Reklama

Wiara

Homilia

Słowo to bowiem jest bardzo blisko ciebie

Niedziela Ogólnopolska 28/2022, str. 20

[ TEMATY ]

homilia

CANVA

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Lud niewolników hebrajskich, wyprowadzonych przez Boga z Egiptu, nie od razu stał się narodem Izraela. Jego przechodzenie od zniewolenia do wolności odbywało się dzięki otrzymaniu daru Prawa wręczonego Mojżeszowi na Synaju. Bunty powtarzające się podczas wędrówki przez pustynię i niezliczone przejawy nieposłuszeństwa okazywanego w ciągu długich dziejów Izraela mogły skutkować podejrzeniem, że nie da się wypełnić przykazań stanowiących trzon Prawa, bo rzekomo przekraczają one ludzkie możliwości. Księga Powtórzonego Prawa poucza, że pod sam koniec życia Mojżesz uprzedził te podejrzenia, mówiąc w imieniu Boga: „Polecenie to bowiem, które Ja ci dzisiaj daję, nie przekracza twych możliwości i nie jest poza twoim zasięgiem”. Wzgląd na tę prawdę jest szczególnie aktualny w naszych czasach, gdy wszystkie przykazania Boże są kwestionowane i ukazywane jako niemożliwe do przestrzegania. W tych okolicznościach należy wytrwale ponawiać postulat powrotu do nauczania Jana Pawła II – podczas czwartej pielgrzymki do Polski, odbytej w 1991 r. – poświęconego przykazaniom Dekalogu.

Pytanie uczonego w Prawie, co należy czynić, aby osiągnąć życie wieczne, pozostaje stale aktualne. Tak samo aktualna jest odpowiedź Jezusa, która skłania pytającego do samodzielnej refleksji. Tym, czego potrzebujemy, jest utwierdzanie się w pewności, że to, co już znamy, stanowi wartość, którą trzeba wdrażać w naszym życiu. Wszystkie nakazy Prawa sprowadzają się do przykazania miłości Boga i bliźniego. W czasach Starego Testamentu i w czasach Jezusa wyjaśnienia wymagał drugi człon: „A kto jest moim bliźnim?”. Przypowieść Jezusa o miłosiernym Samarytaninie nie zostawia wątpliwości, że bliźnim Jego wyznawców jest każdy człowiek. Również pod tym względem, przywołując konkretne sytuacje, Jezus skłonił uczonego w Piśmie do samodzielnej refleksji; wypowiedź zakończył pytaniem retorycznym. Ten anonimowy uczony, wychowany w duchu judaizmu, ograniczającego pojęcie bliźniego wyłącznie do członków własnego narodu i współwyznawców, nie odpowiedział „Samarytanin”, bo od Samarytan dzieliła go przepaść zastarzałej wrogości, lecz opisowo: „Ten, który mu okazał miłosierdzie”. Reakcję Jezusa stanowiło wyraźne zobowiązanie: „Idź i ty czyń podobnie!”.

W Liście do Kolosan św. Paweł Apostoł naucza, kim jest Jezus Chrystus. Cztery kanoniczne Ewangelie ukazują rozmaite aspekty Jego człowieczeństwa. Aczkolwiek budzą zdumienie i podziw, nie można na nich poprzestać, bo odsłaniają także tajemnicę Jego bóstwa. Właśnie ta tajemnica znajduje się w centrum nauczania św. Pawła. Jezus, poczęty w Nazarecie, urodzony w Betlejem i ukrzyżowany w Jerozolimie, jest „obrazem Boga niewidzialnego, Pierworodnym wobec każdego stworzenia”. Uznanie Go jako Pana i pójście za Nim są drogą do wyznawania jedynego Boga jako Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Znamienne, że Ten, który „jest przed wszystkim i wszystko w Nim ma istnienie”, jest też „Głową Ciała – Kościoła”. Prawdziwą naturę i posłannictwo Kościoła można więc zrozumieć tylko w tej – chrystologicznej i trynitarnej – perspektywie. Istniejąc i działając w świecie, Kościół nie pozwala się zredukować do jego rozmiarów, uwarunkowań i ograniczeń. Zadaniem Kościoła jest niestrudzone świadczenie, że na końcu historii Bóg pojedna wszystko ze sobą. Apostoł wyjaśnia, że to eschatologiczne pojednanie, możliwe dzięki zbawieniu dokonanemu przez Jezusa Chrystusa, będzie miało charakter uniwersalny; obejmie „i to, co na ziemi, i to, co w niebiosach, wprowadziwszy pokój przez krew Jego krzyża”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-07-05 12:18

Ocena: +22 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek u św. Marty: prośmy o łaskę współczucia

[ TEMATY ]

homilia

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Na konieczność modlitwy o łaskę współczucia wobec wielu ludzi cierpiących zwrócił uwagę Franciszek podczas porannej Eucharystii w Domu Świętej Marty. W swojej homilii papież odniósł się do czytanego dziś fragmentu Ewangelii, (Łk 7,11-17) mówiącego o cudzie wskrzeszenia przez Pana Jezusa młodzieńca z Nain, jedynego syna ubogiej wdowy.

Franciszek przypomniał, że w Starym Testamencie biedniejszymi od niewolników były właśnie wdowy, sieroty, cudzoziemcy i obcy. Wielokrotnie znajdujemy w Biblii zachętę do otoczenia ich specjalną troską, sprawienie aby włączali się w społeczeństwo. Jezus otaczał ich współczuciem.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Teodor Sawielewicz: Diabeł będzie jątrzył, próbował nas odciąć od wpatrywania się w niebo

2025-02-28 21:40

[ TEMATY ]

książka

GK

Nakładem Domu Wydawniczego „Rafael” ukazała się najnowsza książka ks. Teodora Sawielewicza zatytułowana "Pokonać zło".

Kiedy wszedłem w proces nauki rozeznawania złych duchów, natrafiłem na takie imię demona jak duch kłamstwa. Początkowo myślałem, że pod jego wpływem człowiek jedynie wypowiada nieprawdy. Jednak z czasem zauważyłem, że ten duch nie tylko skłania człowieka do posługiwania się kłamstwem, lecz także wpływa na jego umysł, podsuwając mu różne kłamliwe wyobrażenia.
CZYTAJ DALEJ

Bp Put: Żołnierze Wyklęci byli i nadal są znakiem sprzeciwu

2025-03-01 16:28

[ TEMATY ]

Zielona Góra

Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

Bp Adrian Put

Karolina Krasowska

Eucharystii w intencji Żołnierzy Wyklętych przewodniczył biskup pomocniczy diecezji zielonogórsko-gorzowskiej Adrian Put

Eucharystii w intencji Żołnierzy Wyklętych przewodniczył biskup pomocniczy diecezji zielonogórsko-gorzowskiej Adrian Put

Msza św. w zielonogórskiej konkatedrze i uroczysty apel na placu Majora Adama Lazarowicza złożyły się na zielonogórskie obchody Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych.

W Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych 1 marca w zielonogórskiej konkatedrze pw. św. Jadwigi Śląskiej została odprawiona Msza św. w intencji Żołnierzy Wyklętych. Eucharystii przewodniczył biskup pomocniczy diecezji zielonogórsko-gorzowskiej Adrian Put. W homilii biskup przypomniał, że Żołnierze Wyklęci byli żołnierzami polskiego powojennego podziemia niepodległościowego i antykomunistycznego, którzy stawiali opór sowietyzacji Polski i podporządkowaniu jej Związkowi Sowieckiemu. – Walcząc z siłami nowego agresora musieli zmierzyć się z ogromną, wymierzoną w nich propagandą Polski Ludowej, która nazywała ich „bandami reakcyjnego podziemia”. Zakłamywano ich historię, wypaczano cel, o który walczyli, starano się wymazać ich ze społecznej pamięci – zauważył bp Adrian Put.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję