Reklama

Premiera filmu „Bóg nie umarł 2”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Cinema City w Częstochowie odbył się 31 marca br. specjalny, przedpremierowy pokaz amerykańskiego filmu pt. „Bóg nie umarł 2”. Pokaz zorganizował Tygodnik Katolicki „Niedziela” – jeden z patronów medialnych. Pierwsza część filmu była znakomicie przyjęta – amerykańskie media nazwały obraz najgłośniejszym filmem religijnym ostatnich lat, a w Polsce obejrzało go ponad 140 tys. osób.

Osią nowego filmu jest spór sądowy. Główna bohaterka – nauczycielka historii Grace Wesley odpowiedziała podczas lekcji na pytanie uczennicy porównującej nauczanie pastora Martina Luthera Kinga i Jezusa. Z tego powodu została pozwana do sądu pod zarzutem złamania przepisu o świeckości szkoły, a w trakcie procesu pojawił się nawet zarzut nawracania, chociaż nauczycielka przedstawiała dokonania Jezusa jako postaci historycznej, a nie religijnej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Autorzy filmu zadają istotne pytania: Czy osoba wierząca ma prawo mówić głośno o swoich przekonaniach, czy też powinna je ukrywać? Czy reguła rozdziału państwa od Kościoła nie jest nadużywana? Sala sądowa staje się forum dyskusji o wolności sumienia, istnieniu Boga i potrzebie poszukiwania w życiu wyższych wartości.

Na przedpremierowy pokaz do Cinema City przybyło ok. 300 osób, obecni byli m.in. dziennikarze i pracownicy „Niedzieli” z redaktor naczelną Lidią Dudkiewicz. – Serdecznie witam wszystkich, którzy przybyli na nasze przyjęcie urodzinowe. Pokaz tego filmu to nasz prezent na 90. urodziny „Niedzieli”, które przypadają 4 kwietnia – powiedziała przed projekcją red. Dudkiewicz. Przypomniała również, że kilka dni temu abp Wacław Depo – metropolita częstochowski zadał w archikatedrze częstochowskiej pytanie: „Czy nasz XXI wiek nie zaczął być Wielką Sobotą, a więc czasem pogrzebania Boga na zawsze...”. W tym filmie zawarte jest przesłanie, że po Wielkiej Sobocie następuje Zmartwychwstanie, że Pan Jezus żyje i pozostaje pośród nas – podkreśliła Redaktor Naczelna „Niedzieli”.

Reklama

Film zaprezentował o. Michał Legan – paulin, znany Czytelnikom również z łamów „Niedzieli”. Przypomniał, że scenariusz pierwszej części opowiadał historię studenta sprzeciwiającego się poprawności politycznej, polegającej na tym, iż podczas wykładu filozofii zażądano od studentów deklaracji, że Bóg nie jest wart zainteresowania, a może nawet więcej – że Bóg umarł i w związku z tym nie trzeba się Nim więcej zajmować. – Część druga jest typowym amerykańskim dramatem sądowym – wyjaśnił o. Legan. – Akcja polega na tym, że na ekranie obserwujemy przebieg procesu sądowego. W Polsce nazwalibyśmy to gadającymi głowami, ale w amerykańskich filmach widzimy, że wielkie emocje, które towarzyszą procesom, stają się udziałem widzów.

Jak mówią twórcy filmu, powstał on z ich wewnętrznego pragnienia dania świadectwa o sytuacjach, w których chrześcijanie stają się grupą mającą trudności z wolnością wyznawania swojej wiary, nawet w krajach tak demokratycznych, jak np. Stany Zjednoczone. Film kończy się spisem autentycznych sytuacji z USA, w których chrześcijanie stawali przed sądem z powodów związanych z wiarą.

Reżyserem filmu, tak samo jak jego pierwszej części, jest Harold Cronk. Autorzy scenariusza to Chuck Konzelman i Cary Solomon. W głównych rolach występują m.in.: Melissa Joan Hart (nauczycielka), Jesse Metcalfe (adwokat nauczycielki), Ray Wise (pełnomocnik organizacji zwalczającej prawa religijne).

2016-04-06 08:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wzór pracowitości i pobożności

Niedziela sosnowiecka 18/2021, str. IV

[ TEMATY ]

św. Zyta

Piotr Lorenc/Niedziela

Wizerunek św. Zyty w sosnowieckiej bazylice katedralnej

Wizerunek św. Zyty w sosnowieckiej bazylice katedralnej

Święta Zyta jest znana w diecezji z przepięknego ołtarza w sosnowieckiej bazylice katedralnej, którego konserwacja jest właśnie na ukończeniu.

Neobarokowy, drewniany ołtarz św. Zyty jest polichromowany i złocony. Między dwoma kolumnami znajduje się obraz św. Zyty. W środku zwieńczenia nastawy jest ozdobny kartusz z monogramem Matki Bożej. Po bokach są ustawione dwie figury: św. Barbary i św. Łucji. Ołtarz jest dziełem Pawła Turbasa i powstał w latach 1904–1906. – Od ponad roku ołtarz przechodzi kapitalny remont. Zdemontowane elementy snycerki trafiły do krakowskiej pracowni Aleksandra Piotrowskiego „Rearte”, gdzie zostały poddane gruntownej konserwacji. Natomiast mensa ołtarza pozostała w katedrze i była odnawiana na miejscu. Mieliśmy takie założenie, że remont miał być zakończony na Wielkanoc 2020 r., ale z powodu pandemii i kwarantanny, którą przechodzili kolejni pracownicy, tempo prac uległo nieznacznemu opóźnieniu – wyjawia kulisy renowacji ks. Jan Gaik, proboszcz parafii katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Sosnowcu.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Stanisław Dziwisz kończy 85 lat

2024-04-26 23:45

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Stanisław Dziwisz był przez 39 lat najbliższym współpracownikiem Karola Wojtyły, najpierw jako sekretarz arcybiskupa krakowskiego, a następnie osobisty sekretarz Ojca Świętego. Jako metropolita krakowski w latach 2005 – 2016 pełnił rolę strażnika pamięci Jana Pawła II i inicjatora wielu dzieł jemu poświęconych. Zwieńczeniem jego posługi była organizacja Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016, które zgromadziły 2, 5 mln młodych z całego świata.

W Rabie Wyżnej i w Krakowie

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję