Reklama

Aspekty

Konkretna wiedza i narzędzia

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 35/2023, str. VI

[ TEMATY ]

IFT Zielona Góra

Karolina Krasowska

Ks. dr Robert Kufel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego, koordynator Studium Kancelaryjno-Archiwalnego przy IFT

Ks. dr Robert Kufel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego, koordynator Studium Kancelaryjno-Archiwalnego przy IFT

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katarzyna Krawcewicz: Na łamach przedstawiamy nowe propozycje Instytutu Filozoficzno-Teologicznego w Zielonej Górze, skierowane do osób świeckich, które angażują się w parafiach lub chcą podjąć jakąś nową posługę w Kościele lokalnym. W ofercie IFT pojawiło się Studium Kancelaryjno-Archiwalne. Co to takiego?

Ks. dr Robert Kufel: Dostrzegliśmy dużą potrzebę kształcenia osób, które wspierają swoich proboszczów w dziele prowadzenia kancelarii i archiwum parafialnego. Ta funkcja to asystent kancelaryjno-archiwalny. Jego zadania mogą wyglądać różnie, w zależności od podziału obowiązków w parafii, jednak osoba taka na pewno powinna wiedzieć, jak gromadzić i przechowywać akta parafialne, jak prowadzić parafialną kronikę, jak sporządzać duplikaty ksiąg metrykalnych czy prowadzić księgę podawczą. Do tego dochodzą różne czynności w kancelarii parafialnej. Stąd pomysł utworzenia Studium Kancelaryjno-Archiwalnego, które może dać uczestnikom konkretną wiedzę i narzędzia do pracy.

Jak będzie wyglądała nauka w tym studium?

Zajęcia będą trwały jeden semestr. Zostaną podzielone na 5 sobotnich spotkań, w sumie przeprowadzonych zostanie 25 godzin wykładowych. Tematyka podzielona została na 5 bloków. Blok pierwszy to Wybrane zagadnienia z eklezjologii i prawa kanonicznego, a w nim dwa tematy: Nauka o Kościele w świetle Katechizmu Kościoła Katolickiego oraz Hierarchiczny ustrój Kościoła wg kodeksu prawa kanonicznego. Blok drugi to Kancelaria i registratura parafialna, a w nim takie tematy jak: Zagadnienia ogólne, terminologia, pomieszczenie, wyposażenie, Księgi metrykalne, duplikaty ksiąg metrykalnych, pozostałe księgi parafialne, kronika, Formularze, druki, pisma kancelaryjne, pieczęcie oraz Ochrona danych osobowych, współpraca z duchowieństwem. Blok trzeci – Archiwum parafialne zawiera w sobie tematy: Zagadnienia ogólne, terminologia, pomieszczenie, wyposażenie, Przechowywanie, zabezpieczenie i udostępnianie zasobu archiwalnego i Brakowanie (utylizacja dokumentów). W bloku czwartym (Współpraca z Archiwum Diecezjalnym) poruszymy kwestie: Zagadnienia ogólne, terminologia, Przekazywanie archiwaliów z parafii w oparciu o spis zdawczo-odbiorczy oraz Wizyta studyjna w Archiwum Diecezjalnym – najciekawsze zbiory archiwalne. I wreszcie mamy blok piąty, na który złożą się ćwiczenia praktyczne z zakresu dokonywania wpisów w księgach metrykalnych, sporządzania duplikatów ksiąg metrykalnych, prowadzenia kroniki parafialnej i wypełniania wybranych formularzy kancelaryjnych, np. spisu zdawczo-odbiorczego. Formą zaliczenia studium będzie praca pisemna.

Rekrutacja do studium rusza 1 września i potrwa do końca października, formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie: ift.zgora.pl. Kandydaci muszą napisać podanie o przyjęcie oraz przedstawić opinię proboszcza. Koszt udziału wynosi 200 zł.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-08-22 12:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolejne spotkania z cyklu „Teologia w Mieście”

W sobotę 14 stycznia odbyły się w Gorzowie Wielkopolskim i w Zielonej Górze kolejne spotkania z cyklu „Teologia w Mieście”. Jest to już trzeci sezon wykładów, podczas których różni prelegenci poruszają zagadnienia z Pisma Świętego, teologii moralnej, dogmatycznej i fundamentalnej oraz społecznego nauczania Kościoła. "Teologia w Mieście" cieszy się dużym zainteresowaniem.

Obejmuje dziesięć spotkań, które odbywają się w soboty w godzinach 9:30 – 12:50. W każdą sobotę są dwa spotkania. Oferta przygotowana przez Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. E. Stein w Zielonej Górze jest skierowana do wszystkich. Zarówno do tych, którzy chcą pogłębić intelektualną stronę wiary, jak i do tych, którzy stawiają sobie pytania o Boga, Kościół i własną drogę wiary.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

W najbliższą niedzielę odbędzie Msza św. w intencji zmarłego harcerza w Katedrze Polowej Wojska Polskiego

2025-07-26 15:04

[ TEMATY ]

harcerze

harcerstwo

Adobe Stock

W związku z tragiczną śmiercią dh. Dominika Muszewskiego, harcerza z ZHR biskup polowy Wiesław Lechowicz, delegat KEP ds. duszpasterstwa harcerzy wystosował list kondolencyjny, w którym zapowiedział, że w najbliższą niedzielę o godz. 10 w katedrze polowej Wojska Polskiego odprawiona zostanie Msza św. w intencji zmarłego harcerza. Tego samego dnia o godz. 11:00 w kościele parafialnym w Witoszowie Dolnym odbędzie się pogrzeb śp. Dominika.

składam głębokie wyrazy współczucia z powodu śmierci śp. Dominika MUSZEWSKIEGO, harcerza Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej. W tej trudnej chwili pragnę zapewnić o mojej pamięci w modlitwie. Wyrazem łączności jest także Msza św. sprawowana w Katedrze Polowej w dniu pogrzebu o godz. 10.00 w intencji Zmarłego oraz za wszystkich pogrążonych w żałobie, o siły w tym trudnym czasie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję