Reklama

Polska

Przed ŚDM

To nie praca ani projekt – to życie

Wyzwaniem jest opowiadanie o tym, co w sercach milionów ludzi dokonuje się przez dzieło ŚDM – mówi Dorota Abdelmoula, rzecznik prasowy Światowych Dni Młodzieży, w rozmowie z Dominiką Stoszek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

DOMINIKA STOSZEK: – Zaskoczyła Cię propozycja objęcia stanowiska rzecznika prasowego ŚDM?

DOROTA ABDELMOULA: – Zaskoczyło mnie zaufanie. Bardzo za nie dziękuję Papieskiej Radzie ds. Świeckich, na czele z kard. Stanisławem Ryłką, a także gospodarzom spotkania młodych tutaj, w Krakowie: kard. Stanisławowi Dziwiszowi, bp Damianowi Muskusowi, ks. Grzegorzowi Suchodolskiemu i wszystkim osobom, z którymi na co dzień przygotowujemy ŚDM. Myślę, że ta propozycja, to owoc naszej wielomiesięcznej współpracy, nauki i rozwijania talentów. To właśnie pracy przy ŚDM zawdzięczam to, że dziś umiem opowiadać o tym spotkaniu – i chcę to robić.

– Jak do tej pory byłaś związana z ŚDM?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– W ŚDM brałam udział dwukrotnie: w Madrycie i w Rio – za każdym razem jako wolontariuszka. Spotkanie w Brazylii relacjonowałam też jako korespondentka Telewizji Polskiej i wówczas miałam szansę opowiedzieć o ŚDM dosłownie od kuchni. Jako wolontariusze mieszkaliśmy u starszej pani, która na powitanie powiedziała, że to my jesteśmy Kościołem powszechnym, który przychodzi do jej domu – bo ona sama nie może wziąć udziału w spotkaniu z Papieżem. Wtedy zrozumiałam, że ŚDM to wspólne dzieło: pielgrzymów, wolontariuszy, gospodarzy, mediów – którzy razem tworzą piękny obraz żywego i radosnego Kościoła. Kilka miesięcy po powrocie z Rio rozpoczęłam pracę w Krajowym Biurze Organizacyjnym ŚDM przy Konferencji Episkopatu Polski, współpracując z diecezjalnymi centrami ŚDM w Polsce. Od lipca 2014 r. pracuję w Komitecie Organizacyjnym ŚDM w Krakowie, gdzie dotąd zajmowałam się kontaktami z konferencjami episkopatów, międzynarodowymi ruchami i wspólnotami. Wydaje mi się więc, że o przygotowaniach do tegorocznego spotkania młodych wiem całkiem sporo…

– Nie tylko od lat jesteś związana z ŚDM, ale także z mediami. Jesteś dziennikarką, pracowałaś m.in. w Telewizji Polskiej. Środowisko medialne nie jest dla Ciebie obce.

– Nie, i bardzo się cieszę z tego doświadczenia. Dla mnie dziennikarstwo od początku było poszukiwaniem konkretnego człowieka: jako świadka, przykładu, bohatera… Słowa uczą, przykłady pociągają, dlatego zamiast mówić o teoriach, nawet najpiękniejszych, wolałam szukać tych, którzy wcielają je w praktykę. Właśnie tak starałam się opowiadać w mediach o ŚDM, a także o papieskich wizytach w Korei Południowej czy Stanach Zjednoczonych… Podobnie jest z ŚDM. To spotkanie buduje się poprzez piękną praktykę wspólnej modlitwy i pracy.

– Przygotowania i przebieg Wydarzeń Centralnych ŚDM będą śledzić tysiące dziennikarzy z całego świata, którzy będą oczekiwać Twojej pomocy. Nie obawiasz się tego wyzwania?

Reklama

– Bardzo się z niego cieszę! Niech to zainteresowanie będzie jak największe! Przewidujemy, że akredytowanych dziennikarzy będzie ok. 6 tys. A ja mam nadzieję, że oprócz nich będzie też wiele tysięcy tych, którzy lokalnie, w swoich krajach, miastach, redakcjach będą relacjonowali tegoroczne spotkanie i przygotowania do niego. Dla mnie ŚDM to przede wszystkim wydarzenia w Krakowie, ale też przygotowania we wszystkich polskich diecezjach, a także cały świat, który się przygotowuje. To wszystko powinniśmy pokazywać jako obraz współczesnego Kościoła, który uważnie słucha młodych i ma im wiele do powiedzenia. Dzięki współpracy z dziennikarzami mamy szansę powiedzieć o tym światu.

– Jaki będzie rzecznik prasowy ŚDM?

– Mam nadzieję, że wciąż zakochany w idei ŚDM. Wówczas masz odwagę do podejmowania wielkich wyzwań. A takim wyzwaniem jest opowiadanie o tym, co w sercach milionów ludzi dokonuje się poprzez dzieło ŚDM. Przygotowanie tego wydarzenia to nie jest praca ani projekt. To po prostu: życie.

* * *

Dorota Abdelmoula
Ma 29 lat. Urodziła się w Kartaginie, w Tunezji, gdzie spędziła pierwsze lata dzieciństwa. Z wykształcenia jest polonistką, ukończyła studia na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW w Warszawie. Studiowała także w Katedrze do Badań nad Przekładem i Komunikacją Międzykulturową Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz na Uniwersytecie Paris IV Sorbonne.
Pracowała jako pilot wycieczek krajowych i zagranicznych, a także jako dziennikarz, współpracując m.in. z Redakcją Programów Katolickich TVP, KTO TV i Radiem Wnet.
Dla Telewizji Polskiej relacjonowała m.in. ŚDM w Rio de Janeiro (2013 r.), wizyty papieża Franciszka w Korei Południowej (2014 r.) i Stanach Zjednoczonych (2015 r.) oraz przygotowania do papieskich pielgrzymek w Libanie (2012 r.), a także Bośni i Hercegowinie (2015 r.).
Posługuje się językiem francuskim, angielskim i włoskim. Dwukrotnie brała udział w ŚDM (Madryt 2011, Rio 2013).

2016-03-16 08:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolejne grupy pielgrzymów ŚDM docierają do Legnicy

[ TEMATY ]

Legnica

ŚDM w Krakowie

Monika Łukaszów

Od godzin porannych sztab ŚDM i wolontariusze legnickiego Campusu, przyjmują kolejne grupy pielgrzymów, które w drodze na spotkanie z papieżem Franciszkiem, zatrzymują się w naszym mieście.

W ramach trwających od dziś tzw. „dni w diecezjach” wraz z młodzieżą naszej diecezji uczestniczyć będą we wspólnych Mszach św., spotkaniach, nabożeństwach i koncertach, by w poniedziałek rano specjalnym pociągiem wyjechać do Krakowa. Wszyscy pielgrzymi, którzy przyjechali do Legnicy pięć kolejnych dni spędzą u miejscowych rodzin. Wraz z wolontariuszami i rodzinami gości z zagranicy witał bp Marek Mendyk, który nie krył zadowolenia ze spotkania młodych chrześcijan z całego świata. Szczególnie tutaj w piastowskiej Legnicy.
CZYTAJ DALEJ

Św. Katarzyna z Genui

Drodzy bracia i siostry! Dzisiaj chciałbym wam powiedzieć o kolejnej, po św. Katarzynie Sieneńskiej i św. Katarzynie z Bolonii świętej noszącej imię Katarzyna. Myślę o św. Katarzynie z Genui, znanej przede wszystkim z powodu jej wizji czyśćca. Tekst, który opisuje jej życie i myśl, został opublikowany w tym liguryjskim mieście w 1551 r. Jest podzielony na trzy części: „Życie i nauka”, „Udowodnienie i wyjaśnienie czyśćca” - bardziej znana jako Traktat oraz „Dialog między duszą a ciałem”. Redaktorem końcowym był spowiednik Katarzyny, ks. Cattaneo Marabotto. Katarzyna urodziła się w Genui w 1447 r. Była ostatnią z pięciorga dzieci. Została osierocona przez ojca, Giacomo Fieschi, gdy była jeszcze dzieckiem. Matka, Francesca di Negro, dała jej dobre wychowanie chrześcijańskie, na tyle, że starsza z dwóch córek została zakonnicą. W wieku szesnastu lat Katarzyna został wydana za mąż za Giuliano Adorno, człowieka, który po wielu doświadczeniach militarnych i handlowych na Bliskim Wschodzie, powrócił do Genui, aby się ożenić. Życie małżeńskie nie było łatwe, także ze względu na charakter małżonka, uzależnionego od hazardu. Sama Katarzyna miała początkowo skłonność do prowadzenia pewnego rodzaju życia światowego, w którym jednakże nie mogła odnaleźć spokoju. Po dziesięciu latach, w jej sercu było głębokie poczucie pustki i goryczy. Nawrócenie rozpoczęło się 20 marca 1473 r., dzięki wyjątkowym przeżyciom. Udawszy się do kościoła świętego Benedykta i klasztoru Matki Bożej Łaskawej, aby się wyspowiadać, klękając przed kapłanem, „otrzymała - jak sama pisze - ranę w sercu, ogromną miłość ku Bogu”, z bardzo jasną wizją swojej nędzy i wad, a jednocześnie dobroci Boga, że omal nie zemdlała. Z tego doświadczenia zrodziła się decyzja, która ukierunkowała całe jej życie: „Nigdy więcej świata, nigdy więcej grzechów” (por. Vita mirabile, 3rv). Wówczas Katarzyna uciekła, przerywając spowiedź. Gdy wróciła do domu, weszła do najodleglejszego pokoju i długo płakała. W tym momencie była już wewnętrznie pouczona o modlitwie i świadoma ogromnej miłości Boga względem niej, grzesznej. Było to doświadczenie duchowe, którego nie mogła wyrazić słowami (por. Vita mirabile, 4r). To właśnie przy tej okazji ukazał się jej cierpiący Jezus, niosący krzyż, jak jest to często przedstawiane w ikonografii świętej. Kilka dni później wróciła do księdza, by w końcu dokonać dobrej spowiedzi. Tutaj zaczęło się owo „życie oczyszczenia”, które przez długi czas było przyczyną jej stałego bólu za popełnione grzechy i pobudziło do przyjmowania pokuty i ofiar, aby ukazać Bogu swoją miłość. Na tej drodze Katarzyna coraz bardziej przybliżała się do Pana, aż do wejścia w to, co nazywa się „życiem zjednoczenia”, to znaczy relacji wewnętrznego zjednoczenia z Bogiem. W Vita mirabile napisano, że jej dusza była prowadzona i pouczana wewnętrznie jedynie słodką miłością Boga, który dawał jej wszystko, czego potrzebowała. Katarzyna oddała się niemal całkowicie w ręce Pana, aby żyć przez około dwadzieścia pięć lat - jak pisze - „bez pośrednictwa jakiegokolwiek stworzenia, żyć pouczana i rządzona przez samego Boga”(Vita mirabile, 117r-118r), karmiąc się nade wszystko nieustanną modlitwą i Komunią Świętą przyjmowaną każdego dnia, co w jej czasach nie było powszechne. Dopiero wiele lat później Pan dał jej kapłana, który zatroszczył się o jej duszę. Katarzyna zawsze niechętnie zwierzała się i wyrażała doświadczenie swej mistycznej komunii z Bogiem, przede wszystkim ze względu na głęboką pokorę, jaką doświadczała w obliczu łask Pana. Jedynie perspektywa uwielbienia i możliwości pomagania w rozwoju duchowym innych ludzi pobudziła ją, aby powiedzieć innym, co się w niej wydarzyło, począwszy od chwili nawrócenia, które było jej doświadczeniem pierwotnym i podstawowym. Miejscem jej wstąpienia na szczyty mistyki był szpital Pammatone, największy kompleks szpitalny w Genui, którego była dyrektorką i inspiratorką. Tak więc Katarzyna żyła życiem w pełni czynnym, pomimo owej głębi swego życia duchowego. W Pammatone utworzyła się wokół niej grupa zwolenników, uczniów i współpracowników, zafascynowanych jej życiem wiary oraz miłością. Sam jej małżonek Giuliano Adorno, został nim na tyle pozyskany, że porzucił rozpustne życie, aby stać się tercjarzem franciszkańskim, przenieść do szpitala, i pomagać swej żonie. Zaangażowanie Katarzyny w opiekę nad chorymi trwało aż do końca jej ziemskiej pielgrzymki, 15 września 1510 r. Od nawrócenia do śmierci nie było wydarzeń nadzwyczajnych, ale dwa elementy charakteryzują całe jej życie: z jednej strony doświadczenie mistyczne, to znaczy głębokie zjednoczenie z Bogiem, odczuwane jako unia oblubieńcza, a z drugiej opieka nad chorymi, organizowanie szpitala, służba bliźniemu, zwłaszcza najbardziej potrzebującym i opuszczonym. Te dwa bieguny - Bóg i bliźni wypełniają całkowicie jej życie, praktycznie spędzone w obrębie szpitalnych murów. Drodzy przyjaciele, nigdy nie wolno nam zapominać, że im bardziej miłujemy Boga i trwamy w modlitwie, tym bardziej potrafimy prawdziwie kochać otaczające nas osoby, ponieważ będziemy zdolni do dostrzeżenia w każdej osobie oblicza Pana, który kocha bezgranicznie, nie czyniąc różnic. Mistyka nie tworzy dystansu wobec bliźniego, nie tworzy życia abstrakcyjnego, lecz raczej przybliża do drugiego człowieka ponieważ zaczyna się postrzegać świat oczyma i sercem Boga. Myśl Katarzyny o czyśćcu, ze względu na którą jest ona szczególnie znana, jest skondensowana w ostatnich dwóch częściach cytowanej księgi: „Traktat o czyśćcu” i „Dialogu między duszą a ciałem”. Ważne, aby zauważyć, że Katarzyna w swym doświadczeniu mistycznym nie ma nigdy szczególnych objawień o czyśćcu czy też doznających tam oczyszczenia duszach. Jednakże w pismach inspirowanych naszą Świętą jest to element centralny, a sposób jego opisania ma cechy oryginalne, na tle swej epoki. Pierwszy rys indywidualny dotyczy „miejsca” oczyszczenia dusz. W jej czasach przedstawiano go głównie odwołując się do obrazów związanych z przestrzenią: sądzono, że istnieje pewna przestrzeń, gdzie miałby się znajdować czyściec. U Katarzyny jednak czyściec nie jest przedstawiony jako element krajobrazu wnętrzności ziemi: jest to ogień nie zewnętrzny, ale wewnętrzny. Czyściec jest ogniem wewnętrznym. Święta mówi o drodze oczyszczenia duszy ku pełnej komunii z Bogiem, wychodząc od swojego doświadczenia głębokiego bólu z powodu popełnionych grzechów, w porównaniu z nieskończoną miłością Boga (por. Vita mirabile, 171v). Słyszeliśmy, że w czasie nawrócenia Katarzyna nagle odczuwa dobroć Boga, nieskończoną odległość swego życia od tej dobroci oraz palący ogień w swym wnętrzu. To jest ten ogień, który oczyszcza, jest to wewnętrzny ogień czyśćca. Także i tu jest rys oryginalny w porównaniu z myślą tamtej epoki. W istocie nie wychodzi się od zaświatów, aby powiedzieć o mękach czyśćcowych - jak to było w zwyczaju w tym czasie, a być może jeszcze dziś - aby następnie wskazać drogę do oczyszczenia i nawrócenia. Nasza Święta wychodzi od własnego doświadczenia życia wewnętrznego na drodze ku wieczności. Dusza - mówi Katarzyna - przedstawia się Bogu jako nadal związana pragnieniami i cierpieniami wynikającymi z grzechu, a to uniemożliwia jej, aby cieszyła się uszczęśliwiającą wizją Boga. Katarzyna stwierdza, że Bóg jest tak święty i czysty, że dusza zbrukana grzechem nie może się znaleźć w obecności Bożego majestatu (por. Vita mirabile, 177r). Także i my czujemy, jak bardzo jesteśmy oddaleni, jak bardzo jesteśmy pełni tak wielu rzeczy, które uniemożliwiają nam widzenie Boga. Dusza jest świadoma ogromnej miłości i doskonałej sprawiedliwości Boga, i w konsekwencji cierpi, że nie odpowiedziała w sposób prawidłowy i doskonały na tę miłość, a właśnie sama miłość wobec Boga staje się tym samym płomieniem, sama miłość oczyszcza z rdzy grzechu. U Katarzyny można dostrzec obecność źródeł teologicznych i mistycznych, z których zazwyczaj czerpano w owym czasie. W szczególności odnajdujemy typowy obraz zaczerpnięty od Dionizego Areopagity, to jest złotą nić, łączącą serce człowieka z samym Bogiem. Kiedy Bóg oczyścił człowieka, wiąże go cieniutką złotą nicią, jaką jest Jego miłość, i pociąga go ku sobie uczuciem tak silnym, że człowiek staje się „pokonanym, zwyciężonym, pozbawionym siebie”. W ten sposób serce człowieka jest opanowane przez miłość Boga, która staje się jedynym przewodnikiem, jedynym poruszycielem jego egzystencji (por. Vita mirabilis, 246 rv). Owa sytuacja wyniesienia ku Bogu i powierzenia się Jego woli, wyrażona obrazem nici, jest używana przez Katarzynę, aby wyrazić działanie światła Bożego na dusze w czyśćcu, światła, które je oczyszcza i unosi do wspaniałości promienistego blasku Bożego (por. Vita mirabilis, 179r). Drodzy przyjaciele! Święci w swoim doświadczeniu zjednoczenia z Bogiem, osiągają tak głębokie „poznanie” Bożych tajemnic, w którym nawzajem przenikają się miłość i poznanie, że stanowią pomoc dla teologów w ich wysiłkach badawczych, intellectus fidei rozumienia tajemnic wiary, rzeczywistego zgłębienia tajemnic, na przykład, czym jest czyściec. Poprzez swe życie święta Katarzyna poucza nas, że im bardziej kochamy Boga i wchodzimy w zażyłość z Nim na modlitwie, to tym bardziej pozwala się On poznawać i rozpala nasze serca swoją miłością. Pisząc o czyśćcu, Święta przypomina nam podstawową prawdę wiary, która staje się dla nas zachętą do modlitwy za zmarłych, aby mogli oni osiągnąć uszczęśliwiającą wizję Boga w komunii świętych (por. Katechizm Kościoła Katolickiego, 1032). Pokorna, wierna i wielkoduszna służba, jaką Święta zaoferowała przez całe życie w szpitalu Pammatone, to jasny przykład miłości dla wszystkich i szczególna zachęta dla kobiet, które wnoszą fundamentalny wkład na rzecz społeczeństwa i Kościoła, wraz ze swą cenną pracą, ubogaconą przez ich wrażliwość i poświęcenie się dla najbiedniejszych i najbardziej potrzebujących. Dziękuję. Tłum. st (KAI)/Watykan
CZYTAJ DALEJ

Biznes na wschodzie – Przedsiębiorcy nie boją się Rosji, ale podatków

2025-09-15 19:09

Materiał prasowy

Wspierana przez Białoruś agresja Rosji na Ukrainę i inspirowany przez te dwa państwa napływ migrantów i ich nacisk na polską granicę, całkowicie przemodelowały sytuację mieszkańców i przedsiębiorców Polski Wschodniej, w szczególności Podlasia – zarówno tego północnego jak i południowego.

Nie pomaga także rząd, który łamiąc umowę społeczną, poprzez drastycznie podniesienie akcyzy, uderzył w jednego z największych pracodawców we wschodniej Polsce. Dlatego bezpieczeństwo polityczne, ale także i to ekonomiczne były głównymi tematami obywającej się w Augustowie konferencji Biznes na wschodzie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję