Reklama

Jubileuszowy Świętojański Festiwal Organowy

Rok 2009 jest czasem świętowania jubileuszu 25-lecia Świętojańskich Koncertów Organowych. 10 maja w kościele pw. Matki Bożej Królowej Polski w Toruniu została zainaugurowana 25. edycja Świętojańskiego Festiwalu Organowego pod honorowym patronatem bp. Andrzeja Suskiego oraz prezydenta Torunia Michała Zaleskiego

Niedziela toruńska 29/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W czasie 25 lat festiwalu wystąpiło ponad stu wykonawców z kraju i zagranicy, światowej sławy sztuki organowej, wykonano ok. tysiąca utworów, także z udziałem wokalistów, chórów i orkiestr symfonicznych. Skromna początkowo impreza muzyczna zaistniała dzięki oddaniu do użytku po rekonstrukcji wczesnobarokowego instrumentu M. Brandtnera z 1688 r. Organy te, nieużywane w katedrze od II wojny światowej, przywrócono do użytku w 1983 r., w roku 750-lecia nadania praw miejskich Toruniowi. Od 1991 r. Świętojańskie Koncerty Organowe mogły odbywać się również na instrumencie romantycznym. Pomysł odrestaurowania organów katedralnych oraz utworzenia festiwalu wyszedł od M. Dorawy, pierwszego dyrektora. W międzyczasie kościół Świętych Janów stał się bazyliką katedralną. Od kilku lat udaje się dyrektorowi, ks. dr. M. Klimkowi, wprowadzić do programu festiwalowego nowy kościół i - co za tym idzie - kolejny instrument. W bieżącym roku koncert świętojański odbył się w grudziądzkim kościele pw. św. Maksymiliana.
Inauguracyjny koncert wypełniła w przeważającej części muzyka w wykonaniu prof. A. Chorosińskiego z Warszawy, wielokrotnie koncertującego w ramach festiwalu. 2009 r. jest dla muzyki czasem kilku okrągłych rocznic, dlatego program rozpoczęła VI Sonata A-dur „Aus tiefer Not” F. Mendelssohna-Bartholdy’ego. W bieżącym roku przypada 200-lecie urodzin Mendelssohna. Z kolei dla uczczenia 250. rocznicy śmierci J. F. Haendla, mistrz Chorosiński wykonał jego koncert organowy F-dur op. 4. w wersji solowej. W programie koncertu inauguracyjnego była też poezja Jana Pawła II. 10 lat temu Papież Polak odwiedził Toruń. Wybrane utwory recytował aktor Teatru Polskiego we Wrocławiu M. Chorosiński, syn prof. A. Chorosińskiego. Tło muzyczne dla poezji stanowiły utwory F. Chopina (A. Chorosiński, organy) oraz chorał gregoriański w wykonaniu Scholi Gregoriańskiej alumnów Wyższego Seminarium Duchownego w Toruniu pod dyrekcją ks. dr. Klimka. Na zakończenie zabrzmiała I Symfonia d-moll op. 42 F. A. Guilmanta. Grała Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją P. Sułkowskiego.
Drugi koncert odbył się 16 maja w kościele św. Maksymiliana w Grudziądzu. Wykonawcą był M. Łęcki, koncertujący organista kościoła akademickiego pw. Świętego Ducha w Toruniu. Artysta zaprezentował VI Sonatę A-dur „Aus tiefer Not” Mendelssohna. Szczególną uwagę słuchaczy przykuły - przygotowane specjalnie na tę okoliczność przez Łęckiego - chorały protestanckie - „Ein Feste Burg” i „Gib uns Friedens” M. Nalega, niemieckiego organisty i kompozytora, urodzonego w 1958 r. Temat „Ein Feste Burg” w opracowaniu Amerykanina Charlesa Ore zabrzmiał raz jeszcze na zakończenie programu. Kompozycje łączy charakterystyczna stylistyka muzyki współczesnej, w wypadku Nagela wręcz rozrywkowej. Łęcki uwypuklił właściwości gatunków jazzu i bluesa.
Trzeci koncert odbył się 17 maja w bazylice katedralnej Świętych Janów. Gościem wieczoru był prof. J. Gembalski z Katowic, znany słuchaczom z poprzednich edycji festiwalu, światowej sławy muzyk i mistrz improwizacji organowej. Artysta zaprezentował kilka utworów z tabulatury oliwskiej, G. Muffata oraz M. Brosiga. Najbardziej interesujące były utwory przez niego zaimprowizowane. Pierwszym z nich były wariacje in stilo antico na temat pieśni maryjnej „Cześć Maryi”. W dalszej kolejności Gembalski stylowo doimprowizował niedokończoną przez J. S. Bacha Fantazję C-dur BWV 573, która w oryginale zawiera tylko kilkanaście taktów. Recital zakończyła brawurowa improwizacja ujęta w formę 4-częściowej sonaty da chiesa.
23 maja w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Kaszczorku na niedawno zbudowanych organach koncertował prof. J. Grubich z Krakowa. Również i ten artysta zaakcentował rocznicowy rok Haendla i Mendelssohna. Na recital złożyły się: Koncert organowy d-moll op. 7 nr 4 Haendla (w autorskim opracowaniu profesora) oraz I Sonata organowa f-moll F. Mendelssohna. Organista pochodzący z Chełmna zaprezentował ponadto Partitę c-moll „O Gott, du frommer Gott” BWV 767 Bacha.
Wykonawcą kolejnego koncertu 31 maja w kościele Miłosierdzia Bożego i św. s. F. Kowalskiej w Toruniu był B. Narloch, pochodzący z Koszalina, adiunkt Instytutu Muzyki Akademii Pomorskiej w Słupsku. Koncert rozpoczął organową transkrypcją „Let the Wright Seraphim” Haendla. To także uczczenie wielkiego kompozytora w roku 250-lecia jego śmierci. Potem zabrzmiały dzieła muzyki baroku: I Sonata F-dur, rzadko prezentowanego na koncertach kompozytora niemieckiego T. A. Volckmara, pochodzącego ze Szczecina, 3 znane i lubiane opracowania chorałowe Bacha: „Wachet auf ruft uns die Stimme”, „Jesus bleibt meine Freude” oraz „Valet will ich dir geben”.
W dalszej części Narloch zaprezentował „Smutną pieśń” M. Surzyńskiego op. 36 oraz 3 utwory kompozytorów XX wieku anglosaskiego kręgu kulturowego: „Scherzetto” G. Eldridge’a, „Lullaby” G. O’Connor-Morrisa oraz „Elegia” G. Thalben-Balla. Ostatni z utworów przypomniał być może pogrzeb księżnej Diany, w którego czasie została wykonana „Elegia”.
Recital zamknęły kompozycje polskie: Fuga-Bolero M. Sawy, zmarłego w 2005 r. wybitnego polskiego kompozytora i mistrza improwizacji organowej, a także I Suita e-moll F. Borowskiego, amerykańskiego twórcy o polskich korzeniach.
6 czerwca w bazylice katedralnej Świętych Janów odbył się kolejny koncert, a jego wykonawcą był K. Gołębiowski, mieszkający w Brukseli. Na późnobarokowych organach M. Brandtnera artysta zaprezentował Toccatę in e J. Pachelbela, kilka tańców z tabulatury organowej Marcina ze Lwowa oraz utwory G. Frescobaldiego. W drugiej części recitalu na neoromantycznym instrumencie M. Terletzkiego zabrzmiały: efektowna II Sonata c-moll F. Mendelssohna-Bartholdy’ego, 2 chorały J. Brahmsa i kompozycje F. Borowskiego, utrzymane w konwencji francuskiego romantyzmu z elementami folkloru indiańskiego i słowiańskiego.
10. koncert tegorocznej edycji festiwalu odbył się 14 czerwca w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Toruniu. Wykonawcą był K. Czerwiński, młody artysta z Sydney. Program zawierał: Toccatę F-dur D. Buxtehudego, Toccatę d-moll i Adagio z Toccaty C-dur J. S. Bacha, fragmenty Suity gotyckiej L. Boellmanna, a także dedykowaną K. Czerwińskiemu „Ekstase” na organy solo, skomponowaną w 1997 r. przez J. Riegera. Recital zamknęła ilustracyjna „Passacaglia na temat «Roty» F. Nowowiejskiego” B. K. Przybylskiego, współczesnego kompozytora. Na tle melodii „Roty” prowadzonej w głosie basowym można było rozpoznać odgłosy oręża wojennego.
21 czerwca odbyły się w Toruniu 2 koncerty. Pierwszy w kościele pw. Opatrzności Bożej był nietypowy, bo organy zostały potraktowane jako instrument akompaniujący do partii solowych z różnych dzieł wielkich mistrzów, które zaprezentowali A. Morisson (sopran) oraz Ł. Rynkowski. Akompaniował organista W. Sarba. Drugi koncert odbył się w kościele pw. Matki Bożej Zwycięskiej. Repertuar przedstawił organista katedry włocławskiej A. Klarecki. Recital rozpoczęła partita chorałowa „O Gott, du frommer Gott” Bacha i to był jedyny akcent muzyki dawnej. Dalszą część koncertu wypełniła muzyka XIX i XX wieku: „Rhosymedre” R. Williamsa, Preludium, fuga a-moll J. Brahmsa oraz Allegro cantabile i Toccata z V Symfonii organowej f-moll C. M. Widora.
Jubileuszowy festiwal zakończył się 28 czerwca w bazylice katedralnej Świętych Janów koncertem D. Hajdukiewicza z Białegostoku. W programie były utwory skomponowane przez znanych przedstawicieli północno- i południowoniemieckiej szkoły organowej: D. Buxtehude, J. S. Bacha, Ch. Rittera, J. P. Sweelincka czy G. Muffata. Artysta dołączył do swojego repertuaru także utwory mniej znanych kompozytorów współczesnych: M. Brosiga, T. Salome i o. P. Santucci. Perłą tego recitalu była partita nt. pieśni „Chrystus Zmartwychwstan jest” skomponowana przez Sawę. Partita została napisana w kwietniu 1980 r., a Hajdukiewicz wykonał ją po raz pierwszy podczas trzech koncertów na Białorusi.
W słowie kończącym festiwal ks. prał. K. Piastowski powiedział, że 25. Świętojański Festiwal Organowy trwa w naszych sercach cały rok. Wartościowa muzyka pozwala zbliżać się do piękna absolutnego, jakim jest sam Bóg.
Jubileuszowa edycja nasuwa kilka refleksji. Każdy, kto choćby pobieżnie śledzi koncerty organowe, może zauważyć, że ta edycja różniła się od pozostałych w zasadzie jedynie numerem porządkowym. Prof. Chorosiński jest uznanym artystą, klasą samą dla siebie. Niemniej częstotliwość, z jaką pojawia się na koncertach świętojańskich, zatarła różnicę, która - naszym zdaniem - powinna dzielić jubileuszową edycję od pozostałych. Udział orkiestry symfonicznej nie wywarł także wrażenia, bowiem podobny koncert był już w 2006 r. Co więcej, wykonanie symfonii organowej Guilmanta, prowadzone w dość karkołomny sposób, dyrygent stojący na chórze przy organach, muzycy orkiestry grający blisko prezbiterium, zmuszeni patrzeć w oślepiające słońce, z trudem dostrzegając gesty dyrygenta, świadczy o odwadze Sułkowskiego. Domyślać się można, że mocno ograniczone fundusze nie pozwalały na zaproszenie większej liczby osobistości, choć trudno oprzeć się wrażeniu, że Świętojański Festiwal Organowy wciąż nie znajduje dostatecznego uznania u ludzi odpowiedzialnych.
Wydaje się też, że nie wszystkie instrumenty w obecnym stanie nadają się do koncertowania. Festiwal odbywa się w miejscach, które nie są przygotowane do tego celu. Wszystko w sytuacji, gdy Toruń stara się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. Szkoda także, że w programie festiwalowym nie znalazł się ani jeden utwór A. Blocha, organisty i kompozytora urodzonego w Grudziądzu, którego 80. rocznicę urodzin obchodziliśmy w bieżącym roku. Zaproszeni wykonawcy skupili się na największych kompozytorach.
Pocieszający jest jednak fakt, że festiwal dorobił się już wypróbowanej publiczności. To w jej imieniu dziękujemy organizatorom na czele z ks. dr. Klimkiem za podjęty trud, wykonawcom za prezentację ambitnego repertuaru, osobom prowadzącym koncerty i rejestrującym przebieg koncertów. Słowa podziękowania należą się także księżom proboszczom, którzy zaprosili festiwal do swoich kościołów. Żywiąc nadzieję, że 26. festiwal stanie się interesującym wydarzeniem, już teraz zapraszamy na koncerty w 2010 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: „Perły od królów, złoto od rycerzy” - królewskie atrybuty Patronki Polski

2024-05-02 09:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Maryja Królowa Polski

Karol Porwich/Niedziela

„Perły od królów, złoto od rycerzy”, tysiące brylantów i innych kamieni szlachetnych, a nawet meteoryty znalezione w różnych częściach świata czy ślubne obrączki, w tym ta wyrzucona z transportu do Auschwitz, to od wieków darami wyrażany hołd, Tej, która w naszej Ojczyźnie sławiona jest jako Królowa Polski i Polaków. Już w XV w. Jan Długosz nazwał Matkę Chrystusa czczoną w jasnogórskim obrazie cudami słynącym „najdostojniejszą Królową świata i naszą”. Wizerunek Jasnogórskiej Bogurodzicy od początku powstania częstochowskiego klasztoru uznany za niezwykły, otoczony został powszechnym kultem przez wiernych, ale i przez polskich królów. Wyrazem tego były także korony i niezwykłe szaty nakładane na obraz.

Zapowiedź zabiegania w Stolicy Apostolskiej o ustanowienie święta Królowej Polski - 3 maja można odczytać w ślubach króla Jana Kazimierza (1656), ale dopiero w Polsce niepodległej kroki takie podjęto i na prośbę polskiego Episkopatu Pius XI zatwierdził tę uroczystość dla całej Polski (1923). Dla Polaków jest Jasnogórski Obraz to jeden z najcenniejszych „narodowych skarbów", obok godła Orła Białego, dla wielu znak naszej tożsamości. Właśnie ze względu na jego obecność, rocznie do jasnogórskiego Sanktuarium przybywają miliony pielgrzymów.

CZYTAJ DALEJ

Komunikat Rady Stałej KEP po obradach o bieżących sprawach Kościoła w Polsce

2024-05-02 20:07

[ TEMATY ]

komunikat

Rada Stała KEP

Episkopat Flickr

Lekcje religii w szkołach, aktualny stan przygotowań do wdrożenia standardów ochrony małoletnich przed przemocą w placówkach kościelnych, ochrona życia ludzkiego oraz eskalacja działań wojennych za wschodnią granicą i w Ziemi Świętej były głównymi tematami spotkania Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski. Biskupi obradowali 2 maja, w wigilię uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, na Jasnej Górze.

Publikujemy pełny tekst komunikatu:

CZYTAJ DALEJ

By uczcić Maryję jako naszą Królową

2024-05-02 21:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Królowa Polski

BPJG

Kiedy myślimy o Królowej, to raczej przychodzi nam na myśl zmarła niedawno królowa Elżbieta, ewentualnie królowa Belgii, Hiszpanii, Szwecji, może jeszcze Norwegii. Tylko wprawnie śledzący politykę światową potrafią wymienić więcej państw, które są monarchiami. Aż trudno uwierzyć, że Kościół zaprasza nas, byśmy 3 maja świętowali Uroczystość Królowej Polski.

Od czasów rozbiorów Polska nie ma już króla, a tymczasem my gromadzimy się, by czcić Maryję jako naszą Królową. I chociaż od 1656 roku Maryja stała się Królową Polski, to dziś pewnie już nie wielu identyfikuje się z tym tytułem. I mimo, iż króluje z wysokości jasnogórskiego tronu, to jednak jest z nami jak Matka ze swoimi dziećmi. Pragnie być blisko naszych radości i smutków. Jak Matka chce z nami dzielić przeciwności losu, samotność, niezrozumienie. Pragnie również uczyć nas wrażliwości i dobroci, byśmy zatroskani o własne potrzeby nie zapominali, że obok nas są inni, którym należy pomóc.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję