Reklama

Niedziela Lubelska

Dzień Judaizmu

Niedziela lubelska 5/2015, str. 4

[ TEMATY ]

Żydzi

Jakub Głowacki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W służbie dialogu” to motto tegorocznego słowa skierowanego przez przewodniczącego Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem z okazji 18. Dnia Judaizmu, który odbył się w Kościele katolickim 15 stycznia. W swoim przesłaniu bp Mieczysław Cisło, przedstawiając historyczny rozwój dialogu katolicko-żydowskiego zauważa: – Należy dziś podkreślić, że dialog katolicko-judaistyczny stanowi fundamentalną opcję Kościoła potwierdzoną nauką soborową i ortodoksją posoborowych papieży. Zastanawiając się nad celem tego dialogu, bp Cisło stwierdza, że jest on „zasadniczą sprawą wewnątrzkościelną – pomaga głębiej poznać i zrozumieć własne korzenie religijne, które stanowi biblijny judaizm z całym bogactwem Słowa Objawionego, Przymierza, prawa moralnego, obietnicy Mesjasza, modlitwy psalmami”.

Praktycznym wyrazem katolicko-żydowskiego dialogu stały się diecezjalne obchody Dnia Judaizmu, które w tym roku odbyły się 17 stycznia w auli Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie. Wśród gości przybyłych na spotkanie obecni byli m.in.: abp Stanisław Budzik, bp Mieczysław Cisło, rabin Boaz Pash z Jerozolimy, ks. prof. Mirosław Wróbel, prof. Józef Fert, prof. Sławomir Żurek, o. Grzegorz Kluz OP oraz przedstawiciele wspólnot żydowskich z Lublina i okolic. Spotkanie rozpoczęło nabożeństwo zakończenia szabatu, tzw. Hawadalę, które poprowadził rabin Boaz Pash. Witając gości, Metropolita Lubelski przypomniał, że rok 2015 ogłoszony został Rokiem Jana Pawła II. Papież podczas swojego pontyfikatu gorliwie zabiegał o rozwój dialogu międzyreligijnego. Nawiązując do hasła tegorocznego Dnia Judaizmu „Szukałem Pana, a On mnie wysłuchał i uwolnił od wszelkiej trwogi” (Ps 34,5), abp Budzik zauważył, że słowa te wypowiada król Dawid w trudnej sytuacji egzystencjalnej, która opisana jest w Drugiej Księdze Samuela. Ale słowa te można też odnieść do tragicznych losów narodu żydowskiego, możemy je także odnieść do dramatu Kościoła, do prześladowania chrześcijan, jakie ma miejsce w wielu krajach świata, ale też do dramatów naszego życia. Bóg jest wierny swemu przymierzu, może nas uwolnić od lęku i trwogi. Razem z Dawidem popatrzmy na Pana, a opromieni nas radość, a nasze oblicza nie zaznają wstydu.

Liturgii Słowa, będącej kolejnym punktem programu, przewodniczył ks. prof. Alfred Wierzbicki, który również wygłosił kazanie. Po nabożeństwie odbyła się dyskusja panelowa z udziałem zaproszonych gości, którzy usiłowali znaleźć odpowiedź na pytanie, kim jest Dawid dziś dla żydów i chrześcijan. Spotkanie zamknął bp Cisło, zwracając uwagę na widoczne na co dzień owoce dialogu, jakimi są brak lęku wobec siebie nawzajem, utrata obawy o własną tożsamość oraz rozwijająca się współpraca na rzecz budowania braterstwa i wspólnoty.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2015-01-29 13:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katolicy bardziej antysemiccy niż reszta społeczeństwa, w tym muzułmanie?

[ TEMATY ]

Żydzi

ec_audiovisual_servis

Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy wezwało do konsekwentnej i zdecydowanej walki z antysemityzmem. W przyjętej rezolucji stwierdzono, że w ubiegłym roku w Europie wzrosła nietolerancja i liczba antysemickich ataków.

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji dwóch Papieży – czcicieli Matki Bożej Jasnogórskiej

2024-04-27 15:16

[ TEMATY ]

Jasna Góra

rocznica

Adam Bujak, Arturo Mari/„Jan Paweł II. Dzień po dniu”/Biały Kruk

Eucharystię młodzieży świata na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło nocne czuwanie modlitewne, podczas którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż, ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

Eucharystię młodzieży świata
na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło
nocne czuwanie modlitewne, podczas
którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż,
ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

10. rocznica kanonizacji dwóch wielkich papieży XX wieku, która przypada 27 kwietnia, jest okazją do przypomnienia, że nie tylko św. Jan Paweł II był człowiekiem oddanym Matce Bożej Jasnogórskiej i pielgrzymował do częstochowskiego sanktuarium. Był nim również św. Jan XXIII.

Angelo Giuseppe Roncalli, późniejszy papież Jan XXIII, od młodości zaznajomiony z historią Polski, zwłaszcza poprzez lekturę „Trylogii”, upatrywał w Maryi Jasnogórskiej szczególną Orędowniczkę. Tutaj pielgrzymował w 1929 r. Piastując godność arcybiskupa Areopolii, wizytatora apostolskiego w Bułgarii ks. Roncalli 17 sierpnia 1929 r. przybył z pielgrzymką na Jasną Górę. Okazją było 25-lecie jego święceń kapłańskich. Późniejszy papież po odprawieniu Mszy św. przed Cudownym Obrazem zwiedził klasztor i sanktuarium, a w Bibliotece złożył wymowny wpis w Księdze Pamiątkowej: „Królowo Polski, mocą Twojej potęgi niech zapanuje pokój obfitości darów w wieżycach Twoich”.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję