Reklama

I Diecezjalna Kongregacja Diakonii Ruchu Światło-Życie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ruch całą swoją wewnętrzną logiką i dynamiką skierowany jest ku przyszłości - ku rokowi 2000 i ku następnemu tysiącleciu. Czeka nas wielki wysiłek pójścia w głąb, formowania autentycznej diakonii Ruchu na wszystkich szczeblach jego struktury. Czeka nas wysiłek pokornego i głębszego wrastania w struktury Kościoła, aby charyzmat Ruchu został w pełni zaakceptowany przez hierarchię Kościoła i otrzymał aprobatę, która zabezpieczy jego trwanie i jego diakonię zgodnie z własnym powołaniem.
ks. Franciszek Blachnicki

Marzenie ks. Blachnickiego o stowarzyszeniu prawnym mającym stać na straży charyzmatu w końcu się ziściło. 1 grudnia 2000 r. podczas zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski w Częstochowie zatwierdzony został Statut Stowarzyszenia Diakonia Ruchu Światło-Życie. Określono w nim cele, metody i warunki istnienia Stowarzyszenia zarówno w kraju, jak i w poszczególnych diecezjach. 14 stycznia br. abp Józef Michalik erygował sekcję diecezjalną Diakonii. Zgodnie z przepisami przejściowymi Statutu, moderator diecezjalny, ks. Piotr Kandefer zwołał pierwszą diecezjalną kongregację Stowarzyszenia, na którą zaprosił wszystkich członków Diakonii z naszej archidiecezji.
Kongregacja odbyła się 7 grudnia br. w Przemyślu. Zgromadziła członków Stowarzyszenia różnych stanów. W obradach uczestniczyli księża moderatorzy, pary animatorskie Domowego Kościoła, alumni oraz odpowiedzialni wspólnot młodzieżowych Ruchu. Wszyscy odpowiedzialni uczestniczyli we Mszy św. koncelebrowanej, której przewodniczył ks. Jan Mikulski, delegat Moderatora Generalnego. Obrady Kongregacji odbywały się w Domu Prowincjalnym Zgromadzenia Sióstr Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej. Słowo wstępne do zebranych wygłosił bp Stefan Moskwa. Następnie Moderator Diecezjalny odczytał sprawozdanie ze swojej przeszło trzyletniej posługi. Głównym celem Kongregacji był wybór trzech kandydatów na moderatora diecezjalnego. Odpowiedzialni wybierali trzech kapłanów spośród wszystkich moderatorów, członków Stowarzyszenia pracujących w archidiecezji. Wybrani kandydaci zostaną przedstawieni Księdzu Arcybiskupowi, który dokona ostatecznego wyboru. Kadencja nowo wybranego moderatora diecezjalnego będzie trwała 6 lat. Kongregacja ustaliła także ostateczny skład Diecezjalnej Diakonii Jedności, której zadaniem jest kolegialne wspomaganie moderatora diecezjalnego w kierowaniu sekcją diecezjalną Diakonii i Ruchem w diecezji, troska o jedność Ruchu oraz o wierność jego charyzmatowi założycielskiemu. Ponadto odczytano dokument Charyzmat Ruchu Światło-Życie, określający w praktycznym skrócie podstawowe wymagania życia duchowego i wspólnotowego, które powinni spełniać członkowie Ruchu. Jest to dokument bardzo wartościowy pod względem treści, dlatego też powinien zostać spopularyzowany wśród członków Ruchu w diecezji. Bardzo ważnym akcentem obrad było wyrażenie troski odpowiedzialnych o jedność wszystkich członków Ruchu, która najpełniej objawia się w Rejonowych Dniach Wspólnoty. Powinni w nich uczestniczyć wszyscy członkowie Ruchu - dzieci i młodzież, małżeństwa i osoby samotne, kapłani i siostry zakonne związane z oazą. Zauważono też potrzebę większego zaangażowania członków Ruchu w pracę diakonii diecezjalnych, zwłaszcza Diakonii Modlitwy i Diakonii Ewangelizacji.
Nasza diecezjalna sekcja Stowarzyszenia jest jedną z najliczniejszych w kraju. Nie umknęło to uwadze Księdza Delegata. Wyraził on zadowolenie Moderatora Generalnego z powodu tak dużej liczby ludzi, którzy czują się odpowiedzialni za sprawy oazy w diecezji i wyrażają to w swojej przynależności do Stowarzyszenia.
Na koniec, ustępujący moderator diecezjalny ks. Piotr Kandefer podziękował wszystkim zebranym za przybycie oraz życzył swojemu następcy światła Ducha Świętego oraz wszelkich łask, potrzebnych w tej trudnej posłudze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Ważny rozszerzył grono osób zajmujących się ochroną małoletnich

2024-05-29 17:40

[ TEMATY ]

Ochrona małoletnich

bp Artur Ważny

Episkopat News

Stworzenie biura delegata ds. ochrony dzieci i młodzieży poprzez włączenie do niego siostry zakonnej i świeckiej psycholog oraz powołanie diecezjalnego zespołu ds. prewencji to jedne z pierwszych decyzji bp Artura Ważnego jako biskupa sosnowieckiego. Poszerzenie wspomnianych zespołów oraz ich wzajemna współpraca mają na celu podnoszenie standardów ochrony małoletnich w diecezji m.in. w związku z wejściem w życie tzw. „ustawy Kamilka”.

Watykański dokument Vos estis lux mundi („Wy jesteście światłem świata”) z 2019 r. oraz jego aktualizacja z 2023 r. wprowadził jednolite zasady związane z procedowaniem przypadków nadużyć seksualnych w Kościele. W tym kontekście szczególnie ważnym ogniwem łańcucha pomocy skrzywdzonym są diecezjalni delegaci ds. ochrony dzieci i młodzieży, którzy jako pierwsi przyjmują zgłoszenia o nadużyciach wobec nieletnich.

CZYTAJ DALEJ

Matko z Loreto spod Kamieńczyka, módl się za nami...

2024-05-28 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Wlodzimierz Redzioch / Niedziela

Święty Domek w Loreto

Święty Domek w Loreto

Historia powstania kaplicy w Loretto sięga drugiej połowy XX wieku. Po licznych perypetiach i utrudnieniach ze strony władz, kaplica stanęła wreszcie w stanie surowym w roku 1959. Już 19 marca 1960 roku została odprawiona pierwsza Msza św.

Rozważanie 29

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 30.): Słup soli czy sól ziemi?

2024-05-29 22:32

[ TEMATY ]

#PodcastUmajony

Materiał prasowy

Jak nie stracić nadziei w świecie pełnym cierpienia? W jaki sposób omijać duchowe zagrożenia? I czy te dzisiejsze czasy naprawdę są aż takie złe? Zapraszamy na trzydziesty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o maryjnym spojrzeniu na niebezpieczeństwa zewnętrzne i wewnętrzne.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję