Obydwie warszawskie diecezje mocno stawiają na reformę tzw. katechez przedmałżeńskich. Chodzi o to, aby ślubowanie pary młodej przed ołtarzem było bardziej odpowiedzialne. To właśnie okres narzeczeństwa jest czasem rozeznania, kiedy młodzi powinni dojrzewać do podjęcia decyzji o przyjęciu sakramentu, który ich zwiąże na całe życie.
– Od stycznia wchodzą nowe wytyczne. Przede wszystkim chcemy wyeliminować kursy weekendowe, które były najszybszą formą uzyskania zaświadczenia – mówi ks. Przemysław Śliwiński, rzecznik prasowy archidiecezji warszawskiej.
Już teraz w kurii trwają zapisy na specjalne szkolenia dla prowadzących takie kursy w parafiach. Ich program „Radość i Nadzieja” został opracowany przez Wydział Studiów nad Rodziną UKSW. W ramach obowiązującego kursu powinno odbyć się 10 spotkań dla narzeczonych. W planie są zarówno wykłady, jak i warsztaty z pracą narzeczonych w parach.
Rok temu kursy weekendowe zostały już zlikwidowane w diecezji warszawsko-praskiej. Program katechez dla narzeczonych oparty jest tam na adhortacji Jana Pawła II „Familiaris consortio”. Co ciekawe, katechezy takie wprowadził abp Henryk Hoser już w latach 80. XX wieku, gdy był misjonarzem w Afryce. Jak został ordynariuszem na Pradze przeniósł sprawdzoną metodę kursów do Polski. – Mamy już 15 ośrodków formacji życia rodzinnego, które przygotowują młodych do ślubu. Jest też jeden ośrodek diecezjalny, gdzie pracują terapeuci, psycholodzy, pediatrzy, prawnicy, seksuolog, mediatorzy i oczywiście duszpasterz – mówi Mateusz Dzieduszycki, rzecznik prasowy diecezji warszawsko-praskiej.
Choć obecnie na terenie archidiecezji warszawskiej są jeszcze prowadzone kursy w „eksternistycznej” formie dla tych, którzy się na nie zapisali, to po 1 stycznia sytuacja się zmieni.
Kościół zawsze wskazywał na potrzebę przygotowania do małżeństwa, wskazując na ważną rolę instytucji narzeczeństwa. Podkreślał przy tym, że należy uczyć młodych prawdy o dojrzałej miłości (byciu bezinteresownym darem z samego siebie) i wychowywać do niej. Ważnym elementem tego przygotowania jest uczenie odpowiedzialnego wyboru osoby jako potencjalnego towarzysza drogi życiowej (męża, żony). „Chodzi o to - pisał Karol Wojtyła w «Miłość i odpowiedzialność» - ażeby naprawdę wybrać osobę, a nie wybierać tylko wartości, które są związane z osobą bez uwzględnienia jej samej jako wartości podstawowej. [Chodzi bowiem o to - moja uwaga], aby czysto subiektywna prawda uczucia ustąpiła miejsca obiektywnej prawdzie osoby, która jest przedmiotem wyboru i miłości”.
W środę rozpocznie się oczekiwane z wielkim zainteresowaniem konklawe, które wybierze następcę papieża Franciszka. To trzecie konklawe w ciągu ponad 20 lat. Poprzednie odbyły się w 2005 roku po śmierci Jana Pawła II i w 2013 roku po rezygnacji Benedykta XVI. W obecnym udział weźmie rekordowa liczba 133 elektorów.
Pracom konklawe będzie przewodniczyć dotychczasowy sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kardynał Pietro Parolin jako najstarszy pod względem nominacji kardynał-biskup uprawniony do udziału w wyborze papieża.
6 maja 2025 roku przypadła 80. rocznica kapitulacji Festung Breslau. W miejscu pamięci i wyzwolenia jeńców z obozu Burgweide, znajdującego się na wrocławskich Sołtysowicach, odbyły się uroczystości upamiętniające tamte wydarzenia. - Spotykamy się dziś, aby uczcić pamięć ofiar i ocalałych z obozu pracy Burgweide, które funkcjonowało w czasie jednej z najciemniejszych kart historii niemieckiej okupacji i II wojny światowej - mówił Martin Kremer, konsul generalny Niemiec we Wrocławiu.
W czasie przeznaczonym na przemówienia głos zabrał Kamil Dworaczek, dyrektor wrocławskiego oddziału IPN. Rozpoczął on od zacytowania fragmentu z Księgi Powtórzonego Prawa: “Źle się z nami obchodzili, gnębili nas i nałożyli na nas ciężkie roboty przymusowe”. - Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest to fragment relacji jednego z robotników przymusowych przetrzymywanych tutaj w obozie Burgweide. Ale jest to fragment z Pisma Świętego, z Księgi Powtórzonego Prawa, który opowiada o losie Izraelitów w niewoli egipskiej. Później czytamy oczywiście o ucieczce, o zyskaniu wolności, w końcu w kolejnym pokoleniu dotarciu do ziemi obiecanej. I tych analogii między losem Izraelitów w niewoli egipskiej a losem Polaków i innych robotników przymusowych w III Rzeszy jest więcej. Jest też jedna istotna różnica. Polacy nie musieli podejmować ucieczki, tak jak starotestamentowi Izraelici, bo to do nich przyszła Polska. Nowa Polska i Polski Wrocław, które może nie do końca były ziszczeniem ich marzeń i snów, ale przestali być w końcu niewolnikami w Breslau - zaznaczył Kamil Dworaczek, dodając: - Sami mogli decydować o swoim losie, zakładać rodziny, w końcu zdecydować, czy to tutaj będą szukać swojej ziemi obiecanej. I ta ziemia obiecana w pewnym sensie zaczęła się dokładnie w tym miejscu, w którym dzisiaj się znajdujemy. Bo to tutaj zawisła 6 maja pierwsza polska flaga, pierwsza biało-czerwona w powojennym Wrocławiu. Stało się tak za sprawą pani Natalii Kujawińskiej, która w ukryciu, w konspiracji uszyła tę flagę kilka dni wcześniej. Pani Kujawińska była jedną z warszawianek, która została wypędzona przez Niemców po upadku Powstania Warszawskiego. Bardzo symboliczna historia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.