Reklama

Niedziela Łódzka

Noworoczna Eucharystia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Hymn do Ducha Świętego zabrzmiał na rozpoczęcie Mszy św., która w Nowy Rok była sprawowana w archikatedrze pod przewodnictwem arcybiskupa metropolity łódzkiego Marka Jędraszewskiego. W koncelebrze uczestniczyli m.in.: kanclerz Kurii Metropolitalnej Łódzkiej – ks. prał. Zbigniew Tracz, proboszcz parafii archikatedralnej – ks. prał. Ireneusz Kulesza, prorektor Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi – ks. dr Mariusz Rucki. Noworoczna liturgia jest wyjątkowo bogata w swej treści. W pierwszym dniu roku Kościół obchodzi uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi oraz, z racji przypadającego 1 stycznia Światowego Dnia Pokoju, modli się w intencji pokoju na świecie. Wspólnie z Księdzem Arcybiskupem i kapłanami koncelebransami o Boże błogosławieństwo i dar pokoju modlili się diakoni, klerycy, siostry zakonne i licznie zgromadzeni wierni.

Ksiądz Arcybiskup podkreślił, że pełnia czasu, która nadeszła, gdy Jezus wkroczył w dzieje ludzkości, została także naznaczona przez Niewiastę, Maryję z Nazaretu. Jej rola w historii zbawienia jest zarazem nadzwyczajna i zwyczajna. Nadzwyczajna, gdyż dzięki łasce Ducha Świętego poczęła i urodziła Syna Bożego, zwyczajna, ponieważ określona przez dar macierzyństwa. Maryja jest wzorem dla każdej chrześcijanki, patrzącej na poczęte dziecko jako na wielki Boży dar.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Przeciwieństwem tak rozumianego macierzyństwa jest jego wizja zawarta w książce „Druga płeć” autorstwa Simone de Beauvoir. Jej zdaniem macierzyństwo jest największym złem, jakie może spotkać kobietę. Simone de Beauvoir jest też autorką powiedzenia: „Nie rodzimy się kobietami – stajemy się nimi”. Te słowa stały się zaczątkiem ideologii zwanej gender, według której człowiek nie rodzi się kobietą lub mężczyzną, ale na skutek swego wyboru staje się mężczyzną lub kobietą. Te wybory może w swoim życiu dowolnie obierać i zmieniać. Takie patrzenie na kobietę, jakie zaproponowała Simone de Beauvoir, uderza w godność kobiety, która z woli Pana Boga jest powołana do macierzyństwa.

Dzisiaj przed małżonkami roztacza się wizję życia pełnego egoizmu i obojętności, w którym dziecko pojawia się jako zagrożenie dla kobiety i mężczyzny.

Należy przezwyciężyć te wzorce kulturowe i odrzucić wszechpanujące dzisiaj pojęcie równości kobiety i mężczyzny, likwidujące różnice ich płci. Jako szczególne zadanie jawi się przed nami odrzucenie ideologii gender po to, by chronić siebie i osobistą godność. Jest to niezbędne, aby budować autentyczną cywilizację miłości, w której każdy będzie uszanowany właśnie dlatego, że jest kochany przez Pana Boga i drugiego człowieka. Stąd też w pierwszym dniu rozpoczynającego się Roku Pańskiego 2014 kierujemy nasze modlitwy i nasze myśli właśnie do Świętej Bożej Rodzicielki Maryi najpełniej realizującej godność i powołanie kobiety.

Ksiądz Arcybiskup życzył uczestnikom Mszy św., aby w nowym roku miłosierny Bóg błogosławił im i obdarzał Swymi łaskami, by wzrastała ich wiara, umacniała się chrześcijańska nadzieja i miłość do drugiego człowieka, związana z wewnętrznym spokojem, którego świat dać nie może, a który jest zawsze przejawem Bożego błogosławieństwa.

2014-01-16 15:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek u św. Marty: nie dajmy się zwieść tym, którzy ograniczają Bożą miłość

[ TEMATY ]

Msza św.

homilia

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Trzeba wystrzegać się uczonych w Prawie, którzy pomniejszają horyzonty Bożej miłości - powiedział papież Franciszek podczas porannej Eucharystii w Domu Świętej Marty. W swojej homilii Ojciec Święty skoncentrował się na przykazaniu miłości oraz pokusie stawania się kontrolerami zbawienia.

„Wszystkim chrześcijanom bardzo trudno jest zrozumieć darmowość zbawienia w Jezusie Chrystusie”- stwierdził Franciszek. Nawiązując do pierwszego czytania (Rz 3,21-29) zauważył, że już św. Paweł napotykał na wielkie trudności w uzmysłowieniu swym współczesnym darmowości zbawienia. Dodał, że my przywykliśmy do tego, że Jezus jest Synem Bożym, który przyszedł między ludzi z miłości, aby nas zbawić i że za nas umarł. Kiedy wchodzimy jednak w tajemnicę Boga, tej miłości bez granic, ogarnia nas zdumienie i być może wolimy tej prawdy nie rozumieć. Zaznaczył, że dobrze jest czynić to, co każe czynić nam Jezus – i jest to nasza odpowiedź na zbawienie, które zyskujemy darmo, z bezinteresownej miłości Boga.
CZYTAJ DALEJ

Dobry jak chleb – św. Brat Albert Chmielowski

Wrażliwość na piękno pozwoliła mu zostać świetnym artystą. Jeszcze bardziej niż sztuka, poruszał go jednak Chrystus, którego potrafił dostrzec w biedakach na krakowskich ulicach. Dla Niego rzucił karierę malarską i przywdział ubogi habit

Święty przyszedł na świat 20 sierpnia 1845 r. w Igłomi k. Krakowa. Niedługo po porodzie dziecko zachorowało. Obawiano się, że nie przeżyje. Józefa Chmielowska, matka chłopca, poprosiła ubogich, którzy stali przed kościołem, by wraz z chrzestnymi trzymali go do chrztu świętego. W ten sposób zapewniła mu tzw. błogosławieństwo ubogich. 28 sierpnia 1845 r. przyjął chrzest z wody w Igołomi. Ceremonii chrztu dopełniono 17 czerwca 1847 r. w kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie. Na chrzcie otrzymał imiona Adam Bernard Hilary. Jako sześcioletni chłopiec został przez matkę poświęcony Bogu w czasie pielgrzymki do Mogiły. Bardzo wcześnie został osierocony. Kiedy miał 8 lat, umarł jego ojciec, sześć lat później zmarła matka. W wieku osiemnastu lat Adam przyłącza się do powstania styczniowego. W przegranej bitwie pod Miechowem zostaje ranny i trafia do niewoli. W prymitywnych warunkach, bez znieczulenia, przechodzi amputację lewej nogi. Dzięki staraniom rodziny udało mu się jednak opuścić carskie więzienie i wyjechać do Francji.
CZYTAJ DALEJ

Charakterystyka i ocena roli zakonów w średniowiecznej Europie

2025-06-17 17:37

[ TEMATY ]

zakony

Średniowiecze

Photograph by the British Library, Wikimedia Commons, public domain

Intelektualiści, myśliciele, kaznodzieje a może rycerze, wojownicy i reformatorzy. Kim byli średniowieczni zakonnicy?

Kulturę średniowiecznej Europy cechował przede wszystkim uniwersalizm (łac. universalis – powszechny, ogólny), który był wspólnotą kulturową opartą na jednolitym systemie wartości i przekonań, wyrażanych w podobny sposób w całej Europie. Szczególnie ważny był uniwersalizm w wymiarze religijnym i światopoglądowym. Przejawiał się on przede wszystkim dominacją chrześcijaństwa w sprawach wiary, moralności, a także w warstwie intelektualnej, co w kontekście języka oznaczało dominację łaciny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję