Reklama

Misterium, które ciągle wzrusza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współczesnemu człowiekowi potrzebne są wzruszenia. Potrzebna jest chwila pogłębionej refleksji, aby odnowić próbę zrozumienia Bożego posłannictwa, w którym jawi się cudowne przyjście na świat Chrystusa, jego okrutna męka i Zmartwychwstanie, które światu oznajmiło nieprzemijające Boże miłosierdzie. Do świadomości ludzkiej przemawiają nie tylko teksty pisane, ale także żywe słowo.
Wielki Post jest okresem ustawicznego rozpamiętywania cierpienia Jezusa. Widowiska pasyjne, zakorzenione głęboko w polskiej tradycji, w sposób bardzo czytelny i sugestywny przekazują to, co tak naprawdę czuł Jezus wtedy, gdy ustanawiał Najświętszy Sakrament i gdy modlił się w Ogrójcu, gdy umywał stopy swoim uczniom i gdy zapierał się Go Szymon Piotr. Syn Boga żywego cierpiał fizycznie bity, popychany, okaleczony cierniem, upadający pod krzyżem i przybity do niego. Rozpamiętywał także dwoistość natury ludzkiej z jej inklinacjami do zła i nienawiści.
Ze sceny męka Jezusa wygląda bardziej dramatycznie. Jawią się przed nami kapłani żydowscy, setnik i jego ludzie, także Annasz i Kajfasz, Piłat, Apostołowie, a pośród nich ci, którzy go zawiedli. I słychać głośne nawoływanie tłumu o uwolnienie Barabasza kosztem śmierci krzyżowej Chrystusa. Ciszę przeszywa ironiczny śmiech przeciwników Nazarejczyka, płacz tych, którzy Go ukochali oraz odgłos uderzeń młotków, które poranione ciało Zbawiciela przytwierdzają brutalnie do krzyża.
5 marca w Katolickim Centrum Kultury przy parafii Chrystusa Króla w Jarosławiu aktorzy Teatru Oratoryjnego z Przemyśla przedstawili Misterium Męki Pańskiej w 6 odsłonach. Całość oparta jest na pierwowzorze napisanym przed wojną przez ks. Franciszka Harazima (tekst) i ks. Antoniego Chlondowskiego (muzyka). Inscenizacje widowisk pasyjnych przemyski Teatr, działający przy parafii św. Józefa, prezentuje od kilkudziesięciu lat. W obecnym składzie zespołu aktorskiego występują nawet trzy pokolenia wykonawców.
Najważniejsze fakty historyczne opisane w Nowym Testamencie przedstawiono z prawdziwą maestrią artystyczną. Twórcy przedstawienia wykazują zrozumienie dla powierzonych ról. Zadbano o typową dla epoki inscenizację i takież kostiumy. Kilkuset widzów nie kryło zachwytu nad trwającym ponad dwie godziny Misterium. Znakomita gra aktorów została wzbogacona muzyką, w której pobrzmiewały także akcenty polskich pieśni wielkopostnych oraz wielkanocnych.
Całość wyreżyserował Bogusław Gazdowicz. Orkiestrę złożoną z uczniów i uczennic PSM I i II st. w Przemyślu poprowadziła dyrygent Zofia Jabłecka. Scenografia i dekoracje są dziełem Adama Łaby i Franciszka Kwasiżura. Kostiumy przygotowała Łucja Wawrzynów. Przedstawienia organizuje oddany sercem i duszą zespołowi aktorów ks. Marek Głuch.
W roli Jezusa wystąpił Dariusz Koperski, w pozostałych wcieleniach aktorskich zaś: Jacek Major (św. Jan), Tadeusz Szczerbaty (św. Piotr), Janusz Bator (Piłat), Adam Łaba (Judasz), Wojciech Urban (setnik), Wojciech Koperski (Kajfasz), Piotr Kochanowicz (Malchus).
Przemyski Teatr Oratoryjny gościł w wielu miastach, m.in. w Sanoku, Nienadowej, Dubiecku, Bachórcu i Mościskach. W rodzinnym Przemyślu zaprezentował się na Zamku Kazimierzowskim.
Z jarosławskiego występu pozostanie w nas atencja dla aktorów, twórców i organizatorów widowiska oraz wciąż żywy obraz męki Syna Bożego i wymowa teologiczna Jego Zmartwychwstania. Należy mieć nadzieję, że Teatr Oratoryjny z parafii św. Józefa w Przemyślu odwiedzi Jarosław za rok.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież zachęca Polaków do modlitwy za duchownych w krajach ubogich i ogarniętych wojną

2025-02-05 09:30

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Papież do Polaków

audiencja ogólna

PAP/EPA/MAURIZIO BRAMBATTI

Do modlitwy za kapłanów i osoby konsekrowane, którzy posługują w krajach ubogich i ogarniętych wojną, zwłaszcza na Ukrainie, Bliskim Wschodzie i w Demokratycznej Republice Konga zachęcił Franciszek Polaków podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.

Oto słowa Ojca Świętego:
CZYTAJ DALEJ

Dobra święta

Niedziela Ogólnopolska 5/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

patron

święta

św. Agata

Bergognone/Wikipedia

Św. Agata Sycylijska

Św. Agata Sycylijska

Św. Agata Sycylijska ur. ok. 236 r. zm. w 251 r.
Dlaczego Agata Sycylijska, której liturgiczne wspomnienie obchodzone jest 5 lutego, to dobra święta? Dlatego, że jej imię oznacza z greki po prostu „dobra”.

W naszej polskiej tradycji z tą świętą, która żyła w III wieku, a zatem była związana z początkami Kościoła, wiąże się wiele mądrych ludowych porzekadeł. Oto te najbardziej znane: „Gdy św. Agata po błocie brodzi, człek w Zmartwychwstanie po lodzie chodzi”; „Św. Agata pożary zgniata”; „Chleb i sól św. Agaty od ognia strzeże chaty” czy „Gdzie św. Agata, bezpieczna tam chata”.
CZYTAJ DALEJ

Śmierć nie istnieje? Niezwykłe świadectwo kardiologa

2025-02-05 21:25

[ TEMATY ]

świadectwo

Graziako

Doświadczony lekarz, autor książki "Śmierć nie istnieje", który uratował ponad 40 000 serc, wielokrotnie był świadkiem niewytłumaczalnych uzdrowień, a nawet spektakularnych wskrzeszeń. Brzmi niewiarygodnie?

W swojej książce opisał ponad 20 historii, które potwierdziły jego wiarę w Boga. Dostarcza dowody na istnienie życia po życiu i zapewnia, że śmierci wcale nie powinniśmy się obawiać. A wszystko to w oparciu o swoją lekarską praktykę – ponad 30-letni staż i prywatne przeżycia m.in. śmierć syna.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję