utwory Ariela Ramireza oraz sakralna muzyka flamandzka.
Drugim niezwykle cennym nurtem Festiwalu jest jego otwarcie na współczesną muzykę ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej. Podczas kolejnych edycji mają miejsce prawykonania utworów zarówno sławnych i uznanych już kompozytorów, jak i twórców młodych, będących na początku swej artystycznej drogi. Tradycją Festiwalu „Gaude Mater” są już koncerty „Polskich Prawykonań Sakralnych”. Po raz pierwszy zabrzmiały tu utwory sakralne m.in.: Mariana Borkowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Marka Jasińskiego, Wojciecha Kilara, Andrzeja Koszewskiego, Juliusza Łuciuka, Pawła Łukaszewskiego, Romana Maciejewskiego, Romualda Twardowskiego, Mariana Sawy, Józefa Świdra. W tym roku wśród prawykonań festiwalowych zabrzmią: „Missa Misterium Lucis” Pawła Sydora i „Liturgia św. Jana Złotoustego” Romualda Twardowskiego. Od dwunastu już lat Stowarzyszenie „Musica Sacra” i Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater” organizują przy Festiwalu Konkurs Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” na utwór sakralny na chór mieszany a cappella. W latach 1996-2004 Konkurs adresowany był wyłącznie do kompozytorów polskich, w 2005 r. stał się konkursem międzynarodowym. Nagrodą w konkursie, obok gratyfikacji finansowych, jest m.in. prawykonanie na Festiwalu i nagranie radiowe. W tym roku nagrody w konkursie zostaną wręczone 5 maja w Bazylice Jasnogórskiej podczas koncertu kompozytorskiego Henryka Mikołaja Góreckiego.
W tegorocznej edycji Konkursu Młodych Kompozytorów „Musica Sacra”, którego nowym współorganizatorem jest Trinity College Cambridge, o nagrody ubiegało się 45 kompozycji: z Argentyny, Austrii, Białorusi, Francji, Grecji, Hiszpanii, Korei, Niemiec, Polski, Ukrainy, USA, Wielkiej Brytanii i Włoch. Jury w składzie: Marian Borkowski (Polska) - przewodniczący, Stephen Layton (Wielka Brytania), Jan Łukaszewski (Polska), Chifuru Matsubara (Japonia), Vytautas Miŝkinis (Litwa), Paul Wingfield (Wielka Brytania), obradujące w dniach 24-25 lutego w Cambridge, wyłoniło laureatów Konkursu. Nagrodę główną otrzyma Polak - Michał Łukasz Niżyński za „Sub tuum praesidium”. II nagroda - Stephan Nicolay z Francji za „In Galiliea est Dominus”. III nagroda - Cristian Gentilini z Włoch za „Cantantibus organis”. IV nagroda - Kamil Kosecki za „Lacrimosa”. Nagrodę Specjalną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego SA przyznano Kamilowi Koseckiemu - najmłodszemu laureatowi.
Festiwalowi rokrocznie towarzyszą również wystawy, spektakle baletowe i teatralne oraz seminarium naukowe podejmujące coraz to nowe zagadnienia problematyki „Sacrum w muzyce”. Rokrocznie do udziału w Festiwalu zapraszanych jest ponad tysiąc wykonawców, w tym orkiestry, chóry, zespoły kameralne i soliści, dając podczas Festiwalu ok. 20 koncertów. Podczas tegorocznej edycji w częstochowskich kościołach i salach koncertowych zaprezentują się poza artystami z Polski wykonawcy z Niemiec, Belgii, Ukrainy, Hiszpanii, Armenii, Łotwy i Argentyny.
Tegoroczna XVII edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” przed nami. Mamy nadzieję, iż tak jak w poprzednich latach i w tym roku melomanów nie zabraknie. Pełny program Festiwalu drukowaliśmy tydzień temu - „Niedziela” nr 16 na 22 kwietnia 2007 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nikt nie jest postawiony poza nawiasem Bożego miłosierdzia

2025-10-30 10:15

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Żeby zobaczyć głębszy sens tego, co mnie spotyka, naprawdę dostrzec ludzi, którzy mnie otaczają, trzeba prosić o pomoc Boga. To właśnie znaczy „spojrzeć w górę”, czyli modlić się. Na modlitwie proszę Boga, aby nauczył mnie właściwie patrzeć na siebie i ludzi, na całe moje życie, i dostrzegać we wszystkim, co mnie spotyka, nawet w trudnościach i lękach, coś szczególnego, co może być dla mnie dobre, co może mnie uczy nić lepszym, bardziej wrażliwym na otoczenie.

Było już około godziny szóstej i mrok ogarnął całą ziemię aż do godziny dziewiątej. Słońce się zaćmiło i zasłona przybytku rozdarła się przez środek. Wtedy Jezus zawołał donośnym głosem: «Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mojego». Po tych słowach wyzionął ducha. A był tam człowiek dobry i sprawiedliwy, imieniem Józef, członek Rady. On to udał się do Piłata i poprosił o ciało Jezusa. Zdjął je z krzyża, owinął w płótno i złożył w grobie wykutym w skale, w którym nikt jeszcze nie był pochowany. W pierwszy dzień tygodnia niewiasty poszły skoro świt do grobu, niosąc przygotowane wonności. Kamień zastały odsunięty od grobu. A skoro weszły, nie znalazły ciała Pana Jezusa. Gdy wobec tego były bezradne, nagle stanęło przed nimi dwóch mężów w lśniących szatach. Przestraszone, pochyliły twarze ku ziemi, lecz tamci rzekli do nich: «Dlaczego szukacie żyjącego wśród umarłych? Nie ma Go tutaj; zmartwychwstał».
CZYTAJ DALEJ

Doktorzy Kościoła – nauczyciele wiary na nasze czasy

2025-11-01 19:15

[ TEMATY ]

nauczyciel

doktor Kościoła

Św. John Henry Newman

Vatican Media

Dziś Papież Leon XIV ogłosi św. Johna Henry’ego Newmana doktorem Kościoła. Angielski kardynał, konwertyta i myśliciel dołącza do grona świętych, których nauka i świadectwo wiary są uznane za trwały dar dla całego Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Listopad odwrócony: umarli niosą nam ratunek. A jak my możemy im pomóc?

2025-11-02 18:51

[ TEMATY ]

felieton

Milena Kindziuk

dr Milena Kindziuk

Red

Kto wie? Może i za nami kiedyś półprzezroczyste postacie duchów wyłonią się z zaświatów, szepcząc: „Dziękuję”. I poprowadzą dalej.

Lwów, katedra ormiańska, na jednej ze ścian widnieje malowidło Jana Rosena – "Pogrzeb św. Odilona". To nie jest zwykły obraz. To listopadowa parabola w barwach złota i cienia. Widzimy Odilona, opata z Cluny, czyli XI-wiecznego wizjonera, który wprowadził dzień modlitw za zmarłych 2 listopada.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję