Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Muzyczna dedykacja dla Papieża

Niedziela bielsko-żywiecka 17/2018, str. IV

[ TEMATY ]

festiwal

MR

Słowo wstępne Ordynariusza

Słowo wstępne Ordynariusza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ortorium Sanctus” – będące hołdem złożonym św. Janowi Pawłowi II w 10. rocznicę śmierci – 16 kwietnia zainaugurowało XIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Sacrum in Musica” na Podbeskidziu. Miejscem jego wykonania był kościół Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka w Bielsku-Białej. W koncercie uczestniczył bp Roman Pindel i gospodarz świątyni ks. prał. Jerzy Fryczowski. Stronę protestancką reprezentowali bp Jan Szarek i bp senior Paweł Anweiler.

Słowo wstępne otwierające festiwal wygłosił bp R. Pindel, który przypomniał historyczne wydarzenie sprzed 30 lat, kiedy to w Dursztynie k. Nowego Targu spotkali się na rekolekcjach świeżo nawróceni muzycy różnych wyznań chrześcijańskich. Wtedy to właśnie doszło do próby zdefiniowanie, czym jest muzyka religijna. Dla misjonarzy ewangelikalnych pod tym terminem kryły się utwory, które zawierały wyznanie wiary bądź uwielbienie Boga. Z kolei dla przedstawicieli Kościołów tradycyjnych w ten nurt wpisywały się równie dobrze kompozycje, które w sposób zawoalowany mówiły o treściach religijnych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jak wyjaśnił Ordynariusz, obecnie patrzymy na te rzeczy zupełnie inaczej, w czym pomaga nam współczesna socjologia. – Początek XXI wieku przynosi powrót sacrum. Tak przynajmniej mówią socjologowie. A nawet sprawia wrażenie, że świat dzisiaj, z małymi wyjątkami, jest bardziej religijny niż kiedykolwiek wcześniej – stwierdził Ordynariusz. I dodał: – Okazuje się, że sacrum można spotkać dziś niemal wszędzie, ale w innej niż dotąd znanej postaci, czego wyrazem jest różnorodne w formie wykorzystywanie treści religijnych w kulturze popularnej, w świecie mediów, twórczości literackiej, filmowej czy teatralnej.

Tuż przed wybrzmieniem pierwszych taktów oratorium konferansjer Marek Kamiński przybliżył historię powstania tego dzieła. Wspomniał, że ks. Zdzisław Ossowski wymyślił koncepcję, Monika Partyk ubrała ją w tekst, a muzycznie dopiął wszystko Włodzimierz Korcz. Wkrótce potem rozpoczęła się duchowa uczta dla megalomanów. Papieskie oratorium zaśpiewali soliści: Alicja Majewska, Dorota Osińska, Olga Bończyk, Janusz Szrom, Grzegorz Wilk i Jacek Wójcicki. Towarzyszyła im Bielska Orkiestra Festiwalowa, Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej oraz Bielski Chór Kameralny pod dyrekcją Tadeusza Wicherka.

Na koniec występu publiczność podziękowała artystom gromkimi brawami. XIX edycję festiwalu „Sacrum in Musica” objęli honorowym patronatem biskup diecezji bielsko-żywieckiej Roman Pindel i zwierzchnik Kościoła ewangelicko-augsburskiego Adrian Korczago. Oprócz oratorium kolejne dni festiwalu przyniosły spotkania z muzyką klezmerską, pieśnią starocerkiewną i dźwiękami gospel.

2018-04-25 11:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Patriotyczne śpiewanie

Naród, który przestaje śpiewać, przestaje istnieć – te słowa Oskara Kolberga – polskiego etnografa, folklorysty i kompozytora, doskonale wpisują się w cele przyświecające organizatorom Festiwalu Pieśni Patriotycznej i Legionowej, który odbył się już po raz dwudziesty pierwszy

Od ponad dwudziestu lat Młodzieżowy Dom Kultury, wraz ze Starostwem Powiatowym w Biłgoraju oraz środowiskami prawicowymi miasta, organizuje to wydarzenie, aby upowszechniać polskie pieśni i piosenki patriotyczne i legionowe, dać możliwość zaprezentowania się dzieciom i młodzieży przed szerszą publicznością, a także zintegrować społeczności szkolne z miasta i okolic wokół idei i tradycji patriotycznych. Dlatego 4 listopada uczestnicy, organizatorzy oraz goście zgromadzili się w sali widowiskowej Biłgorajskiego Centrum Kultury, aby powyższe idee wcielić w życie. W tegorocznej edycji festiwalu wzięło udział 39 podmiotów muzycznych, podzielonych na 3 kategorie wiekowe: szkoła podstawowa, gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna.
CZYTAJ DALEJ

Czy Prymas Glemp wiedział, że ks. Popiełuszko miał być uwięziony w bunkrze w Kazuniu?

Przy okazji 41. rocznicy pogrzebu ks. Jerzego Popiełuszki (3 listopada) w przestrzeni medialnej pojawiły się informacje, że „prymas Polski Józef Glemp co roku przyjeżdżał do Kazunia i odwiedzał bunkier, w którym zginął ks. Popiełuszko”, ale „ukrywał ten fakt przed opinią publiczną”. Jaka jest prawda na ten temat?

W pogrzebie ks. Jerzego 3 listopada 1984 roku uczestniczyłam z rodziną jako mała dziewczynka. Trzymając mamę za rękę, stałam w tłumie na placu przed kościołem św. Stanisława Kostki w Warszawie i ze zdumieniem obserwowałam ludzi znajdujących się na drzewach oraz na dachach pobliskich domów, a także na balkonach mieszkań. O jedenastej, przy akompaniamencie dzwonów, stanął na balkonie prymas Polski, kard. Józef Glemp jako główny celebrans. Obok niego sześciu biskupów z jednej strony i sześciu księży z drugiej.
CZYTAJ DALEJ

Izrael/ Jad Waszem: znamy nazwiska 5 mln z 6 mln ofiar Holokaustu

2025-11-03 17:01

[ TEMATY ]

Yad Vashem

Adobe Stock

Jerusalem Yad Vashem

Jerusalem Yad Vashem

Jerozolimski Instytut Jad Waszem poinformował w poniedziałek, że udało mu się zidentyfikować nazwiska 5 mln z ok. 6 mln ofiar Holokaustu. To przełomowy moment - skomentowała instytucja. Dodano, że tożsamość części pozostałych ofiar może nigdy nie zostać ustalona.

— Zidentyfikowanie pięciu milionów nazwisk to zarówno przełomowa chwila, jak i przypomnienie o naszym wciąż niewypełnionym zobowiązaniu - powiedział Dani Dajan, prezes Instytutu Jad Waszem, który zajmuje się badaniem Holokaustu i upamiętnianiem jego ofiar.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję