Reklama

Niedziela Rzeszowska

Zauroczeni muzyką

Zakończyła się niedawno 24. edycja Festiwalu „Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa”. Festiwal wpisał się na stałe w kalendarz wydarzeń kulturalnych Podkarpacia, gromadząc każdorazowo w nowoczesnych i zabytkowych świątyniach Rzeszowa liczną rzeszę melomanów

Niedziela rzeszowska 38/2015, str. 4

[ TEMATY ]

muzyka

Ks. Rafał Przędzik

Koncert w katedrze rzeszowskiej

Koncert w katedrze rzeszowskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od pięciu lat rzeszowskiemu festiwalowi towarzyszy cykl koncertów zatytułowany „Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie”. Koncerty w Rzeszowie odbywały się w kolejne niedziele lipca i sierpnia, natomiast w Jarosławiu w soboty.

W ramach tegorocznego festiwalu odbyło się 8 koncertów w rzeszowskiej katedrze oraz 5 w jarosławskim opactwie. Koncerty miały miejsce w popijarskim kościele Świętego Krzyża oraz w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Zalesiu. Festiwal rozpoczął się 5 lipca i potrwał do 16 sierpnia. Wystąpili artyści z Niemiec, Szwajcarii, Włoch, Rosji i z Polski. Oprócz muzyki organowej zabrzmiały dzieła kameralne, a także forma oratoryjna na zakończenie festiwalu: monumentalna Msza Nelsońska Josefa Haydna wykonana przez solistów, orkiestrę i chór Nicolaus z Kraczkowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Osobliwością festiwalu był koncert inauguracyjny, podczas którego wystąpił chór złożony z kilkudziesięciu sióstr zakonnych z całej Polski, Ukrainy i Kazachstanu. Trudno nie wspomnieć o wystąpieniu organisty z Włoch, który akompaniował polskiemu klarneciście, czy też nie wrócić pamięcią do koncertu, w którym organistki z Rosji wykonały w duecie transkrypcję znanych fragmentów dzieł operowych kompozytorów rosyjskich. Podobna sytuacja zdarzyła się w historii rzeszowskiego festiwalu tylko raz, przed blisko dwudziestu laty, gdy w duecie ze swoją małżonką grał w rzeszowskiej katedrze na organach legendarny organista profesor Joachim Grubich. Warto również wspomnieć recital organowy związany z muzyką Jana Sebastiana Bacha, którego 330. rocznicę urodzin świat muzyczny obchodzi w bieżącym roku. Niecodziennym elementem koncertu było słowo poetyckie, które towarzyszyło muzyce organowej. Swoją twórczością poetycką podzielił się z nami jezuita o. Jarosław Naliwajko z Krakowa.

Organizatorem festiwalu jest parafia katedralna w Rzeszowie, a jego nieocenionym dyrektorem artystycznym jest pracujący w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, współpracujący jako organista z Bazyliką Mariacką w Krakowie, propagator polskiej muzyki organowej, nasz rodak dr hab. Marek Stefański.

Reklama

Realizacja Festiwalu nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca i dotacje finansowe udzielone organizatorom przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, czyli Województwo Podkarpackie oraz Gminę Miejską Rzeszów reprezentowaną przez Urząd Miasta Rzeszowa, jak również pomoc materialna rzeszowskich przedsiębiorstw, które od lat udzielają naszemu festiwalowi pomocy finansowej: Elektromontaż Rzeszów SA oraz firma paliwowa Watkem. Są to wierni mecenasi Festiwalu i tym samym kultury naszego miasta i Podkarpacia.

Koncerty festiwalowe to muzyka najwyższej próby twórczej i wykonawczej, to dźwięki wspaniałej muzyki dopełnione znakomitą architekturą świątyń oraz ich pełnym artystycznej doskonałości wyposażeniem: rzeźbą i malarstwem, a przede wszystkim występy nietuzinkowych artystów i obecność wspaniałych słuchaczy.

2015-09-17 13:17

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sakralne oblicze Mistrza Amadeusza

Niedziela Ogólnopolska 25/2018, str. 28-29

[ TEMATY ]

muzyka

Wolfgang Amadeusz Mozart jest uznawany za muzycznego geniusza

„Wolfgang Amadeus Mozart”, Barbara Krafft, portret pośmiertny, 1819 r.

„Wolfgang Amadeus Mozart”, Barbara Krafft, portret pośmiertny, 1819 r.

Bez wątpienia był bon vivantem, człowiekiem, który nie stronił od rozrywkowej strony życia. Jednak pojmowanie Wolfganga Amadeusza Mozarta wyłącznie jako muzycznego geniusza, który spędzał czas na hulankach, jest stereotypem mocno podbudowanym wizerunkiem kompozytora wytworzonym na potrzeby hollywoodzkiej produkcji „Amadeusz”. Jak to często bywa, prawda leży gdzie indziej, albo – jak mawia klasyk – tam, gdzie leży. Mozart jako jeden z trzech geniuszy w pojęciu globalnym, kompozytor stawiany w jednym rzędzie z Janem Sebastianem Bachem i Fryderykiem Chopinem, genialnie obracał się w obrębie muzyki sakralnej. W ramach tegorocznej edycji Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie cztery koncerty będą poświęcone właśnie dziełom, które salzburski Mistrz tworzył w silnym związku z liturgią. Już 21 czerwca br. w bazylice archikatedralnej w Warszawie zabrzmią dwie pozycje znajdujące się od lat w koronnym repertuarze Warszawskiej Opery Kameralnej. Choć oba te dzieła muzyki oratoryjnej w dorobku Wolfganga Amadeusza Mozarta nie ustępują pięknem jego „Requiem” i Mszy c-moll, to jednak nieczęsto goszczą na koncertowych afiszach. Wydawać by się mogło, że Msza „Koronacyjna” nie kryje przed nami tajemnic. Jednak na podstawie ostatnich badań dowiadujemy się, ze została skomponowana na użytek salzburskiej katedry, przypuszczalnie z okazji świąt Wielkiej Nocy, a nie – jak wcześniej sądzono - z okazji koronacji cudownego obrazu Matki Bożej w Maria Plain niedaleko Salzburga. Wykonano ją prawdopodobnie również w trakcie uroczystości koronacyjnych cesarza Leopolda II na króla Czech (6 września 1791 r. w Pradze). Drugim dziełem, które zabrzmi tego samego wieczoru, są Mozartowskie Nieszpory, czyli „Vesperae solennes de confessore”, które na tle całej muzyki sakralnej Mozarta są dziełem bardziej skondensowanym i zwartym, acz nieczęsto wykonywanym. Tym samym warto wsłuchać się w ich frazy, Nieszpory bowiem, skomponowane na potrzeby kalendarza liturgicznego katedry w Salzburgu (1780), kryją prawdziwą perłę – jedną z najpiękniejszych arii sopranowych w całej muzyce Mozarta (nie tylko sakralnej). Mowa o „Laudate Dominum”, w którym po przejmujących frazach solowych na pierwszy plan wychodzi chór. Zdradzę, że to jedno z moich ulubionych Mozartowskich dzieł, a wspomniana aria to perełka w jego spuściźnie. I jeszcze ciekawostka. Rękopis Mszy „Koronacyjnej” znajduje się w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie.

CZYTAJ DALEJ

Wszyscy mamy coś z kapłaństwa

Kiedy w Wielki Czwartek otrzymuję życzenia z racji święceń kapłańskich, lubię na nie odpowiadać słowem: „wzajemnie”. Widzę czasem zdziwienie świeckich przyjaciół. W naszej ogólnej świadomości kapłaństwo dotyczy przecież wyświęconych mężczyzn, sprawujących sakramenty, głoszących Słowo Boże i zaliczonych do specjalnego stanu zwanego duchowieństwem. A przecież udział w kapłaństwie Chrystusa nie zaczyna się od sakramentu święceń, ale od chrztu świętego. To przez chrzest przyjmujemy na siebie udział w prorockiej, królewskiej i kapłańskiej misji Jezusa.

CZYTAJ DALEJ

Ostatnia Wieczerza ucztą Miłości

2024-03-28 20:38

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W wielkoczwartkowy wieczór w kościołach diecezji sprawowana była Msza Święta Wieczerzy Pańskiej, która rozpoczęła obchody Triduum Paschalnego, w trakcie którego wspominamy mękę, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa.

W bazylice katedralnej w Sandomierzu uroczystej liturgii przewodniczył Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz. Eucharystię koncelebrowali księża z parafii katedralnej oraz Kurii Diecezjalnej. W modlitwie uczestniczyli seminarzyści, siostry zakonne oraz mieszkańcy Sandomierza. Liturgię swoim śpiewem uświetniły chór katedralny i schola parafialna.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję