Reklama

Otwarto Centrum Współczesnej Sztuki Sakralnej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Inauguracja Centrum Dokumentacji Współczesnej Sztuki Sakralnej, które będzie działało na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, miała miejsce 18 lutego br. na Uniwersytecie Rzeszowskim. Przy okazji inauguracji tej instytucji naukowo-badawczej odbyła się konferencja naukowa zatytułowana „Dokumentacja sztuki sakralnej XIX i XX wieku. Cele, metody, realizacja” oraz wernisaż wystawy „Wyrazić niewyrażalne. Prolog” i promocja pisma „Sacrum et decorum”.
Mimo rozwoju różnych nowoczesnych technik dokumentowania i rejestrowania wydarzeń artystycznych, kulturalnych wiele współczesnych wydarzeń i dzieł współczesnej sztuki, w tym także sztuki sakralnej, ulega zapomnieniu czy wręcz bezpowrotnie ginie w związku z modernizacjami, zmianami wyposażenia, przekształceniami, jakie się dokonują. Stąd zaistniała potrzeba stworzenia profesjonalnego ośrodka naukowo-badawczego, który wykorzystując nowoczesne techniki i profesjonalizm badaczy, będzie zbierał, dokumentował, opisywał dzieła sztuki sakralnej, ich twórców i dokumentował okoliczności ich powstania i funkcjonowania. Takiego ośrodka nie ma na Podkarpaciu, a Uniwersytet i jego zaplecze naukowe stwarzają możliwości do zaistnienia takiej instytucji. Zalążkiem dla Centrum jest darowizna prof. Andrzeja Olszewskiego z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, który na rzecz Uniwersytetu Rzeszowskiego przekazał swoje zbiory z 30 lat pracy naukowo-badawczej. Zbiory te znalazły swoją siedzibę w części biblioteki uniwersyteckiej, gdzie Centrum będzie gromadziło swoje zbiory i tam je udostępniało publiczności.
Kierownikiem ośrodka została mianowana przez rektora Uniwersytetu, prof. J. Uliasza, dr Grażyna Sowa, znany historyk sztuki, pracownik Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Centrum stawia sobie za zadanie gromadzenie informacji i materiałów o artystach, dziełach współczesnej sztuki sakralnej, dokumentowanie ich i opisywanie, archiwizacja materiałów, a także prowadzenie działalności wystawienniczej, edukacyjnej oraz naukowo-badawczej. Prezentacji badań służyć będzie rocznik zatytułowany „Sacrum et decorum”, którego pierwszy numer zaprezentowano na konferencji. Będzie on ukazywał się w dwóch wersjach językowych: po polsku i angielsku.
Bp Edward Białogłowski, przemawiając na otwarciu konferencji naukowej przywołał słowa Ojca Świętego Benedykta XVI, który 20 grudnia 2008 r. podczas spotkania wykładowców i studentów Papieskiego Instytutu Archeologii Chrześcijańskiej powiedział: „Rozpowszechnianie wiedzy o sztuce i historii we wszystkich grupach społeczeństwa dostarcza współczesnym ludziom narzędzi pozwalających odnaleźć własne korzenie i czerpać z nich te elementy kultury i duchowości, które im pomogą nadać społeczeństwu prawdziwie ludzki wymiar”. Archiwa zakonne pełnią bardzo ważną rolę w dokumentowaniu sztuki sakralnej. O możliwościach badania sztuki sakralnej poprzez badanie archiwów zakonnych mówił o. prof. dr hab. J. Wanat, karmelita z Krakowa. Historię i osiągnięcia Instytutu Archiwów, Bibliotek i Muzeów Kościelnych działającego na KUL-u w Lublinie przedstawił ks. dr Waldemar Żurek. Inny przykład dokumentowania rzeźby i środowiska artystów rzeźbiarzy prowadzonym w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku przedstawiła mgr Izabela Sosnowska-Kozieł.
Konferencja została ubogacona miniwystawą zatytułowaną „Wyrazić niewyrażalne. Prolog”, na której zgromadzono trzy prace, będące niejako kluczem do działalności wybitnych malarzy rzeszowskich i zarazem profesorów Uniwersytetu Rzeszowskiego: Stanisława Białogłowicza, Tadeusza Boruty i Tadeusza Wiktora. Otwarcie tejże wystawy prezentującej trzy kierunki we współczesnej sztuce sakralnej poprzedził znakomity komentarz dr Grażyny Ryba.
Pozostaje życzyć pracownikom Centrum wspaniałych osiągnięć w realizacji celów postawionych tejże instytucji naukowo-badawczej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Warszawa: 16 maja główne obchody ku czci patrona Polski św. Andrzeja Boboli

2024-05-09 21:57

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Monika Książek

Główne obchody ku czci św. Andrzeja Boboli, patrona Polski i metropolii warszawskiej, odbędą się 16 maja. Mszę św. z tej okazji w sanktuarium św. Andrzeja Boboli w Warszawie o godz. 18.00 odprawi metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz.

W sanktuarium św. Andrzeja Boboli na Mokotowie, które ma charakter narodowy, spoczywają zachowane w całości relikwie tego męczennika.

CZYTAJ DALEJ

Łódź/ Weekendowa atrakcja dla miłośników modelarstwa na Dworcu Fabrycznym

2024-05-10 16:59

[ TEMATY ]

Łódź

modelarstwo

Dworzec PKP

pixabay.com/pl/

Do niedzieli na Dworcu Fabrycznym w Łodzi będzie można oglądać nawet kilkaset modeli pociągów, stacji kolejowych i gigantyczną makietę kolejową o długości 85 metrów. Wyjątkową atrakcją ma być nocny pokaz makiety z wykorzystaniem wyłącznie oświetlenia miniaturowych pociągów i budynków.

To druga łódzka wystawa modeli kolejowych. Ubiegłoroczna przyciągnęła na dworzec PKP Łódź-Fabryczna ponad 15 tys. miłośników kolei i modelarstwa. W tym roku organizatorzy (Łódzki Klub Modelarzy Kolejowych) spodziewają się powtórzenia sukcesu frekwencyjnego. Mają ku temu podstawy, bo w praktycznie całym budynku dworca będzie można oglądać łącznie kilkaset różnej wielkości modeli lokomotyw, całych pociągów, a także makiety stacji i przejazdów kolejowych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję