Reklama

Niedziela Łódzka

Święto sztuki w Łodzi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Ochotną myśl, ochotne serce w sobie czuję. Nowy psalm Panu, nową pieśń gotuję” – motto tegorocznego XVII Międzynarodowego Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej zaczerpnięto z Psałterza Dawidów Jana Kochanowskiego. Ta fraza zachęca do podejmowania takich wyzwań artystycznych, które pozwolą wznieść się ponad obowiązujące trendy i trwać poza ich ramami. Jest to tym bardziej niezbędne, że z każdym dniem wzmaga się ekspansja antykultury promującej dewiacje, bluźnierstwa, skandale. Dążącej do zniszczenia takich wartości, jak rodzina, miłość, religia, patriotyzm. W obliczu tych zagrożeń artyści powinni czuć się powołani do tworzenia i promowania kultury dzięki której „człowiek żyje prawdziwie ludzkim życiem” (Jan Paweł II). Jedynie taka kultura może ocalić jednostki i społeczeństwa przed zatraceniem, które niesie antysztuka.

Przykładem wspaniałego dzieła scenicznego inspirowanego chrześcijańskim przesłaniem było „Zwiastowanie” Paula Claudela, spektakl pokazał Teatr Polski z Warszawy. Sztuka, której akcja toczy się w średniowiecznej Francji, opowiada o wierze, zaufaniu do Boga, a także o powołaniu, które może odmienić życiowe plany. Anne Vercors, właściciel zasobnego gospodarstwa opuszcza rodzinne strony, by wyruszyć w samotną pielgrzymkę do Jerozolimy. Zdając sobie sprawę, że z tej pielgrzymki może nigdy nie powrócić, oddaje swoją starszą córkę Wiolenę wraz z dorobkiem całego życia przybranemu synowi. Czy losy rodziny Anne ułożą się tak, jak on tego pragnął? Czy też plany Boże są inne?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reżyser Lembit Peterson nadał „Zwiastowaniu” postać scenicznego misterium, które rozważa kwestie miłości, życia doczesnego, wieczności, Bożego powołania i tego, jak ludzie je pojmują. Wszystkie postaci występujące w tym dramacie dają świadectwo, że Chrystus żyje. Świetne kreacje aktorskie stworzyli – Jerzy Schejbal (Anne Vercors) i Halina Łabonarska jako jego żona.

Reklama

Kolejny spektakl zaprezentowany przez zespół Teatru Polskiego nosił tytuł „Quo vadis – słowami Sienkiewicza, Eliota, Audena i innych”, został przygotowany przez Janusza Wiśniewskiego. Tytułowe pytanie mogłoby dzisiaj brzmieć „Dokąd zmierzasz, Europo?”, która rezygnujesz ze swojej tożsamości, odrywasz się od chrześcijańskich korzeni, porzucasz Boże przykazania, skazując się na życie bez Boga i na pastwę antyludzkich ideologii. Przedstawienie Wiśniewskiego stawia zasadnicze pytania odnoszące się do sytuacji współczesnego świata i człowieka. Fascynujący od strony wizualnej, perfekcyjnie zrealizowany przez zespół aktorski spektakl festiwalowa publiczność nagrodziła długo niemilknącymi brawami.

Wyjątkowym wydarzeniem Festiwalu była wystawa arcydzieł malarstwa polskiego ze zbiorów Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki – „Opus Sacrum. Opus Profanum”. Złożyły się na nią dzieła malarzy polskich tworzących od połowy XVIII do wieku XX. Wśród obrazów o tematyce religijnej dominują dwa płótna pędzla barokowego malarza Szymona Czechowicza, tworzącego w połowie XVIII wieku. Jest też wspaniały obraz przedstawiający Matkę Bożą, który namalował Witold Pruszkowski, i inne. Na wystawie nie zabrakło dzieł takich mistrzów, jak: Marcello Bacciarelli, Jan Matejko, Henryk Siemiradzki, Olga Boznańska, Jacek Malczewski, Juliusz Kossak, Artur Grottger, Kazimierz Sichulski, Ludomir Benedyktowicz. Arcydzieła malarstwa polskiego można podziwiać w Centralnym Muzeum Włókiennictwa (ul. Piotrkowska 282) do 20 stycznia 2014 r.

Wśród wydarzeń pierwszego festiwalowego tygodnia ważne miejsce zajęła również muzyka. Wielkim zainteresowaniem publiczności cieszyły się koncerty zespołów: „The King’s Singers”, Morphing Chamber Orchestra z solistą Andreasem Schollem, „2TM2,3”, „Huberman Trio”, „Jagodziński Trio & Agnieszka Wilczyńska” czy Scholi Cantorum i Chóru Uniwersyteckiego „Benedictus” z Katolickiego Uniwersytetu w Ružomberoku.

Od siedemnastu już lat organizatorem Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi jest dyrektor Europejskiego Centrum Kultury LOGOS – ks. prał. Waldemar Sondka wraz ze współpracownikami.

2013-11-26 16:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odkrywanie Zofii Kossak

Niedziela Ogólnopolska 5/2019, str. 16-17

[ TEMATY ]

sztuka

Rafał Soliński

Od lewej – Artur Pałyga, Joanna Gruszka i Bogusław Słupczyński podczas premiery monodramu pt. „Usta Weroniki”

Od lewej – Artur Pałyga, Joanna Gruszka i Bogusław Słupczyński
podczas premiery monodramu pt. „Usta Weroniki”

Fundacja im. Zofii Kossak istnieje już od dwudziestu lat. Jedną z jej ważniejszych inicjatyw jest prężnie działające Centrum Kultury i Sztuki „Dwór Kossaków” w Górkach Wielkich na Śląsku Cieszyńskim, sąsiadujące z Muzeum Zofii Kossak-Szatkowskiej (dawny domek ogrodnika, w którym pisarka spędziła ostatnie lata życia). To właśnie w Centrum narodziła się myśl uczczenia 50. rocznicy śmierci Zofii Kossak i zbliżającej się 130. rocznicy jej urodzin, która przypada 10 sierpnia 2019 r., przez napisanie monodramu inspirowanego jej życiem. W ten sposób powstał niezwykły tekst pt. „Usta Weroniki. Zupełnie nieznane modlitwy Zofii Kossak” autorstwa uznanego polskiego dramaturga Artura Pałygi. Sceniczna prapremiera monodramu miała miejsce 25 listopada 2018 r. w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Cieszynie

Pisałem i kasowałem. Część szkiców zostawiałem na wszelki wypadek. I wreszcie po iluś rozmowach, lekturach, wątpliwościach, rozmyślaniach, podczas którejś wycieczki w góry nad Górkami coś zaiskrzyło i zniknęło. Ale już wiedziałem, że jest. Więc znów czytanie, czytanie, myślenie, myślenie, odkładanie pracy, wracanie do niej. Znów rozmowy, szkice, wątpliwości. I jest znów. Rozbłysło! Tak jakbym znalazł pośród kamieni krzemień, a teraz drugi, i jakby się o siebie potarły i iskra padła na przygotowany proch! I pełnym światłem rozpaliła się idea, że to muszą być modlitwy, nic innego! Nagle stało się to oczywiste, wiadome i jasne. I wiadomo dlaczego, do kogo, po co. Wszystko zaczęło się układać, jakby czekało tylko na ten fundament”. Tak pracę nad tekstem wspomina Artur Pałyga, dla którego zmierzenie się z autorką „Pożogi” było trudnym wyzwaniem. Zofia Kossak, pozornie znana wszystkim polska powieściopisarka katolicka, okazała się w istocie bardzo niedostępna. Twórcom nie zależało bowiem na stawianiu jej kolejnego, tym razem teatralnego, pomnika, ale na stworzeniu intymnego obrazu kobiety, który sięgałby jej najtrudniejszych wyborów, doświadczeń oraz przeżyć.

CZYTAJ DALEJ

Boży szaleniec, który uczy nas, jak zawierzyć się Maryi

[ TEMATY ]

Ludwik de Montfort

wikipedia.org

Św. Ludwik Maria Grignion de Montfort jako człowiek oddany Duchowi Świętemu wzrastał w osobistej świętości, „od dobrego ku lepszemu”. Wiemy jednakże, że do tej przygody zaprasza każdego.

Oto o jakich misjonarzy prosi Pana w ekstatycznej Modlitwie płomiennej: „o kapłanów wolnych Twoją wolnością, oderwanych od wszystkiego, bez ojca i matki, bez braci i sióstr, bez krewnych według ciała, przyjaciół według świata, dóbr doczesnych, bez więzów i trosk, a nawet własnej woli. (...), o niewolników Twojej miłości i Twojej woli, o ludzi według Serca Twego, którzy oderwani od własnej woli, która ich zagłusza i hamuje, aby spełniali wyłącznie Twoją wolę i pokonali wszystkich Twoich nieprzyjaciół, jako nowi Dawidowie z laską Krzyża i procą Różańca świętego w rękach (...), o ludzi podobnych do obłoków wzniesionych ponad ziemię, nasyconych niebiańską rosą, którzy bez przeszkód będą pędzić na wszystkie strony świata przynagleni tchnieniem Ducha Świętego.

CZYTAJ DALEJ

Zgierz: U Matki Bożej Dobrej Rady

2024-04-28 08:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Karol Porwich/Niedziela

W parafii Matki Boskiej Dobrej Rady w Zgierzu odbył się odpust parafialny, któremu przewodniczył bp Ireneusz Pękalski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję