Reklama

Teolog odpowiada

Cierpliwość nie jest tolerancją

Niedziela Ogólnopolska 24/2021, str. VII

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pytanie czytelnika:
Bardzo często tracę cierpliwość wobec innych. Czy cierpliwość to tolerowanie innych, by zyskać święty spokój?

Człowiek jest istotą społeczną. Codziennie wchodzimy w relacje z innymi ludźmi. Czasem jest to bardzo trudne i często tracimy cierpliwość. Szukamy wówczas tzw. świętego spokoju. Warto podkreślić, że cierpliwość nie jest zwykłym tolerowaniem innych ludzi – nie utożsamia się z tolerancją. W tolerancji bardziej chodzi o to, że gdy ktoś zachowuje się nie tak, jak mi się podoba, to aby się emocjonalnie odciąć, stwierdzam: „Niech ten człowiek robi sobie, co chce, to mnie tak naprawdę nic nie obchodzi”. Cierpliwość to coś więcej. W cierpliwości obchodzi mnie to, że drugi człowiek źle robi, i to mnie boli. Cierpliwość, która jest owocem Ducha Świętego, każe mi ofiarować tę osobę Panu Bogu dla jej dobra. Cierpliwość nie tylko pomaga w relacjach z innymi – ona jest potrzebna w dążeniu do wyznaczonych celów. Kiedy coś idzie nie po naszej myśli, nie wychodzi nam, to zdarza się, że tracimy cierpliwość i reagujemy gwałtownie. Ta gwałtowność sprawia, że nie myślimy racjonalnie. Cierpliwość natomiast to ufanie Panu Bogu, że to, co nas spotyka – nawet coś bardzo trudnego – jest dla nas dobre, choć na początku może się nam wydawać trudne do przyjęcia. Cierpliwość zachowujmy zatem wobec innych, siebie samego, a także wobec Boga, który działa inaczej, niż myślimy. Święta Teresa od Jezusa mawiała, że „cierpliwość osiąga wszystko. Temu, kto ma Boga, nie brakuje niczego”. Warto zaznaczyć, że cierpliwość w języku łacińskim wyraża słowo patientia, czyli tak naprawdę umiejętność cierpienia. Cierpliwość to ufne trwanie w nadziei i oczekiwanie na działanie Boga w naszym życiu. Pozwala ona przetrwać kryzysy i cierpienia. W apoftegmatach (krótkich powiedzeniach) Ojców Pustyni znajdujemy przykład cierpliwości. „Pewnego mnicha chwalili przed abba Antonim, a on – gdy ów mnich go odwiedził – wypróbował go, czy też zniesie obelgę. A widząc, że jej znieść nie umie, tak mu powiedział: «Jesteś podobny do wsi od frontu przyozdobionej, a od tyłu obrabowanej przez rozbójników»” – czytamy w jednym z tych krótkich utworów. Benedykt XVI zauważył, że „cierpliwość jest codzienną formą miłości”. Cierpliwość jest przede wszystkim wynikiem współpracy z łaską Ducha Świętego. W adhortacji apostolskiej Amoris laetitia, pisząc o cierpliwości w małżeństwie, papież Franciszek podkreśla: „Potrzeba czasu, dobrego czasu, który polega na cierpliwym i uważnym słuchaniu, aż druga osoba wyrazi wszystko, co potrzebowała wyrazić. Wymaga to ascezy, żeby nie zaczynać mówić, zanim nie nadejdzie właściwy czas. Zamiast zaczynać wydawanie opinii lub rad, trzeba się upewnić, że usłyszałem to wszystko, co druga osoba potrzebowała wypowiedzieć” (n. 137).

Trzeba również pamiętać o cierpliwości Boga wobec nas. To właśnie cierpliwość Boga wobec człowieka jest źródłem i wzorem naszej cierpliwości wobec Niego, wobec Jego niepojętej woli, Jego dróg, które, jak napisał prorok Izajasz, „nie są drogami naszymi” (por. Iz 55, 8). Cierpliwość oznacza pójście za wolą Bożą oraz umiejętność wytrwałego znoszenia codziennych prób.

Pytania do teologa prosimy przesyłać na adres: teolog@niedziela.pl .

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-06-08 12:34

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Austria: w archidiecezji wiedeńskiej pierwszy „Dzień otwartych drzwi kościołów”

2024-04-19 19:06

[ TEMATY ]

Wiedeń

kościoły

Joanna Łukaszuk-Ritter

Kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu

Kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu

W najbliższą niedzielę, 21 kwietnia, w ramach projektu „Otwarte kościoły” ponad 800 budynków kościelnych w archidiecezji wiedeńskiej będzie otwartych przez cały dzień. W pierwszym „Dniu otwartych drzwi kościołów” zainteresowani mogą z jednej strony odkryć piękno przestrzeni sakralnych, a z drugiej znaleźć przestrzeń do modlitwy i spotkań, podkreślił kierownik projektu Nikolaus Haselsteiner na stronie internetowej archidiecezji wiedeńskiej.

Chociaż prawie wszystkie kościoły w archidiecezji są otwarte każdego dnia w roku, około połowa z nich jest otwarta tylko na uroczystości liturgiczne. W "Dniu otwartych kościołów” będą również otwarte często mniej znane miejsca” - powiedział Haselsteiner.

CZYTAJ DALEJ

Papież wprowadza zmiany w watykańskim sądownictwie

2024-04-19 17:15

[ TEMATY ]

papież

sądownictwo

PAP/MAURIZIO BRAMBATTI

„Doświadczenie zdobyte w ciągu ostatnich kilku lat w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości doprowadziło do konieczności podjęcia szeregu interwencji związanych z systemem sądowniczym Państwa Watykańskiego” - czytamy w najnowszym liście apostolskim w formie motu proprio opublikowanym dzisiaj. W ten sposób Franciszek dalej rozwija przepisy regulujące te kwestie. Zgodnie z nowymi wytycznymi zwykli sędziowie przestają sprawować urząd w wieku 75 lat, a sędziowie kardynałowie w wieku 80 lat.

Ojciec Święty określił nowe zasady w sześciu artykułach. Zgodnie z „zasadą niezmienności sędziego i w celu zapewnienia rozsądnego czasu trwania procesu” - czytamy w motu proprio - papież, na rok sądowy, w którym prezes przestaje sprawować urząd, może wyznaczyć wiceprezesa, który przejmuje urząd, gdy prezes przestaje sprawować urząd. Stwierdza się również, że papież „może w każdej chwili zwolnić z urzędu, nawet tymczasowo, sędziów, którzy z powodu stwierdzonej niezdolności nie są w stanie wykonywać swoich obowiązków”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję