Reklama

Aspekty

To nasza diecezja

Nie zawsze widoczna posługa

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 43/2022, str. VII

[ TEMATY ]

kancelaria

Ks. Rafał Witkowski

Praca kancelaryjna to ciekawe zajęcie, pożyteczne dla parafii

Praca kancelaryjna to ciekawe zajęcie, pożyteczne dla parafii

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Rafał Witkowski: Od wielu lat pomaga Pani w kancelarii parafii św. Józefa Oblubieńca w Zielonej Górze. Wiele osób nie wie, jak wygląda współpraca w biurze parafialnym. Czy może Pani przybliżyć, na czym polega ta pomoc?

Pola Kuleczka: Jest to przede wszystkim uzgodniony z księdzem proboszczem zakres obowiązków, na który składa się m.in. wypełnianie dokumentów kancelaryjnych związanych z niektórymi sakramentami: zawiadomień o zawarciu małżeństwa, dokonywanie adnotacji o bierzmowaniu, zawarciu małżeństwa oraz pogrzebach, prowadzenie niektórych ksiąg parafialnych. Prowadzę również duplikat księgi małżeństw i zgonów. Z każdej parafii należy co jakiś czas przekazać do archiwum diecezjalnego kopie podstawowych ksiąg parafialnych w celu zabezpieczenia informacji o przyjętych sakramentach. Prowadzę także kronikę parafialną, w której dokumentuję ważne wydarzenia dotyczące naszego Józefowego Wieczernika, np. odpusty, rekolekcje, procesje Bożego Ciała, wizyty okolicznościowe, błogosławienie tornistrów czy spotkania grup parafialnych. Moja pomoc polega na fotografowaniu, następnie wybieraniu zdjęć do kroniki i dodaniu krótkiej informacji o wydarzeniu.

Jakie są owoce współpracy w biurze parafialnym? I co Pani to daje?

Uważam, że warto się angażować w prace dotyczące swojej parafii. Daje to wiele satysfakcji, pomaga człowiekowi lepiej zrozumieć potrzeby innych oraz daje możliwość pochylenia się nad tym, co nie zawsze jest widoczne gołym okiem. Praca kancelaryjna, choć dla wielu niedostrzegalna, jest konkretnym wkładem we wspólnotę parafialną. Każdy człowiek może włączyć się w dzieło lepszego funkcjonowania własnej parafii i podzielić się charyzmatem, którym go Pan Bóg obdarzył. Mogą to być umiejętności, uzdolnienia, predyspozycje, chęć pomocy i wiele, wiele innych…

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-10-18 13:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W fotelu premiera

Niedziela warszawska 4/2018, str. VII

[ TEMATY ]

premier

kancelaria

www.premier.gov.pl

Siedziba kancelarii premiera jest tradycyjnie podświetlana w barwy narodowe m.in. z okazji Święta Konstytucji 3 Maja, Święta Flagi i Święta Niepodległości

Siedziba kancelarii premiera jest tradycyjnie podświetlana w barwy narodowe
m.in. z okazji Święta Konstytucji 3 Maja, Święta Flagi i Święta Niepodległości

Gmach kancelarii premiera, znajdujący się przy jednej z bardziej reprezentacyjnych ulic Warszawy, onieśmiela. Wielki, skomplikowany, ma ciekawą historię. I jest ważny w sprawowaniu władzy

Onieśmielony jest każdy, kto w budynku kancelarii premiera w Alejach Ujazdowskich znalazł się po raz pierwszy. Korytarze biegnące wzdłuż i wszerz, obszerne sale spotkań i gabinety ważnych ludzi przytłaczają. Ale często tylko do czasu „zadomowienia się”. – Gdy ktoś się zadomowi, zaprzyjaźni z gabinetami, korytarzami i władzą, nie chce mu się stąd odchodzić – mówi dawny urzędnik kancelarii, pracujący w niej przez kilka lat.

CZYTAJ DALEJ

Wkrótce peregrynacja relikwii bł. Rodziny Ulmów w obu warszawskich diecezjach

2024-04-18 16:38

[ TEMATY ]

Warszawa

rodzina Ulmów

peregrynacja relikwii rodziny Ulmów

Karol Porwich/Niedziela

Sięgająca do starożytności cześć oddawana relikwiom, modlitwa w aktualnych potrzebach (m. in. dla mających trudności ze spłatą kredytu), wsparcie i inspiracje dla rodzin oraz integracja parafii i lokalnego środowiska - to jedne z celów stojących za zaplanowaną na maj peregrynacją relikwii bł. Rodziny Ulmów w archidiecezji warszawskiej i diecezji warszawsko-praskiej. W tematykę peregrynacji wprowadzili jej organizatorzy podczas briefingu w Domu Arcybiskupów Warszawskich.

Ks. Tadeusz Sowa, moderator wydziałów duszpasterskich Kurii Metropolitalnej Warszawskiej, zaprezentował ideę stojącą za peregrynacją relikwii. Przypomniał, że rok 2024 ogłoszony został przez Sejm Rokiem Rodziny Ulmów, a polscy biskupi postanowili, by od 24 września relikwie Rodziny Ulmów peregrynowały po polskich diecezjach, co rozpoczęło się na Jasnej Górze podczas Ogólnopolskiej Pielgrzymki Małżeństw i Rodzin.

CZYTAJ DALEJ

Kraków: 14. rocznica pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich

2024-04-18 21:40

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

para prezydencka

Archidiecezja Krakowska

– Oni wszyscy uważali, że trzeba tam być, że trzeba pamiętać, że tę pamięć trzeba przekazywać, bo tylko wtedy będzie można budować przyszłość Polski – mówił abp Marek Jędraszewski w katedrze na Wawelu w 14. rocznicę pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich, którzy razem z delegacją na uroczystości 70. rocznicy Zbrodni Katyńskiej zginęli pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r.

Nawiązując do spotkania diakona Filipa z dworzaninem królowej Kandaki, abp Marek Jędraszewski w czasie homilii zwrócił uwagę, że prawda o Chrystusie zapowiedzianym przez proroków, ukrzyżowanym i zmartwychwstałym, trafia do serc ludzi niekiedy odległych tradycją i kulturą. – Znajduje echo w ich sercach, znajduje odpowiedź na ich najbardziej głębokie pragnienia ducha – mówił metropolita krakowski. Odwołując się do momentu ustanowienia przez Jezusa Eucharystii, arcybiskup podkreślił, że Apostołowie w Wieczerniku usłyszeli „to czyńcie na moją pamiątkę”. – Konieczna jest pamięć o tym, co się wydarzyło – o zbawczej, paschalnej tajemnicy Chrystusa. Konieczne jest urzeczywistnianie tej pamięci właśnie w Eucharystii – mówił metropolita zaznaczając, że sama pamięć nie wystarczy, bo trzeba być „wychylonym przez nadzieję w to, co się stanie”. Tym nowym wymiarem oczekiwanym przez chrześcijan jest przyjście Mesjasza w chwale.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję