Reklama

Wspomnienie o siostrze Zofii Dembowskiej FSK

Niedziela płocka 9/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

26 grudnia 2002 r. zmarła w Laskach s. Zofia od Pana Jezusa i Matki Bożej (Katarzyna Dembowska). Jeszcze rano o godz. 8.00 uczestniczyła we Mszy św. i przyjęła Komunię św., aby parę minut po godz. 9.00 cichutko, bez oznak cierpienia, odejść do Boga i tam przeżywać radość Bożego Narodzenia.
Zaraz po śmierci Siostry Zofii ks. prof. Antoni Tronina (kapelan w Laskach w latach 90.) powiedział w rozmowie telefonicznej z Częstochowy: "Siostra Zofia to była piękna postać. Jak dobrze, że ją znaliśmy osobiście".
Służebnica Boża matka Elżbieta Róża Czacka, założycielka Sióstr Franciszkanek Służebnic Krzyża i Dzieła Lasek, pisała: "Siostry... przez całe życie oddają cześć Bogu, aby Go kochać i wielbić kiedyś w niewypowiedzianym szczęściu". Siostra Zofia przez całe swoje długie życie (83 lata) Boga czciła i kochała, i na pewno raduje się szczęściem niewypowiedzianym w niebie. Jestem pewien, że w ostatniej chorobie bardzo pragnęła spotkania z Bogiem w "niewypowiedzianym szczęściu".
Siostra Zofia - Katarzyna Dembowska urodziła się 30 lipca 1919 r. w Warszawie, jako najstarsza z pięciorga dzieci Włodzimierza Dembowskiego i jego żony Henryki z Sokołowskich. Ojciec od najmłodszych lat angażował się społecznie, był żołnierzem (w roku 1915, 1918, 1920), zawodowym oficerem. Zmarł niespodziewanie w lutym roku 1937. Za swoje męstwo był odznaczony Krzyżem Walecznych, Krzyżem Niepodległości i Odznaką Pierwszej Brygady.
Matka, jedna z pięciu sióstr Sokołowskich z majątku w Biejkowskiej Woli, była rodzoną siostrą utalentowanej rzeźbiarki Zofii Sokołowskiej, która zmarła w nowicjacie Franciszkanek w Laskach. Matka była też wszechstronnie utalentowana malarsko i literacko. Pisała wiersze - wspomina o tym w swoich (wydanych w Więzi w 2002 r.) Listach do Agnieszki Jerzy Liebert.
Siostra Zofia została ochrzczona w kościele pw. Najświętszego Zbawiciela 7 sierpnia 1919 r., a jej matką chrzestną była późniejsza zakonnica z Lasek, siostra Landy.
Życie rodziny Dembowskich w czasie II wojny światowej nie było łatwe. W roku 1942 Henryka Dembowska wraz z córką Małgorzatą zostały wywiezione do Ravensbrück i tam obie zginęły. Siostra Zofia, mając 23 lata, została głową rodziny. Dwaj starsi bracia byli członkami AK. Po wojnie Piotr pozostał zagranicą. Siostra Zofia na utrzymanie rodziny zarabiała, pracując jako nauczycielka w Bruścach k. Białobrzegów. Mieszkała u krewnych. Tam właśnie dojrzewało w niej powołanie do życia zakonnego. 8 września 1946 r. wstąpiła do Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Służebnic Krzyża. Profesję wieczystą złożyła 15 sierpnia 1954 r. Następnie ukończyła studia na KUL-u, uzyskując dyplom magistra filozofii.
Charyzmatem Zgromadzenia Matki Czackiej była opieka nad ociemniałymi. Siostra Zofia prawie całe życie spędziła w Laskach, w Zakładzie dla Niewidomych, pracując tam jako katechetka, a ponieważ znała dobrze alfabet brajlowski, mogła skutecznie służyć niewidomym dzieciom i dorosłym mieszkańcom Zakładu.
W młodym wieku przeszła zapalenie szpiku kostnego i w późniejszych latach ta choroba w różny sposób dawała o sobie znać. Ostatnia choroba nowotworowa rozwijała się, nie powodując wielkiego cierpienia, a słabość, która się objawiała, przypisywano wiekowi. Siostra Zofia już w listopadzie, będąc w szpitalu bielańskim, miała świadomość swojej choroby, mówiła jednak o niej ze spokojem, nawet z pogodą. Kiedy pod koniec listopada odwiedziłem Laski, już się z nią nie spotkałem. Przez przełożoną Domu św. Rafała, s. Kingę, przesłałem tylko pozdrowienia i zapewnienia o modlitwie i pamięci.
Moja znajomość z Siostrą Zofią trwała prawie 20 lat. Odwiedzałem ją, kilka razy w roku pisaliśmy do siebie. Bardzo ceniłem sobie spotkania z nią. Interesowała się bardzo życiem kulturalnym naszego miasta. Wspierała Ciechanowskie Spotkania Muzealne modlitwą, doradzała, pomagała zaprosić ciekawe osoby. Często rozmawialiśmy o ważnych i trudnych sprawach życia codziennego, o przygnębiających wydarzeniach w naszej Ojczyźnie. Widząc moje zatroskanie czy bezradność, uśmiechała się i powtarzała: "Bóg nawet z największego zła potrafi wyprowadzić dobro. Tak, tak, niech Pan o tym pamięta, doświadczyłam tego w moim życiu". Zawsze pogodna i uśmiechnięta, cieszyła się z odwiedzin, miała zawsze bardzo radosne i dobre oczy.
Pogrzeb Siostry Zofii odbył się w sobotę 28 grudnia 2002 r. w Laskach. Mszy św. koncelebrowanej z udziałem 11 kapłanów przewodniczył jej brat bp Bronisław Dembowski, ordynariusz włocławski. Wśród celebransów był też biskup pomocniczy z Włocławka Stanisław Gembicki, księża z diecezji włocławskiej i z Lasek. Wśród najbliższej rodziny byli obecni także pozostali bracia: Piotr z Chicago i Franciszek z Krakowa.
W homilii Ksiądz Biskup dzielił się osobistymi wspomnieniami rodzinnymi i przypomniał wigilię i Boże Narodzenie w roku 1943 w Suchej k. Białobrzegów. Mówił o cudownym medaliku, który Kasia otrzymała od s. Wacławy, o tym, jak przyprowadził ją do Lasek, o jej powołaniu zakonnym. Wspomniał dzień, w którym mając 19 lat, osobiście przywiózł Kasię do Lasek i sam związał się z nimi na całe życie, począwszy od lat studenckich na Uniwersytecie Warszawskim przez studia seminaryjne, pierwsze lata kapłaństwa, Izabelin, kościół Franciszkanek na Piwnej w Warszawie, którego był rektorem, i przez obecność w Laskach najstarszej swojej siostry Kasi. Kończąc homilię, bp Dembowski powiedział: "Oby śmierć Siostry Zofii, Franciszkanki Służebnicy Krzyża - Kasi Dembowskiej przyczyniła się do pogłębienia naszej nadziei, że w zmartwychwstaniu spotkamy się w Domu Ojca, w którym jest mieszkań wiele, a które nam przygotował Jezus Chrystus, nasz Pan i Zbawiciel".
Brak będzie w Laskach Siostry Zofii. Czekała na werandzie przed Domem św. Rafała, aż wrócę z cmentarza, gdzie od śmierci Siostry Marii Gołębiewskiej zawsze zaczynałem swój pobyt w Laskach. Teraz cmentarz w Laskach jest mi jeszcze bliższy dzięki Tobie - Siostro Zofio od Pana Jezusa i Matki Bożej. Odpoczywaj w pokoju.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z Biskupem Wojtyłą szła do chorych

Niedziela Ogólnopolska 16/2018, str. 14-16

[ TEMATY ]

wywiad

Hanna Chrzanowska

www.hannachrzanowska.pl

Kard. Karol Wojtyła z Hanną Chrzanowską i osobami chorymi

Kard. Karol Wojtyła z Hanną Chrzanowską i osobami chorymi

Hanna Chrzanowska uświadamia nam, że nasze życie to przede wszystkim służba drugiemu człowiekowi. Świadectwem życia wzywa nas do bezinteresownego otwarcia się na potrzeby bliźnich, zwłaszcza chorych i cierpiących – mówi dyrektor Domu Polskiego Jana Pawła II w Rzymie ks. Mieczysław Niepsuj, rzymski postulator procesu beatyfikacyjnego krakowskiej pielęgniarki, w rozmowie z Marią Fortuną-Sudor.

Maria Fortuna-Sudor: – Proszę powiedzieć, jak Ksiądz Dyrektor został postulatorem w procesie beatyfikacyjnym Hanny Chrzanowskiej.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Powiedzieć Bogu „tak”

2024-04-29 09:09

[ TEMATY ]

modlitwa o powołania

Rokitno sanktuarium

Paradyż sanktuarium

piesza pielgrzymka powołaniowa

Katarzyna Krawcewicz

W pielgrzymce szło ponad 200 osób

W pielgrzymce szło ponad 200 osób

27 kwietnia z Paradyża wyruszyła kolejna piesza pielgrzymka powołaniowa do Rokitna – w tym roku pod hasłem „Powołanie – łaska i misja”. Szlakiem wędrowało ponad 200 osób.

Pielgrzymi przybyli do Paradyża w sobotni poranek z kilku punktów diecezji. Na drogę pobłogosławił ich bp Tadeusz Lityński, który przez kilka godzin towarzyszył pątnikom w wędrówce. – Chcemy dziś Panu Bogu podziękować za wszelki dar, za każde powołanie do kapłaństwa, do życia konsekrowanego. Ale także chcemy prosić. Papież Franciszek 21 stycznia po zakończeniu modlitwy Anioł Pański ogłosił Rok Modlitwy, prosząc, aby modlitwa została zintensyfikowana, zarówno ta prywatna, osobista, jak też i wspólnotowa, w świecie. Aby bardziej stanąć w obecności Boga, bardziej stanąć w obecności naszego Pana – mówił pasterz diecezji. - Myślę, że pielgrzymka jest takim czasem naszej bardzo intensywnej modlitwy. Chciałbym, żebyśmy oprócz tych wszystkich walorów poznawczych, turystycznych, które są wpisane w pielgrzymowanie, mieli również na uwadze życie modlitwy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję