Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Tworzę z Bożego natchnienia

Żyją pośród nas artyści z naszych „małych Ojczyzn”. O poezji, swoich natchnieniach i przemyśleniach opowiada Zbigniew Romaniuk z parafii Najświętszej Rodziny w Szczecinie-Płoni.

Niedziela szczecińsko-kamieńska 18/2023, str. III

[ TEMATY ]

Szczecin

Ks. Robert Gołębiowski

Niebawem ukaże się drugi tomik wierszy poety

Niebawem ukaże się drugi tomik wierszy poety

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Poezja należy do najszlachetniejszych dziedzin sztuki, która wyraża ludzkie uczucia, piękno postrzegania świata, wrażliwość serca i otwarcie na miłość i dobro. Tworzone utwory nacechowane są zawsze przekazem pokoju i chęcią budowania świata wartości. Wiele bezcennych darów niosą wiersze tworzone przez osoby, które w swoją wiarę wnoszą talent pisarski. Prowadząc tegoroczne rekolekcje wielkopostne, a wcześniej ubiegłoroczny odpust w tej wspólnocie, zostałem zauroczony bogatą skarbnicą literacką p. Zbigniewa. Podczas odpustu otrzymałem tomik jego wierszy, a podczas trzydniowych rekolekcji stworzył i ofiarował mi siedem ostatnich utworów.

Reklama

Przy wielkiej życzliwości ks. prob. kan. Dariusza Grygowskiego miałem okazję wysłuchać p. Zbigniewa. – Z zawodu jestem technikiem komunikacji o specjalności ruch i przewozy kolejowe – mówi Zbigniew Romaniuk – ale 35 lat przepracowałem jako operator wózków widłowych i sztaplarek spalinowych, a następne 10 lat pomagałem księżom w parafii św. Stanisława Kostki jako konserwator. Z uśmiechem wspominam swój pierwszy wiersz z IV klasy o piratach, który wysłałem do Świerszczyka. Pod koniec szkoły podstawowej pojawiły się już pierwsze młodzieńcze wiersze, a następne w okresie służby wojskowej, wtedy zapisałem cały 64 stronicowy zeszyt. Były to typowe utwory młodzieńcze traktujące o „miłościach, które się nie spełniają”. Bazowałem wówczas na twórczości wieszczów narodowych, a szczególnie Adama Asnyka np. na jego Daremnych żalach. Pojawiły się też pierwsze tematy społeczne, komentujące bieżące wydarzenia, ale i wiersze np. o obserwacji przyrody i tematyce satyrycznej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zdecydowana jednak część utworów – kontynuuje p. Zbigniew – dotyczy życia religijnego. Słuchając np. kazań kapłanów, próbowałem na swój sposób oddać ich treść, pisząc wiersze niejako komentujące tekst Ewangelii. Na każde Boże Narodzenie i Wielkanoc piszę zawsze osobny utwór i gdy go porównuję z okresu ponad 15 lat, każdy z nich jest inny. Stworzyłem wiele wierszy refleksyjnych, które się biorą z moich przemyśleń dotyczących wiary w Boga, Matki Najświętszej, okresów liturgicznych. W związku ze szkalowaniem św. Jana Pawła II napisałem wiersz w obronie jego godności. W tego rodzaju wierszach odnoszę się do ludzkiej obojętności, znieczulicy, braku wrażliwości na wyrządzaną krzywdę, na zło, które dominuje w ludzkim sercu i na pozostawienie człowieka potrzebującego pomocy samemu sobie. Traktuję te wiersze jako formę modlitwy przyjmującej kształt rozmowy z Bogiem. Jestem również proszony przez znajomych o napisanie wiersza okolicznościowego np. z okazji urodzin, imienin, jubileuszu, ślubu, I Komunii św. itp. Do tej pory wydałem jeden tomik mojej poezji Poezja na Osiedlu, w którym znajdują się utwory prezentujące szerokie spojrzenie, czyli w sporej części religijne, ale także społeczne i liryczne. Planowany jest już drugi tomik i mój wydawca Henryk Jerzyk zapewnia, że się to stanie już niebawem. Jestem również zapraszany do publicznych występów w kościele, np. gdy prosi o to ks. Dariusz Grygowski, ale także z uczniami w naszej Szkole Podstawowej nr 28, czy podczas spotkań opłatkowych z seniorami z Płoni.

Zakończmy nasze spotkanie z poetą Zbigniewem Romaniukiem jeszcze jednym fragmentem jego wiersza pt. Maryja: „Prosimy Ciebie – Matko nasza – czuwaj nad naszym pięknym krajem. Spraw żeby był on dla nas wszystkich namiastką Nieba – ziemskim rajem. Niech skończą się wszelakie kłótnie, niech zamiast zwady trwa ugoda. Polska niech będzie takim krajem, gdzie miłość, szczęście trwa i zgoda”.

2023-04-25 15:54

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Dzięga na koniec Roku Wiary: dawajmy świadectwo

[ TEMATY ]

Rok Wiary

Szczecin

KRZYSZTOF ŚWIERTOK

– Nie czekaj na jutro, nie czekaj na następny rok, to chodzi już o dziś, o ten czas, o to miejsce. Twoja osobista wiara, przemyślana, świadomie podjęta, z radością ukazana światu i owocująca czynami jest potrzebna – mówił abp Andrzej Dzięga w homilii podczas Mszy św. zamykającej Rok Wiary w archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej.
CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Św. Franciszek - "poślubił Panią Biedę"

2025-04-29 20:59

[ TEMATY ]

Św. Franciszek z Asyżu

Archiwum parafii

Jego młodzieńcze ambicje? Zostać poetą. Jeszcze lepiej – rycerzem, który jest poetą. Jego styl życia? Zabawy z przyjaciółmi i kosztowne ubiory. Światowiec i trzpiot? Niekoniecznie, skoro świetnie radzi sobie w interesach prowadzonych przez ojca. Zapewne nie tylko przejmie rodzinny biznes, ale i rozwinie go, zapewniając sobie status jednej z ważniejszych osób w mieście.

KSIĄŻKA DOSTĘPNA W NASZEJ KSIĘGARNI: ksiegarnia.niedziela.pl.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję