Reklama

Jasna Góra

Jasna Góra: rozpoczął się 31. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater

31. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater otworzyła na dziś na Jasnej Górze muzyka o. Eryka Briknera, jednego z najwybitniejszych kompozytorów w dziejach Zakonu Paulinów. Zabrzmiało „Completorium”, czyli modlitwa na zakończenie dnia. Wśród wykonawców inauguracyjnego koncertu uczniowie Jasnogórskiej Szkoły Muzycznej I i II stopnia.

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Gaude Mater

BPJG

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Gaude Mater” - ciesz się Matko, salve Regina - bądź pozdrowiona - i między innymi pod tymi słowami kryje się idea 31. Festiwalu Muzyki Sakralnej w Częstochowie – powiedział, inaugurując festiwal, bp Andrzej Przybylski, biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej.

W tegoroczną edycję festiwalu wpisały się też obchody 15. rocznicy powstania Stowarzyszenia Jasnogórska Szkoła Chóralna, które jest organem prowadzącym Jasnogórską Szkołę Muzyczną I i II stopnia. I właśnie także najmłodsi chórzyści wystąpili dziś podczas inauguracyjnego koncertu. - Jesteśmy bardzo dumni, że możemy dziś zaśpiewać - podkreślali Staś Pomorski i Franek Szuba z piątej klasy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Nasza szkoła po raz pierwszy inauguruje tak wielkie wydarzenie, to wielki zaszczyt. Patrząc na 15-lecie naszej działalności, marzymy, by naszym absolwentom szkoły II stopnia zapewnić dalszą edukację, żeby otwierali tak wielkie festiwale jak dzisiaj - powiedział Rafał Jasiński, prezes Stowarzyszenia Jasnogórska Szkoła Chóralna.

Minutą ciszy uczczono pamięć zmarłego w środę, 7 września, Adama Florczyka, zasłużonego dla częstochowskiej kultury, związanego także z Ośrodkiem Promocji Kultury „Gaude Mater”, który jest organizatorem festiwalu.

„Gaude Mater” to jeden z największych w Polsce festiwali prezentujących muzykę różnych religii i kultur, także współczesną, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej.

Podczas 31. edycji zabrzmią chorały gregoriańskie ze średniowiecznych zbiorów jasnogórskich czy Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej, kancjonały przechowywane w Opactwie Mniszek Benedyktynek w Staniątkach oraz muzyka Feliksa Nowowiejskiego, kompozytora znanego z twórczości religijnej, komponującego także dla Jasnej Góry.

Tradycją Gaude Mater są prawykonania - w tej edycji będzie to chorał gregoriański ze średniowiecznych zbiorów jasnogórskich. Po raz pierwszy po ponad 500 latach zabrzmi „Officium In Assumptionae Sanctae Mariae” (na Jasnej Górze 13 września).

Reklama

Podczas koncertów wystąpią m.in. Chór i Orkiestra Jasnogórskiej Szkoły Muzycznej (pod batutą Jolanty Muratów i Joanny Klajnowskiej-Pełki), Schola Gregoriana Flores Rosarum, Schola Gregoriana Sancti Joannis Pauli II (pod batutą Susi Ferfoglia), wybitny muzykolog, dyrygent oraz pedagog Hubert Prochota, organmistrz Jerzy Kukla czy kompozytor i aranżer Roman Hyła.

W finale festiwalu zabrzmi muzyka Feliksa Nowowiejskiego m.in. fragment dzieła napisanego na bazie sienkiewiczowskiego tekstu oratorium „Quo vadis”, które przyniosło Nowowiejskiemu międzynarodową sławę. Ten koncert odbędzie się w jasnogórskiej Bazylice 14 września o godz. 18.00.

Mottem tej edycji festiwalu jest werset 31 Psalmu 69 – „Pieśnią chcę chwalić imię Boga i dziękczynieniem Go wysławiać”.

2022-09-09 20:57

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: muzyka Mozarta zabrzmiała na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

festiwal

muzyka

Gaude Mater

Bożena Sztajner

Muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta zabrzmiała 4 maja wieczorem w bazylice jasnogórskiej w ramach 26. Międzynarodwego festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który trwa w Częstochowie, pod patronatem honorowym prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Gwiazdą koncertu była Simone Kermes niemiecka śpiewaczka operowa (sopran dramatyczno-koloraturowy), urodzona w 1970 roku w Lipsku. Kształciła się w Hochschule für Musik und Theater w rodzinnym Lipsku pod kierunkiem Helgi Forner oraz podczas kursów mistrzowskich Dietricha Fischer-Dieskau’a. W partiach operowych pojawiała się m.in. w Brooklyn Academy of Music w Nowym Jorku, Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Staatsoper w Stuttgarcie i Teatro Nacional w Lizbonie. Koncertowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Opera City Hall w Tokio, londyńskim Barbican, a także podczas Berkely Festiwal i Dresdner Musikfestspiele. Występowała z wieloma orkiestrami i zespołami, m.in. Gewandhausorchester w Lipsku, Orkiestrą Symfoniczną w Pradze, Academy of Ancient Music. Współpracowała z dyrygentami - Riccardo Chailly, Rafaelem Frühbeckiem de Burgos, Lotharem Zagroskiem, Andrea Marconem. Simone Kermes dokonała wielu nagrań – ich cechą znamienną jest rozległy repertuar, sięgający od Vivaldiego do Humperdincka. Niektóre z nich, jak Griselda Vivaldiego, Stworzenie Świata Haydna czy album z wirtuozowskimi motetami Vivaldiego (2007 rok) przyniosły jej nagrodę Diapason d’Or oraz inne nagrody płytowe. Dwukrotnie, w 2011 oraz w 20014, otrzymała nagrodę Echo Klassik.

CZYTAJ DALEJ

Jezu, uczyń serce moje miłosiernym tak, jak Twoje

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adrianna Sierocińska

Rozważania do Ewangelii J 6, 55.60-69.

Sobota, 20 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas do księży: Śpiący i półsenni nikogo nie obudzą

2024-04-20 08:50

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

archidiecezja katowicka

Karol Porwich/Niedziela

Śpiący i półsenni nikogo nie obudzą, a nieprzekonani nikogo nie przekonają! ‒ pisze do księży abp Adrian Galbas. Metropolita katowicki wystosował List do Księży z okazji Światowego Dnia Modlitwy o Powołania. Ten przypada w najbliższą niedzielę (21 kwietnia).

W liście hierarcha zwraca uwagę na orędzie papieża Franciszka. Przypomniał, że „bycie pielgrzymami nadziei i budowniczymi pokoju oznacza budowanie swojego życia na skale zmartwychwstania Chrystusa”, a naszym ostatecznym celem jest „spotkanie z Chrystusem i radość życia w braterstwie ze sobą na wieczność.” ‒ To ostateczne powołanie musimy antycypować każdego dnia: relacja miłości z Bogiem i z naszymi braćmi oraz siostrami zaczyna się już teraz, aby urzeczywistnić marzenie Boga, marzenie o jedności, pokoju i braterstwie ‒ wskazuje. Zachęca, za Ojcem Świętym, by nikt nie czuł się wykluczony z tego powołania!

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję