Reklama

Wiadomości

Czas na pojednanie

Moskwa znów pokazała kły i pazury, dlatego musimy być solidarni. Świadomość zagrożenia ze strony wspólnego wroga sprzyja procesowi pojednania między Polakami i Ukraińcami – mówi min. Jan Józef Kasprzyk, szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.

Niedziela Ogólnopolska 28/2022, str. 30

[ TEMATY ]

Polska

Polska

Ukraina

Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych

Minister Jan Józef Kasprzyk

Minister Jan Józef Kasprzyk

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Artur Stelmasiak: Co się zmieniło w relacjach polsko-ukraińskich po 24 lutego?

Jan Józef Kasprzyk: Przede wszystkim uświadomiliśmy sobie, jak wielkie zagrożenie płynie ze strony Rosji, gdy Ukraina podjęła bohaterską walkę nie tylko w obronie suwerenności i integralności swojego państwa, ale także w obronie Europy Środkowo-Wschodniej w tym Polski.

Jak na tym tle zmieniają się relacje między Ukraińcami i Polakami?

Myślę, że Polacy dobrze rozumieją, iż walczący z imperializmem rosyjskim Ukraińcy przelewają swoją krew także za nas. To także wywołało wielką falę solidarności Polaków z Ukraińcami i nasze ogromne wsparcie dla Ukrainy. Mamy moment w historii, że możemy powrócić do tego, co nas w przeszłości łączyło, i przezwyciężać podziały.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Czy czas wojny sprzyja takiemu pojednaniu?

Każdy czas jest dobry na pojednanie, a solidarność, którą okazują zarówno zwykli Polacy, jak i całe nasze państwo, jest wielkim kapitałem. To jest też czas, kiedy możemy rozmawiać o trudnej przeszłości, np. o rzezi wołyńskiej. Jestem przekonany, że po skończonej i, mam nadzieję, zwycięskiej dla Ukrainy wojnie ofiary Wołynia zostaną godnie upamiętnione i po chrześcijańsku pochowane. Liczę na to, że strona ukraińska zgodzi się na ekshumację i pogrzeby ofiar sprzed ponad 70 lat.

Reklama

Andrzej Duda i Wołodymyr Zełenski pod koniec 2020 r. podpisali deklarację, w której obie strony zgodziły się na ekshumacje i pogrzeby. Jak przebiegają dalsze ustalenia?

Rozmowy prowadzi m.in. Instytut Pamięci Narodowej. Wierzę, że dojdzie w nich do satysfakcjonującego finału.

Czy ekshumacje i pogrzeby z państwowymi honorami to plan minimum, by nastąpiło pojednanie między narodami?

To jest plan, który spełnia przede wszystkim oczekiwania rodzin ofiar i wynika z przynależności do łacińskiego kręgu cywilizacyjnego. Rodziny ofiar wielokrotnie powtarzają: nie chcemy zemsty, chcemy, aby trwała pamięć. A do tego niezbędne są stanięcie w prawdzie, doprowadzenie do ekshumacji oraz godny pochówek ofiar.

Reklama

Co Pan Minister odpowie osobom, które twierdzą, że uroczystości upamiętniających rzeź wołyńską (11 lipca) nie powinno się w tym roku obchodzić, bo to nie czas na rozdrapywanie ran?

Każdy czas na oddanie hołdu pomordowanym jest dobry. Stefan Żeromski mówił, że czasem trzeba rozdrapywać rany, aby nie zabliźniły się błoną podłości i zapomnienia. Dlatego uroczystości 11 lipca odbędą się, jak co roku, w atmosferze zadumy i modlitwy, bo nam zapomnieć nie wolno. W intencji ofiar zostanie odprawiona Msza św. w katedrze polowej, zostaną złożone kwiaty i zapalone znicze pod pomnikiem na Skwerze Wołyńskim w Warszawie. Na uroczystość zapraszamy też przedstawicieli państwa ukraińskiego. Tu dodam, że w tegorocznych obchodach rocznicy zagłady Huty Pieniackiej, które odbyły się 23 lutego, wziął udział po raz pierwszy ambasador Ukrainy Andrij Deszczyca, który w katedrze polowej złożył oficjalny, niebiesko-żółty wieniec kwiatów. To był przykład tego, że strona ukraińska – mimo trudnej sytuacji wojennej – stara się zrozumieć naszą wrażliwość w sprawie zbrodni wołyńskiej.

Chciałbym nawiązać do postaci por. Zygmunta Rumla, który 10 lipca 1943 r. na Wołyniu udał się na rozmowy z przywódcami UPA. Przekonywał ich, że wspólnym wrogiem dla Polaków i Ukraińców jest Rosja. Niestety, został brutalnie zamordowany, a 11 lipca, w „krwawą niedzielę”, rozpoczęło się apogeum rzezi wołyńskiej. Czy dziś wracamy do tego 10 lipca, aby dokończyć misję por. Rumla?

W jakimś sensie misja Rumla wymaga dokończenia, tyle że z innym finałem. Moskwa znów pokazała kły i pazury, chcąc zmienić porządek światowego bezpieczeństwa, dlatego musimy być solidarni. Świadomość zagrożenia ze strony wspólnego wroga sprzyja procesowi pojednania między państwami i narodami. Jestem przekonany, że odnajdziemy punkty wspólne w naszej historii, a te, które są krwawiącą raną, nareszcie będą mogły się zabliźnić w duchu prawdy i chrześcijańskiego przebaczenia.

Reklama

Przed nami wiele pracy, bo Ukraińcy muszą w jakimś stopniu oczyścić swoją pamięć narodową, poznać prawdę o UPA, Banderze i ukraińskim nacjonalizmie z tego okresu. Ale mam wrażenie, że Polacy też muszą lepiej poznać i zrozumieć trudne czasy pierwszej połowy XX wieku. Czy II RP w relacjach z Ukraińcami nie ma sobie nic do zarzucenia?

Sytuacja wewnętrzna i zewnętrzna II RP była bardzo trudna. Mieliśmy młodą niepodległość, wrogów dookoła, problemy z mniejszościami narodowymi. Liderzy mniejszości ukraińskiej stawiali na brutalną, wręcz terrorystyczną walkę o swoje interesy. Państwo polskie nie mogło sobie na to pozwolić. Warto jednak wspominać takie postaci jak wojewoda wołyński Henryk Józewski, który – zgodnie z wytycznymi Józefa Piłsudskiego – starał się Ukraińców zjednać i łączyć siły, tłumacząc, że naszym odwiecznym wrogiem jest Moskwa. Podobnie działał wybitny polityk obozu sanacyjnego Tadeusz Hołówko, który, niestety, za chęć porozumienia polsko-ukraińskiego zapłacił cenę życia – został zamordowany w 1931 r. przez ukraińskich nacjonalistów.

To prawda. Czerpali oni z najgorszych nacjonalistycznych trendów w swej walce o niepodległość. Każdy Polak, który wówczas starał się ugłaskać Ukraińców, stawał się niebezpiecznym wrogiem, bo usypiał czujność narodową w walce o niepodległość. Czy dla nich II RP była czymś podobnym jak dla nas podczas zaborów carska Rosja?

Tak przynajmniej twierdzili liderzy nacjonalistów. Cała ich doktryna opierała się na nienawiści do państwa polskiego, które, z ich punktu widzenia, zajmowało ziemie ukraińskie. I na nienawiści do Polaków. Do apogeum doszło w czasie wojny, nie bez inspiracji ze strony okupanta niemieckiego.

Mimo tej trudnej historii mamy cechy wspólne. Ukraińcy i Polacy kochają wolność i niepodległość, dla których są w stanie oddać wszystko. Chyba to nas odróżnia od Rosjan?

Piłsudski mówił, że Rosjanie są narodem, który wolności sam zaznać nie potrafi. Zazdroszcząc genu wolności, zaczynają nienawidzić innych i rozpoczynają imperialne podboje.

Reklama

Po rocznicy rzezi wołyńskiej będzie rocznica Bitwy Warszawskiej. Czy ta historia zwycięstwa nad Moskalami łączy Polaków i Ukraińców?

Wtedy wspólnie stawialiśmy czoła imperialnej Rosji i do takich wydarzeń powinniśmy się odwoływać. Sojusz Piłsudskiego z Szymonem Petlurą był przełomowy w myśleniu o Europie Środkowo-Wschodniej. To jest historia, która idealnie nadaje się do budowania mostów.

Ale niektórzy na Ukrainie twierdzą, że po zwycięstwie w 1920 r. Polska i Rosja dokonały rozbiorów ziem ukraińskich...

W jakimś sensie tak to, niestety, się skończyło. Ukraińcy jednak też mają świadomość, że do oddziałów Petlury nie zgłosiło się tylu chętnych, ilu byśmy chcieli. Wtedy się nie udało, ale ten sojusz Piłsudski-Petlura jest dobrym odniesieniem na przyszłość.

Ponoć Marszałek Józef Piłsudski miał wyrzuty sumienia z tego powodu...

Marszałek poszedł do obozu internowania żołnierzy ukraińskich i powiedział: Ja was, panowie, przepraszam. Bo traktat ryski był, niestety, porażką planów federacyjnych Piłsudskiego. Piłsudski i Petlura chcieli stworzyć federację niepodległych państw, które byłyby przeciwwagą dla rosyjskiego czy sowieckiego imperializmu. Stało się inaczej. Mówiono: „Wygraliśmy wojnę, przegraliśmy pokój”. W 2020 r. obchodziliśmy wspólnie 100. rocznicę odbicia Kijowa przez połączone siły polsko-ukraińskie. Wtedy w Warszawie i w Kijowie zabrzmiały dzwony, a delegacje składały kwiaty na grobach ukraińskich żołnierzy Petlury w Warszawie oraz na grobach polskich żołnierzy na cmentarzu Bajkowa w Kijowie. Marzy mi się, aby kiedyś w tych miastach stanęły pomniki Piłsudskiego i Petlury, bo historia ich sojuszu powinna być inspirująca dla współczesnych i przyszłych pokoleń Polaków i Ukraińców.

Minister Jan Józef Kasprzykhistoryk; specjalizuje się w dziejach II Rzeczypospolitej. Jest autorem wielu publikacji poświęconych najnowszej historii Polski.

2022-07-05 12:18

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Powstaje pierwsze katolickie centrum leczenia traumy wojennej na Ukrainie

[ TEMATY ]

Ukraina

Adobe Stock, montaż: Anna Wiśnicka

W Chmielnickim powstaje pierwsze katolickie centrum leczenia traumy wojennej na Ukrainie. Zostanie ono otwarte w budynkach wznoszonego właśnie w tym mieście seminarium duchownego. „Ta inicjatywa jest owocem trwającej od 2014 roku wojny, która spowodowała w żołnierzach i cywilach wielkie spustoszenie” – mówi ks. Ołeksandr Chałaim.

W kompleksie noszącym im. św. Jana Pawła II, obok seminarium i centrum leczenia traumy, powstanie też mały szpital pediatryczny i ośrodek wsparcia dla rodzin naznaczonych wojną. Centrum zapewni potrzebującym zarówno pomoc psychologów i psychoterapeutów, jak i specjalistyczne leczenie dla osób okaleczonych fizycznie w wyniku działań wojennych. W ośrodku obok 40 seminarzystów zamieszka drugie tyle pacjentów.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Steiner: trzeba zapewnić dostęp do sakramentów w regionie Amazonii

2025-05-16 17:35

[ TEMATY ]

sakramenty

Amazonia

Kard. Steiner

Vatican News

Kardynał Leonardo Steiner

Kardynał Leonardo Steiner

Brazylijski kardynał Leonardo Ulrich Steiner pragnąłby, aby Leon XIV kontynuował ścieżkę, którą z determinacją wyznaczył Franciszek, nieustannie pytający o życie w Amazonii: „Trzeba pracować nad zapewnieniem większego dostępu do sakramentów w tym regionie; głoszenie musi stać się modlitwą i chlebem”.

To było doświadczenie powszechnego tchnienia Ducha Świętego. Tak kardynał Leonardo Ulrich Steiner, arcybiskup Manaus, komentuje dla mediów watykańskich udział w konklawe, które wybrało Leona XIV. Zdaniem hierarchy, doświadczenie misjonarskie Papieża Leona XIV wniesie do pontyfikatu wrażliwość na ubogich i troskę o Wspólny Dom, w duchu jego poprzednika, papieża Franciszka.
CZYTAJ DALEJ

Na świątyni we Wschowie stanął krzyż

2025-05-17 10:11

[ TEMATY ]

Zielona Góra

Wschowa

montaż krzyża

Krystyna Pruchniewska

Na kościele św. Jadwigi Królowej we Wschowie 15 maja 2025 zamontowano krzyż. To ważny etap prac wykończeniowych w budowie świątyni.

Z miesiąca na bliżej coraz bliżej zakończeniu budowy nowego kościoła pw. św. Jadwigi Królowej we Wschowie. Trwają ostatnie prace wykończeniowe. Niedawno ułożono posadzkę w prezbiterium. Budowa kościoła rozpoczęła się w 2008 roku. Historia parafii sięga jednak 10 lat wstecz. W kwietniu 1998 roku z inicjatywy proboszcza parafii pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika we Wschowie, ks. Zygmunta Zająca (zmarłego w 2024 roku), rozpoczęto przygotowania do budowy kaplicy na placu przy Osiedlu Jagiellonów. Nowa parafia została erygowana dekretem biskupa Adama Dyczkowskiego 22 sierpnia 2000 roku. Z kolei plac pod budowę kościoła został poświęcony przez biskupa Stefana Regmunta 19 maja 2008. Budowę rozpoczęto 1 września 2008. Przez 19 lat proboszczem i budowniczym kościoła był ks. Krzysztof Maksymowicz, zmarły w 2020 roku. Jego następcą jest ks. Adam Tablowski. Posługę wikariusza sprawuje obecnie ks. Karol Aleksandrowicz. Kościół św. Jadwigi Królowej to jedna z trzech świątyń parafialnych we Wschowie. Zapraszamy do fotogalerii, jak wyglądał montaż krzyża.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję