Reklama

Wiara

Codzienne rozważania do Ewangelii

Panie, czy możemy pić kielich, który Ty masz pić?

Rozważania do Ewangelii J 6, 52-59.

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piątek, 9 maja

• Dz 9, 1-20 • Ps 117 • J 6, 52-59

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Żydzi sprzeczali się między sobą mówiąc: «Jak On może nam dać swoje ciało na pożywienie?» Rzekł do nich Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam: Jeżeli nie będziecie spożywali ciała Syna Człowieczego i nie będziecie pili krwi Jego, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto spożywa moje ciało i pije moją krew, ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym. Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a krew moja jest prawdziwym napojem. Kto spożywa moje ciało i pije krew moją, trwa we Mnie, a Ja w nim. Jak Mnie posłał żyjący Ojciec, a Ja żyję przez Ojca, tak i ten, kto Mnie spożywa, będzie żył przeze mnie. To jest chleb, który z nieba zstąpił. Nie jest on taki jak ten, który jedli wasi przodkowie, a poumierali. Kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki». To powiedział ucząc w synagodze w Kafarnaum.

Reklama

Ks. Juan Carlos Barajas CPPS w książeczce „Żyć duchowością Krwi Chrystusa” rozważa o kielichu cierpienia i błogosławieństwa. Jezus pyta swoich uczniów, którzy chcą być w Jego chwale: „Czy możecie pić kielich, który Ja mam pić?”. Następnie autor przytacza fragment z ogrodu Oliwnego, gdy przed śmiercią modli się: „Ojcze, oddal ode mnie ten kielich” oraz fragment z Listu do Koryntian, w którym św. Paweł mówi o kielichu eucharystycznym, że niektórzy z pierwszych chrześcijan niezbyt poważnie traktują Eucharystię, ponieważ brakuje im świadomości, że to sam Pan Jezus powiedział: „Ten kielich jest Nowym Przymierzem we Krwi Mojej. Czyńcie to ile razy pić będziecie na moja pamiątkę”. I dodaje św. Paweł: „Ilekroć bowiem spożywacie ten chleb albo pijecie kielich, śmierć Pańską głosicie, aż przyjdzie. Dlatego też kto spożywa chleb lub pije kielich Pański niegodnie, winny będzie Ciała i Krwi Pańskiej” (1 Kor 11, 26-27). Kielich jest naczyniem czymś wypełnionym. Może być to kielich cierpienia, jak w Ogrójcu. Jezus jednak go przyjmuje. Kielich, który ofiaruje nam Chrystus, jest kielichem cierpienia, ponieważ przyjmując Go, zgadzamy się na walkę ze złem i niesprawiedliwością w świecie i możemy podzielić los cierpiącego Pana. W Eucharystii ofiarujemy kielich cierpienia Panu. Jesteśmy na Mszy Świętej razem jako wspólnota uczniów, którzy mogą się dzielić kielichem cierpień między sobą i wspierać się. Kielich może być również wypełniony błogosławieństwem. Święty Paweł pyta: „Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy, czy nie jest udziałem we Krwi Chrystusa” (1 Kor 10, 16). W Mszy Świętej ofiarujemy też kielich błogosławieństwa. Kielich podnoszony wysoko w czasie Eucharystii jest celebracją Nowego Przymierza i celebracją życia, celebracją obecności Boga wśród nas. Kielich błogosławieństwa przynosi radość i szczęście z powodu tego, że jesteśmy dziećmi Bożymi i uczniami Pana Jezusa. Ciało i Krew Chrystusa przyjmowane z pateny i kielicha jest naszą „Komunią”. Tworzy wspólnotę naszą z Chrystusem i między nami przyjmującymi. Przyjmując tę „Komunię” mamy życie w sobie. Przyjmując godnie Ciało i Krew Chrystusa zmierzamy też – jak mówi dzisiejsza Ewangelia – do życia wiecznego, będziemy żyć na wieki. Eucharystia to celebracja radości i wdzięczności. Wspomniany ks. Barajas pisze: „Jesteśmy wezwani, by być «Żywym Kielichem», który wypełnia się cierpieniami i radościami naszego świata, a nasze życie duchowe ma nam pomóc stać się godnymi odbiorcami okoliczności, doświadczeń i wszelkich emocji naszego świata”. Panie, czy możemy pić kielich, który Ty masz pić?

K.K.

ROZWAŻANIA NA ROK 2025 DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!: "Żyć Ewangelią 2025".

2025-04-11 10:33

Oceń: +44 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ponad wszystko szczerość

Ktoś może zadać pytanie: jak odczytywać postawę synów z niedzielnej Ewangelii? Otóż postawa obu braci pokazuje nam dokładnie zachowania współczesnego człowieka w odniesieniu do Pana Boga. Chyba każdemu z nas zdarzyło się obiecywać coś Stwórcy w zamian za spełnienie prośby. Czasami podczas modlitwy mówimy: Panie Boże, będę częściej na Mszy św., więcej razy w ciągu dnia będę się modlił, jeśli tylko spełnisz moje życzenie. Nasza postawa przypomina zachowanie pierwszego syna, który powiedział, że pójdzie do pracy, a tego nie zrobił. Pokazuje to, że niektórzy z nas traktują Boga jak maszynkę do spełniania życzeń... Często w naszej postawie nie ma miłości, a jedynie interesowność. Miłość za coś nie jest prawdziwa – kiedy Bóg spełni nasze oczekiwania albo wysłucha naszej modlitwy, bardzo często zapominamy o obietnicach, przyrzeczeniach i złożonych Mu ślubach.
CZYTAJ DALEJ

Stolica Apostolska zatwierdziła cud eucharystyczny z 2013 r. w Indiach

2025-06-16 09:54

[ TEMATY ]

cud Eucharystyczny

Indie

Vatican Media

Stolica Apostolska zatwierdziła cud eucharystyczny z 2013 r. w Indiach, gdzie w kościele Chrystusa Króla w Vilakkannur (stan Kerala) na konsekrowanej hostii ukazała się twarz Chrystusa. Nuncjusz apostolski zezwolił także na publiczną adorację.

Cud uznano 11 lat po wydarzeniu, a 31 maja br. zostało to oficjalnie ogłoszone podczas Mszy św., której przewodniczył nuncjusz apostolski w Indiach i Nepalu abp Leopoldo Girelli. Wzięło w niej udział ponad 10 tys. osób. Abp Girelli podkreślił, że to, co wydarzyło się w Vilakkannur może być postrzegane jako zaproszenie do pogłębienia wiary w rzeczywistą obecność Jezusa Chrystusa w Eucharystii.
CZYTAJ DALEJ

Czy w piątek po Bożym Ciele w Archidiecezji Wrocławskiej obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych?

2025-06-18 14:18

Adobe Stock

19 czerwca będziemy przeżywać Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pana Jezusa, a następny dzień to piątek. Katolików obowiązuje wtedy wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy udzielona zostanie dyspensa przez biskupa diecezjalnego. Jak to wygląda w archidiecezji wrocławskiej?

„Piątkowa wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych nie obowiązuje tylko w piątki, w które wypada uroczystość (por. Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 1251). Zgodnie z „Tabelą pierwszeństwa dni liturgicznych”, zawartą w „Ogólnych normach roku liturgicznego i kalendarza” w Mszale Rzymskim (str. [84]), w roku liturgicznym występują dwie oktawy, które mają różną rangę: oktawa Wielkanocy w randze uroczystości (grupa I - znosi “post piątkowy”) oraz oktawa Narodzenia Pańskiego w randze święta (grupa II - nie znosi “postu piątkowego”)
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję