W kościele wygaszonym przed Mszą św. roratnią, jedynym jasnym punktem jest świeca – symbol Maryi. W rozpoczynającym się 3 grudnia Adwencie, z większą niż zwykle uwagą będziemy patrzeć na Matkę Bożą, która przyniosła światło Jezusa Chrystusa. Z kolei cały nowy rok, z racji programów i patronów, skieruje naszą uwagę na Ducha Świętego, św. Stanisława Kostkę i abp. Ignacego Tokarczuka. Jak co roku mamy nadzieję na jak najlepsze wykorzystanie czasu danego nam od Pana Boga.
Duch Święty i miłość
Reklama
W pierwszą niedzielę Adwentu, kiedy rozpoczniemy nowy rok kościelny, wejdzie w życie nowy program duszpasterski dla Kościoła katolickiego w Polsce pod hasłem „Duch, który umacnia miłość”. Po czteroletnim cyklu poświęconym tematyce chrzcielnej biskupi zdecydowali, aby w następnych dwóch latach rozwinąć tematykę sakramentu bierzmowania. Autorzy programu zachęcają, aby na nowo spojrzeć na ten sakrament, nie tylko w związku z przygotowaniem do jego przyjęcia młodzieży. Niezależnie od wieku bardzo potrzebujemy świadomej pobożności ukierunkowanej na Ducha Świętego. To Duch Święty jest tym, kto otwiera człowieka na miłość. Z jednej strony pozwala doświadczać, że jesteśmy przez Boga akceptowani i kochani, a z drugiej – poszerza nasze serca, uzdalniając do obdarowywania miłością bliźnich. Adwent przypomina nam o wyjątkowej współpracy z Duchem Świętym Matki Bożej. Dzięki temu, że Maryja poczęła za sprawą Ducha Świętego i urodziła Jezusa Chrystusa, przekonaliśmy się, jako ludzkość, do jakiego stopnia Bóg umiłował świat.
Biskupi zdecydowali, że patronem nowego roku liturgicznego będzie św. Stanisław Kostka. Wybór Stanisława Kostki motywowany jest przypadającą 450. rocznicą śmierci jezuity z Rostkowa (zmarł 15 sierpnia 1568 r.). Patron młodzieży dobrze koresponduje z synodem biskupów na temat „Młodzież, wiara i rozeznawanie powołania”, który odbędzie się w październiku 2018 r. w Watykanie. Kościół powszechny wiąże z tym synodem wiele nadziei. Można powiedzieć, że rok 2018 będzie należał do młodzieży także i z tego powodu, iż tysiące młodych ludzi będzie się przygotowywać do Światowych Dni Młodzieży w Panamie w styczniu 2019 r. Życie św. Stanisława Kostki może inspirować także współczesną młodzież. Święty wskazuje, jak być wiernym powołaniu wobec wielu przeciwności. Niemniej niedoścignionym przykładem wierności powołaniu pozostaje Matka Boża. W adwentowym czasie myślimy o Jej konsekwentnym i wiernym powtarzaniu, od zwiastowania po wniebowzięcie: „Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według słowa Twego”.
Abp Ignacy Tokarczuk i wolność
Obok inicjatyw kościelnych warto w osobistym programie duchowym uwzględnić decyzję władz państwowych. Posłowie Rzeczpospolitej zdecydowali, że rok 2018 będzie przebiegał pod patronatem abp. Ignacego Tokarczuka i Ireny Sendlerowej (2018 będzie także rokiem jubileuszu 250-lecia konfederacji barskiej oraz praw kobiet). Jako mieszkańcy Podkarpacia powinniśmy szczególnie pamiętać o abp. Ignacym Tokarczuku. W 2018 r. przypada 100. rocznica urodzin metropolity przemyskiego (urodził się 1 lutego 1918 r. w Łubiankach Wyższych). Abp Tokarczuk przez 27 lat kierował diecezją, a później metropolią przemyską, która, do nowego podziału administracyjnego Kościoła w Polsce w 1992 r., obejmowała większą część terenów obecnej diecezji rzeszowskiej. Urodziny Arcybiskupa zbiegają się z jubileuszem odzyskania przez Polskę niepodległości. Choć w innych realiach, abp Tokarczuk, podobnie jak Piłsudski, był przywódcą zmagań narodu polskiego o wolność Ojczyzny. Nade wszystko przywódczynią prowadzącą do wolności jest Matka Boża. W adwentowym czasie będziemy przeżywać uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, która pokazuje Maryję wolną od grzechu pierworodnego. Zmagając się z różnymi własnymi ograniczeniami i zniewoleniami, prośmy o wsparcie Tę, która jest Matką wszelkiej wolności.
Kościół rozpoczyna Adwentem nowy rok liturgiczny. Nazwa "adwent"
wywodzi się od łacińskiego słowa "adventus" i tłumaczy się jako przybycie,
zbliżanie się, nadejście. W starożytnym Rzymie słowem tym określano
oczekiwanie na uroczyste wkroczenie do miasta cesarza lub dygnitarza
państwowego obejmującego urząd. Zaś w sensie religijnym oznaczało
ono coroczne przybywanie bóstwa do świątyni. W Kościele Adwent od
samego początku był oczekiwaniem na przyjście Chrystusa, zarówno
w sensie Wcielenia (Święta Narodzenia Pańskiego), jak i powtórnego
przyjścia (Paruzja).
Rozwój historyczny Adwentu sięga czasów starożytnych
Kościoła. Najstarsze wzmianki o okresie przygotowującym do Bożego
Narodzenia odnajdujemy w Liber officiorum św. Hilarego z Poitiers (
+ 376 r.). W swym dziele autor zachęca wiernych, aby zachowywali
post przed Narodzeniem Pańskim. O podobnym poście wspomina także
biskup Perpetuus (+ 490 r.) i Grzegorz z Tours (+ 490 r.). Z kolei
synod w Saragossie (389 r.) nakazuje pobożnym chrześcijanom chodzić
do kościoła już od 17 grudnia. Nie tylko na Zachodzie, ale i na Wschodzie
Kościół wprowadza liturgiczne przygotowanie do lepszego przeżycia
i godniejszego uczczenia tajemnicy Wcielenia. Świadczą o tym wyraźnie
homilie adwentowe z V w. Teodora z Ancyry, Antypasa z Bostry czy
Sewera z Antiochii.
Adwent kształtowały dwie tradycje: gallikańska (Galia,
Hiszpania - IV w.) i rzymska (VI w.). Tradycja gallikańska nadała
Adwentowi charakter pokutny i ascetyczny (post, abstynencja, skupienie,
kolor fioletowy, brak Gloria i Te Deum w liturgii). Początkowo trwał
trzy tygodnie, później na wzór Wielkiego Postu nawet czterdzieści
dni. Przygotowywał do Świąt Epifanii (Objawienia - 6 stycznia), a
od V w. do Świąt Narodzenia Pańskiego (25 grudnia). Tymczasem w Rzymie
Adwent zawsze miał charakter liturgicznego przygotowania na radosne
święta. Trwał sześć niedziel, a jego rozwój nastąpił za pontyfikatu
papieża Gelazego i Symplicjusza (V w.). Od czasów św. Grzegorza Wielkiego (
+ 604 r.) obejmował już 4 niedziele i był wyraźnie czasem przygotowania
na przyjście Chrystusa. Dopiero liturgia galijska wprowadziła do
Adwentu rzymskiego aspekt eschatologiczny. Ostatecznie też w wiekach
średnich obie tradycje połączyły się, dając Adwent liturgicznie rzymski,
a ascetycznie gallikański. Na przełomie XII i XIII w. tak ukształtowany,
został powszechnie przyjęty w całym Kościele.
Zgodnie z odnową liturgiczną Soboru Watykańskiego II (
1962-65), Adwent rozpoczyna się w niedzielę najbliższą święta św.
Andrzeja Apostoła, tj. między 29 listopada a 3 grudnia. Trwa od 23
do 28 dni i obejmuje cztery niedziele. Liturgicznie dzieli się na
dwa okresy. Pierwszy (do 16 grudnia) podejmuje motyw oczekiwania
na powtórne przyjście Chrystusa w chwale (Paruzja), a drugi (od 17
grudnia) skupia uwagę wiernych na bezpośrednim przygotowaniu do obchodów
Świąt Narodzenia Pańskiego. W czytaniach Kościół przybliża postać
proroka Izajasza z jego mesjańskimi proroctwami, działalność Jana
Chrzciciela, wypowiedzi Chrystusa o swoim powtórnym przyjściu, a
także wydarzenia poprzedzające samo narodzenie w Betlejem.
Charakterystyczne dla Adwentu jest sprawowanie o świcie
Mszy św. wotywnej o Najświętszej Maryi Pannie (tzw. Roraty). Podczaj
tej Mszy zapalana jest dodatkowa świeca (roratka), która symbolizuje
Maryję - Jutrzenkę poprzedzającą przyjście Jezusa - Wschodzącego
Słońca. Razem z Maryją wierni z zapalonymi świecami i lampionami,
pogrążeni w ciemności oczekują na przyjście Zbawiciela. Z dodatkową
świecą w Adwencie związany jest też inny polski zwyczaj. Otóż do
katedry wawelskiej, w pierwszą niedzielę Adwentu, przedstawiciele
siedmiu stanów niegdyś szlacheckiej Rzeczypospolitej przynosili zapalone
świece. Wypowiadając słowa: "jestem gotowy na sąd Boży", kolejno
do Ołtarza podchodzili: król, prymas, senator, ziemianin, rycerz,
mieszczanin i chłop, umieszczając swoją świecę na siedmioramiennym
świeczniku. W kościołach w Adwencie pojawia się także wieniec z czterema
świecami. Zielone gałązki jodły symbolizują życie, zaś cztery świece
oznaczają cztery adwentowe niedziele. Tradycja ta pochodzi z Niemiec,
a jej początki sięgają XIX w., kiedy to protestant, pastor J. H.
Wichern, w 1833 r. w Hamburgu, po raz pierwszy przygotował adwentowy
wieniec. Zwyczaj zawieszania wieńca adwentowego w kościołach i domach
prywatnych rozprzestrzenił się nie tylko wśród protestantów, ale
bardzo szybko został przyjęty także przez katolików. Czasami też
możemy spotkać się z tzw. kalendarzem adwentowym. Wykonany jest w
formie schodów lub drabiny, po których każdego dnia figurka Dzieciątka
Jezus schodzi coraz niżej ku ziemi.
Należy podkreślić, iż zgodnie z reformą ostatniego Soboru
Adwent jest czasem radosnego oczekiwania na przyjście Pana. W takim
też duchu powinniśmy ten okres dany nam przez Kościół przeżywać,
będąc zawsze gotowymi na spotkanie z Panem, który już się zbliża.
Metropolita warmiński spotkał się z Papieżem w Watykanie i przekazał Ojcu Świętemu zaproszenie do Polski na 150-lecie objawień maryjnych w Gietrzwałdzie. Ten jubileusz przypada w 2027 roku. W rozmowie z Radiem Watykańskim-Vatican News abp Józef Górzyński zdradził, że w ten sposób dołączył się do zaproszeń skierowanych do Ojca Świętego przez Prezydentów RP.
W Watykanie abp Józef Górzyński, metropolita warmiński, uczestniczył w audiencji generalnej, podczas której przekazał Papieżowi Leonowi XIV dar archidiecezji warmińskiej. To relikwiarz z relikwiami męczennic - sióstr katarzynek, beatyfikowanych w maju tego roku. „To dar sióstr, ale ja miałem szczęście go przekazać” – powiedział hierarcha Radiu Watykańskiemu-Vatican News.
W uroczystość św. Franciszka w Krakowie czterech franciszkanów złożyło śluby zakonne na całe życie.
Br. Krystian Głuch, br. Eryk Walczyszewski, br. Paweł Gliński i br. Karol Haberek publicznie zobowiązali się do życia w posłuszeństwie, bez własności i w czystości. - Dlaczego ciągle są tacy ludzie, którzy wybierają taką drogę? W dzisiejszym świecie to raczej mało atrakcyjna ‘praca’, bez prestiżu, a nawet dla wielu podejrzana i pogardzana. Dlaczego tak się dzieje?” – zastanawiał się w homilii minister prowincjalny franciszkanów, o. Mariusz Kozioł. I odpowiedział: - Oto jest tajemnica Bożego wybrania.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.