Reklama

Leon XIV

Papież: w procesach o stwierdzenie nieważności małżeństwa miłosierdzie i sprawiedliwość niech się uzupełniają

Procesów o stwierdzenie nieważności małżeństwa nie można traktować jako dziedziny czysto technicznej, interesującej wyłącznie specjalistów, ani jako środków, które mają jedynie uzyskać stan wolny osób. Obejmują one bowiem wymiar prawny, eklezjologiczny i pastoralny, wzajemnie ze sobą powiązane - zaznaczył Papież Leon XIV podczas audiencji dla uczestników Międzynarodowego kursu zorganizowanego przez Trybunał Roty Rzymskiej: „Dziesięć lat po reformie procesu kanonicznego dotyczącego małżeństwa”.

2025-11-21 16:19

[ TEMATY ]

nieważność małżeństwa

Papież Leon XIV

@Vatican Media

Papież Leon XIV podczas audiencji dla uczestników Międzynarodowego kursu zorganizowanego przez Trybunał Roty Rzymskiej.

Papież Leon XIV podczas audiencji dla uczestników Międzynarodowego kursu zorganizowanego przez Trybunał Roty Rzymskiej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Święta władza” i „służba prawdzie”

W swoim przemówieniu Papież zaprasza do refleksji najpierw nad dwoma założeniami eklezjologicznymi procesów sądowych w Kościele: „świętą władzą” - „uczestnictwem” we władzy „Chrystusa”, która jest wykonywana w służbie prawdzie, jako drodze ku poznaniu i przyjęciu ostatecznej Prawdy, którą jest sam Chrystus”, oraz „misterium przymierza małżeńskiego.

Władza sądownicza jest miejscem realizacji fundamentalnego aspektu posługi duszpasterskiej: diakonii prawdy. Każdy wierny, każda rodzina, każda wspólnota potrzebuje prawdy o własnej sytuacji eklezjalnej, aby dobrze podążać drogą wiary i miłości. W tym kontekście mieści się prawda o prawach osobistych i wspólnotowych: prawda prawna orzekana w procesach kościelnych jest aspektem prawdy egzystencjalnej w życiu Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Miłosierdzie i sprawiedliwość

Reklama

Papież zatrzymuje się w szczególności na Jezusie Sędzim „łagodnym i miłosiernym”, jak ukazują Go dwa Motu proprio, które zapoczątkowały reformę kanonicznego procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa - Mitis Iudex Dominus Iesus (dla Kodeksu Prawa Kanonicznego) i Mitis et Misericors Iesus (dla Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich). Jeśli „w sądzie Bożym dotyczącym zbawienia zawsze działa Jego przebaczenie grzesznikowi skruszonemu”, to jednak „ludzkie orzekanie o nieważności małżeństwa nie może być zmanipulowane fałszywym miłosierdziem”. Należy bowiem uznać za „niesprawiedliwe wszelkie działanie sprzeciwiające się służbie procesu prawdzie”. Równocześnie „właściwe sprawowanie władzy sądowniczej musi być przeniknięte prawdziwym miłosierdziem”.

Papież cytuje św. Augustyna, który w dziele „De civitate Dei” pisze: „Czymże jest miłosierdzie, jeśli nie pewnym współczuciem naszego serca dla cudzej nędzy, które - jeśli możemy - pobudza nas do jej ulżenia? A ten poruszenie jest pożyteczne dla rozumu, gdy miłosierdzie okazuje się w sposób zachowujący sprawiedliwość - zarówno w niesieniu pomocy potrzebującemu, jak i w przebaczaniu skruszonemu”.

W tym świetle proces o stwierdzenie nieważności małżeństwa może być postrzegany jako wkład prawników w zaspokojenie tak głęboko zakorzenionej w wiernych potrzeby sprawiedliwości, i tym samym jako dzieło sprawiedliwe, poruszone prawdziwym miłosierdziem. Cel reformy - zwiększenie dostępności i szybkości postępowań, nigdy kosztem prawdy - jawi się jako wyraz miłosierdzia i sprawiedliwości.

Małżeństwo jako kanon prawdziwej miłości między mężczyzną i kobietą

Następnie Leon XIV podkreśla, że w procesie o stwierdzenie nieważności małżeństwa zawsze należy mieć na względzie „założenie teologiczne” małżeństwa „ustanowionego przez Stwórcę” i przypomina, że ten sakrament jest „kanonem prawdziwej miłości między mężczyzną i kobietą”.

Reklama

W Roku Jubileuszowym Rodzin przypomniał, że „małżeństwo nie jest ideałem, lecz kanonem prawdziwej miłości między mężczyzną i kobietą: miłości całkowitej, wiernej, płodnej”. Jak podkreślał papież Franciszek, małżeństwo „jest rzeczywistością o określonej trwałości”, „jest darem Boga dla małżonków”.

W sprawach o stwierdzenie nieważności małżeństwa, jak zaznacza Papież, kluczowa jest świadomość służby prawdzie konkretnego związku, oceniając przed Bogiem, czy „obecna jest mysterium una caro” - czyli bycie jednym ciałem - „trwające na zawsze na ziemskiej drodze małżonków, niezależnie od jakiegokolwiek niepowodzenia w relacji”.

Proces sądowy jako narzędzie sprawiedliwości

Papież przypomina, że służba prawdzie była wielokrotnie podkreślana przez jego poprzedników: Benedykt XVI w przemówieniu do Roty Rzymskiej z 28 stycznia 2006 r. określił kanoniczny proces o nieważność małżeństwa jako „zasadniczo narzędzie dochodzenia prawdy o węźle małżeńskim”, którego istotnym celem jest służba prawdzie. Leon XIV przypomniał, że papież Franciszek pragnął podążyć śladami poprzedników, którzy chcieli, aby sprawy o stwierdzenie nieważności małżeństwa były rozpatrywane drogą sądową, a nie administracyjną, chroniąc w najwyższym stopniu prawdę o świętym węźle (Mitis Iudex).

Reklama

Należy dowartościować instytucję procesu sądowego, widząc w nim nie gąszcz wymagań proceduralnych, lecz narzędzie sprawiedliwości. Postawienie sprawy w taki sposób, aby strony - włącznie z obrońcą węzła - mogły przedstawić dowody i argumenty, mogły zapoznać się z materiałem drugiej strony oraz mieć możliwość oceny tych samych elementów, w procesie prowadzonym i zakończonym przez bezstronnego sędziego, stanowi wielkie dobro zarówno dla osób zainteresowanych, jak i dla samego Kościoła.

Poszukiwanie prawdy i salus animarum

Papież wskazuje, że należy sprzyjać pojednaniu małżonków, także poprzez - gdy to możliwe - konwalidację małżeństwa. Zauważa, że prawda o nierozerwalnym węźle małżeńskim jest fundamentem rodziny jako Kościoła domowego.

Należy więc mieć zawsze na względzie „poszukiwanie prawdy” oraz salus animarum - zbawienie dusz - które jest „naczelną zasadą i ostatecznym celem procesów małżeńskich w Kościele”.

Etyka zawodowa, skoncentrowana na prawdzie tego, co sprawiedliwe, powinna inspirować wszystkich prawników - każdego w jego własnej roli - do udziału w dziele sprawiedliwości i prawdziwego pokoju, do jakiego zmierza proces.

Sądownictwo kościelne a duszpasterstwo rodzin

Leon XIV zauważa, że również duszpasterstwo rodzin zaczęło w ostatnich latach zajmować się „działalnością sądowniczą Kościoła w dziedzinie małżeństwa”, i zaleca, by nie ignorować ani nie bagatelizować „pracy trybunałów kościelnych”. Te zaś „nie mogą zapominać, że ich specyficzny wkład w wymiar sprawiedliwości stanowi element dzieła troski o dobro rodzin, szczególnie tych przeżywających trudności”. Jest to bowiem dzieło całego Kościoła: pasterzy, wiernych i pracowników prawa. Właśnie synergia między duszpasterską troską o sytuacje trudne a obszarem sądowym doprowadziła do wdrożenia dochodzenia przed procesem, również w celu ustalenia, czy istnieją przesłanki do wszczęcia procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa. Papież zakończył, podkreślając, że w służbie pracowników wymiaru sprawiedliwości w Kościele dostrzega „wielką doniosłość eklezjologiczną, prawną i pastoralną”.

Ocena: +12 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papieski apel dotyczący spraw o stwierdzenie nieważności małżeństwa

[ TEMATY ]

apel

papież Franciszek

nieważność małżeństwa

Vatican News

Rozpoczęcie Roku Sądowego Trybunału Roty Rzymskiej

Rozpoczęcie Roku Sądowego Trybunału Roty Rzymskiej

Franciszek przyjął na audiencji Trybunał Roty Rzymskiej z okazji inauguracji Roku Sądowego. Papież podkreślił najważniejsze aspekty reformy procesów, którą zarządził dziesięć lat temu: uproszczone i skrócone procedury oraz bardziej zorganizowane i kompetentne struktury diecezjalne. "Weryfikacja ważności lub nieważności małżeństwa stanowi istotną możliwość – powiedział Ojciec Świety – Należy pomagać osobom, aby mogły przejść tę drogę w sposób możliwie najsprawniejszy".

Posługa zbawieniu dusz
CZYTAJ DALEJ

Św. Cecylia - patronka muzyki kościelnej

Niedziela płocka 46/2003

[ TEMATY ]

św. Cecylia

pl.wikipedia.org

22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości. Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską. Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz, że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz, że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana. Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła. Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”. Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki. Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki. Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy. W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r. Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
CZYTAJ DALEJ

Biskupi apelują o szacunek dla Jana Pawła II

2025-11-22 17:34

[ TEMATY ]

episkopat

biskupi

szacunek

komunikat

apelują

dla św. Jana Pawła II

Biuro Prasowe KEP

Biskupi przeżywali swoje rekolekcje na Jasnej Górze

Biskupi przeżywali swoje rekolekcje na Jasnej Górze

Napełniają smutkiem nieustannie powtarzające się w naszej Ojczyźnie próby zdyskredytowania autorytetu św. Jana Pawła II. Takie działania są niesprawiedliwe i krzywdzące, zwłaszcza że wymierzone są w człowieka, któremu nie tylko Kościół i nasz Naród, ale także cały świat tak wiele zawdzięcza - czytamy w Apelu biskupów przyjętym podczas 403. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się 22 listopada br. na Jasnej Górze.

W sobotę na Jasnej Górze zakończyły się doroczne rekolekcje biskupów. Po ich zakończeniu biskupi wzięli udział w jednodniowym 403. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski pod przewodnictwem abp. Tadeusza Wojdy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję