Reklama

Niedziela Wrocławska

Wieczór Tumski z Madonną Adorującą

Wrześniowy Wieczór Tumski poświęcony został wyjątkowemu obrazowi z katedry wrocławskiej – Madonnie Adorującej. Opowiadali o nim ks. Paweł Cembrowicz, proboszcz katedry i Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Magdalena Lewandowska

W muzycznej części spotkania wystąpił wrocławski chór kameralny Cantores Minores Wratislavienses

W muzycznej części spotkania wystąpił wrocławski chór kameralny Cantores Minores Wratislavienses

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O walorach artystycznych i wątku historycznym koronowanego 25 lat temu przez św. Jana Pawła II mówił dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu Piotr Oszczanowski. Przypomniał, że obraz był papieskim podziękowaniem dla rodziny Sobieskich za odsiecz wiedeńską. – Czy papież Klemens XI mógł znaleźć bardziej symboliczny prezent dla Aleksandra Sobieskiego, którego ojciec Jan III Sobieski był wielkim czcicielem Maryi, modlącym się o jej wsparcie przed każdą bitwą z innowiercami? – pytał. Opowiadając o wartości artystycznej podkreślał, że obraz charakteryzuje ponadczasowe piękno i przedstawia Matkę Bożą Bolesną: – Madonna nie pozostawia nas obojętnymi. Na tym polega siła subtelnej, przepełnionej bólem i skupieniem twarzy, to ekspresja tego dzieła.

Obraz jest bardzo ważny dla Wrocławia i Dolnego Śląska. Trafił do katedry z Międzylesia 8 kwietnia 1951 roku i od razu zaczął cieszyć się niezwykłą czcią wiernych. – Obraz obdarzany był różnymi tytułami: Matki Bożej Sobieskich, Matki Bożej Zwycięskiej, Matki Bożej Bolesnej, Matki Bożej Pocieszycielki Strapionych, Matki Bożej Międzyleskiej. Kiedy 31 maja 1997 roku do Wrocławia przybył św. Jan Paweł II, na zakończenie 46. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego, w katedrze dokonał koronacji obrazu i nadał mu tytuł Madonna Adorans. Od 25 lat tak go nazywamy – opowiadał ks. Paweł Cembrowicz. – Co ciekawe, kiedy papież koronował obraz, w swoim przemówieniu nie wytłumaczył, dlaczego nadaje mu taki tytuł. Myślę, że kluczem do zrozumienia tego tytułu jest ostatnia encyklika papieska Ecclesia de Eucharistia. Ostatni jej rozdział nosi tytuł „W szkole Maryi, niewiasty Eucharystii”. Jan Paweł II pokazuje, że całe życie Maryi było ukierunkowane na Chrystusa, adorowała go każdym słowem i czynem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wspomniał o niedawnych uroczystościach 25-lecia koronacji obrazu, połączone z wprowadzeniem do katedry relikwii św. Jana Pawła II. – Ksiądz Arcybiskup postarał się o relikwie św. Jana Pawła II. Wykonany został jedyny w swoim rodzaju relikwiarz, który stoi teraz przy obrazie Madonny Adorującej. W tle relikwiarza mamy witraże katedry, uchwycony jest ten moment, kiedy Jan Paweł II na zakończenie nabożeństwa eucharystycznego udziela błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem. Widzimy tam ręce papieskie unoszące monstrancję. Nie ma tam twarzy papieża, żeby podkreślić, że w jego życiu Chrystus Eucharystyczny był najważniejszy. Na dole w podstawie relikwiarza jest kapsuła z krwią świętego. Łączy nam się to w piękną całość z obrazem Matki Bożej Adorującej. Maryja jest tą, która prowadzi nas do Chrystusa.

W muzycznej części spotkania wystąpił zespół wokalny Cantores Minores Wratislavienses z kompozycjami o tematyce maryjnej. Dyrygował Piotr Karpeta, a na pozytywie organowym akompaniował Marek Pilch. Wrocławski chór kameralny Cantores Minores Wratislavienses został założony przez Edmunda Kajdasza w 1966 roku. Repertuar zespołu liczący ponad 1000 pozycji obejmuje całą muzykę Europy od średniowiecza po muzykę współczesną. Chór dał już ponad 2600 koncertów, m.in. 36 razy wystąpił na festiwalu Wratislavia Cantans).

2022-09-27 09:26

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Ekspedyt - dla żołnierzy i bezrobotnych

Niedziela łowicka 51/2004

Sławny - u nas mało znany

CZYTAJ DALEJ

Święty ostatniej godziny

Niedziela przemyska 15/2013, str. 8

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Nawiedzając pewnego dnia przemyski kościół Ojców Franciszkanów byłem świadkiem niecodziennej sytuacji: przy jednym z bocznych ołtarzy, wśród rozłożonych książek, klęczy młoda dziewczyna. Spogląda w górę ołtarza, jednocześnie pilnie coś notując w swoim kajeciku. Pomyślałem, że to pewnie studentka jednej z artystycznych uczelni odbywa swoją praktykę w tutejszym kościele. Wszak franciszkański kościół, dzisiaj mocno już wiekowy i „nadgryziony” zębem czasu, to doskonałe miejsce dla kontemplowania piękna sztuki sakralnej; wymarzone miejsce dla przyszłych artystów, ale także i miłośników sztuki sakralnej. Kiedy podszedłem bliżej ołtarza zobaczyłem, że dziewczyna wpatruje się w jeden obraz górnej kondygnacji ołtarzowej, na którym przedstawiono rzymskiego żołnierza trzymającego w górze krucyfiks. Dziewczyna jednak, choć później dowiedziałem się, że istotnie była studentką (choć nie artystycznej uczelni) wbrew moim przypuszczeniom nie malowała tego obrazu, ona modliła się do świętego, który widniał na nim. Jednocześnie w przerwach modlitewnej kontemplacji zawzięcie wertowała kolejne stronice opasłego podręcznika. Zdziwiony nieco sytuacją spojrzałem w górę: to św. Ekspedyt - poinformowała mnie moja rozmówczyni; niewielki obraz przedstawia świętego, raczej rzadko spotykanego świętego, a dam głowę, że wśród większości młodych (i chyba nie tylko) ludzi zupełnie nieznanego... Popularność zdobywa w ostatnich stu latach wśród włoskich studentów, ale - jak widać - i w Polsce. Znany jest szczególnie w Ameryce Łacińskiej a i ponoć aktorzy wzywają jego pomocy, kiedy odczuwają tremę...

CZYTAJ DALEJ

Łomża: zakończyło się zgromadzenie plenarne COMECE

2024-04-19 20:41

[ TEMATY ]

Unia Europejska

COMECE

Łomża

pixabay.com

W Łomży zakończyło się trzydniowe (17-19 kwietnia) wiosenne zgromadzenie plenarne Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE). W 20. rocznicę rozszerzenia Unii Europejskiej, delegaci konferencji biskupich z 27 państw Unii Europejskiej wysłuchali głosów krajów Europy Środkowej i Wschodniej w świetle nadchodzących wyborów europejskich.

Zgromadzenie składało się z trzech sesji, które koncentrowały się wokół procesu integracji Unii Europejskiej, jej postrzegania z perspektywy Europy Środkowej i Wschodniej oraz przyszłych kierunków w obliczu wyzwań geopolitycznych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję