Złoty jubileusz Instytutu Liturgicznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie będzie uczczony podczas IX Międzynarodowego Sympozjum Liturgicznego „Ad Fontes Liturgicos”. Towarzyszy mu hasło: „W służbie tradycji i odnowy liturgicznej. 50 lat Instytutu Liturgicznego w Krakowie”. Wydarzenie odbędzie się 24-25 października w Instytucie Teologicznym Księży Misjonarzy w Krakowie.
Z tej okazji przygotowano dwie wystawy. Pierwsza, pt. „Misterium liturgii” ukaże misterium liturgii rzymskiej przez pryzmat szat, paramentów i ksiąg liturgicznych. W ramach drugiej, pt. „Misterium codzienności”, swoje obrazy pokaże artystka Katarzyna Makieła-Organisty. Wernisaż obu ekspozycji: 24 października, o godz. 13 w Muzeum Historyczno-Misyjnym Zgromadzenia Księży Misjonarzy w Krakowie, przy ul. Stradomskiej 4.
Gdy pytam, do kogo adresowane są bieżące wystawy, kustosz Muzeum, ks. Wacław Umiński CM, nawiązując do tematyki pierwszej z nich, wyjaśnia: – Zapraszamy osoby zainteresowane liturgią, zarówno dawną, jak i tą odprawianą współcześnie. Chcemy pokazać jej ciągłość historyczną. Tak jak Eucharystia towarzyszy nam od początku chrześcijaństwa, tak też jest z paramentami, szatami czy księgami liturgicznymi. Wizyta w naszym muzeum może być okazją do przyjrzenia się z bliska tym przedmiotom, które wierni podczas Mszy św. obserwują przeważnie z daleka. Prezentowane eksponaty pochodzą ze zbiorów klasztoru i biblioteki Księży Misjonarzy – dodaje ks. Wacław.
Z kolei prezentacja prac wielokrotnie nagradzanej współczesnej artystki i absolwentki Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie to, jak informują organizatorzy, „możliwość intymnego spotkania ze sztuką, jak również z własną duchowością”. Obie ekspozycje można podziwiać od 28 października do 16 grudnia w poniedziałki, wtorki i środy w godz. 14-17, a w niedziele w godz. 15-17. Wstęp wolny!
Duszpasterze zapraszają członków duszpasterstw i grup na celebracje liturgiczne, które organizowane są w kościołach, z zachowaniem wymaganego dystansu i limitu osób
Jak twierdzą znawcy problemu, epidemia może trwać jeszcze rok, a nawet dwa lata. To oznacza, że musimy się nauczyć, także we wspólnocie parafialnej, sprawnego funkcjonowania w odmiennych warunkach.
Sytuacja ta jest dla nas, duszpasterzy, szczególnym wyzwaniem. Odpowiedzialność za powierzonych nam wiernych polega bowiem nie tylko na zminimalizowaniu zagrożeń chorobowych, ale przede wszystkim na dbałości o życie religijne i sakramentalne parafian.
John Singleton Copley, "Wniebowstąpienie Chrystusa"/commons.wikimedia.org
Przypisywana Homerowi „Odyseja” powstała w VIII w. przed Chr. Łukasz pisał kilkadziesiąt lat po zmartwychwstaniu Chrystusa. Homer w swoim geniuszu fabułę poematu zakuł w kształty heksametru. Ewangelista z Antiochii pisał wyszukaną nieco, aczkolwiek zrozumiałą prozą. „Odyseja” składa się z dwudziestu czterech części, dzieło Łukasza natomiast podzielone zostało na dwadzieścia cztery rozdziały. Ta ostatnia zbieżność to oczywiście zwykły przypadek. Nie wiadomo jednak, czy przypadkiem jest również i to, iż Łukaszowa Ewangelia rozpoczyna się i kończy w świątyni jerozolimskiej.
Podobnie jak wędrówka mitycznego Odyseusza rozpoczyna się i kończy na Itace. Homer sięgnął po znany później w literaturze greckiej motyw wędrówki cyklicznej. Akcja narracji rozpoczyna się w tym samym miejscu, w którym się kończy, jednak w toku narracji mają miejsce wydarzenia, które całkowicie odmieniają sytuację początkową. Pierwsza scena dzieła Łukasza to modlitwa Zachariasza w świątyni, podczas której otrzymuje on zapowiedź narodzin poprzednika Chrystusa. Ostatnia scena Ewangelii to modlitwa uczniów Chrystusa, również w świątyni, już po Jego zmartwychwstaniu: „z wielką radością wrócili do Jerozolimy, gdzie stale przebywali w świątyni wielbiąc i błogosławiąc Boga” (Łk 24,52-53).
O tym, że nie trzeba być dorosłym, żeby zorganizować pielgrzymkę na Jasną Górę, przekonał wszystkich 9-letni Wojtek Małozięć z Łęk Górnych w diec. tarnowskiej. Kiedyś był tu z rodzicami, zakochał się w Jasnej Górze, zwłaszcza, gdy jeden z paulinów pokazał mu organy i jak twierdzi chłopiec, chciałby tu w przyszłości grać Matce Bożej.
Wojtek przyjechał na Jasną Górę z rodzicami, kiedy odbywała się pielgrzymka rolników. Były tłumy pielgrzymów. Kiedy weszli na górną część przybudówki, chłopiec mógł obserwować kaplicę z góry. Jeden z paulinów pokazał chłopcu chór i organy. - Poczułem, że to jest moje miejsce i chcę tutaj zostać. I nawet namawiałem rodziców, żeby przedłużyli urlop, aby dłużej pozostać na Jasnej Górze. Pomyślałem, że jeżeli wszystko dobrze pójdzie, to zostanę organistą i będę tutaj grał - opowiadał chłopiec. To była tak wielka inspiracja, że od września Wojtek rozpocznie naukę w szkole muzycznej. Wielkie wrażenie też zrobił na nim Apel Jasnogórski, czyli wieczorne nabożeństwo na cześć Matki Bożej, na które gromadzi się wielu ludzi. Teraz chłopiec prawie codziennie śledzi transmisje z Jasnej Góry i powoli staje się prawdziwym znawcą tego miejsca.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.