Pytanie czytelnika: Dlaczego tak różne są okresy przygotowania do bierzmowania w różnych diecezjach, a nawet w parafiach?
Odpowiedź eksperta
Diecezje w Polsce różnią się przepisami dotyczącymi nie tylko czasu przygotowania, ale także wieku kandydatów do przyjęcia sakramentu bierzmowania. Skąd taka praktyka?
Z punktu widzenia prawa kanonicznego istotne są przepisy obowiązujące cały Kościół, a więc należy spojrzeć, co na ten temat mówi Kodeks prawa kanonicznego, a później ewentualnie odnieść się do szczegółowych rozwiązań Konferencji Episkopatu i poszczególnych diecezji. Kodeks tradycji łacińskiej daje odpowiedź, jaki powinien być minimalny wiek do przyjęcia sakramentu bierzmowania, gdy pisze o kandydacie do tego sakramentu jako „mającym używanie rozumu”. W innym kanonie znajdujemy odpowiedź, że domniemywa się używanie rozumu, gdy osoba ukończy 7. rok życia. Nie oznacza to jednak automatycznie, że dziecko w takim wieku jest zdolne do przyjęcia sakramentu bierzmowania, gdyż musi być ponadto odpowiednio pouczone i właściwie dysponowane. Norma kodeksowa zobowiązuje wiernych do przyjęcia tego sakramentu w pobliżu wieku rozeznania, nie precyzując jednak, ile konkretnie kandydat ma mieć lat. Kodeks nie określa również czasu przygotowania, zwraca jedynie uwagę, że wierni mają być właściwie przygotowani.
W 2017 r. Konferencja Episkopatu Polski wydała dokument dotyczący przygotowania do przyjęcia sakramentu bierzmowania. Określiła w nim czas formacji przygotowania bliższego i bezpośredniego na okres 3 lat. Zaznacza również, że do bierzmowania powinna przystępować młodzież, która odznacza się dojrzałością intelektualną, emocjonalną i religijną. Dokument odwołuje się jednak do praw biskupów diecezjalnych, a więc stanowi pewną pomoc, ale to poszczególni biskupi ustalają program i czas przygotowania do bierzmowania.
Czasami należy podejść do tej kwestii w sposób indywidualny, bo nie można mylić dojrzałego wieku wiary z dojrzałym wiekiem rozwoju naturalnego, dlatego sam szafarz może zdecydować o innym wieku kandydata do przyjęcia bierzmowania niż wskazano w rozwiązaniach diecezjalnych.
Najwcześniej sakrament bierzmowania będzie można przyjąć na zakończenie klasy VIII. Powinna do niego przystępować młodzież, która odznacza się dojrzałością intelektualną, emocjonalną i religijną - podkreśla Konferencja Episkopatu Polski w opublikowanych w czwartek wskazaniach do przyjęcia sakramentu dojrzałości chrześcijańskiej.
"Wskazania dotyczące przygotowania młodzieży do przyjęcia sakramentu bierzmowania" określają minimalny zakres formacji, która powinna być prowadzona w każdej parafii.
Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.
6 maja 2025 roku przypadła 80. rocznica kapitulacji Festung Breslau. W miejscu pamięci i wyzwolenia jeńców z obozu Burgweide, znajdującego się na wrocławskich Sołtysowicach, odbyły się uroczystości upamiętniające tamte wydarzenia. - Spotykamy się dziś, aby uczcić pamięć ofiar i ocalałych z obozu pracy Burgweide, które funkcjonowało w czasie jednej z najciemniejszych kart historii niemieckiej okupacji i II wojny światowej - mówił Martin Kremer, konsul generalny Niemiec we Wrocławiu.
W czasie przeznaczonym na przemówienia głos zabrał Kamil Dworaczek, dyrektor wrocławskiego oddziału IPN. Rozpoczął on od zacytowania fragmentu z Księgi Powtórzonego Prawa: “Źle się z nami obchodzili, gnębili nas i nałożyli na nas ciężkie roboty przymusowe”. - Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest to fragment relacji jednego z robotników przymusowych przetrzymywanych tutaj w obozie Burgweide. Ale jest to fragment z Pisma Świętego, z Księgi Powtórzonego Prawa, który opowiada o losie Izraelitów w niewoli egipskiej. Później czytamy oczywiście o ucieczce, o zyskaniu wolności, w końcu w kolejnym pokoleniu dotarciu do ziemi obiecanej. I tych analogii między losem Izraelitów w niewoli egipskiej a losem Polaków i innych robotników przymusowych w III Rzeszy jest więcej. Jest też jedna istotna różnica. Polacy nie musieli podejmować ucieczki, tak jak starotestamentowi Izraelici, bo to do nich przyszła Polska. Nowa Polska i Polski Wrocław, które może nie do końca były ziszczeniem ich marzeń i snów, ale przestali być w końcu niewolnikami w Breslau - zaznaczył Kamil Dworaczek, dodając: - Sami mogli decydować o swoim losie, zakładać rodziny, w końcu zdecydować, czy to tutaj będą szukać swojej ziemi obiecanej. I ta ziemia obiecana w pewnym sensie zaczęła się dokładnie w tym miejscu, w którym dzisiaj się znajdujemy. Bo to tutaj zawisła 6 maja pierwsza polska flaga, pierwsza biało-czerwona w powojennym Wrocławiu. Stało się tak za sprawą pani Natalii Kujawińskiej, która w ukryciu, w konspiracji uszyła tę flagę kilka dni wcześniej. Pani Kujawińska była jedną z warszawianek, która została wypędzona przez Niemców po upadku Powstania Warszawskiego. Bardzo symboliczna historia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.