Reklama

Niedziela Wrocławska

Prywatyzacja wiary?

W jaką stronę zmierza Kościół wrocławski? Jak dotrzeć z Ewangelią do zlaicyzowanego świata? – o tym dyskutowano w siedzibie „Civitas Christiana”.

2025-04-08 14:59

Magdalena Lewandowska

Uczestnicy debaty

Uczestnicy debaty

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

We Wrocławskim oddziale „Civitas Christiana” odbyła się dyskusja wokół raportu o religijności mieszkańców archidiecezji wrocławskiej, zorganizowana przez Fundację „Obserwatorium Społeczne”. Rozmawiali wspólnie ks. dr Michał Mraczek z Papieskiego Wydziału Teologicznego, prof. Wojciech Świątkiewicz z Uniwersytetu Śląskiego oraz ks. Janusz Gorczyca, proboszcz parafii św. Maurycego i przewodniczący komisji synodalnej „Parafia misyjna”, a debatę poprowadził Maciej Rajfur, rzecznik prasowy archidiecezji wrocławskiej. Punktem wyjściowym dyskusji był raport o stanie religijności w diecezji, który został przeprowadzony w 2022 roku. – Jesteśmy jedyną diecezją w Polsce, która przeszła takie badania w obrębie 10 lat aż dwukrotnie. Mamy wyniki, możemy wyciągać wnioski i zastanawiać się, jaka przyszłość rysuje się przed archidiecezją wrocławską. A gołym okiem widać, że mamy do czynienia z wyraźną tendencją spadkową religijności. Raport pokazał ten spadek na bardzo wielu płaszczyznach, zaczynając od sakramentów, przez wiarę w różne dogmaty, konak z parafią. Spadają również powołania kapłańskie i zakonne. Czy zmiana metod duszpasterskich jest wystarczającym lekarstwem? – pytał na początku spotkania Maciej Rajfur.

Reklama

– Z jednej strony mamy już różne nowe metody duszpasterskie, programy odnowy parafii, mówimy o nowej ewangelizacji, ale z drugiej strony widzimy stałą tendencję, pokazującą spadki w religijności. Nasze badania są po prostu dowodem na to, że to, co zachodzi w archidiecezji wrocławskiej, nie jest jakimś wyjątkiem czy ewenementem – mówił ks. dr Michał Mraczek. – Pewnym problemem jest w ogóle proces prywatyzacji tego, co dotyczy sfery religijnej, zauważalny szczególnie w młodszych pokoleniach. One są zainteresowane wartościami duchowymi, sferą duchową, ale nie widzą tu żadnego związku z Kościołem i religią instytucjonalną. Duchowość odnajdują w samorozwoju, w poznawaniu siebie. W młodym pokoleniu znaczenie religii instytucjonalnej, jaka była głęboko zakorzeniona u nas w Polsce, odchodzi do lamusa – przyznał ks. Mraczek. Jego zdaniem doszło do załamania przekazu pokoleniowego, jeśli chodzi o wartości katolickie. Receptą nie są już tylko nowe metody, wymyślanie czegoś efektywnego, co poprawi na chwilę statystyki. To szerszy problem kulturowy rozumienia duchowości przez współczesnego człowieka, dlatego docieranie z przekazem Ewangelii do kolejnych pokoleń zaczyna być coraz trudniejsze. – Przed Kościołem stoi ogromne wyzwanie, jak docierać z orędziem Ewangelii, jak docierać z naszymi wartościami chrześcijańskimi do kolejnych pokoleń – zaznaczał.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prof. Wojciech Świątkiewicz, który brał udział w badaniach Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego, zauważył, że rzeczywistość, która nas otacza jest niesprzyjająca rozwojowi religijności. Obserwujemy dezinstytucjonalizację nie tylko Kościoła. – Kościół przeżywa kryzys jako autorytet, który ma o czymś rozstrzygać, kierować, formować styl życia – dodawał, tłumacząc, że sytuacja jest złożona i potrzeba dystansu do procesów, których teraz doświadczamy. W refleksji nad religijnością rozróżnił sekularyzację od laicyzacji. Sekularyzacja to wyłączenie instytucji, wartości i symboli religijnych z przestrzeni życia publicznego. Laicyzacja dotyczy mentalności i podejścia do zasad, którymi kierujemy się w życiu. Te procesy są ze sobą połączone, ale niekoniecznie przebiegają w tych samych prędkościach. Czas PRL-u był czasem szybkiej sekularyzacji, dziś mamy do czynienia z postępująca laicyzacją.

Pytany, czy Kościół wrocławski obudził się już w nowej rzeczywistości, czy dalej na niwie parafialnej myślimy, że jakoś to będzie, ks. Janusz Gorczyca odpowiadał: – Jeszcze się budzimy. Chyba ciągle jesteśmy zanurzeni głęboko w starej rzeczywistości Kościoła, parafii, kontaktów z ludźmi świeckimi, ze społeczeństwem. Wydaje mi się, że musi jeszcze trochę czasu upłynąć, żeby do ludzi Kościoła dotarło, w jakim punkcie się znaleźliśmy. Podstawową sprawą jest jednak odkrycie i powrót do swojej tożsamości. Badania i wyniki są cennym punktem wyjścia, szukanie nowych metod jest absolutnie potrzebne. Natomiast to wszystko stanie się w mojej opinii bezwartościowe, jeżeli Kościół nie odkryje na nowo, kim tak naprawdę jest, jakie wartości dzierży w swoich rękach i co ma do zaproponowania światu.

– Świat ma dziś problem z percepcją Kościoła. Zlaicyzowani Polacy mają kłopot z wyjaśnieniem sobie, kim jest Kościół i jakie ma dla nich znaczenie. To ludzie, którzy mają pieniądze, podróże, stanowiska. Czego im więcej potrzeba? Co Kościół ma im do zaproponowania? Tutaj jest początek naszej przygody z nową rzeczywistością, w której dziś żyjemy. Ludzie Kościoła na nowo muszą odkryć wartość wiary i sakramentów, na nowo nimi zapłonąć, żeby inni zaczęli się katolikom przyglądać z zaciekawieniem i fascynacją. Patrzę z dużym optymizmem na ten proces posiłkując się choćby rzeczywistością Francji. Tam tysiące ludzi, z tego wielu młodych, prosi i przyjmuje chrzest w Kościele katolickim – wskazywał ks. Gorczyca i dodawał: – Musimy żyć, oddychać tą treścią, o której mówimy. I potrzebujemy nauczyć się komunikacji ze światem.

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Przyjeżdżają turyści, wyjeżdżają pielgrzymi

2025-04-08 15:22

Niedziela Ogólnopolska 15/2025, str. 24-26

[ TEMATY ]

wiara

Kalwaria Zebrzydowska

Karol Porwich/Niedziela

Jeżeli człowiek naprawdę chce spotkać Boga i szuka ciszy w dzisiejszym świecie, to Kalwaria Zebrzydowska jest do tego idealnym miejscem – mówi Mateusz Wałach, który na własne oczy zobaczył tutaj cud uzdrowienia.

Kalwaria Zebrzydowska to nie tylko bazylika i Cudowny Obraz, ale również dróżki, na których są upamiętnione najważniejsze wydarzenia zbawcze. Sanktuarium należy dzisiaj do najciekawszych w Polsce założeń krajobrazowo-architektonicznych i jest zaraz po Częstochowie drugim najchętniej wybieranym kierunkiem pielgrzymkowym.
CZYTAJ DALEJ

Francja: co stoi za nowym rekordem chrztów w okresie wielkanocnym?

2025-04-13 09:10

[ TEMATY ]

chrzest

Francja

rekord

okres wielkanocny

Adobe Stock

Jak co roku w okresie Triduum Paschalnego w całej Francji przyjmie chrzest, a wraz z nim I komunię świętą i bierzmowanie kilkanaście tysięcy dorosłych i dorastającej młodzieży. W tym roku będzie to odpowiednio ponad 10,3 tys. tych pierwszych i przeszło 7,4 tys. tych drugich, co oznacza kolejny rekord w tym zakresie. W ubiegłym roku, który też znacznie przewyższał poprzedni, udzielono wprawdzie o 5 tys. chrztów mniej, ale było to o ponad 30 proc. więcej niż w 2023 roku.

W nawiązaniu do tych wskaźników i w obliczu tak znacznego przyrostu liczby katechumenów redakcje tygodnika „Famille Chrétienne” i portalu Aleteia przeprowadziły własne badania tego zjawiska. Chodziło o znalezienie odpowiedzi na takie pytania, jak m.in. profil nowo ochrzczonych, ich droga do wiary i oczekiwania od Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję