Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Dom modlitwy dla wszystkich narodów

Niedziela Ogólnopolska 34/2023, str. 17

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Grażyna Kołek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzisiejsze czytanie z Księgi Izajasza wskazuje na powszechność zbawienia darowanego ludziom przez Boga. Jego perspektywa nie ogranicza się jedynie do Izraela jako ludu wybranego, ale obejmuje także cudzoziemców, którzy stają się sługami prawdziwego Boga przez umiłowanie Jego imienia oraz zachowywanie Jego słów. Nie tyle zostają oni włączeni w szeregi wybranych Izraelitów, ile bezpośrednio „przyłączają się do Pana”. Przymierze nie jest już więc zastrzeżone dla wąskiej grupy, ale zyskuje charakter powszechny. Wyrazem tego jest dostępność świątyni – miejsca składania ofiar i czci Boga. Wszyscy słudzy Pana zyskują do niej dostęp, co więcej – ich ofiary zostają przez Niego przyjęte. Świątynia przestaje być miejscem zastrzeżonym, objętym surowymi zakazami. Staje się domem modlitwy dostępnym dla wszystkich, którzy pragną uwielbiać imię Boga.

Przyjrzyjmy się bliżej kontekstowi rozważanego dzisiaj fragmentu proroctwa Izajasza. Rozpoczyna on trzecią część księgi określaną jako Trito-Izajasz. Obejmuje ona kolekcję wyroczni prorockich anonimowego autorstwa, pochodzących ze szkoły Izajasza. Wyrocznie te odnoszą się do okresu powygnaniowego, bezpośrednio po powrocie części wygnańców z Babilonii do Palestyny. W trzeciej części Księgi Izajasza pojawiają się fundamentalne z punktu widzenia teologicznego motywy: powszechność Bożych obietnic, których adresatami są nie tylko wierni Izraelici (tzw. reszta), ale także cudzoziemcy; rola świątyni jerozolimskiej jako miejsca powszechnego kultu Boga; chwała odnowionej po wygnaniu Jerozolimy, która obrazuje dar uniwersalnego zbawienia.

Wszystkie wyżej wymienione motywy teologiczne odnajdujemy w tym fragmencie, przez co stanowi on doskonałą syntezę trzeciej części Księgi Izajasza. Zatrzymajmy się nad wersetem 7. – centralnym punktem prorockiego przesłania dotyczącego włączenia cudzoziemców w obieg przymierza i obietnice zbawienia. W dosłownym tłumaczeniu brzmi on: „Przyprowadzę ich na moją świętą górę i rozweselę ich w moim domu modlitwy. Ich dary i ofiary będą według mojego upodobania, ponieważ mój dom będzie nazwany domem modlitwy dla wszystkich narodów”. Kluczowy charakter mają dwa wyrażenia: „dom modlitwy” oraz „wszystkie narody”. Modlitwa oznacza tutaj całość relacji zachodzących między człowiekiem a Bogiem. W pierwszym rzędzie odnosi się do aspektu liturgicznego – oddawania czci prawdziwemu Panu. Oznacza także osobistą więź ze Stwórcą. Świątynia jako dom modlitwy staje się kontekstem, w którym ta relacja się urzeczywistnia i realizuje. Sformułowanie „narody” użyte jest tutaj w sensie kolektywnym i wyraża powszechność Bożego powołania. Plan zbawienia nie ogranicza się już do granic ziemi obiecanej i jednego narodu, ale zyskuje charakter uniwersalny. My także jesteśmy adresatami i uczestnikami tego hojnego planu Boga, który pragnie doprowadzić każdego człowieka do komunii z sobą, do pełni życia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-08-14 14:22

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zajaśnieje ci Chrystus

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 16

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Zwiastowanie, H. O. Tanner, 1898 r./wikipedia.org

Wydaje się, że słowa zawarte w Liście do Efezjan są dobrze znane adresatom tego listu. Mógł to być fragment liturgicznego hymnu. Nawiązują one do oświecenia, co może sugerować związki tekstu z chrztem – przejściem z ciemności niewiary i grzechu do światła nowego życia. Ono było darem Chrystusa i polegało na bezpośrednim udziale w Jego życiu. Tym razem cytowane słowa są skierowane do ludzi już ochrzczonych. Są przypomnieniem, gdyż ich życie wydaje się nie przystawać do chrzcielnego daru.
CZYTAJ DALEJ

Lublin: Wojewoda przed sądem za zdjęcie krzyża

2025-10-03 09:37

[ TEMATY ]

krzyż

Lublin

Karol Porwich/Niedziela

Przekroczenie uprawnień i obrazę uczuć religijnych zarzucają wojewodzie lubelskiemu Krzysztofowi Komorskiemu prywatni oskarżyciele w związku ze zdjęciem krzyża w Sali Kolumnowej urzędu wojewódzkiego. Wojewoda utrzymuje, że chodzi o neutralność światopoglądową, a krzyż wisi w innej sali.

Prywatny akt oskarżenia przeciwko wojewodzie lubelskiemu złożyli do sądu radny sejmiku województwa dolnośląskiego z PiS Tytus Czartoryski i była dyrektor Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Lublinie Elżbieta Puacz. Skierowali oni prywatny akt oskarżenia, bo wcześniej prokuratura dwukrotnie odmówiła wszczęcia śledztwa w tej sprawie.
CZYTAJ DALEJ

Walka o pokój w Gazie

2025-10-03 11:41

[ TEMATY ]

wiara

pokój

Gaza

Balans Bieli

Balans Bieli/TVP

Brakuje im wody, jedzenia, dachu nad głową. Żyją w ciągłym strachu. Pomoc humanitarna nie dociera do potrzebujących, gdyż jest blokowana.

Kryzysu nie rozwiązują zrzuty pomocy z powietrza. Kościelne organizacje pomocowe obecne są w rejonie od samego początku konfliktu i starają się docierać z najmniejszą nawet pomocą przez parafię św. Rodzinie w Gazie. W wyniku konfliktu zginęło do tej pory około 65 tysięcy osób. Ci, którzy przeżyli, byli wielokrotnie przesiedlani. Schronienia szukają w prowizorycznych obozach dla uchodźców.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję