Ortorium Sanctus” – będące hołdem złożonym św. Janowi Pawłowi II w 10. rocznicę śmierci – 16 kwietnia zainaugurowało XIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Sacrum in Musica” na Podbeskidziu. Miejscem jego wykonania był kościół Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka w Bielsku-Białej. W koncercie uczestniczył bp Roman Pindel i gospodarz świątyni ks. prał. Jerzy Fryczowski. Stronę protestancką reprezentowali bp Jan Szarek i bp senior Paweł Anweiler.
Słowo wstępne otwierające festiwal wygłosił bp R. Pindel, który przypomniał historyczne wydarzenie sprzed 30 lat, kiedy to w Dursztynie k. Nowego Targu spotkali się na rekolekcjach świeżo nawróceni muzycy różnych wyznań chrześcijańskich. Wtedy to właśnie doszło do próby zdefiniowanie, czym jest muzyka religijna. Dla misjonarzy ewangelikalnych pod tym terminem kryły się utwory, które zawierały wyznanie wiary bądź uwielbienie Boga. Z kolei dla przedstawicieli Kościołów tradycyjnych w ten nurt wpisywały się równie dobrze kompozycje, które w sposób zawoalowany mówiły o treściach religijnych.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Jak wyjaśnił Ordynariusz, obecnie patrzymy na te rzeczy zupełnie inaczej, w czym pomaga nam współczesna socjologia. – Początek XXI wieku przynosi powrót sacrum. Tak przynajmniej mówią socjologowie. A nawet sprawia wrażenie, że świat dzisiaj, z małymi wyjątkami, jest bardziej religijny niż kiedykolwiek wcześniej – stwierdził Ordynariusz. I dodał: – Okazuje się, że sacrum można spotkać dziś niemal wszędzie, ale w innej niż dotąd znanej postaci, czego wyrazem jest różnorodne w formie wykorzystywanie treści religijnych w kulturze popularnej, w świecie mediów, twórczości literackiej, filmowej czy teatralnej.
Tuż przed wybrzmieniem pierwszych taktów oratorium konferansjer Marek Kamiński przybliżył historię powstania tego dzieła. Wspomniał, że ks. Zdzisław Ossowski wymyślił koncepcję, Monika Partyk ubrała ją w tekst, a muzycznie dopiął wszystko Włodzimierz Korcz. Wkrótce potem rozpoczęła się duchowa uczta dla megalomanów. Papieskie oratorium zaśpiewali soliści: Alicja Majewska, Dorota Osińska, Olga Bończyk, Janusz Szrom, Grzegorz Wilk i Jacek Wójcicki. Towarzyszyła im Bielska Orkiestra Festiwalowa, Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej oraz Bielski Chór Kameralny pod dyrekcją Tadeusza Wicherka.
Na koniec występu publiczność podziękowała artystom gromkimi brawami. XIX edycję festiwalu „Sacrum in Musica” objęli honorowym patronatem biskup diecezji bielsko-żywieckiej Roman Pindel i zwierzchnik Kościoła ewangelicko-augsburskiego Adrian Korczago. Oprócz oratorium kolejne dni festiwalu przyniosły spotkania z muzyką klezmerską, pieśnią starocerkiewną i dźwiękami gospel.