Reklama

Niedziela w Warszawie

Pod patronatem Niedzieli

Ambitne granie

24 kwietnia w Dobrym Miejscu na Bielanach rozpocznie się XII Festiwal Chrześcijańskie Granie. Ostatnie lata pokazują, że muzyka religijna nie stanowi już zjawiska niszowego. Dzięki treści i poziomowi wykonania coraz częściej wpisuje się w kulturę z wysokiej półki.

Niedziela warszawska 16/2023, str. V

[ TEMATY ]

muzyka chrześcijańska

Karol Regulski/Dobre Miejsce

W Dobrym Miejscu zagra także Sezon na Czereśnie – laureat Festiwalu z 2022 r.

W Dobrym Miejscu zagra także Sezon na Czereśnie – laureat Festiwalu z 2022 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Choć Polsce daleko jeszcze do standardów amerykańskich w kwestii promocji muzyki religijnej, daje się zauważyć pozytywne zmiany, na co zwraca uwagę Michał Guzek, twórca Festiwalu.

– Do finału awansowało pięcioro wykonawców wywodzących się z najróżniejszych nurtów muzyki. To, co mnie w tym roku zaskakuje, to to, że sporo z tych wykonawców, ma już na swoim koncie konkretne osiągnięcia, np. tytuł piosenki tygodnia w danej stacji radiowej. To pokazuje, że ich muzyka nie tylko podoba się odbiorcom, ale reprezentuje również dobrą jakość, pod względem technicznym – zauważa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Od Atlantyku do Bałtyku

Rozwój muzyki chrześcijańskiej w Polsce i na świecie przypada na lata ’90 XX w. Swoje inspiracje czerpie zwłaszcza z rytmów gospelowych i uwielbieniowych, wywodzących się ze Stanów Zjednoczonych, gdzie ten gatunek muzyczny ma bardzo wysoki statut.

– Na naszym rynku były i są zespoły, które korzystały z różnorodnych stylów muzycznych – opowiada Michał Guzek. – Jest muzyka chrześcijańska, która czerpie z piosenki poetyckiej, muzyki rockowej, hip-hopu czy po prostu z muzyki liturgicznej – wymienia.

Pomysłodawca Chrześcijańskiego Grania zwraca uwagę na fakt, że w Polsce jest bardzo dużo nowej muzyki liturgicznej. To ten nurt w szczególności upodobali sobie nasi muzycy religijni.

Reklama

– W Stanach Zjednoczonych rynek jest bardzo rozwinięty, co łączy się z ogromną liczbą wytwórni. W ramach nagrody Grammy istnieje kilka kategorii dla twórców religijnych: muzyka chrześcijańska współczesna, osobną kategorię stanowi muzyka gospel. Za oceanem wykonawcy muzyki religijnej są wysoko oceniani przez cały rynek – wyjaśnia Guzek.

W Polsce wysoki poziom produkcji chrześcijańskich też jest już zauważalny, czego przykład stanowi Rodzina Pospieszalskich, Robert Friedrich Litza czy Dariusz Malejonek. Festiwal Chrześcijańskie granie odkrywa co roku nowe osobowości w obrębie gatunku.

Kto wystąpi?

Podczas tegorocznej edycji o zwycięstwo powalczą wyjątkowo mocni konkurenci. Miłośnikom brzmień lirycznych z pewnością spodoba się melodyjny repertuar zespołu Teleo założonego przez rodzeństwo Angelikę i Pawła Jędrzejowskich, głęboko poruszająca przekazem Sylwia Piotrowska, której towarzyszy oprawa muzyczna przypominająca momentami Eltona Johna i Stinga czy lekko jazzująca NSA – grupa powstała w 2018 r. Na tym tle jeszcze oryginalniej prezentuje się przełamujący stereotypy związane z muzyką religijną znakomity Redhead Hero, grający mocnego rocka czy formacja rockowo-bluesowa White Deer, w której słychać wpływy zarówno Dżemu, jak i Dire Straits. Wydarzenie odbędzie się w Dobrym Miejscu (ul. Dewajtis 3) 23 kwietnia, o godz. 16. Organizatorzy spodziewają się kilkuset widzów. – Dzięki transmisji obejrzy nas kilka tysięcy osób. Mamy nadzieję, że w tym roku poprzez stronę: www.fabrykakoncertow.com.pl będzie to rekordowa liczba – wyraża nadzieję Michał Guzek.

2023-04-06 17:20

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzyczny ślad

Niedziela małopolska 6/2020, str. VII

[ TEMATY ]

muzyka

płyta

muzyka chrześcijańska

Bp Jan Zając

Anna Bandura

Bp Jan Zając – wujek Heleny wraz ze znajomymi i przyjaciółmi misjonarki z Wolontariatu Misyjnego Salvator

Bp Jan Zając – wujek Heleny wraz ze znajomymi i przyjaciółmi misjonarki z Wolontariatu Misyjnego Salvator

Utalentowana, żywiołowa, skromna. Tak zapamiętamy Helenę Kmieć. w 3. rocznicę śmierci misjonarki jej najbliżsi pięknymi melodiami opowiedzieli historię jej życia, wydając i po raz pierwszy prezentując utwory z płyty pt. Helena. Muzyczna biografia.

W piątkowy wieczór Libiąskie Centrum Kultury wypełnił tłum ludzi. W pierwszym rzędzie zasiedli przyjaciele Heleny z Wolontariatu Misyjnego Salvator, zwarci i gotowi do wejścia na scenę. Dalej najbliższa rodzina, bp Jan Zając, wujek misjonarki, znajomi. I cała rzesza osób, w sercach których Helena zostawiła ślad.
CZYTAJ DALEJ

O. Tomasz Maniura OMI zakończy posługę w Oblackim Centrum Młodzieży NINIWA

2025-04-30 15:28

[ TEMATY ]

Kokotek

Festiwal Życia w Kokotku

Magdalena Lewandowska/Niedziela

O. Tomasz Maniura opowiadał o festiwalu Życia

O. Tomasz Maniura opowiadał o festiwalu Życia

„Wszystko ma swój czas” - napisał o. Tomasz Maniura OMI, ogłaszając zakończenie swojej siedemnastoletniej posługi w Oblackim Centrum Młodzieży NINIWA w Kokotku oraz Duszpasterza Młodzieży Polskiej Prowincji Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej. O swojej decyzji zakonnik poinformował dziś za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Jak podkreślił w opublikowanym wpisie, czas jego zaangażowania w dzieło NINIWY i Festiwalu Życia był „piękny i intensywny”, ale nadszedł moment, by „złapać dystans i bardziej zająć się sobą i swoim życiem duchowym”.
CZYTAJ DALEJ

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku

2025-05-01 16:30

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, kiedy myśli, że Go nie ma lub że umarł, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku. Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet, gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na obu dłoniach, twe mury są ustawicznie przede Mną (Iz 49, 15-16) – powie Bóg.

Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie ułowili. A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć. Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr, usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę – był bowiem prawie nagi – i rzucił się wpław do jeziora. Pozostali uczniowie przypłynęli łódką, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko – tylko około dwustu łokci. A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli rozłożone ognisko, a na nim ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, które teraz złowiliście». Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości sieć nie rozerwała się. Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?», bo wiedzieli, że to jest Pan. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę. To już trzeci raz Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał. A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje». I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje». Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz». To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to, rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję