Krzyżowa-Music to nazwa festiwalu organizowanego przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego. Tegoroczna edycja trwała od 18 do 30 sierpnia, a koncerty odbywały się w czterech lokalizacjach. W większości z nich można było uczestniczyć na terenie zabytkowego zespołu pałacowo-parkowego w Krzyżowej. Muzycy zawitali także do świdnickiego Kościoła Pokoju, Teatru Zdrojowego w Szczawnie-Zdroju oraz do kościoła pw. św. Anny w Grodziszczu. W sumie odbyło się dwanaście koncertów, podczas których wykonano utwory takich kompozytorów jak: Ludwig van Beethoven, Wolfgang Amadeus Mozart, Johannes Brahms czy Adolf Busch. Nie zabrakło też kompozycji polskich mistrzów – Krzysztofa Pendereckiego, Grażyny Bacewicz oraz Karola Szymanowskiego.
Nie tylko koncerty
Reklama
Na festiwal Krzyżowa-Music przyjeżdżają muzycy z całego świata. Są podzieleni na dwie grupy – „Seniorów” i „Juniorów” – w zależności od doświadczenia i stażu muzycznego. Organizatorzy mówią, że nazwa „Juniorzy” może wprowadzać w błąd, bowiem są to osoby wielokrotnie nagradzane, to m. in. laureaci prestiżowych konkursów muzycznych. Biorą oni udział w warsztatach, podczas których przygotowują się do koncertów. Młodzi muzycy podpatrują swoich mistrzów, mogą się od nich uczyć w sprzyjających warunkach, bez presji. Jest także czas na chwilę odpoczynku i integracji podczas ogniska czy wspólnych gier w piłkę nożną lub bilarda. Uczestnicy nawiązują między sobą nowe relacje, wspierają siebie nawzajem i przy okazji dobrze się bawią. Każdego roku odbywają się także dwa sympozja naukowe, tegoroczne były poświęcone czterdziestej rocznicy powstania NSZZ „Solidarność”.
Dyrektorem artystycznym festiwalu Krzyżowa-Music jest utalentowana skrzypaczka Viviane Hagner, wielokrotnie uczestnicząca w festiwalu Marlboro Music w Stanach Zjednoczonych. Podczas swojego pobytu w Krzyżowej uznała, że jest to idealne miejsce do organizacji wydarzenia, jakie ma miejsce w Marlboro. Krzyżowa jest symbolem polsko-niemieckiego pojednania i utożsamiana z demokratyczno-chrześcijańskimi wartościami powojennej Europy. Panują tu sprzyjające warunki do międzynarodowej wymiany doświadczeń i integracji. Miejsce to inspiruje także do podejmowania nowatorskich rozwiązań.
Otwartość na nowe pomysły, odwaga, nacisk na najwyższy poziom tworzenia muzyki, a przy tym spontaniczność i dobra zabawa to wartość festiwalu.
Podziel się cytatem
Tegoroczną edycję festiwalu zadedykowano Peterowi Serkinowi, znanemu pianiście zmarłemu 1 lutego 2020 r. Peter był synem Rudolfa Serkina i wnukiem Adolfa Buscha – współzałożycieli nowej formuły festiwali muzyki kameralnej, znanej pod nazwą Marlboro Music Festival. Jako dorosły muzyk szczególną uwagę poświęcał nowej muzyce, lubił zestawiać ją z utworami starszymi i bardziej znanymi. Otwartość na nowe pomysły, odwaga, nacisk na najwyższy poziom tworzenia muzyki, a przy tym spontaniczność i dobra zabawa – to wartości wyznawane przez Petera, na których zbudowano Marlboro Festival, a 65 lat później – Krzyżowa-Music.
Dla tych, którzy w tym roku nie mogli uczestniczyć w koncertach, mamy dobrą wiadomość – wszystkie koncerty dostępne są on-line na stronie https: //pl.krzyzowa-music.eu/, a organizatorzy już pracują nad przyszłoroczną edycją.
Z radością przyjęliśmy informację, że Konferencja Episkopatu Polski na 377. Zebraniu Plenarnym w Lublinie przyjęła nową „Instrukcję o muzyce kościelnej”. Poprzedni tego typu dokument został wydany w 1979 r. Wiele od tamtego czasu się zmieniło. Rozwój nowoczesnej technologii, mediów, gwałtowne zmiany w kulturze polskiej, która po 1989 r. otwarła się na wpływy Europy Zachodniej, powstanie nowych ruchów i wspólnot w Kościele, nowa twórczość muzyczna – to tylko niektóre ważniejsze czynniki wywołujące także widoczne zmiany w liturgii świętej i ściśle związanej z nią muzyce liturgicznej. W przeżywanie liturgii, która zawsze pozostaje niezmiennym działaniem Chrystusa, zaangażowany jest także człowiek, który podlega zmianom i rozwojowi. Czynnik ludzki nigdy nie jest doskonały i wolny od błędów, stąd Kościół publikując instrukcje o różnej tematyce, pokazuje dobre i mądre perspektywy, a zarazem stara się korygować to, co jest niewłaściwe. Taki charakter posiada wspomniana „Instrukcja o muzyce kościelnej”. Pewną nowością w jej treści jest zagadnienie liturgii transmitowanej przez media (rozdz. VII) oraz dołączenie kwestii koncertów w kościołach (co od 30 lat szczegółowo reguluje „Instrukcja o koncertach w kościołach” wydana przez Kongregację Kultu Bożego). Instrukcja dość szczegółowo omawia m.in. funkcje muzyczne w liturgii, muzykę w poszczególnych częściach Mszy św. czy problem używania instrumentów muzycznych w liturgii. Zwraca uwagę m.in. na to, by psalm responsoryjny był wykonywany zawsze z ambony przez jedną osobę (p. 19b). Nie należy proklamować słowa Bożego z chóru. Psalm responsoryjny jest bowiem integralną częścią liturgii słowa. Nie wolno też psalmu wykonywać wielogłosowo. Warto zwrócić uwagę na tzw. jedność formy w przypadku prefacji. Dialog, prefacja i Sanctus to jeden „utwór”, stąd może być albo w całości śpiewany, albo w całości recytowany (p. 20b). Biskupi polscy przestrzegają, by nie rozdzielać tych części, śpiewając dialog, a recytując prefację. Podobnie ma się rzecz z modlitwą „Ojcze nasz”, która stanowi jedną formę wraz ze wstępem i embolizmem (p. 20g). Jeśli chodzi o instrumentarium, dopuszczone do użytku w liturgii są, obok organów, te instrumenty, które odpowiadają godności miejsca, nie są zbyt hałaśliwe i nie kojarzą się z muzyką rozrywkową, świecką (por. 37bc). Wyklucza się np. gitarę elektryczną, perkusję, fortepian czy syntezator. Koniecznie trzeba też pamiętać, że liturgia nie jest miejscem dowolnej twórczości poszczególnych wspólnot czy osób duchownych. Jest własnością i niezwykłym skarbem całego Kościoła. Dlatego trzeba respektować obowiązujące przepisy. Nie wolno np. wykonywać pieśni, które nie posiadają aprobaty kompetentnej władzy kościelnej (p. 41). Wykluczone są także piosenki religijne, zwłaszcza te o treści banalnej czy infantylnej oraz w warstwie muzycznej upodobnione do muzyki rozrywkowej. Świętość jest swego rodzaju „innością”, stąd też muzyka liturgiczna (sacrum) musi różnić się od tej, którą wykonujemy czy słuchamy w życiu świeckim (profanum). W czasie liturgii nie wolno odtwarzać muzyki ani używać tzw. automatycznych organistów. W liturgii muzyka musi być żywa.
By dokonać tej profanacji krzyża, nieznani sprawcy musieli wdrapać się Skałę Rzędową w Zawierciu-Bzowie. To jedno z największych wzniesień w okolicy - ma 454 metry. Sprawą zajęła się policja - informuje TVP3 Katowice.
Za niszczenie mienia grozi kara do 5 lat pozbawienia wolności, a za obrazę uczuć religijnych – do lat 2.
Ostatnie lata w polskiej polityce to eksplozja zamiany pojęć. Weźmy choćby tzw. populizm. Zgodnie z definicją (z łac. populus „lud”) jest to zjawisko polityczne polegające na odwoływaniu się w swoich postulatach i retoryce do idei i woli „ludu”, często stawianego w kontrze do „elit”.
Mimo iż jest to łatka przyklejana przez obóz lewicowo-liberalny konserwatystom, tak naprawdę jest to mechanizm przez nich samych coraz intensywniej stosowany. W naszym kraju widać to choćby przy okazji kolportowania narracji, zgodnie z którą Prawo i Sprawiedliwość to elita biznesowo-polityczna, którą trzeba „odsunąć od władzy” i odebrać pieniądze, którymi „się nachapali”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.