Reklama

Świat

Abp Forte o Synodzie Biskupów: nierozerwalność małżeństwa nie podlega zmianie

Bardzo pozytywnie ocenił rezultaty III Nadzwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów jego sekretarz specjalny abp Bruno Forte. W rozmowie z Andreą Torniellim, opublikowanej na portalu Vatican Insider, ten wybitny włoski teolog dogmatyk wyjaśnił, że choć kilka paragrafów końcowego dokumentu „Relatio Synodi”, dotyczących homoseksualistów i rozwodników w nowych związkach, nie uzyskało 2/3 głosów, to nie można mówić o podziale w Kościele.

[ TEMATY ]

Synod o rodzinie

Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie było bowiem rozbieżności co do nierozerwalności małżeństwa. Dyskusje dotyczyły jedynie pytania, w jakich sytuacjach i okolicznościach można by dopuścić do sakramentu pokuty i do stołu eucharystycznego osoby, które po rozwodzie ponownie zawarły małżeństwo cywilne. Tekst relacji końcowej jest też jasny w kwestii osób homoseksualnych: „Kościół sprzeciwia się zrównywaniu małżeństw i związków homoseksualnych. A jednocześnie przyjmuje osoby [homoseksualne] i ich nie dyskryminuje”. - Podstawowym przesłaniem skierowanym do osób homoseksualnych jest centralne przesłanie pontyfikatu Franciszka: głoszenie wiary i miłosierdzia, które nie oznacza pobłażliwości ani słabości - zaznaczył metropolita Chieti-Vasto.

Podkreślił, że obrady Synodu były bardziej spokojne niż przedstawiały je media. Zapowiedział również, że relacja końcowa tego zgromadzenia stanie się podstawą do kolejnego zgromadzenia Synodu Biskupów w październiku 2015 r. - Jesteśmy w drodze, prace trwają - powiedział abp Forte.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rozmowa z abp. Bruno Forte:

AT: Jak Ksiądz Arcybiskup ocenia ostateczny rezultat Synodu?

- Bardzo pozytywnie, ponieważ osiągnięto szeroki konsens we wszystkich punktach relacji końcowej. Nawet te, które nie otrzymały dwóch trzecich głosów zostały jednak przyjęte przez znaczącą większość, znacznie większą niż 50 procent plus jeden.

AT: Kościół jest podzielony?

Reklama

- Przeciwnie. Wydaje mi się, że doszło do skupienia się ojców synodalnych wokół papieża. Nawet jeśli była otwarta wymiana myśli, nawet jeśli dużo dyskutowaliśmy, wszyscy starali się okazać swą bliskość rodzinom, szczególnie tym, które przeżywają trudne sytuacje. Wszyscy jesteśmy pasterzami, mającymi kontakt z ludźmi i poczucie, że priorytetem jest głoszenie wszystkim miłości Boga.

AT: A jednak paragrafy, w których zrelacjonowano wypowiedzi sprzyjające bądź sprzeciwiające się dopuszczeniu osób rozwiedzionych, żyjących w nowych związkach do sakramentów, podobnie jak dotyczące gejów, nie uzyskały dwóch trzecich...

- W przypadku paragrafu o osobach homoseksualnych odwołano się do dwóch tekstów Magisterium, już przyjętych przez Kościół. Natomiast w przypadku paragrafu o osobach rozwiedzionych, żyjących w nowych związkach, zrelacjonowano dwa stanowiska, jakie ujawniły się w dyskusji synodalnej. Tak więc nie można odczytywać głosowania jako niezgody na coś, ponieważ - powtórzę - zostały zacytowane oba stanowiska. Myślę, że sens tego głosowania można wyjaśnić potrzebą dalszej refleksji i pracy. Papież chce kontynuowania refleksji. Teraz relacja końcowa staje się częścią tekstu, który będzie rozesłany do Kościołów lokalnych. Jesteśmy w drodze, prace trwają.

AT: Kard. Péter Erdő wskazał Księdza Arcybiskupa jako autora kontrowersyjnego fragmentu o gejach w relacji podsumowującej dyskusję, zdecydowanie zmodyfikowanego w relacji końcowej. Czy nie był on zbyt jednostronny?

- Muszę sprecyzować: na pewno nie jestem jedynym autorem, ani faktycznym redaktorem. Koordynowałem prace redakcyjne. Nie ma jednego autora...

AT: Ale był to fragment najbardziej kontestowany przez zgromadzenie, co pokazała dyskusja w małych grupach, z której syntezy przeczytaliśmy.

Reklama

- Wydaje mi się, że nie brakowało mu wierności treściom wypowiedzianym podczas debaty. W każdym bądź razie tekst relacji końcowej jest jasny: Kościół sprzeciwia się zrównywaniu małżeństw i związków homoseksualnych. A jednocześnie przyjmuje osoby [homoseksualne] i ich nie dyskryminuje.

AT: Ten nowy tekst wydał się wielu krokiem wstecz. Czy podziela Ksiądz Arcybiskup ten pogląd?

- Przeżywając Synod od wewnątrz, niczego takiego nie zauważyłem! Czułem natomiast zasadniczą kontynuację. Synod był bardziej spokojny niż przedstawiały go media. Oczywiście, panowała wielka wolność słowa, wyrażano różne akcenty i stanowiska. Ale wszyscy jesteśmy pasterzami i dążymy do dobra ludzi, wszyscy troszczymy się o połączenie doktryny i miłosierdzia, bez popadania w rygoryzm albo w pobłażliwość - pokusy, o których mówił papież w końcowym przemówieniu.

AT: Dlaczego zatem paragraf o gejach nie otrzymał konsensu dwóch trzecich głosów?

- Może ktoś się nie zgadzał, bo chciał, by powiedziano tam więcej? Albo by coś pominąć? Chciałbym jednak przypomnieć, że podstawowym przesłaniem skierowanym do osób homoseksualnych jest centralne przesłanie pontyfikatu Franciszka: głoszenie wiary i miłosierdzia, które nie oznacza pobłażliwości ani słabości.

AT: Czy jest prawdą, że ten Synod oddychał „duchem Soboru”?

- Różni ojcowie synodalni przywoływali go w swych wystąpieniach w auli [synodalnej], odwołując się do soborowej konstytucji „Gaudium et spes”, dotyczącej stosunku Kościoła do współczesnego świata.

AT: Czy dopuszczenie osób rozwiedzionych, które zawarły ponowne związki do sakramentów jest zagadnieniem doktrynalnym?

Reklama

- Kwestia doktrynalna jest jasna: nierozerwalność małżeństwa nie podlega zmianie. Kwestia duszpasterska dotyczy pytania, w jakich sytuacjach i okolicznościach można by dopuścić takie osoby do sakramentu pokuty i do stołu eucharystycznego. Są sytuacje, w których to już się dzieje, na przykład w przypadku ciężkiej choroby i zbliżającej się śmierci. Czy mogą być inne szczególne okazje lub sytuacje? Powinniśmy wysłuchać Kościołów lokalnych i zdać sobie sprawę, w jakich przypadkach najbardziej dostrzega się tę potrzebę.

AT: Są księża, a nawet biskupi, którzy w konfesjonale albo w osobistych relacjach z ludźmi przeżywającymi takie sytuacje już dopuszczają ich do sakramentów...

- Rzeczywiście, ojcowie synodalni powiedzieli, że czasem się to zdarza. Także dlatego konieczne jest jasne wskazanie kierunku.

AT: Jak odpowiedziałby Ksiądz Arcybiskup na zarzut, według którego zbytnio zastanawiano się nad sytuacjami trudnymi a mało nad małżeństwami, które z powodzeniem żyją Ewangelią w rodzinach?

- Że jest to zarzut po prostu bezpodstawny. Ten, kto go wysuwa, nie przeczytał całej, bardzo pięknej, drugiej części końcowego raportu o Ewangelii rodziny.

AT: Jaka droga rozpoczyna się dzisiaj w kierunku Synodu w październiku 2015 roku?

- Widzę ją przede wszystkim jako spokojną. Okazano tyle zaufania Kościołom lokalnym, słuchaniu, hipotezom, pogłębionej analizie, a w końcu propozycjom. Potrzebna jest wielka wolność słowa oraz słuchanie w prawdzie i miłości, aby kontynuować to, co się działo podczas tego Synodu. Wszyscy jesteśmy zgodni co do tego, że ostatnie słowo należy do papieża. On sprawuje władzę kluczy, pochodzącą z faktu, że jest wikariuszem Chrystusa i następcą Piotra.

Rozmawiał Andrea Tornielli (Vatican Insider)

2014-10-23 17:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Synod: komunia dla rozwodników zdominowała obrady

[ TEMATY ]

Synod o rodzinie

Grzegorz Gałązka

Powiew wiatru jak tchnienie Ducha Świętego towarzyszy zgromadzeniu biskupów

Powiew wiatru jak tchnienie Ducha Świętego towarzyszy zgromadzeniu biskupów

Kwestia komunii dla rozwodników żyjących w ponownych związkach zdominowała synodalną debatę wokół ostatniego rozdziału Instrumentum laboris. Poświęcony on jest kwestiom duszpasterskim. Głos w burzliwej dyskusji w tej sprawie, kończącej się dziś wieczorem, zabrało 96 ojców synodalnych.

Ich stanowiska były bardzo rozbieżne. Zdecydowanie występowano w obronie doktryny katolickiej, jeśli chodzi o małżeństwo i rodzinę. Z drugiej zaś strony podkreślano, że Kościół nie może nikogo na stałe wykluczyć z sakramentów. W czasie konferencji prasowej prezentującej prace synodalne zaznaczono, że szuka się równowagi między miłosierdziem a doktryną.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany personalne księży w diecezji zamojsko-lubaczowskiej

2025-06-22 09:59

[ TEMATY ]

diecezja zamojsko‑lubaczowska

zmiany kapłanów

Diecezja zamojsko-lubaczowska

W sobotę, 21 czerwca 2025 r., podczas Dnia Kapłańskiego w Sanktuarium w Krasnobrodzie, Biskup Zamojsko-Lubaczowski Marian Rojek ogłosił następujące decyzje personalne dotyczące kapłanów Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej:

Ks. kan. dr Wiesław BANAŚ, z dniem 21 czerwca 2025 r. przeniesiony w stan emerytalny z zamieszkaniem w domu rodzinnym
CZYTAJ DALEJ

Syria: zamach samobójcy w kościele w Damaszku

2025-06-22 20:12

[ TEMATY ]

Syria

PAP/EPA/MOHAMMED AL RIFAI

Zamachowiec wszedł do środka kościoła w Damaszku i zaczął strzelać do obecnych, zanim zdetonował ładunek wybuchowy, który miał na sobie. Obecnie brak oficjalnego bilansu ofiar, jednak według wstępnych doniesień mówi się o 30 rannych i zabitych.

Syryjskie media podały, że napastnik miał na sobie pas z ładunkami wybuchowymi, który zdetonował wśród wiernych w kościele, w dzielnicy Dwelaa, podczas odprawiania Mszy.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję