Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Sztuka w służbie ewangelizacji

Czasem stawiamy sobie pytanie: jakie jest znaczenie sztuki w życiu Kościoła. Na pewno rzeczywistość duchowa – niejednokrotnie trudna do wysłowienia – staje się dzięki niej łatwiejsza w odbiorze.

Niedziela sosnowiecka 47/2020, str. V

[ TEMATY ]

sztuka sakralna

Archiwum redakcji

Fragment polichromii Włodzimierza Tetmajera w sosnowieckiej katedrze

Fragment polichromii Włodzimierza Tetmajera w sosnowieckiej katedrze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdy artysta, tworząc, naśladuje największego artystę – Boga. Bóg jest najwspanialszym budowniczym stworzonego przez siebie dzieła, a człowiek wobec tak pojętego świata staje zachwycony, kontemplując jego uroki.

Najpiękniej wyraził to Jan Kochanowski w jednej ze strof hymnu: „Tyś pan wszystkiego świata, Tyś niebo zbudował. I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował. Tyś fundament założył nieobeszłej ziemi. I przykryłeś jej nagość zioły rozlicznemi”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W stronę piękna

Zachwyt nad pięknem stworzenia i próba odpowiedzi na pytanie na czym polega piękno, nurtowało wielu znakomitych ludzi różnych czasów. Pitagoras mówił: „Wszystko jest piękne dzięki liczbie”. Platon pisał: „Zachowanie miary i proporcji jest zawsze pięknem”. A Arystoteles dodawał: „Piękno jest w wielkości i ładzie”. W okresie wczesnochrześcijańskim św. Augustyn twierdził, że „podoba się tylko piękno, w pięknie – kształty, w kształtach – proporcje, w proporcjach – liczby”. W okresie odrodzenia Alberti powiadał: „Piękno jest jakąś zgodnością i wzajemnym zgraniem części”. Wybitny malarz doby baroku Poussin, twierdził: „Idea piękna zstępuje w materię, jeśli w tej jest ład, miara i forma”.

Diecezja sosnowiecka posiada – wbrew opinii niektórych – bogatą tradycję i różnorodne obiekty sztuki sakralnej.

Podziel się cytatem

Dzięki sztuce – określanej również jako „umiejętność wytwarzania rzeczy estetycznie wartościowych i pięknych” – człowiek czerpie niewypowiedzianą przyjemność. Ludzie starali się opisywać i kategoryzować doświadczenie sztuki. Działem filozofii zajmującym się warunkami piękna, jest estetyka. Za jej ojca uważa się Alexandra Gottlieba Baumgartena, a jednym z największych XVIII-wiecznych badaczy piękna i odkrywców sztuki antycznej Grecji jest Johann Joachim Winckelmann. Wśród różnych działów sztuki, do Boga najbardziej zbliża jednak sztuka sakralna. Jej dzieje sięgają najdawniejszych form realizacji przedmiotów magicznych, śpiewu i tańca, jakie ludzie tworzyli w celach błagalnych wobec sił nadprzyrodzonych (np. jaskinie w Lascaux lub Altamirze). Współcześnie to określenie stosowane jest w odniesieniu do sztuki chrześcijańskiej i dotyczy m.in. architektury kościelnej, rzeźby i malarstwa świątyń oraz muzyki i pieśni wykonywanych podczas liturgii. Doświadczając jej najbardziej zbliżamy się do Boga, czego wyrazem z jednej strony jest wizualizacja scen biblijnych i życia świętych, a z drugiej – uczestnictwo w chwale Boga (np. romańskie czy gotyckie katedry).

Reklama

Skarby diecezji

Diecezja sosnowiecka, utworzona z terytoriów wchodzących w granice diecezji: częstochowskiej, kieleckiej i krakowskiej, posiada – wbrew opinii niektórych – bogatą tradycję i różnorodne obiekty sztuki sakralnej.

Zarówno wspaniałe świątynie, których tradycja sięga średniowiecza, jak i oryginalne wyposażenie wnętrz – są ważnym świadectwem wiary ludzi. Jak pisała Ewa Chmielewska, przestrzeń kościoła „to księga napisana przez ludzi posługujących się najcenniejszymi darami Boga – intelektem i inwencją twórczą, użytymi w celu głoszenia czci i chwały Boga oraz przybliżenia Go wiernym”.

W Liście do artystów Ojciec Święty Jan Paweł II wzywał, aby „na nowo odkryć głęboki wymiar duchowy i religijny sztuki, który w każdej epoce znamionował jej najwznioślejsze dzieła”, aby przez „przymierze istniejące od zawsze między Ewangelią a sztuką – niezależnie od swoich aspektów funkcjonalnych – odpowiedzieć na wezwanie do wniknięcia twórczą intuicją w głąb tajemnicy Boga Wcielonego, a zarazem w tajemnicę człowieka”.

Warto więc bliżej przyjrzeć się temu, co znajduje się wokół nas, a pozostaje niekiedy niezauważone i wciąż nieodkryte.

2020-11-18 11:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmartwychwstały w sztuce

Niedziela bielsko-żywiecka 17/2021, str. VII

[ TEMATY ]

sztuka sakralna

Monika Jaworska

Rzeźba ołtarzowa Chrystusa Zwycięzcy w kościele św. Klemensa w Ustroniu

Rzeźba ołtarzowa Chrystusa Zwycięzcy w kościele św. Klemensa w Ustroniu

W Niedzielę Miłosierdzia Bożego Elżbieta i Andrzej Georgowie z parafii św. Klemensa w Ustroniu wygłosili zdalnie ostatni wykład w ramach cyklu „Wielkanoc w sztuce plastycznej religijnej i sakralnej”.

Poruszyli tematykę przedstawień wizerunku Jezusa zmartwychwstałego w sztuce. – W kościołach rzymskokatolickich na całym świecie od Niedzieli Wielkanocnej przez cały okres wielkanocny zdobią ołtarze główne rzeźby zmartwychwstałego Chrystusa – Chrystusa Zwycięzcy z symbolizującą zwycięstwo chorągwią w ręku. W kościele św. Klemensa, papieża i męczennika, w Ustroniu, rzeźba ołtarzowa wygląda na starożytną i w nieco odmienny sposób od innych tego rodzaju rzeźb przedstawia Chrystusa Zwycięzcę – zauważyli małżonkowie, wskazując, że w naszej diecezji ciekawa jest również instalacja: zmartwychwstały Chrystus, znajdująca się we wschodniej części cmentarza w Pogórzu.

CZYTAJ DALEJ

Święty ostatniej godziny

Niedziela przemyska 15/2013, str. 8

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Nawiedzając pewnego dnia przemyski kościół Ojców Franciszkanów byłem świadkiem niecodziennej sytuacji: przy jednym z bocznych ołtarzy, wśród rozłożonych książek, klęczy młoda dziewczyna. Spogląda w górę ołtarza, jednocześnie pilnie coś notując w swoim kajeciku. Pomyślałem, że to pewnie studentka jednej z artystycznych uczelni odbywa swoją praktykę w tutejszym kościele. Wszak franciszkański kościół, dzisiaj mocno już wiekowy i „nadgryziony” zębem czasu, to doskonałe miejsce dla kontemplowania piękna sztuki sakralnej; wymarzone miejsce dla przyszłych artystów, ale także i miłośników sztuki sakralnej. Kiedy podszedłem bliżej ołtarza zobaczyłem, że dziewczyna wpatruje się w jeden obraz górnej kondygnacji ołtarzowej, na którym przedstawiono rzymskiego żołnierza trzymającego w górze krucyfiks. Dziewczyna jednak, choć później dowiedziałem się, że istotnie była studentką (choć nie artystycznej uczelni) wbrew moim przypuszczeniom nie malowała tego obrazu, ona modliła się do świętego, który widniał na nim. Jednocześnie w przerwach modlitewnej kontemplacji zawzięcie wertowała kolejne stronice opasłego podręcznika. Zdziwiony nieco sytuacją spojrzałem w górę: to św. Ekspedyt - poinformowała mnie moja rozmówczyni; niewielki obraz przedstawia świętego, raczej rzadko spotykanego świętego, a dam głowę, że wśród większości młodych (i chyba nie tylko) ludzi zupełnie nieznanego... Popularność zdobywa w ostatnich stu latach wśród włoskich studentów, ale - jak widać - i w Polsce. Znany jest szczególnie w Ameryce Łacińskiej a i ponoć aktorzy wzywają jego pomocy, kiedy odczuwają tremę...

CZYTAJ DALEJ

Odpowiedzialni za formację księży debatowali o kryzysach i porzucaniu stanu kapłańskiego

2024-04-19 22:02

[ TEMATY ]

kapłaństwo

Karol Porwich/Niedziela

Przyczyny kryzysów księży w Polsce i porzucania stanu kapłańskiego były tematem ogólnopolskiej sesji zorganizowanej przez Zespół ds. przygotowania wskazań dla formacji stałej i posługi prezbiterów w Polsce przy Komisji Duchowieństwa KEP, która obradowała w piątek Warszawie.

Piąta ogólnopolska sesja dotycząca formacji duchowieństwa odbyła się piątek w Centrum Apostolstwa Liturgicznego Sióstr Uczennic Boskiego Mistrza w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję