Reklama

Wesoły nam dzień dziś nastał

Tym razem o polskich pieśniach wielkanocnych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W okresie wielkanocnym kultura polska daje nam obok najpiękniejszych tekstów liturgicznych wielki duchowy skarb – polskie pieśni wielkanocne. Podczas Rezurekcji wypełniony kościół rozbrzmiewa potężnym śpiewem całego ludu: „Wesoły nam dzień dziś nastał”. Rzeczywiście pole semantyczne radości jest w tych pieśniach najliczniejsze. Wymieńmy kilka tytułów utworów, które stały się znakami polskości: Chrystus z martwych wstał jest – to najstarsza, XIV-wieczna polska pieśń wielkanocna; kolejna to pochodząca z XVII wieku Wesoły nam dzień dziś nastał; dalej – Nie zna śmierci Pan żywota Franciszka Karpińskiego; Zwycięzca śmierci, piekła i szatana; Wesel się, Królowo miła.

Zawartość ideowa ojczystych śpiewów wielkanocnych jest bogata. Są to, po pierwsze, treści teologiczne związane z fundamentalną rangą tych świąt, z największym znaczeniem zmartwychwstania Jezusa. Wielkanocne pieśni głoszą najpierw wobec całego świata radosną wieść o zdarzeniu największym w dziejach człowieka, że Chrystus jako pierwszy pokonał śmierć, a wszyscy ludzie zostali przez Niego odkupieni z niewoli szatana, potęgi śmierci i destrukcji grzechu. Pieśni wprost krzyczą, że jeśli On powstał z martwych, to także będzie to udziałem wszystkich ludzi: „O dniu radosny pełen chwał,/ Dziś Jezus Chrystus z grobu wstał,/ Nam zmartwychwstania przykład dał./ Alleluja, Alleluja!”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Po wtóre – wielkanocne pieśni zdają relację z tego, co się działo w tę największą noc, a także potem, kiedy Jezus zaczął się ukazywać. Mamy kilka pieśni narracyjnych, opowiadających o tych zdarzeniach. Należy tu wyróżnić utwór Wesoły nam dzień dziś nastał – wielką, dostojną pieśń, pochodzącą z XVII wieku, która zawiera aż siedemnaście strof. Jest ona od stuleci śpiewana w czasie procesji rezurekcyjnej, rytm ma powolny, uroczysty, świetnie dostosowany do wolnego tempa procesji. Szczególnie wzruszające, o dyskretnym, stonowanym, ale bardzo intymnym napięciu emocjonalnym są strofy przybliżające spotkanie Maryi z Synem: „Jestem już bardzo wesoła,/ Gdym Cię żywego ujrzała,/ Jakobym się narodziła./ Alleluja! Alleluja!”.

Po trzecie – pieśni wielkanocne powtarzają prośbę do Jezusa, który pokonał grzech, aby odpuścił grzechy śpiewających. To wyjątkowa okazja, aby taką prośbę skierować do Tego, który dokonał dzieła odkupienia ludzkości: „Przez Twoje święte z martwych powstanie,/ Boży Synu, odpuść nam nasze zgrzeszenie”.

Wreszcie po czwarte – śpiewy wielkanocne głoszą radość z powodu zmartwychwstania Jezusa. Jest to prawdziwa eksplozja radości, wszystko w tych tekstach dziękuje Bogu za Jego przedziwne dzieło stworzenia, ale jeszcze bardziej za niezwykłe, wychodzące poza każde ludzkie myślenie, dzieło odkupienia człowieka przypieczętowane zmartwychwstaniem Jezusa. Jeśli porównamy radość kolęd i pastorałek z radością wielkanocną, to ta ostatnia – by użyć takiego określenia – jest głębsza, pełniejsza, bo dzieło odkupienia zostało dokonane. Mamy zatem w analizowanych pieśniach leksemy radości: „Alleluja”, „cieszyć się”, „radować się”, „śpiewać”, „weselić się”, „wesele”, „radość”, „wesoły dzień”, „radosny dzień”, „hymn, pieśń radości”.

W wielu pieśniach wielkanocnych występuje wezwanie wspólnoty i pojedynczego człowieka do radości. Ten apel wskazuje na wielką wagę zdarzenia, które jest przyczyną ludzkiej radości: „Bądźmy więc weseli/ Jak w niebie Anieli,/ Czegośmy pożądali,/ Tegośmy doczekali./ Alleluja!”.

Starotestamentalny okrzyk radości: „Alleluja!” – jest świadectwem wielkiej kontynuacji przez chrześcijaństwo żydowskich zachowań rytualnych. Kultura polska przyjęła to słowo za swoje i nadała mu dodatkowy polski sens. Okrzyk „Alleluja” stał się polskim symbolem tych świąt, a życzenia „Wesołego Alleluja!” – najpopularniejszą formułą. Okrzyk ten może rozpoczynać pieśni wielkanocne, ale najczęściej występuje na końcu strofy. To wielki sygnał prawdziwej radości: „Alleluja! Biją dzwony,/ Głosząc w świata wszystkie strony,/ Że zmartwychwstał Pan!/ Alleluja! Alleluja! Alleluja!”.

Podejmijmy to wielkie dziedzictwo naszych ojców. W polskich pieśniach wielkanocnych mamy uwielbienie Boga, relację ze zmartwychwstania Jezusa oraz wezwanie do wielkiej, autentycznej radości. A poza tym możemy się rozkoszować pięknym, niekiedy nieco archaicznym językiem polskim.

2023-04-06 15:25

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sytuacja chrześcijan w Ziemi Świętej. "Betlejem stało się więzieniem pod gołym niebem"

2025-08-11 14:39

[ TEMATY ]

Ziemia Święta

Betlejem

więzienie

sytuacja chrześcijan

pod gołym niebem

Adobe Stock

Więzienie. Zdjęcie ilustracyjne

Więzienie. Zdjęcie ilustracyjne

W Ziemi Świętej panują obecnie „nienawiść i zemsta”, ostrzega wikariusz franciszkańskiej Kustodii (prowincji) Ziemi Świętej o. Ibrahim Faltas. „Wszyscy boją się siebie nawzajem. Ból jest wszędzie, wszyscy cierpią. Izraelczycy i Palestyńczycy cierpią. Żydzi, muzułmanie i chrześcijanie cierpią” - powiedział zakonnik w wywiadzie dla włoskiego dziennika „Corriere della Sera” z 9 sierpnia.

Miejsce narodzin Jezusa, Betlejem na Zachodnim Brzegu, jest teraz opustoszałe, „miasto jest martwe”. Z powodu braku pielgrzymów ludzie nie pracują od 22 miesięcy, a 175 rodzin chrześcijańskich się wyprowadziło. „Czy chcą zobaczyć Betlejem bez chrześcijan?” - pytał retorycznie franciszkanin, który jest najważniejszym głosem arabskich katolików w Ziemi Świętej. Dodał, że nie lepiej jest w Jerozolimie, ponieważ 90 procent chrześcijan pracuje w turystyce, ale sklepy i hotele są zamknięte.
CZYTAJ DALEJ

Bp Krzysztof Nykiel: Człowiek w konfesjonale to ziemia święta – nie wolno go podeptać

2025-08-11 12:58

[ TEMATY ]

bp Krzysztof Nykiel

BP Episkopatu

Rok Jubileuszowy to nie tylko wydarzenie liturgiczne czy symboliczne - to głęboka duchowa szansa. O tym, czym naprawdę jest Jubileusz, jak z niego skorzystać i dlaczego spowiedź to najważniejsza droga nadziei, w rozmowie z Iloną Krawczyk-Krajczyńską dla KAI opowiada bp Krzysztof Nykiel, regens Penitencjarii Apostolskiej, duchowny od lat zajmujący się sprawami sumienia w sercu Kościoła - w Watykanie.

Ilona Krawczyk-Krajczyńska: Na co dzień bada Ksiądz Biskup sprawy sumienia i Rok Jubileuszu to też są sprawy sumienia. Co my powinniśmy z tego szczególnego czasu wziąć dla siebie? Co jest najistotniejsze?
CZYTAJ DALEJ

Francuska młodzież podczas wakacji odnawia klasztory i kaplice, pogłębiając przy tym wiarę

2025-08-12 07:28

[ TEMATY ]

Francja

młodzież

Karol Porwich/Niedziela

Pod kierunkiem księży z Instytutu Dobrego Pasterza grupa młodych Francuzów na nowo odkrywa wiarę i tradycję, odnawiając niszczejące klasztory i kaplice.

Jak pisze National Catholic Register, już czwarty rok z rzędu ojciec Mathieu Raffray z Instytutu Dobrego Pasterza za pośrednictwem mediów społecznościowych zaprasza młodzież do przyłączenia się do „odbudowy chrześcijańskiej Francji”. W ostatnich latach Instytut zorganizował kilka akcji renowacyjnych, w tym odbudowę seminarium, a także innych obiektów katolickich w pobliżu Chartres i Mont-Saint-Michel. Ojciec Raffray szczególnie skupił się na zaangażowaniu w te działania właśnie młodych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję