Nauka online, jakkolwiek rozumiana, obnażyła wiele: braki sprzętowe, niedostateczną przepustowość łącz internetowych, brak doświadczenia nauczycieli i uczniów w kształceniu online czy chaos w obszarze organizacyjnym i decyzyjnym władz oświatowych. Jednak sytuacja ta uświadomiła jeszcze jedną kwestię: system edukacji istniał obok rzeczywistości XXI wieku, nie korzystał powszechnie z narzędzi, bez których wiele osób nie wyobraża sobie funkcjonowania w miejscu pracy. Paradoksalnie pandemia przyczyniła się do unowocześnienia i podniesienia atrakcyjności edukacji.
Reklama
Dyrekcja Katolickiego Liceum i Szkoły Podstawowej w Łodzi oraz Publicznej Szkoły Podstawowej Ojców Bernardynów z oddziałami przedszkolnymi w Wiączyniu Dolnym natychmiast podjęła przygotowania do wdrożenia edukacji online, aby kontynuować realizację podstaw programowych, do udzielania wsparcia rodzicom czy nawet opieki nad dziećmi. W pierwszym etapie podstawowym narzędziem w edukacji stał się dziennik elektroniczny, ale jeszcze w marcu szkoły rozpoczęły w pełni wirtualne funkcjonowanie. Aby uniknąć sytuacji, w której nauczyciele korzystają z różnych platform komunikacyjnych i aplikacji, wprowadzono wideolekcje. Ujednolicenie kanału komunikacyjnego dla nauczycieli, uczniów i rodziców, prostota obsługi programu i możliwość skorzystania w narzędzi, które komputer nauczyciela mogły uczynić zdalną tablicą, doposażenie uczniów w sprzęt to zadania, z którymi należało uporać się w pierwszej kolejności.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Sukcesy w obszarze wideoszkoleń dla nauczycieli, lekcji w wirtualnych klasach, możliwość zobaczenia się uczniów i wychowawców, wzajemnej interakcji spowodowały wdrażanie kolejnych etapów edukacji online. Obecnie w każdej ze szkół bernardyńskich wszystkie zajęcia odbywają się w pełnym wymiarze planu lekcji, funkcjonuje przedszkole online, wirtualna świetlica popołudniowa dla dzieci, uczniowie i nauczyciele realizują wraz z partnerami edukacyjnymi wiele projektów, organizowane są konkursy dla uczniów, przeniesione do sieci zostały także inne zajęcia pozalekcyjne, także te sportowe i artystyczne.
Wyzwanie spowodowane pandemią stało sie okazją do wyjścia poza schematy tradycjnej szkoły.
Na miarę wprowadzonych wymogów sanitarnych zorganizowano także Dni Otwartych Drzwi – filmy prezentujące szkoły Ojców Bernardynów, wideokonferencje dostępne dla wszystkich zainteresowanych, chat online. Ponieważ dla dyrekcji szkół ważny jest osobisty kontakt z rodzicami i uczniami, rekrutacja przebiega również z wykorzystaniem narzędzi internetowych. Także zebrania z wychowawcami, konsultacje dla uczniów i rodziców z nauczycielami odbywają się regularnie. Dlatego można powiedzieć, że wyzwanie spowodowane pandemią stało się okazją do wyjścia poza schematy tradycyjnej szkoły. Zagrożenie, pomimo wielu trudności, paradoksalnie sformatowało edukację na miarę XXI wieku. Szkoły Ojców Bernardynów już weszły w ten nowy wymiar.