Reklama

Wiadomości

CBOS: polska szkoła - wysoki poziom wiedzy i nauka patriotyzmu, słabe przygotowanie do życia

Polskie szkoły zapewniają uczniom wysoki poziom wiedzy, uczą też patriotyzmu, ale słabo kształcą do podejmowania obowiązków obywatelskich i radzenia sobie z problemami, jakie niesie współczesne życie – wynika z najnowszego sondażu CBOS.

[ TEMATY ]

szkoła

badania

uczniowie

Anna Buchar

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Większość badanych (59 proc.) dobrze ocenia polski system szkolnictwa, ale blisko co trzeci spośród nich (30 proc.) wypowiada się o nim krytycznie. Opinie na ten temat znacznie się poprawiły w stosunku do 2007 r. (o 8 pkt. procentowych przybyło ocen pozytywnych) i obecnie są one bardzo podobne do tych z 1998 r.

Oceny systemu szkolnictwa znacząco różnią się w zależności od wykształcenia i miejsca zamieszkania ankietowanych. Mieszkańcy średnich i dużych miast (powyżej 100 tys. mieszkańców) system edukacyjny oceniają znacznie gorzej niż respondenci z mniejszych miejscowości. Ponadto odsetek niezadowolonych wyraźnie rośnie wraz z wykształceniem (od 18 proc. wśród badanych z wykształceniem podstawowym do 44 proc. wśród ankietowanych z wykształceniem wyższym).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Większość badanych zgadza się ze stwierdzeniami, że w zakresie kształcenia polskie szkoły: zapewniają uczniom wysoki poziom wiedzy (62 proc.), uczą ich patriotyzmu i miłości do ojczyzny (62 proc.), rozwijają ich zainteresowania (62 proc.), dbają o rozwój fizyczny uczniów (59 proc.), uczą samodzielnego myślenia (57 proc.) i pracy zespołowej (52 proc.).

Reklama

Z kolei 42 pro. uważa, że szkoły przygotowują także do zaangażowania w życie społeczności lokalnych (np. w wyborach samorządowych, w nieodpłatnej pracy na rzecz swojego środowiska, osiedla, kościoła, wsi lub miasta). Z kolei 36 proc. twierdzi, że uczą podejmować obowiązki obywatelskie, a 35 proc. - że uczy radzić sobie z problemami, jakie niesie współczesne życie.

Bardzo dobrze – jeszcze lepiej niż jakikolwiek aspekt związany z kształceniem – oceniana jest współpraca z rodzicami (71 proc. ocen pozytywnych). Większość badanych (53 proc.) jest również przekonana, że szkoły dbają o bezpieczeństwo uczniów, a ponad dwie piąte (45 proc.) uważa, że zapewniają one równy start życiowy młodzieży z różnych środowisk społecznych.

Z badania CBOS wynika też, że nie słabnie a wręcz rośnie niezadowolenie z reformy obniżającej wiek szkolny do lat sześciu, mimo odrzucenia przez Sejm wniosku o referendum edukacyjne. Przeciwnych obniżeniu wieku szkolnego do lat sześciu jest niemal trzy czwarte Polaków (73 proc., wzrost o 9 pkt. procentowych). Zmianę tę popiera jedynie co piąty badany (20 proc.).

Z kolei poparcie większości Polaków ma zaproponowane przez rząd i przygotowane przez MEN wprowadzenie (od września br.) darmowych podręczników dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Trzy czwarte badanych (75 proc.) uważa, że nowy system z jednym darmowym podręcznikiem, wypożyczanym uczniom przez szkoły jest lepszy niż wcześniejszy, w ramach którego rodzice kupowali podręczniki wybierane przez nauczycieli. Tylko 10 proc. preferuje wcześniejsze rozwiązanie.

Badanie CBOS „Polska szkoła AD 2014” przeprowadzono w dniach 5-11 czerwca na 1044-osobowej grupie dorosłych Polaków.

2014-06-25 12:38

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie dla eksperymentów z poczęciem dziecka z DNA trzech osób

[ TEMATY ]

badania

kaibara87 / Foter / CC BY

O moralnym złu przeprowadzania eksperymentów prowadzących do poczęcia dziecka z DNA trzech osób pisze na łamach „L’Osservatore Romano” Laura Palazzani. Autorka filozof i prawnik wykłada bioetykę na rzymskim uniwersytecie LUMSA. Tłumaczenia artykułu zatytułowanego „Eksperymenty bez weryfikacji” dokonała redakcja polska watykańskiego dziennika i jest on dostępny na stronie www.osservatoreromano.va/pl.

Opublikowana wiadomość o dziecku imieniem Abrahim, urodzonym w Meksyku za pomocą nowej techniki wspomaganego rozrodu, wzbudziła szeroką debatę. Pewna para jordańska, pragnąca mieć dzieci, poddaje się technice transplantacji mitochondriów od zdrowej dawczyni do oocytu przyszłej matki, cierpiącej na zespół Leigha, chorobę genetyczną dziedziczoną tylko po matce, która zaburza rozwój układu nerwowego. Na pierwszy rzut oka przypadek ten wydawałby się bioetycznie dopuszczalny: korzysta się z techniki, aby doprowadzić do narodzin dzieci, zapobiegając dziedzicznej patologii.
CZYTAJ DALEJ

Indie: cud eucharystyczny w Vilakkannur

2025-05-19 20:01

[ TEMATY ]

cud Eucharystyczny

Indie

Karol Porwich

Na 31 maja zaplanowane jest ogłoszenie uznania przez Stolicę Apostolską cudu eucharystycznego, do jakiego doszło w Indiach. 15 listopada 2013 roku w czasie porannej Mszy św., odprawianej przez ks. Thomasa Pathickala w kościele Chrystusa Króla w Vilakkannur, w stanie Kerala, na konsekrowanej hostii pojawiła się twarz Jezusa Chrystusa.

O watykańskim uznaniu cudu poinformował 9 maja abp Joseph Pamplany, metropolita Tellicherry obrządku syromalabarskiego. Uroczyste ogłoszenie tej decyzji nastąpi w kościele w Vilakkannur podczas Mszy odprawianej przez nuncjusza apostolskiego w Indiach abp. Leopoldo Girellego.
CZYTAJ DALEJ

Idealne trio

2025-05-22 01:17

[ TEMATY ]

jubileusz

Drobnice

Katolicka Szkoła Podstawowa w Drobnicach

Karol Porwich / Niedziela

Nie byłoby tego miejsca gdyby nie wielka determinacja społeczności w Drobnicach. Dzisiaj szkoła, parafia i mieszkańcy wsi, zgrani są niczym idealne trio.

W dniu 21 maja miały miejsce uroczystości związane z jubileuszem 25-lecia istnienia Katolickiej Szkoły Podstawowej SPSK im. św. Faustyny Kowalskiej w Drobnicach. Uroczystej Mszy św. w lokalnej parafii Najświętszej Maryi Panny Śnieżnej przewodniczył metropolita częstochowski abp. Wacław Depo. Eucharystię koncelebrowali ks. Marcin Kręciwilk i ks. Marek Bator - dyrektor częstochowskiego CARITAS, pochodzący z Drobnic.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję