Reklama

Media

Szept gwiazd nad Marciszowem

Elegancja, klasyka, tradycja i pełne czaru dźwięki dwóch nietuzinkowych instrumentów - harmoniki szklanej i verrofonu. Wyjątkowy koncert adwentowy stał się udziałem mieszkańców Zawiercia

Niedziela Ogólnopolska 1/2013, str. 26

Margita Kotas

Christa i Gerald Schönfeldingerowie czarowali grą na szklanych instrumentach

Christa i Gerald Schönfeldingerowie czarowali grą na szklanych instrumentach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W kościele pw. św. Andrzeja Boboli w Zawierciu-Marciszowie 16 grudnia 2012 r. wystąpili światowej sławy instrumentaliści, austriackie małżeństwo Christa i Gerald Schönfeldingerowie, tworzący „Wiener Glasharmonika Duo”. Melomani wysłuchali również kilku utworów chóralnych oraz solowych w wykonaniu zawierciańskiej „Capelli Vartiensis” pod dyrekcją Leopolda Stawarza, której występ poprzedził i wypełnił przerwę w koncercie wiedeńskich muzyków. Muzyczny wieczór zatytułowany „Szept Gwiazd” wprowadził słuchaczy w prawdziwie adwentowy stan wyciszenia i refleksji.

Od ludowej nuty po klasykę

W koncercie, który poprowadził Wiesław Brennecke, obok klasycznych utworów Wolfganga Amadeusza Mozarta, Josepha Haydna, Roberta Schumanna, Franza Schuberta („Ave Maria” z piękną wokalizą w wykonaniu Christy Schönfeldinger) zabrzmiały austriackie melodie ludowe z Tyrolu i Salzburga, ale i m.in. popularna piosenka „Jingle Bells” oraz utwory współczesnych kompozytorów George’a Crumba, Arvo Pärta i Krzysztofa Pendereckiego - w większości opracowane na instrumenty szklane przez Christę i Geralda Schönfeldingerów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W służbie „szklanej” muzyki

Reklama

Dla muzyków z Wiednia świat szklanych dźwięków otworzył swoje podwoje na początku lat 90. ubiegłego stulecia. Wcześniej oboje ukończyli studia w klasie skrzypiec i grali w orkiestrach. Po raz pierwszy zetknęli się z harmoniką szklaną na wystawie instrumentów w wiedeńskim pałacu Hofburg. Fascynacja instrumentem była tak duża, że odwiedzili w Monachium Saschę Reckerta, który jest specjalistą od szklanych instrumentów. Wówczas zapoznali się z wynalezionym i zbudowanym przez niego verrofonem. Wkrótce artyści „podzielili się” instrumentami - Christa wybrała grę na kryształowych „talerzach”, czyli harmonikę szklaną, a jej mąż grę na szklanych rurkach (verrofonie). W ten sposób na nowo wskrzesili „szklaną” muzykę, niezwykle popularną w XVIII wieku, i propagują ją, koncertując na całym świecie. „Wiener Glasharmonika Duo” wystąpiło już w Polsce w maju ub.r. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, a trzy dni po koncercie w Marciszowie, 19 grudnia ub.r., w Filharmonii Wrocławskiej.

Opuszki palców, talerze i rurki

W Zawierciu-Marciszowie artyści nie tylko rzucili czar dźwiękami wydobywanymi ze swych „magicznych” szklanych instrumentów, ale również podzielili się z publicznością wiadomościami o ich budowie i technice gry. Wybrana przez Christę harmonika szklana jest instrumentem muzycznym z grupy idiofonów pocieranych. Składa się z podłużnej, najczęściej drewnianej skrzyni na czterech nogach, wewnątrz której umocowanych jest współosiowo kilkadziesiąt, stanowiących zestaw wibratorów, kryształowych talerzy (zwanych też kloszami), różniących się wielkością, strojonych chromatycznie. Za pomocą mechanizmu napędzanego pedałem nożnym, którego działanie mogli podpatrzeć słuchacze koncertu siedzący w pierwszym rzędzie, są one wprawiane w ruch obrotowy. Dotknięcie wilgotnym opuszkiem palca wirującego klosza wprawia go w drganie o częstotliwości zależnej od wielkości klosza. Verrofon jest natomiast instrumentem zbudowanym ze szklanych rur osadzonych na ramie. Wymyślony został w 1983 r. przez wspomnianego już wcześniej Saschę Reckerta. Dźwięk w verrofonie powstaje przez pocieranie rantu rury, podobnie jak w przypadku szklanej harfy, a jego wysokość zależy od długości szklanej rurki. W muzyce współczesnej stosuje się go jako instrument solowy, ale również orkiestrowy.

Śpiewacy znad Warty

Towarzysząca muzykom z Austrii „Capella Vartiensis”, czterogłosowy chór mieszany prowadzony przez Barbarę Czajkowską i Leopolda Stawarza, powstała w 2002 r. Siedzibą chóru jest Miejski Ośrodek Kultury „Centrum” im. A. Mickiewicza w Zawierciu. Chór współpracuje z młodzieżowym zespołem wokalnym „Fatamorgana”, założonym również przez Leopolda Stawarza. Koncertuje w Polsce i poza granicami kraju, a w jego repertuarze znajdują się zarówno utwory świeckie, rozrywkowe i klasyczne, jak i sakralne; od renesansu po współczesność, z elementami jazzu czy nawet rapu.

Koncert „Szept Gwiazd” stał się możliwy dzięki przedsiębiorczości proboszcza parafii ks. dr. Henryka Niemca, który pozyskał środki na ten cel. Jego współorganizatorami były Miejski Ośrodek Kultury „Centrum” w Zawierciu oraz Agencja Brennecke Art. Wstęp na koncert był bezpłatny dzięki sponsorowi, Bankowi SK - Spółdzielczemu Bankowi Rzemiosła i Rolnictwa z siedzibą w Wołominie, założonemu w 1926 r. z inicjatywy ks. Jana Golędzinowskiego (1877-1942). Patronem koncertu był Austriacki Konsulat Generalny w Krakowie.

2013-01-02 11:57

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zawsze trzyma się w cieniu. Kim jest sekretarz nowego papieża?

2025-05-15 15:40

[ TEMATY ]

sekretarz

Papież Leon XIV

sekretarz papieża

ks. Edgard Iván Rimaycuna Inga

Vatican Media

Choć Watykan oficjalnie nie ogłosił tej nominacji, to latynoski ksiądz towarzyszący od pierwszych chwil Leonowi XIV nie mógł umknąć uwadze mediów. Chodzi o 36-letniego ks. Edgarda Ivána Rimaycunę, który pracował u boku obecnego papieża jeszcze w Peru, a następnie trafił za nim do Watykanu. Podkreśla się jego ogromną dyskrecję i to, że zawsze trzyma się w cieniu.

Ks. Edgard Iván Rimaycuna pochodzi z Peru. Jego znajomość z obecnym papieżem sięga 2006 roku, kiedy formował się w seminarium duchowym Santo Toribio de Mogrovejo w Chiclayo. W tym czasie ojciec Robert Prevost był przeorem augustianów, ale utrzymywał bliskie relacje ze swą przybraną ojczyzną. Dla młodego seminarzysty augustianin szybko stał się mentorem, odgrywając decydującą rolę w dojrzewaniu jego powołania. Kiedy zakonnik powrócił do Peru, początkowo jako administrator apostolski, a później biskup diecezjalny, potrzebował godnego zaufania współpracownika: w ten sposób Rimaycuna zaczął pracować u jego boku.
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas w narodowym sanktuarium św. Andrzeja Boboli: bądźmy apostołami jedności

2025-05-16 19:19

[ TEMATY ]

Sanktuarium św. Andrzeja Boboli

Abp Adrian Galbas

Karol Porwich/Niedziela

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

“Mamy być apostołami jedności z Bogiem, przede wszystkim przez to, że sami będziemy trwali w tej jedności, otwierając się na łaskę obecną w sakramentach i słowie Bożym, przyjmując całą naukę Chrystusa oraz dbając o swoje dobrze ukształtowane sumienie” - mówił abp Adrian Galbas. Metropolita warszawski przedowniczył liturgii w Narodowym Sanktuarium św. Andrzeja Boboli, w dniu uroczystości tego patrona Polski, w intencji ducha jedności w ojczyźnie. Hierarcha w kazaniu odniósł się także do wyborów prezydenckich.

- Nie przyszliśmy dzisiaj tutaj jak do jakiegoś muzeum, żeby tylko powspominać dawne historie i powzruszać się siłą naszych przodków. Przyszliśmy tu, aby nabrać siły do naszego chrześcijańskiego życia, dla którego życie i męczeństwo św. Andrzeja ma być wzorem i pomocnym światłem - mówił w kazaniu abp Galbas.
CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem: V Niedziela Wielkanocna

2025-05-17 10:16

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję