Reklama

Wiadomości

UOKiK: 106 mln zł kary dla PayPal

PayPal Europe stosuje niedozwolone postanowienia – uznał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W poniedziałkowym komunikacie urząd poinformował, że nałożył na spółkę karę w wysokości 106 mln zł.

[ TEMATY ]

UOKiK

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„PayPal jest serwisem internetowym, który umożliwia dokonywanie płatności online na całym świecie oraz pełni funkcję elektronicznego portfela zintegrowanego z rachunkiem bankowym. Po przeprowadzonym postępowaniu, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, w której uznał, że PayPal stosuje klauzule niedozwolone i zakazał ich stosowania. Kara wyniosła 106,6 mln zł (106 689 453 zł)” – czytamy w poniedziałkowym komunikacie UOKiK.

Urząd wyjaśnił, że prezes UOKiK z zakwestionował postanowienia w „Umowie z użytkownikiem PayPal”. Jego wątpliwości wzbudziły klauzule zawierające „34 działania zabronione użytkownikom” oraz katalog przykładowych sankcji, m.in. zapisy mówiące o ukaraniu użytkownika choćby za samą próbę skorzystania z zablokowanego konta.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„PayPal zakładał też, że nie wolno +naruszać żadnych przepisów prawa, ustaw, zarządzeń lub regulacji (np. dotyczących usług finansowych, ochrony konsumentów, nieuczciwej konkurencji, zakazu dyskryminacji i nieuczciwej reklamy)+, bo może się to skończyć nałożeniem niedookreślonych sankcji. W praktyce naruszenie dowolnego przepisu w jakimkolwiek państwie upoważniało PayPal do zastosowania sankcji. Naruszenie mogłoby nawet nie mieć związku z korzystaniem z konta PayPal, przez co konsumenci mogliby nie wiedzieć, że zrobili coś niezgodnego z postanowieniami umownymi” – czytamy w komunikacie.

Reklama

Według urzędu otwarty katalog przewidzianych w umowie sankcji oznaczał arbitralność decyzji spółki. Urząd zwrócił uwagę, że według zapisów mogła ona „w dowolnej chwili” i „według własnego uznania” zablokować pieniądze użytkownika „w wysokości oraz przez okres tak długi, jak będzie to konieczne”. UOKiK zwrócił uwagę, że PayPal mógł jednocześnie nałożyć na konsumenta nawet kilka sankcji: zapłatę kwoty 2,5 tys. dolarów lub większej, zamknięcie konta bez uprzedzenia i odmowę świadczenia usług w przyszłości.

Reklama

„Zdaniem Prezesa UOKiK zastosowanie kwestionowanych warunków mogło prowadzić do sytuacji, w której konsument był z jednej strony nieświadomy tego jakie działanie może zostać uznane przez spółkę za zabronione. Z drugiej strony nie był w stanie przewidzieć sankcji, które mogą zostać wobec niego zastosowane. Skutkiem mogło być nawet pozbawienie dostępu do pieniędzy zgromadzonych na koncie PayPal na nieokreślony czas” – wskazano.

Podziel się cytatem

UOKiK podkreślił, że postanowienia zamieszczane w regulaminach czy umowach muszą być jednoznaczne i zrozumiałe dla konsumenta. Dodał, że klauzule abuzywne należy traktować tak, jakby w ogóle nie zostały zamieszczone w umowach.

Urząd przypomniał też, że decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca ma możliwość złożenia odwołania do sądu. (PAP)

ms/ pad/

2024-07-15 09:18

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

UOKiK radzi sprawdzić model telewizora, możliwe, że konieczna będzie wymiana

[ TEMATY ]

telewizja

telewizja

UOKiK

ADMC/pixabay.com

Korzystanie z telewizji naziemnej od 1 lipca 2022 r. może wiązać się z koniecznością wymiany telewizora na nowy; warto już teraz sprawdzić model odbiornika pod kątem spełniania standardów systemu DVB-T2 - radzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak zwrócił uwagę UOKiK we wtorkowej informacji, już w przyszłym roku widzowie będą korzystać z drugiej generacji telewizji naziemnej. Nowy standard – DVB-T2 - będzie obwiązywał od 1 lipca 2022 r.
CZYTAJ DALEJ

Jezus w swojej działalności ukazuje władzę nad złymi duchami

2024-09-13 13:37

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 11, 15-26.

Piątek, 11 października. Dzień powszedni albo wspomnienie św. Jana XXIII, papieża
CZYTAJ DALEJ

Wywiad z ks. Radosławem Kisielem. Odbudowa życia po kataklizmie: Misja Caritas i współpraca z parafiami

2024-10-10 21:05

[ TEMATY ]

diecezja świdnicka

caritas diecezji świdnickiej

ks. Radosław Kisiel

powódź w Polsce (2024)

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Wywiad z ks. prał. dr Radosławem Kisielem, dyrektorem Caritas Diecezji Świdnickiej

Wywiad z ks. prał. dr Radosławem Kisielem, dyrektorem Caritas Diecezji Świdnickiej

Skala zniszczeń jakie powódź pozostawiła po sobie w diecezji świdnickiej, jest niewyobrażalna. Ks. prałat dr Radosław Kisiel, dyrektor Caritas Diecezji Świdnickiej, opowiada o codziennym wysiłku i wyzwaniach, przed jakimi stoi Caritas Diecezjalna, by pomóc setkom ludzi odbudować swoje życie.

Ks. Mirosław Benedyk: W ostatnim czasie we wszystkich parafiach naszej diecezji została przeprowadzona zbiórka na rzecz poszkodowanych w wyniku powodzi. Czy już wiadomo ile środków udało się Caritas Diecezji Świdnickiej zebrać podczas tej akcji?
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję